hall sensor reparatie

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
stan
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: roosendaal

hall sensor reparatie

Ongelezen bericht door stan »

geachte leden.
weet iemand een adresje om mijn hall sensor te laten repareren???
nieuw is prijzig, 2e hands schandalig dus opzoek naar..............
hartelijk dank van een bmw vriend.
BertL
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen

Re: hall sensor reparatie

Ongelezen bericht door BertL »

Dag Stan,
Van harte welkom op dit forum.
Laatst gewijzigd door BertL op 29 feb 2012, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
GrTz
BertL
Garfield
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Woonplaats of omgeving: leusden

Ongelezen bericht door Garfield »

Ja, ga eens kijken bij de familie van onze motoren, de GS. Specifieker http://www.bmwgsclub.nl. Daar zit een ene FreekC. Die reviseert ze, hij hanteert een ruilsysteem, dus wel oude inleveren. Die hergebruikt hij weer.
Succes
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
stan

freekc heeft geen openbaar email adres. jij wel??
ander moet ik lid worden van de gs club.
Garfield

Nee, ik heb me daar destijds geregistreerd en via hun forum contact opgenomen met Freek. Kun je ook doen, ze bijten niet :lol:
Een deskundig persoon. Je stuurt je oude hallgever op en binnen een paar dagen heb je de gereviseerde retour. _004
Groeten, Frans
stan

jongens,
het is gelukt.
hall sensor is omgeruild bij Freek. vandaag opgehaald in Zeeland incl. koffie en cake. op en top service.
morgen alles opbouwen en ik laat weten of alles weer werkt en zal reclame maken hier op het forum voor Freek.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Misschien Freek de suggestie doen lid te worden van dit forum?
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Jongens, mooie actie om via een ander forum ons te helpen. _004
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Hall-sensor, wat doen we er mee

Ongelezen bericht door Baird »

Getriggered door een ander draadje en items uit het verleden op dit forum:

Kan iemand een zinnige opmerking maken over de levensduur van de Hall-sensor? Ze gaan na verloop van tijd kapot dat weten we, heeft het dan zin om preventief de sensoren te vervangen? Zou je er een meting op kunnen doen om het sterven van de sensoren in beeld te krijgen?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Kees Jan

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Dat lijkt mij heel interessant. Wat kost een nieuwe hall-sensor bij de BMW-dealer?

Groet,
Kees Jan
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is een halfgeleider, dus "veroudering" komt hoofdzakelijk door warmte en koude, naast (te hoge) stroom en/of spanning.
Tevens is er nog de zogenoemde "doping", het minuscule materiaal die op het substraat van de chip (transistor) "gebakken" is om die functie (lees: reageren op de magneet) te kunnen uitvoeren.
(vooral de zuiverheid van de "doping", iets wat elk jaar weer verbeterd wordt, en dus nog kleinere componenten e.d. gemaakt kunnen door worden)

De levensduur kan door dergelijke factoren sterk beïnvloed worden, maar anders zou het in principe rustig tientallen jaren goed moeten kunnen blijven werken.
Vaak is het ook daardoor een zaak van toleranties, oftewel, gevoeligheid die over de jaren afneemt.

Meestal geeft de fabrikant van een dergelijke sensor in hun datasheet nadere "levensduur" informatie.
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Zat het probleem voor het grootste gedeelte niet in de bedrading die er rechtstreeks aan verbonden zit? De isolatie die uiteindelijk verrot was door de hitte. Maar ik kan het verkeerd gelezen hebben hoor is alweer een tijdje geleden.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik was zelf nog niet dieper op dit specifieke probleem "gedoken", maar als ik het zo lees, schijnt het inderdaad vaak hoofdzakelijk bekabelingsproblemen te zijn;
(hoewel FreekC ook aangeeft de Hallgevers zelf te vervangen)

En er wordt aangegeven dat zo rond de 100.000 km op de -1100- serie dit te vervangen, door FreekC, de guru in deze;
Kort gezegd is het eigenlijk een kwaal van de 1100/1150 serie tot de twinsparks, dus tot 2003.
Op de één of andere reden heeft de 1150 er veel minder last van dan de 1100 waarom is niet duidelijk.
Maar ook de 1150 komt toch wel eens voor maar niet zo vaak als de 1100.
De twinsparks hebben een andere kabel en gaan zeer zelden kapot.
Verder heeft de praktijk geleerd dat de meeste hallgevers sneuvelen tussen 80000- en 12000 km er zijn natuurlijk uitzonderingen, naar beide kanten.
Preventief vervangen kan altijd maar bij een 1150 zou ik het niet doen.(geen garantie natuurlijk dat het niet gebeurt)
Bij een 1100 zou ik, als je het haalt, rond de 100000 km zeker vervangen maar daar is iedereen natuurlijk vrij in.
En hoe bemerk je dit euvel dan?

Ook daar wordt op geantwoord;
's Avonds goed rijdend weg zetten en de volgende morgen niet meer aan de gang te krijgen.
Stil vallen tijdens het rijden en niet meer aan de gang te krijgen.
Stilvallen tijdens het rijden en na een minuut of 10 gewoon weer rijden of er niets aan de hand is en weer dagen/weken geen storing.
Stilvallen tijdens het rijden en na 10 minuten weer rijden en even later weer stilvallen en na 10 minuten weer rijden enz.
Tijdens het stilvallen slaat de naald van de toerenteller heen en weer.
Als je het contact aanzet hoor je de benzine pomp, in de tank, aan en uit schakelen.
Dit zijn zo ongeveer de meest voorkomende.
(bron: bmwgsclub.nl)
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Toen ik las over al die problemen heb ik me er even in verdiept en toen las ik ook over de bedrading van de Hall sensor. Ik denk dat zelfs het laatste stukje draad het dichtst bij de sensor gewoon niet voldoende beschermt was tegen de hitte. Dus verwarmt worden en weer afkoelen maakte de isolatie kapot uiteindelijk. Vooral bij mensen die behoorlijk doorrijden zal dit proces waarschijnlijk nog iets sneller verlopen maar waarschijnlijk is het preventief vervangen wel het beste . Al zou dan ook het probleem aangepast moeten worden. Dus een betere bedrading die nog beter hittebestendig is. Maar ja je kan in ieder geval weer 80 tot 100000 km rijden na vervanging.
Garfield

Wat ik ervan begrepen heb is dat het inderdaad de bedrading is dat de problemen veroorzaakt. Bij de 1150 speelt dat veel minder, kennelijk is niet alleen de stekker maar ook de bedrading aangepast _001
Hoe dan ook, die van mij was bij rond een ton aan de beurt, is toen vervangen en ik heb voor de zekerheid een reserve hallgever in de koffer. Je weet maar nooit en als Murphy toeslaat doet hij dat altijd in het buitenste dierenbos, anders is het niet leuk ;)
Groeten, Frans
stan

oke jongens,
jullie kunnen de topic sluiten wat mij betreft.
volgens de bijgeleverde beschrijving van FreeC van de GS forum heb ik alles gemonteerd en brommertje snort weer als nooit tevoren.
misschien kan ik die beschrijving naar een van de modderators doen opsturen om onder handige downloads te zetten.
ik hoor het wel.
iedereen bedankt en toch handig zo'n forum.
veel veilige km's toegewenst iedereen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”