‘Derde Rijbewijsrichtlijn aangenomen door fout griffie’

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

‘Derde Rijbewijsrichtlijn aangenomen door fout griffie’

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet of er al melding van gemaakt is en je kan twisten over het belang daar van, maar;

De derde Rijbewijsrichtlijn is onlangs aangenomen door een administratieve blunder in de Tweede Kamer.
Met de nieuwe regels worden er nieuwe rijbewijscategorieën geïntroduceerd voor de motor.

De categorie A1 (lichte motor tot 125cc en 11kW) kan straks behaald worden vanaf 18 jaar (rijles met 17).

De categorie A2 (middelzware motor tot 35 kW) kan voortaan na een examen behaald worden na twee jaar A1, dus minimaal op 20-jarige leeftijd.

Twee jaar later kan de kandidaat (22 jaar) bij het CBR opgaan voor de zwaarste categorie A (onbeperkt vermogen).
Als iemand rechtstreeks in de zware categorie wil instromen, moet hij 24 jaar zijn.

Kortom, voor een volwaardig motorrijbewijs vanaf 2013 dus drie keer examen doen.

http://www.verkeerspro.nl/rijschool/201 ... t-griffie/

En voor de meeste van ons niet zo van belang. ;)

Maar, als er nog familieleden zijn die hun motorrijbewijs willen halen, is dit jaar verstandig om aanvang te gaan maken en te gaan halen. ;)

En de Overheid informeert ons ook;
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... rieen.html
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: ‘Derde Rijbewijsrichtlijn aangenomen door fout griffie’

Ongelezen bericht door HansD »

Rob,
Wat is die blunder nou?
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Hans, surf maar eens even naar: www.verkeerspro.nl en zoek op deze site hier maar eens even naar. Dan weet je exact wat er fout gegaan is middels de Rouwe van het CDA.

groet,

RhanRT
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dat worden flinke investeringen voor de rijscholen. Dan zullen er wel een aantal afhaken denk ik zo.
RhanRT

Ja dat klopt Ton, men verwacht een terugval van 30% in aantal leerlingen c.q. omzet.
Ook het aantal rijscholen die er nu nog zijn zullen gaan verdwijnen, de investering is voor vele 1-mans rijscholen naar alle waarschijnlijkheid te hoog.
Gaat de motor dan toch weer een luxe artikel worden?

groet,

Han
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

'Je zou denken dat zo'n richtlijn toch is terug te draaien.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat wordt inderdaad aangegeven;
http://www.verkeerspro.nl/rijschool/201 ... richtlijn/

Ik denk dat de politiek/wet-geving hierin niet voorziet om dat gemakkelijk(er) "op te lossen".
Anders dan via de 1e Kamer of een 2e wet/regelgeving (wat een tijdrovend proces schijnt te zijn, staat in de 1e link aangegeven)

En dan is het niet alleen de rijschool, maar ook de verzekeringen, het CBR (aanpassing examens), RDW (registratie van voertuigen met aangepaste motorvermogens via begrenzer) en noem de hele keten maar op, die dit allemaal gaan bemerken.
En dus ook extra kosten, etc, etc.

Hoe een "kleine" fout grote gevolgen kan hebben. :$

Heel sneu als het je betreft, ergens in die keten.
RhanRT

Helaas zal deze markt waarschijnlijk te klein blijken om er nu nog iets tegen te doen.
Wellicht wil de politiek dit misschien ook niet.
De motor is daar gewoon niet populair.
Wellicht kan een AMBV (staat voor Algemene Maatregel Van Bestuur) nog een verzachting te weeg brengen, maar ik schat dit sceptisch in.
Het is zo als het is gegaan, Sander de Rouwe van het CDA geeft zelf ook al aan te balen van het feit dat hij hier niet attent op is geweest.
scan
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Ik geloof niet in een foute Griffie.
Want laten we wel zijn Brussel is al een hele tijd bezig om het motorrijden op allerlei manieren te ontmoedigen.
Het liefst willen ze dit gevaarlijke gedoe helemaal uitbannen.
Dat je daarmee de kans loopt "stem vee" te verliezen bedenk je andere truukjes.
Terug draaien kan altijd en ook nog snel. Denk maar aan het gratis Identiteitsbewijs, binnen 2 dagen geregeld.
Als er geen wil is is er ook geen weg.
HansD

scan schreef:Ik geloof niet in een foute Griffie.
Want laten we wel zijn Brussel is al een hele tijd bezig om het motorrijden op allerlei manieren te ontmoedigen.
Het liefst willen ze dit gevaarlijke gedoe helemaal uitbannen.
Dat je daarmee de kans loopt "stem vee" te verliezen bedenk je andere truukjes.
Terug draaien kan altijd en ook nog snel. Denk maar aan het gratis Identiteitsbewijs, binnen 2 dagen geregeld.
Als er geen wil is is er ook geen weg.
De link tussen de Nederlandse griffie en de Europese wetgevers in Brussel vind ik vergezocht. Ik denk eerder dat er weinig belangstelling is voor deze wet.
De gemaakte "blunder" is dan ook een detail. Als de invoering van deze wet afhangt van 1 CDA kamerlid die wel/niet even oplet, dan lijkt mij dat te wijzen op een totaal gebrek aan belangstelling bij alle partijen en kamerleden.
Inderdaad: zo snel mogelijk terugdraaien of aanvullen met een regel waarmee de rijschoolhouders kunnen leven.
scan
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Ik ben niet degene die dat gesignaleerd heeft. Lees het MAGazine van enige tijd geleden er nog maar eens op na.
Loopt NL er doorgaans als braafste jongetje van de klas altijd voorop als ze iets voor elkaar willen krijgen en zich er achter verschuilen "dat Brussel dit geregeld heeft"?
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Zoals ik het lees kan je met 24plus nog steeds direct examen doen voor het zware of "A" bewijs. -> Als iemand rechtstreeks in de zware categorie wil instromen, moet hij 24 jaar zijn.

De aanpassing is voor jonge mensen en gezien daar de meeste ongelukken (dodelijk) meegebeuren lijkt mij dat weer niet een achteruit gang. Drie keer is dan wel wat veel. De tussen stap (A2) lijkt me inderdaad wat te veel van het goede!
HansD

Stoffel schreef:Zoals ik het lees kan je met 24plus nog steeds direct examen doen voor het zware of "A" bewijs. -> Als iemand rechtstreeks in de zware categorie wil instromen, moet hij 24 jaar zijn.

De aanpassing is voor jonge mensen en gezien daar de meeste ongelukken (dodelijk) meegebeuren lijkt mij dat weer niet een achteruit gang. Drie keer is dan wel wat veel. De tussen stap (A2) lijkt me inderdaad wat te veel van het goede!
Mee eens: voor de jonge motorrijders is het goed en nodig aanvullende maatregelen te nemen, maar omdat te doen via een nieuwe niet bestaande motorklasse en iedereen met een hoop rompslomp en grote investeringen op te schepen getuigd niet van veel handigheid, pragmatische aanpak danwel liefde voor motorfietsen.
Volgens mij zijn er (afgezien van scooters) nauwelijks 125cc motorfietsen te koop in Nederland! Bij Honda, Yamaha etc. in ieder geval niet, dan kom je terecht bij Chinese merken als Keeway.
Of het rijden op slechtgebouwde en nonchalant in elkaar geschroefde goedkope 125 cc motoren nou zo'n stap vooruit is met de veiligheid vraag ik me af. En wat krijg je daar na 2 jaar nog voor terug? De voordehand liggende oplossing is lessen en examen doen op een 125cc motorfiets en daarna 2 jaar op een 125cc scooter rijden; daar zijn er genoeg van. (Je kunt ook lessen en examen doen op een scooter, maar dan krijg je een "automaat" aantekening in je rijbewijs en mag je alleen nog maar scooter rijden).

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”