R1100RT grote beurt.
Moderator: RT_Patrick
- PeteRT
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 14 apr 2009, 09:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSa
- Land: Nedreland
- Woonplaats of omgeving: Berkel en Rodenrijs
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
R1100RT grote beurt.
Zo vandaag begonnen aan de grote beurt van mijn 1100RT. En het was wel nodig. Vanochtend vroeg naar Motor Houtrust gereden voor olie, olie filter, bougies en luchtfilter. Had eigenlijk ook een oliefilterdop op het oog maar vond 12,95 een beetje veel van het goede. Daar moest ik maar ff wat anders voor verzinnen. Ik zag een hele mooie 1150RT staan met weinig kilometers maar bij navragen bleek het bedrag dat ik mee moet nemen om van motor te wisselen een beetje te gortig. Het enige voordeel was dat ik geen grote beurt op mijn eigen machine hoefde uit te voeren. Zwak excuus vond ik, dus ben met de materialen naar huis gereden en aan het werk gegaan.
Eerst ff op de jiffy gezet zodat de oliekoeler ook draint en vervolgens op de brug. Achteraan begonnen met het verversen van de cardanolie, vervolgens de versnellingsbak olie. Wat een pokkewerk, wie maakt er in godsnaam nou een horizontaal olievul kanaal. Dus ff snel naar de Karwei voor een bidon waar ik dan weer een slang op gemaakt heb zodat ik de olie in de bak kan persen. Voor de oliefiltersleutel heb ik een PVC verloopstuk gekocht van een hemelwaterafvoerpijp. Grootste diameter 70mm en kleinste diameter 65mm ofzo. Het 70mm deel heb ik met een hetelucht fohn warmgestookt en toen het PVC zacht genoeg was over het nieuwe oliefilter gedrukt en laten afkoelen. De vorm van het filter zat nu in het verloopstuk, vervolgens 4 gaten in het kleine deel geboord en voila, de oliefilterdop van 1,85 eur was klaar. Vervolgens de motorolie afgetapt en het oude filter met de nieuwe sleutel verwijderd. Vervolgens de kleppendeksels eraf en meten maar. Zowel links als rechts was de klepspeling iets aan de ruime kant dus de zaak maar weer op manual limieten gezet (inlaat 0,15mm n uitlaat op 0,3mm). Aan het eind van de middag was de RT van verse olie en bougies voorzien en staan de kleppen weer netjes. Morgen de tank eraf en de kabels aanpakken waar nodig, de poly V snaar bekijken en nog ff de remmen bekijken. Remvloeistof vervangen doe ik in een later stadium.
Gr. Peter
Eerst ff op de jiffy gezet zodat de oliekoeler ook draint en vervolgens op de brug. Achteraan begonnen met het verversen van de cardanolie, vervolgens de versnellingsbak olie. Wat een pokkewerk, wie maakt er in godsnaam nou een horizontaal olievul kanaal. Dus ff snel naar de Karwei voor een bidon waar ik dan weer een slang op gemaakt heb zodat ik de olie in de bak kan persen. Voor de oliefiltersleutel heb ik een PVC verloopstuk gekocht van een hemelwaterafvoerpijp. Grootste diameter 70mm en kleinste diameter 65mm ofzo. Het 70mm deel heb ik met een hetelucht fohn warmgestookt en toen het PVC zacht genoeg was over het nieuwe oliefilter gedrukt en laten afkoelen. De vorm van het filter zat nu in het verloopstuk, vervolgens 4 gaten in het kleine deel geboord en voila, de oliefilterdop van 1,85 eur was klaar. Vervolgens de motorolie afgetapt en het oude filter met de nieuwe sleutel verwijderd. Vervolgens de kleppendeksels eraf en meten maar. Zowel links als rechts was de klepspeling iets aan de ruime kant dus de zaak maar weer op manual limieten gezet (inlaat 0,15mm n uitlaat op 0,3mm). Aan het eind van de middag was de RT van verse olie en bougies voorzien en staan de kleppen weer netjes. Morgen de tank eraf en de kabels aanpakken waar nodig, de poly V snaar bekijken en nog ff de remmen bekijken. Remvloeistof vervangen doe ik in een later stadium.
Gr. Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PeteRT op 01 mar 2012, 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
'98-'03 ZX-7 (1993)
'10---> ZX-7 (1993)
'03-'09 RSV 1000 (2001)
'05-'06 R1100RS (1995)
'06-'12 R1100RT (1999)
'12-'22 R1200GSA (2006)
'22---> R1200GSA (2015)
'10---> ZX-7 (1993)
'03-'09 RSV 1000 (2001)
'05-'06 R1100RS (1995)
'06-'12 R1100RT (1999)
'12-'22 R1200GSA (2006)
'22---> R1200GSA (2015)
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: R1100RT grote beurt.
Jij hebt een enerverende dag achter de rug.
Maar wel plezier en profijt van je werk.
Straks heb je weer een machine waar je weer een paar km mee kan rijden.
Goed gedaan.
Richard
Maar wel plezier en profijt van je werk.
Straks heb je weer een machine waar je weer een paar km mee kan rijden.
Goed gedaan.

Richard
Re: R1100RT grote beurt.
Mooi als je het zelf kan doen en dan heb je ook eer van je werk. Synchroniseren van de injectie, ga je dat ook doen ?
- PeteRT
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 14 apr 2009, 09:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSa
- Land: Nedreland
- Woonplaats of omgeving: Berkel en Rodenrijs
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Re: R1100RT grote beurt.
Yep.
'98-'03 ZX-7 (1993)
'10---> ZX-7 (1993)
'03-'09 RSV 1000 (2001)
'05-'06 R1100RS (1995)
'06-'12 R1100RT (1999)
'12-'22 R1200GSA (2006)
'22---> R1200GSA (2015)
'10---> ZX-7 (1993)
'03-'09 RSV 1000 (2001)
'05-'06 R1100RS (1995)
'06-'12 R1100RT (1999)
'12-'22 R1200GSA (2006)
'22---> R1200GSA (2015)
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: R1100RT grote beurt.
zet dan ook de brandstofslang koppelingen, gaat de tank er de komende keren een stuk makkelijker af en op, ik meen dat de 1100 die niet standaard heeft, een hoop geknoei met benzine.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- PeteRT
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 14 apr 2009, 09:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSa
- Land: Nedreland
- Woonplaats of omgeving: Berkel en Rodenrijs
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Re: R1100RT grote beurt.
Daar heb je een goed punt Bert. Zijn, neem ik aan, snelkoppelingen?
Wat een enorme hoeveelheid peut komt er uit zo'n slang zetten zeg. Zeker als ie je even ontglipt. Staat er in het boek dat je met slangklemmen de boel moet afknijpen maar ja die heb ik nou net niet. Ik had wel iets anders, twee kastdeurknoppen van IKEA waarvan het steeltje precies in de slang pasten en daarmee de boel mooi afsloot. Tank eraf gehaald inspectie gelopen alles ok. Ik wilde nog even naar de gaskabel box kijken maar die zit zo ver weg gebouwd dat ik dat maar heb laten schieten. Er was verder geen noodzaak voor. Poly V snaar was ook goed en stond keurig op spanning (geen idee waarom ze die na 40K km eruit gooien), Verse remvloeistof in de achterrem (was het laatste beetje dat ik had) en de boel weer opgebouwd. Wederom een lading benzine uit de leiding bij het aansluiten (de schuur staat nu nog open om te luchten), ook nog een schoon luchtfilter geplaatst, klaar en afgesloten met een ritje en alles deed het.
Verder dan dit kon ik niet gaan dit weekeinde, rest nog de voorrem vloeistof en het synchroniseren van de injectie. Maar ja morgen moet ie weer de weg op dus................wordt vervolgt. Besparing dit weekeinde, een kleine 500 eur.
Laterrrrrrrrrrrrrrrr
Wat een enorme hoeveelheid peut komt er uit zo'n slang zetten zeg. Zeker als ie je even ontglipt. Staat er in het boek dat je met slangklemmen de boel moet afknijpen maar ja die heb ik nou net niet. Ik had wel iets anders, twee kastdeurknoppen van IKEA waarvan het steeltje precies in de slang pasten en daarmee de boel mooi afsloot. Tank eraf gehaald inspectie gelopen alles ok. Ik wilde nog even naar de gaskabel box kijken maar die zit zo ver weg gebouwd dat ik dat maar heb laten schieten. Er was verder geen noodzaak voor. Poly V snaar was ook goed en stond keurig op spanning (geen idee waarom ze die na 40K km eruit gooien), Verse remvloeistof in de achterrem (was het laatste beetje dat ik had) en de boel weer opgebouwd. Wederom een lading benzine uit de leiding bij het aansluiten (de schuur staat nu nog open om te luchten), ook nog een schoon luchtfilter geplaatst, klaar en afgesloten met een ritje en alles deed het.
Verder dan dit kon ik niet gaan dit weekeinde, rest nog de voorrem vloeistof en het synchroniseren van de injectie. Maar ja morgen moet ie weer de weg op dus................wordt vervolgt. Besparing dit weekeinde, een kleine 500 eur.
Laterrrrrrrrrrrrrrrr
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PeteRT op 01 mar 2012, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
'98-'03 ZX-7 (1993)
'10---> ZX-7 (1993)
'03-'09 RSV 1000 (2001)
'05-'06 R1100RS (1995)
'06-'12 R1100RT (1999)
'12-'22 R1200GSA (2006)
'22---> R1200GSA (2015)
'10---> ZX-7 (1993)
'03-'09 RSV 1000 (2001)
'05-'06 R1100RS (1995)
'06-'12 R1100RT (1999)
'12-'22 R1200GSA (2006)
'22---> R1200GSA (2015)
- PeteRT
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 14 apr 2009, 09:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSa
- Land: Nedreland
- Woonplaats of omgeving: Berkel en Rodenrijs
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Re: R1100RT grote beurt.
Ik kan steeds maar 1 foto plaatsen maar deze wilde ik jullie niet onthouden.
De oliefiltersleutel van 1,89 eur.
De oliefiltersleutel van 1,89 eur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'98-'03 ZX-7 (1993)
'10---> ZX-7 (1993)
'03-'09 RSV 1000 (2001)
'05-'06 R1100RS (1995)
'06-'12 R1100RT (1999)
'12-'22 R1200GSA (2006)
'22---> R1200GSA (2015)
'10---> ZX-7 (1993)
'03-'09 RSV 1000 (2001)
'05-'06 R1100RS (1995)
'06-'12 R1100RT (1999)
'12-'22 R1200GSA (2006)
'22---> R1200GSA (2015)
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: R1100RT grote beurt.
Over de polysnaar: aan de binnenzijde komt zand en vuil, als je hem eraf haalt en binnenste buiten draait kun je het zien, zitten dan hele gaten in. Bij de latere modellen staat het vervangen op 60k. Zet hem niet te strak vast, heeft bijna niks nodig.
In de benzineslang koppelingen zitten terugslagklepjes dus geen geknoei meer.
In de benzineslang koppelingen zitten terugslagklepjes dus geen geknoei meer.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- PeteRT
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 14 apr 2009, 09:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSa
- Land: Nedreland
- Woonplaats of omgeving: Berkel en Rodenrijs
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Re: R1100RT grote beurt.
Nou de grote beurt is klaar. Afgelopen zaterdag even bij Kenny geweest om de synchronisatie te laten controleren.
Ik was nieuwsgierig naar de constructie van de gaskabels die in dat doosje onder de ABS bij elkaar komen en uit informatie op het GS forum was ik erachter dat verwijderen van het doosje niet zo veel werk zou moeten zijn. Zou moeten zijn....
Tank gelicht klemmetje naar beneden drukken en aan de linkerkant met een schroevedraaier (oude spelling) het doosje eruit proberen te duwen. Helaas loopt aan de rechterkant de carterontluchting slang dus die moet ook uit de weg worden gehaald. Na wat pielen was het doosje vrij en het zag er allemaal goed uit totdat ik nog eens goed keek naar de gaskabel (die van het stuur komt). Deze was al aan het slijten en er waren al diverse draadjes door dus toch maar even vervangen voordat de grote trek naar het zuiden begint.
Snel naar Houtrust gereden en een kabel gekocht (å 36 euries) en deze erin gezet. Door al dat gepiel met dat doosje en het loshalen van de gasklepkabels was de synchronisatie ook van slag en ben ik, na eerst goed zoeken, kijken en lezen m.b.v. een zelfgemaakt synchronisatie apparaatje gaan synchroniseren.
Ging eigenlijk best wel goed ware het niet dat de vloeistof erg zenuwachtig reageert op lastwisselingen. Om zeker van mijn afstelling te zijn toch maar een bezoek aan Kenny gebracht en ik zat er niet veel naast. Toen ik daar toch was gelijk maar even een nieuwe PR3 achterband laten monteren dan was dat ook geregeld.posting.php?mode=reply&f=61&t=5103# (waarom krijg ik nou geen smily te zien?). Fiets is weer helemaal top en klaar voor de grote trek.
Laterrrrrr
Ik was nieuwsgierig naar de constructie van de gaskabels die in dat doosje onder de ABS bij elkaar komen en uit informatie op het GS forum was ik erachter dat verwijderen van het doosje niet zo veel werk zou moeten zijn. Zou moeten zijn....
Tank gelicht klemmetje naar beneden drukken en aan de linkerkant met een schroevedraaier (oude spelling) het doosje eruit proberen te duwen. Helaas loopt aan de rechterkant de carterontluchting slang dus die moet ook uit de weg worden gehaald. Na wat pielen was het doosje vrij en het zag er allemaal goed uit totdat ik nog eens goed keek naar de gaskabel (die van het stuur komt). Deze was al aan het slijten en er waren al diverse draadjes door dus toch maar even vervangen voordat de grote trek naar het zuiden begint.
Snel naar Houtrust gereden en een kabel gekocht (å 36 euries) en deze erin gezet. Door al dat gepiel met dat doosje en het loshalen van de gasklepkabels was de synchronisatie ook van slag en ben ik, na eerst goed zoeken, kijken en lezen m.b.v. een zelfgemaakt synchronisatie apparaatje gaan synchroniseren.
Ging eigenlijk best wel goed ware het niet dat de vloeistof erg zenuwachtig reageert op lastwisselingen. Om zeker van mijn afstelling te zijn toch maar een bezoek aan Kenny gebracht en ik zat er niet veel naast. Toen ik daar toch was gelijk maar even een nieuwe PR3 achterband laten monteren dan was dat ook geregeld.posting.php?mode=reply&f=61&t=5103# (waarom krijg ik nou geen smily te zien?). Fiets is weer helemaal top en klaar voor de grote trek.
Laterrrrrr
'98-'03 ZX-7 (1993)
'10---> ZX-7 (1993)
'03-'09 RSV 1000 (2001)
'05-'06 R1100RS (1995)
'06-'12 R1100RT (1999)
'12-'22 R1200GSA (2006)
'22---> R1200GSA (2015)
'10---> ZX-7 (1993)
'03-'09 RSV 1000 (2001)
'05-'06 R1100RS (1995)
'06-'12 R1100RT (1999)
'12-'22 R1200GSA (2006)
'22---> R1200GSA (2015)
- JeHo
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
- Type: R1200RT
- Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuiden
Re: R1100RT grote beurt.
Uit voorzorg heb ik altijd bij mijn vorige BMWs iedere 40000 km de koppelingskabel en de gaskabels vernieuwd.
Kun je ook het hefboommechanisme van de koppeling en scharnierpen van koppelingshandle van vet voorzien.Is geen overbodige luxe.
m.v.g. JeHo.
Kun je ook het hefboommechanisme van de koppeling en scharnierpen van koppelingshandle van vet voorzien.Is geen overbodige luxe.
m.v.g. JeHo.
- jabratn
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 18 feb 2010, 15:31
- Type: R1150RT
- Bijz: wit
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Midden-Betuwe
Re: R1100RT grote beurt.
Ik steek er een schroevendraaier door, filter moet toch vervangen :-).PeteRT schreef:Ik kan steeds maar 1 foto plaatsen maar deze wilde ik jullie niet onthouden.
De oliefiltersleutel van 1,89 eur.
- JeHo
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
- Type: R1200RT
- Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuiden
Re: R1100RT grote beurt.
Ik dacht dat het oliefilter van 1100-1150-1200 door het carter wordt omgeven . Het lijkt mij moeilijk om er een schroevendraaier doorheen te slaan.
En dan ook nog los draaien als dat al lukt terwijl de hete olie op je handen druipt. Koop of maak zelf een oliefiltersleutel . Goed gereedschap is
het niet het halve maar het hele werk. En ook een stukje veiligheid.
m.v.g. JeHo.
En dan ook nog los draaien als dat al lukt terwijl de hete olie op je handen druipt. Koop of maak zelf een oliefiltersleutel . Goed gereedschap is
het niet het halve maar het hele werk. En ook een stukje veiligheid.
m.v.g. JeHo.
Re: R1100RT grote beurt.
En hoe draai je het filter vast? Je kan er namelijk amper grip op krijgen zonder gereedschap? Let maar op met je schroevendraaier. Die gebruikte ik wel ooit bij auto's maar als je hem bij de BMW iets te ver slaat kom je wel ergens anders terecht dan in je oliefilter. Voor auto's gebruik ik tegenwoordig de waterpomptang voor het oliefilter. Werkt perfect.jabratn schreef:Ik steek er een schroevendraaier door, filter moet toch vervangen :-).PeteRT schreef:Ik kan steeds maar 1 foto plaatsen maar deze wilde ik jullie niet onthouden.
De oliefiltersleutel van 1,89 eur.
Re: R1100RT grote beurt.
Voor mijn BMW kocht ik er een fijne sleutel voor is zijn geld zeker waard. Als je iets doet moet je het goed doen hé
Ton
Ton

- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: R1100RT grote beurt.
yep!Ton1959 schreef:Voor mijn BMW kocht ik er een fijne sleutel voor is zijn geld zeker waard. Als je iets doet moet je het goed doen hé
Ton
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht