Verzekeringen

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Ton1959

Verzekeringen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik was benieuwd of er ook motorverzekeringen zijn die de dagwaarde niet vaststellen op wat de ANWB koerslijst aangeeft. Ik wil eigenlijk mijn motor verzekeren op de realistische dagwaarde en dan bedoel ik de prijs die ik moet betalen voor het vervangen van mijn motor.
De ANWB schat een R1100R van 1999 op een dagwaarde van 2800Euro maar voor dat geld kan ik die van mijn niet vervangen. Zoals hij nu is moet ik bijna denken aan het dubbele van de ANWB koerslijst waarde.
Als de verzekeringen zich alleen houden aan de ANWB koerslijst heeft all risk verzekeren al snel geen zin meer . Zoals ik het nu zie zit ik bij beperkt casco op een gunstige prijs voor mijn verzekering maar all risk is toch al gauw minder leuk merk ik nu. Of is het waard om een motor te laten taxeren en krijg je dan een motor op de echte waarde verzekerd?

Ton
Kees Jan

Re: Verzekeringen

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Volgens mij kun je in overleg met de verzekeringmaatschappij jouw motor laten taxeren als de conditie aanmerkelijk beter is dan gemiddeld. Dit heeft wel (beperkte) invloed op de premie.

Groet,
Kees Jan
easy_louis

Ongelezen bericht door easy_louis »

Alle verzekeringen berekenen de restwaarde volgens een vooraf vast omschreven manier.
Bij een nieuwe motor is dat een kewstie of je je daar in kan vinden, zie andere draadje van een paar weken geleden, naar 4 jaar formeel dagwaarde 0 (NUL), oftewel de bekende gids met de dagwaarde bepaald dan wat er gaat gebeuren.
Met een oudere motor (zelf 1100RT van 96) is casco verzekeren alleen nog maar interessant voor relatief kleine schades. Bij total-loss volgt er dan een uitkering, inclusief wrak, waar je in de meeste gevallen geen motor in dezelfde staat van kan terugkopen.
Ja, je er zijn verzekeringen waar je de dagwaarde via een taxatie kan laten vastleggen en dan het verzekerd bedrag van dagwaarde opkrikken. Is ook een regeling bij old-timers.
Maar dat is niet een kwestie van BEPERKTE premie verhoging, dat hakt er stevig in. Althans, er van uitgaande dat het een oudere motor is, waarvan bijvoorbeeld de ANWB dagwaarde sterk afwijkt van de taxatiewaarde. Immers, bij een klein verschil is zoiets niet echt aan de orde danwel zinvol!
Kijk in ieder geval in de polisvoorwaarden HOE de dagwaarde wordt bepaald!
Een oudere motor (> 5jaar), casco verzekering en dan total-loss is (ook) financieel niet echt leuk.
Een afweging die je moet maken of casco verzekering wel nut heeft.
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik ben ondertussen weer wat verder. Wel erg om te leren dat veel verzekeringen nog minder eerlijk zijn dan je denkt. Ik kan mijn motor laten taxeren en dat kost dan 120 Euro en dat is dan weer wel geldig voor de verzekering voor drie jaar dacht ik en in geval van diefstal moet ik dan de echt waarde vergoed krijgen. En dan blijkt eigenlijk hoe dom die koerslijst van de ANWB is omdat je in praktijk je motor meestal niet kan vervangen voor de waarde die de ANWB aan je motor of auto hangt. Dus bij een diefstal kan je van het verzekeringsgeld geen gelijkwaardige motor kopen maar een van 4 jaar ouder of zo. Dus taxeren is misschien wel een noodzaak tenzij je ervan uitgaat dat jouw motor natuurlijk niet gestolen word.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “RT Café”