wellicht dat het al een keer is benoemd, maar beter 2 X dan veel geld uitgeven voor niets.
Sinds enige weken hoor ik ook bij het groepje van R rijders. Mijn

Nadat ik had gelezen over de accessoirestekker die onder het stuur/balhoofd hangt ben ik die gaan opzoeken en heb m.b.v. het originele BMW-stekkertje de boel aangesloten. De mensen bij de BMW-dealeRT waarschuwden me al dat er maar tot 5 A kon worden aangesloten...... En ja hoor; toen ik alle drie de verbruikers (Zumo 660, Autocom-intercom en portofoon) had aangesloten, vielen porto en Autocom uit. Rara......
De zeer behulpzame mensen bij de dealeRT gaven al een advies dat er een relais van Baehr is dat via het achterlicht wordt aangesloten en waarop dan weer verschillende verbruikers kunnen worden aangesloten. Kosten € 44,50. Ze vertelden er wel gelijk bij dat dit ook met een gewoon relais zou moeten kunnen. En die heb je weer voor een paar euro's bij oa. de autovakhandel.
Volgende stop was de autovakhandel. Even gezocht en gebrainstormd. Uiteindelijk een hele simpele oplossing:
Sluit de accessoirestekker aan (+ en - naar het relais), + van de accu aan het relais en aan de laatste bevestiging de + van de verbruikers. En het werkt. Alle apparatuur schakelt zich uit nadat het contact eraf is (na de standaard vertraging van ongeveer 1 minuut)
Totale kosten: € 6,40 voor het relais (30 A)
Het is maar dat je het weet.........
gr.
Marcel