Running lights R1200Rt bouwjaar 2012

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
eravenzw

Running lights R1200Rt bouwjaar 2012

Ongelezen bericht door eravenzw »

Sinds 10 januari 2012 actief op m'n tweede R1200RT. Op het oog gelijk met zijn voorganger. Maar toch echt heel anders rijgenot, nog beter! Stuurt beter (zeker met de Michelin's) , blok is feller, veert beter en de knoppenboel / display is ook veel handiger.

Voor de veiligheid direct er op gezet: Xenon h7 lampen, de kofferstickers van het RT forum en running lights van Safetylights.nl.

Deze werkte eerst niet goed (heb het laten monteren door safetylights zelf met diodes etc om de canbus niet in de war te brengen). Maar de alarmlichten en remattendering werkte eerst niet. Maar de heren vonden dit een uitdaging. Vorige week mail ontvangen of ik de speciaal op maat gemaakte aanvullende module wilde laten installeren. Gisteren gedaan en alle functies werken nu!

Enig ongemak is wel dat je in de cockpit niet ziet of de alarmlicht functie operationeel is. Maar verder werkt het prima en ben je veel zichtbaarder in het verkeer. Voor mij een must!

Groet

Erik
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Running lights R1200Rt bouwjaar 2012

Ongelezen bericht door HansD »

Erik,
Goed bezig!!
Ik vind Xenon bij de -1200- minder nodig dan bijv. bij de -1100- maar het kan zeker geen kwaad.
Goed om te weten dat de running lights het ook bij de nieuwere RT doen.
Hans
wil_kok
Type: R1250RT
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Ongelezen bericht door wil_kok »

Hoi Eric,

Was al benieuwd wie de 2e RT1200 rijder was, waar ze het bij Safetylights over hadden.
Ze hebben bij mij 2 weken geleden ook de extra module geplaatst,
zodat je met je remhandel de diverse opties kan kiezen.
Ga zaterdag bij Kenny aan om de boordcomputer uit te laten lezen.
Ik wil controleren of hier meldingen in staan, door dit systeem.
Zodra ik meer weet zal ik e.e.a. op het forum zetten.

Met vriendelijke groet,

Wil
eravenzw

Hi Wil

ben daar ook benieuwd naar. Ik heb de aansturing van de lichten lopen via de voeding van de accesoirestekker. Is wel mooi, je ziet de lichten dan pas uitgaan na 1 minuut (zolang na uitzetten van de boordspanning wordt de accesoirestekker van stroom voorzien). Ik begreep van Antonie dat jouw aansturing loopt vanuit de brandstofpomp voeding

groet

erik
wil_kok

Hoi Eric,

Klopt, ik hoop dat dit goed gaat qua storingen.
De brandstofpomp heeft alleen spanning als de motor loopt, dus geen kans op een lege accu.
Nadeel is wel dat dit voedingspunt meer stroom vraagt dan normaal en dus het canbus systeem geen melding maakt.
Blijkt dat het geval dan moet ik ook de stroom op jou manier gaan aansluiten.

Je kan het resultaat eind van de middag hier lezen.

Groet,

Wil
wil_kok

Hoi,

Ik ben vandaag bij Kenny geweest en hij heeft de computer van mij motor uitgelezen.
Geen foutmeldingen. Big RT Smile

Het systeem van Safety lights werkt dus goed. Ook zoals ik hem heb aangesloten, de hoofdstroom vanaf de benzinepomp.
Met de extra module die is geplaatst wordt het signaal van de achterlichten gebruikt om de knipperlicht functies aan te sturen.
Als je remt gaan de knipperlichten kortstondig in een bepaald patroon knipperen, zodat achterop komend verkeer wordt gewaarschuwd.
Zeker als het druk is of in het donker wordt je hierdoor beter gezien en dat is tenslotte de bedoeling.
Je kan als je het wil ook nog diverse patronen kiezen als alarmlichten, tot zelfs een s.o.s. signaal aan toe.
Voor mij hoeft dat niet, maar de mogelijkheid is er.

Goed is het denk ik om te weten dat de beide lampen van de achter/remlichten bij een R1200RT dezelfde functie hebben.
Beide lampen branden bij gewoon achterlicht en beide lampen branden feller bij het remmen.
Er zitten echter geen 2 gloeispiralen in de lampen.
Op het achterlicht (annex remlicht) staat de accuspanning van 12 Volt gedurende ca 3 msec. (milli seconde) gevolgd door 9 ms geen spanning , dit herhaalt zich.
De frequentie is dus ca 80 Hz (herz).
Hierdoor lijkt het dat de lampen op een lagere spanning branden, wat dus niet het geval is.
Bij het remmen komt er een continue spanning van 12 Volt op de lampen, waardoor de lampen op volle sterkte gaan branden.

De heren van Safety Lights verstaan dus hun vak en hebben een goede oplossing in huis voor running lights in combinatie met het canbus systeem van de R1200RT, ook van voor 2010.
Je krijgt er een persoonlijke behandeling en zoals ik nu heb ervaren, zoeken ze ook een oplossing voor moeilijkere systemen zoals de canbus.
Met de extra module zijn nu 2 motoren uitgerust, van Eric en van mij, dus deze oplossing zal in het vervolg wel standaard worden voor de R1200RT.

Met vriendelijke groet,

Wil
Maarten de Vries
Type: R1200RT
Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Het Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maarten de Vries »

eravenzw schreef:Ik heb de aansturing van de lichten lopen via de voeding van de accesoirestekker. Is wel mooi, je ziet de lichten dan pas uitgaan na 1 minuut (zolang na uitzetten van de boordspanning wordt de accesoirestekker van stroom voorzien).
Ook mijn running Lights zijn op deze wijze aangesloten. Ik vind die minuut vertraging juist mooi.

Maar ik wist niet dat er en verschil is tussen de RT 2010 en 2012. Bij mij werkt het zonder die extra module

Groetjes Maarten de Vries
wil_kok

Hoi Maarten,

Volgens mij zit er geen verschil in de tot 2010 en na 2010, R1200RT.
Voor beide geld, dat als je gebruik wil maken van alle mogelijkheden, je de extra module nodig hebt.
Voor de R1150RT, heb je dat niet nodig.

Groet,

Wil
Maarten de Vries
Contacteer:

Ok, ik gebruik alleen de running lights. Het koste mij best moeite om de broers uit te leggen dat ik daar het meest gelukkig mee was.
eravenzw

Hier nog een reactie van de broertjes Safety Lights:

"Als je met de remlamp elektronica wilt aansturen dan heb je een probleem.

De remlamp van de BMW R1200RT, als je niet remt, krijgt nl. even spanning en daarna 3x zolang géén spanning, dit herhaalt zich ca 80x per seconde, waardoor het licht zachtjes brandt (en de remlamp daardoor als achterlicht funktioneert)

Het moduul waar erik over sprak lost dit probleem op.
(het geeft géén spanning als je niet remt, en wèl spanning als je remt)

Antonie van Safetylights
Maarten de Vries
Contacteer:

Dat wist ik niet. Dat is best veel 80x per seconde
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Maarten de Vries schreef:Dat wist ik niet. Dat is best veel 80x per seconde
Apart, want ik heb daar enige tijd geleden al eens over geschreven en bij herhaling aangegeven;
viewtopic.php?f=31&t=4928&p=52520#p52520
viewtopic.php?f=64&t=4436&p=46531&#p46531
eravenzw

Even nog een bericht over enige onduidelijkheid is over het nut van "opvallen bij remmen".

Dit is niet zozeer voor de achterkant, daar wordt de moto zelden aangereden maar is vooral voor de voorkant bedoeld.
Als je voor een botsing staat zul je automatisch remmen, op dat moment val je extra op, wordt gezien, de automobilist gooit zijn stuur om en de botsing gaat niet door! De broers van Safety lights horen vaak van gebruikers die dit mee hebben gemaakt, enkele hebben het zelfs in het gastenboek geschreven op hun site geschreven.

Kortom; het is niet alleen de running lights die opvallen, maar ook de extra attendering bij remmen (het bibberen) die de attentiewaarde bij de andere gebruikers verhogen!

Groet

Erik

Big RT Smile
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En er zijn nog meer alternatieven mogelijk zoals HyperLites, BikeVis en Clearwater Lights die oplossingen bieden aan de voor- en/of achterzijde.
Denk ook eens aan (eventueel extra) ander kleur licht, zoals amber/geel.

En natuurlijk vertrouw nimmer op dergelijke oplossingen anders dan je eigen inzichten en vermogens, dit zijn slechts extra hulpmiddelen.
1500vulcano

Ongelezen bericht door 1500vulcano »

leuk dat de richting aanwijzers meeknipperen als je remt
kom je op een kruising aangereden je remt een beetje bij gaan toch je lampjes knipperen
zal het verkeer dan niet denken dat je afslaat
ik had ze 15 jaar geleden al op mijn fiets (het waren mee van de eerste) en als je in een groep reed werden ze achter je er helemaal gek van
het bracht in ieder geval verwarring

ik had meer storing dan dat ik er plezier van had heb ze op een gegeven moment ook weggegooid
zullen nu wel beter zijn mag ik hopen :D

[groet]
eravenzw

Je kan de running lights zo afstellen dat ze maar zeer kort knipperen bij het remmen. Krijg je wel de aandacht, maar niet de irritatie. Ik heb de set professioneel laten monteren en tot op heden nog geen enkele storing gehad. Ben zeer blij met de running lights, je wordt echter beter gezien!
Big RT Smile
Groet Erik

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”