R1200RT vastzetten op trailer.

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Tuono

R1200RT vastzetten op trailer.

Ongelezen bericht door Tuono »

Beste forumlezers,

In een vorige topic was ik op zoek naat een motortrailer.
Wel, deze is gevonden. :-)

Maar omdat ik mijn -1200- niet eerder op een trailer heb gebonden, hoop ik op wat tips van diegene die dat wel eens hebben gedaan.... :?: :?:
Met al dat kuipwerk erom heen zal het niet makkelijk worden. Maar wellicht dat het allemaal meevalt....... _001

Dus als jullie tips hebben lees ik ze graag...... _004
Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties.

[groet]
Tuono. 8)_
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: R1200RT vastzetten op trailer.

Ongelezen bericht door Jekihero »

Staat uitvoerig besproken in je instructieboekje.

Ronald
Tuono

Hoi Ronald,

Bedankt voor je snelle reactie.
Maar ik heb boekje nu van voor naar achteren en van achteren naar voren bekeken, maar kan er niks over vinden.
Wellicht dat het beschreven staat in de boekjes van jongere bouwjaren.
De mijne is van 2005.

[groet]

Tuono 8)_
Bostich10

Ongelezen bericht door Bostich10 »

Tuono schreef:Hoi Ronald,

Bedankt voor je snelle reactie.
Maar ik heb boekje nu van voor naar achteren en van achteren naar voren bekeken, maar kan er niks over vinden.
Wellicht dat het beschreven staat in de boekjes van jongere bouwjaren.
De mijne is van 2005.

[groet]

Tuono 8)_
http://www.gerritspeek.nl/motor/bmw-r12 ... 200rt.html

Op de site van bovenstaande link ff naar beneden scrollen en dan staat het daar beschreven.
Daar staat het volgende:
Vastzetten op de trailer / trein / boot:
nooit spanbanden aan het stuur vastmaken want de handgrepen kunnen er stuk van gaan en (veel belangrijker) er komt dan ongewenste opwaartse druk op de bouten waarmee het stuur in het balhoofd is gemonteerd en daar is het balhoofd niet op berekend; het rijdt zo vreemd als bij 160 kmh een stuurhelft los laat.
geen spanbanden over de zitting aanbrengen: 1) daaronder zit misschien electrische bedrading, 2) dat blijft schuiven.
niet op de middenbok zetten, want beide wielen moeten op de grond blijven staan.
voor: aan elke veerpoot een spanband, net boven het voorspatbord (klopt: je kunt 'm dan niet 'in' de vering trekken, span 'm zodanig dat de voorband inzakt).
achter: aan elke kant een spanband aan het buizenframe, net rechtsboven de voetensteun van de passagier (de koffers moeten er af).
als de motor rechtop staat moet je m.b.v. de spanbanden de vering goed intrekken, anders gaat ie huppelen en kan de boel loswerken.
gebruik spanbanden van minimaal 250 kg trekkracht met een ratel-systeem; CargoBuckle en Dtect zijn hele luxe spanbanden.
Op deze manier staat ie als een huis en kan er niks beschadigd worden.

Succes, B10
Jekihero

Citaat uit het instructieboekje:

Motor niet op middenbok zetten.
Geen remleidingen of kabels inklemmen
Spanbanden voor aan beide zijden aan de bovenste vorkbrug bevestigen
Spanbanden door triangel geleiden en spannen
Spanbanden achter aan beide zijden aan de voetsteunen voor de duo passagier bevestigen en spannen
Alle spanbanden gelijkmatig spannen, de motorfiets moet zo ver mogelijk inveren.

Ronald
Tuono

All,

Geweldig zo snel zulke goede tips..... Big RT Smile
Ik dank u allen... _004

[groet]

Tuono. 8)_
Snellecees
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Ongelezen bericht door Snellecees »

Deze manier van je motor vastzetten op een aanhanger is dat ook van toepassing op een R1150 RT. Ik wil mijn motor deze zomer meenemen naar Engeland.

Ik had het idee om hem met speciale stuurstroppen op de handgrepen vast te zetten. Volgens mij is er qua stuurconstructie niet zoveel verschil tussen 1200 en 1150 en zou dus betekenen dat ik de motor ook op de vorkpoten vast moet zetten.

Klopt mijn redenering.

Vriendelijke groet
Cees
Jekihero

Snellecees schreef:Deze manier van je motor vastzetten op een aanhanger is dat ook van toepassing op een R1150 RT. Ik wil mijn motor deze zomer meenemen naar Engeland.

Ik had het idee om hem met speciale stuurstroppen op de handgrepen vast te zetten. Volgens mij is er qua stuurconstructie niet zoveel verschil tussen 1200 en 1150 en zou dus betekenen dat ik de motor ook op de vorkpoten vast moet zetten.

Klopt mijn redenering.

Vriendelijke groet
Cees
:shock:

De 1200 zet je voor niet aan de vorkpoten vast maar aan de bovenste vorkbrug en binnen de triangel door weer naar beneden!

Ronald
Jekihero

En staat ie er zo op.

Ronald
ciske
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Woonplaats of omgeving: twente

Ongelezen bericht door ciske »

Ik kan het op de foto niet goed zien, maar om een motor stevig op een trailer te plaatsen is het van belang (de bevestigingspunten aan/van de motor zijn nu genoeg besproken) dat de bevestigingspunten aan/van de trailer "Zo breed als mogelijk" worden gekozen.
Met andere woorden, kies aanhechtpunten op de trailer die de spanriemen zo schuin als mogelijk maken. Het is namelijk bijzonder onprettig als je de motor in iedere bocht ziet doen wat niet moet, namelijk overhellen! Als de riemen te weinig onder de goede hoek staan (dus te rechtop) komen er ook onvoorstelbaar grote krachten op te staan.

gr v Ciske

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”