accessoires

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
marcel72
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

accessoires

Ongelezen bericht door marcel72 »

Hallo allemaal,

wellicht dat het al een keer is benoemd, maar beter 2 X dan veel geld uitgeven voor niets.

Sinds enige weken hoor ik ook bij het groepje van R rijders. Mijn -1200- uit 2008 moest alleen nog worden voorzien van de extra's die ik ook op mijn K1100 LT had. Dus ben ik in de avonduren wat aan het sleutelen. Ik kan inmiddels blindelings de verschillende tupperware onderdelen (kuip, dashboard, scherm, etc.) verwijderen.... :D
Nadat ik had gelezen over de accessoirestekker die onder het stuur/balhoofd hangt ben ik die gaan opzoeken en heb m.b.v. het originele BMW-stekkertje de boel aangesloten. De mensen bij de BMW-dealeRT waarschuwden me al dat er maar tot 5 A kon worden aangesloten...... En ja hoor; toen ik alle drie de verbruikers (Zumo 660, Autocom-intercom en portofoon) had aangesloten, vielen porto en Autocom uit. Rara......
De zeer behulpzame mensen bij de dealeRT gaven al een advies dat er een relais van Baehr is dat via het achterlicht wordt aangesloten en waarop dan weer verschillende verbruikers kunnen worden aangesloten. Kosten € 44,50. Ze vertelden er wel gelijk bij dat dit ook met een gewoon relais zou moeten kunnen. En die heb je weer voor een paar euro's bij oa. de autovakhandel.
Volgende stop was de autovakhandel. Even gezocht en gebrainstormd. Uiteindelijk een hele simpele oplossing:
Sluit de accessoirestekker aan (+ en - naar het relais), + van de accu aan het relais en aan de laatste bevestiging de + van de verbruikers. En het werkt. Alle apparatuur schakelt zich uit nadat het contact eraf is (na de standaard vertraging van ongeveer 1 minuut)

Totale kosten: € 6,40 voor het relais (30 A)

Het is maar dat je het weet.........

gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Inspector Gadget

Re: accessoires

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het verbaasd mij toch wel enigszins dat je BMW dealeRT geadviseerd heeft om het (stuur)signaal van het achterlicht af te tappen.

Aangezien het achterlicht een gemoduleerd signaal is (3 volt @ ?? Khz voor dimlicht en 12 volt @ 0Khz voor remlicht) bij de -1200-
Daarnaast zou je, in mijn optiek althans, de lichten-defect detectie nadelig kunnen beïnvloeden, als je niet oppast.
En bij de -1150- kan je dit ook niet zo maar straffeloos doen, zoals sommige in het verleden bemerkt hebben, je krijgt dan mogelijk een ABS-storingsmelding.

Zover mij bekend zou je dit wel op de -1100- kunnen doen, maar is daar ook niet nodig, onder bij de kroonplaat zijn ook de diverse stuursignalen (w.o. geschakelde 12 volt) te vinden.

Je oplossing om de CAN-bus signalen van de accessoiresaansluiting te gebruiken is een prima oplossing, en dat is inderdaad ook prima op te lossen met "slechts" een relais.
Een betaalbare tegenhanger van de FuzeBlocks, CenTech, Blue-Sea e.d. oplossingen.
Zet a.u.b. wel een diode over (in sper-mode) je relaisspoel heen als tegen-EMK, een relais die uitgeschakeld wordt, kan over de spoel een behoorlijk hoge spanning teruggeven wat weer een storing of zelfs een defect kan veroorzaken.
En vergeet de zekeringen niet op je verbruikers ;)
marcel72

hmmmm, waren er gister nog meerdere items als reactie, zijn die vandaag weg.
Vreemd
Inspector Gadget

Schijnt een flinke storing geweest te zijn, er is inderdaad flink wat berichten weg.
Maar het is niet anders, ik probeer het nog even allemaal uit het geheugen terug te halen.
Wat niet meevalt zonder medicijnen. ;) :lol:

Goed, aansluiting van een diode dus.
Ik had het ezelsbruggetje KNAP genoemd;
Kathode Negatief.
Anode Positief.

Dan is de diode in geleiding.

De Kathode wordt normaal gesproken via een band aan 1 van de uiteinden van de diode aangegeven.

Maar, bij een relais willen we juist een dergelijke diode in sper-mode gebruiken om de tegen-EMK te blussen.

Dus moet de diode parallel over de spoel van het relais geplaatst worden.
Waarbij de Kathode (de kant met het bandje/ringetje dus) aan de plus-kant van het signaal wat naar de spoel gaat aangesloten moet worden.
En de kant zonder marketing aan de negatieve kant van de spoel-aansluiting. (dus ff goed meten met een universeelmeter óf je bedrading heel goed bekijken).
Het is raadzaam om de diode zo dicht mogelijk over de spoel aan te sluiten.

http://www.autoswitch.com/relays.php
De Kathode (dus met band/markering) over terminal 86, het signaal van de CAN-bus aansturing.
De Anode over terminal 85, massa dus.
marcel72

volgens mij zie ik het licht. Had je al een mailtje gestuurd met daarin dezelfde oplossing en hetzelfde schema.

Ga het proberen. Mocht er in het nieuws iets komen van een ge-explodeerde motor, dan weet je dat het nog net niet helemaal gelukt is.... Big RT Smile

Dank je voor je hulp en fijne feestdagen!

gr.
Marcel
Inspector Gadget

Inderdaad, je hebt het helemaal goed. _004
Mijn complimenten!

Wel de diode zo dicht mogelijk over de pennen van het relais monteren.

Voor "het nageslacht" nog even de tekening die Marcel geplaatst had;

En de motor kan je nimmer hiermee opblazen, hoogstens de zekering of de diode.

Heel graag gedaan uiteraard, en ook jij, je familie en iedereen om wie jij geeft, prettige dagen!
Bijlagen
rel_diode_schema1.jpg
rel_diode_schema1.jpg (15.22 KiB) 216 keer bekeken
BRS07
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad

Ongelezen bericht door BRS07 »

Goedendag,

Je moet wel een heel erg oud relais hebben gekregen als die diode er niet gewoon inzit. Staat ook meestal op het relais getekend. Zo niet even het plastic kapje eraf wippen, dan kan je zo de diode zien zitten op het printplaatje. Als dat het geval is hoeft er geen tweede over heen.
Op de tekening hier boven zit hij tussen 85 en 86.
Groetjes Hans.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”