Ook ik zal me even kort voorstellen. Ik ben een 40-jarige zelfstandig ondernemer uit het altijd knusse IJsselstein bij Utrecht.
In augustus van dit jaar kreeg ik van mijn vrouw een proefles voor het motorrijbewijs. Het was haar opgevallen dat ik tijdens onze uitstapjes naar het Sauerland altijd bijzondere belangstelling heb voor hele bochtige wegen en vooral voor de motoren die daar lekker overheen krullen. Sinds die eerste proefles volledig verslaafd geraakt aan vooruitgang op twee wielen. Braaf alle drie de examens in één keer (met goed resultaat) volbracht en dus sinds een paar weken ben ik in het bezit van mijn motorrijbewijs. In verband met mijn postuur (1,96 m + het goede leven dat zich krampachtig rond mijn middel vastklampt) heb ik vrij weinig belangstelling voor 'buikschuivers'. Het moest een mooie tourmachine gaan worden. Dat beperkt de keuze tot een paar motormerken: Honda Pan European, Yamaha FJR1300 en natuurlijk BMW (Guzzi's en Harley's heb ik ook helemaal niets mee...).
Afgelopen vrijdag met behoorlijk "prutweer" langdurig op pad geweest met een Honda Pan Eur 1100 en hoewel deze er keurig uit zag en motorisch ook heel ordentelijk reed, had ik er niet direct het "Hiep-hiep-hoera" gevoel bij. Een bevriend motormuis, die ik onderweg trof, adviseerde mij om toch echt eens met een BMW boxer te gaan rijden, want ook hij zag al op afstand dat de "Pan" mij niet gelukkig zou gaan maken. Ondanks dat BMW op mij altijd wat groot, massaal, onhandelbaar overkwam, zeker voor een 'Anfanger', heb ik de stoute schoenen na dit advies toch maar aangetrokken en heb ik 's middags exact dezelfde proefrit (identieke route bestaande uit: dorpse wegen, drie snelwegen, provinciaal tweebaans en Utrechtse binnenstad en dat alles met behoorlijke wind en af en toe een bui) gemaakt met de BMW R1100RT als ik eerder die dag had gemaakt met de Honda. Allemachtig: wat een wereld van verschil! Op alle vlakken kwam het er op neer dat Honda een "ruime voldoende" scoorde, terwijl de R1100RT op dezelfde criteria telkens "beter/leuker/mooier/geiniger en vooral handelbaarder" liet noteren. Om een lang verhaal kort te maken: toen ik na de proefrit van 80 km mijn wederhelft trof, kreeg zij op geen enkele wijze de glimlach meer van mijn gezicht af geschraapt. Gewoon volledig voor de bijl: ordinair verliefd tot in het diepst van mijn klieren en ... En nu aftellen tot aanstaande donderdag wanneer mijn nieuwe aanwinst wordt afgeleverd. Kan niet wachten!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Bert M.