Rijden jullie nog.
Moderator: RT_Patrick
- mveenstra
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
Rijden jullie nog.
hallo allemaal,
Ik ben benieuwd wie er rond deze tijd nog rijd. Vandaag ben ik nog op de motor naar mijn werk gegaan. Maar begin nu toch wel zo langzamerhand te twijfelen of ik haar niet in de stalling moet gaan zetten. Daarom bij deze de vraag rijden jullie nog en tot hoe lang rijden jullie door en waar let je dan op.
Met het waar letten jullie op bedoel ik. Hoe bepaal je in de ochtend of je wel of niet gaat rijden. Kijk je bv naar het journaal en als het die dag gaat vriezen rij je niet of kijk je de avond daarvoor of het vannacht gaat vriezen of wellicht iets heel anders.
Ik ben benieuwd wie er rond deze tijd nog rijd. Vandaag ben ik nog op de motor naar mijn werk gegaan. Maar begin nu toch wel zo langzamerhand te twijfelen of ik haar niet in de stalling moet gaan zetten. Daarom bij deze de vraag rijden jullie nog en tot hoe lang rijden jullie door en waar let je dan op.
Met het waar letten jullie op bedoel ik. Hoe bepaal je in de ochtend of je wel of niet gaat rijden. Kijk je bv naar het journaal en als het die dag gaat vriezen rij je niet of kijk je de avond daarvoor of het vannacht gaat vriezen of wellicht iets heel anders.
Groetjes Mike,
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Re: Rijden jullie nog.
Ja, het hele jaar door...
In principe. Maar ik werk wel dat, nu ik te voet naar mijn werk kan, ik minder vaak de motor pak als het wat slechter weer is. Ik rijd dus wel het hele jaar door, maar ga me zelf niet langer plagen met regenbuien en kou als dat niet perse noodzakelijk is. Is de auto weg en moet ik iets verder weg dan pak ik nog steeds de motor, behalve bij ijzel en sneeuw (afspraak met mijn betere wederhelft).
Als er dan eens een mooie winterdag is met een stralend zonnetje heb ik in ieder geval geen excuus om de motor te laten staan, ook niet voor een toertochtje...
Groet,
Dave
In principe. Maar ik werk wel dat, nu ik te voet naar mijn werk kan, ik minder vaak de motor pak als het wat slechter weer is. Ik rijd dus wel het hele jaar door, maar ga me zelf niet langer plagen met regenbuien en kou als dat niet perse noodzakelijk is. Is de auto weg en moet ik iets verder weg dan pak ik nog steeds de motor, behalve bij ijzel en sneeuw (afspraak met mijn betere wederhelft).
Als er dan eens een mooie winterdag is met een stralend zonnetje heb ik in ieder geval geen excuus om de motor te laten staan, ook niet voor een toertochtje...
Groet,
Dave
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Ik rijd tot ze gaan pekelen.
Kou vind ik niet erg.
Vorige weekend de motor in de stalling gezet en 3 dagen later gingen ze pekelen
Kou vind ik niet erg.
Vorige weekend de motor in de stalling gezet en 3 dagen later gingen ze pekelen
- Hazeldonk
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Jazeker! Maak bij een mooie middag nog een ritje van een uurtje of zo en probeer dan gelijk nog wat foto's te maken. Het moet niet heel erg koud worden want dan vind ik het niet leuk meer en als er gepekeld gaat worden staat de RT definitief gestald.
Ben

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Ik rij niet als er gepekeld is, of bij gladheid, zware regen. Kou maakt mij niet uit. Dus als het wegtoestand het toelaat rij ik hele jaar door.
- Duiker
- Land: Frankrijk
- Woonplaats of omgeving: Correze
Ik rij de hele winter door. Alleen als er sneeuw komt of wordt verwacht rij ik even niet.
Is er gepekeld dan rij ik de dag van pekelen niet plus 2 dagen daarna.
Dan is de meeste pekel wel weg en rij ik weer.
Wel dan na elke rit de motor even goed schoonmaken van rest pekel die er nog ligt.
Vorst daar geef ik niet om, maak dan alleen bij strenge vorst geen lange ritten.
Met vriendelijke groet,
Fred
Is er gepekeld dan rij ik de dag van pekelen niet plus 2 dagen daarna.
Dan is de meeste pekel wel weg en rij ik weer.
Wel dan na elke rit de motor even goed schoonmaken van rest pekel die er nog ligt.
Vorst daar geef ik niet om, maak dan alleen bij strenge vorst geen lange ritten.
Met vriendelijke groet,
Fred
Sit Mare Securum
In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
- HenkvanR
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Ik probeer het hele jaar door te blijven rijden, behalve als er sneeuw valt of voorspelt is.
Alleen de laatse weken is het vanwege allerlei ongemakken en door kwakkelende griep verschijnselen niet gelukt en had ik geen zin om mij s´ochtends (vaak rond 3 uur) in het pak te hijsen.
De RT staat bij mij onder een afdak maar wel klaar om te rijden.

P.S. Ik rijd altijd voordat de strooiwagens de weg opgaan smorgens
Alleen de laatse weken is het vanwege allerlei ongemakken en door kwakkelende griep verschijnselen niet gelukt en had ik geen zin om mij s´ochtends (vaak rond 3 uur) in het pak te hijsen.
De RT staat bij mij onder een afdak maar wel klaar om te rijden.

P.S. Ik rijd altijd voordat de strooiwagens de weg opgaan smorgens
Laatst gewijzigd door HenkvanR op 22 nov 2011, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
HenkvanR

- mveenstra
V-stream scherm
en waar bazeren jullie dan op of jullie gaan rijden. Ik hoor veel mensen zeggen als ze gaan pekelen. Maar hoe weet je of ze gaan pekelen? Bij ons zijn ze namelijk nog niet gaan pekelen. Maar ik hoor van mensen in andere delen van het land dat daar wel al gepekeld word.
Groetjes Mike,
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Een reactie van een niet-doorrijder:
Mijn laatste ritje is meestal rond de herfstvakantie (midden/eind oktober). Sneeuw en ijzel houd ik helemaal niet van (zelfs niet met de auto
en sneeuw moet je alleen maar op skiën :lol: ), dus dan ga ik zeker niet met de brommert op pad.
Gelukkig heb ik de RT niet nodig voor woon-werkverkeer, dus ik kan hem lekker in de garage laten staan.
Mijn laatste ritje is meestal rond de herfstvakantie (midden/eind oktober). Sneeuw en ijzel houd ik helemaal niet van (zelfs niet met de auto

Gelukkig heb ik de RT niet nodig voor woon-werkverkeer, dus ik kan hem lekker in de garage laten staan.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- mveenstra
V-stream scherm
Ik heb haar ook niet echt NODIG. maar het is gewoon een stuk sneller en makkelijker en ik ben niet zo dol op auto rijden. Vind het niet vervelend of zo. Maar als ik mag kiezen. Dan toch liever de beemer.
Groetjes Mike,
- EL SCORPIO
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Bij ons in Haarlem kan je de klok er gelijk op zetten.
2x nachtvorst en er word preventief gepekeld.
Dus inderdaad. Vorige week reed ik met de auto bijna een pekelwagen ondersteboven omdat die snurker om 06.00 uur vond dat hij op het fietspad gewoon door rood moest rijden terwijl ik door groen reed.
2x nachtvorst en er word preventief gepekeld.
Dus inderdaad. Vorige week reed ik met de auto bijna een pekelwagen ondersteboven omdat die snurker om 06.00 uur vond dat hij op het fietspad gewoon door rood moest rijden terwijl ik door groen reed.
- mveenstra
V-stream scherm
ja dat is het voordeel van een rijke gemeente. Ik heb het te doen met Hilversum en die zijn niet zo gul met het pekelen. Die hebben al jaren achtereen een te kort en in plaats van meer in te kopen gaan ze dan maar minderen pekelen. Vandaar dat ik daar weinig aan heb en ik dus niet weet of ik gladheid kan verwachten ja of te nee.
Groetjes Mike,
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
In Heemstede was vorige week ook al gepekeld na een vermoedelijk nachtvorstje. En als het echt nodig is, is de pekel op. Dat was vorig jaar zo.
- mveenstra
V-stream scherm
ja erg vervelend inderdaad. blijf het toch vreemd vinden waarom sommige gemeentes het niet voor elkaar krijgen genoeg zout in te slaan.Maar goed dat is erg off-topic. Ik hoor eigenlijk nog niemand zeggen hoe hij of zij weet dat het glad zal zijn of niet en of het verstandig is om te rijden.
Groetjes Mike,
- peijsj
Ik gebruik mijn motor niet voor woon - werkverkeer want Lease bak.
Er zijn doorgaans echter genoeg dagen in de winter waarop je prima een tourtocht kunt doen. Criterium is dan dat de wegen droog zijn. Vorst c.q. kou is geen issue. Ijs.Sneeuw op de weg in principe wel hoewel ik in de Dolomieten in September al enkele keren in een flinke sneeuwbui heb gereden en dat heeft (voor een keer) ook wel zijn charme.
Als de wegen droog zijn in de winter dan kan er na een tourtocht best een hoop zout op de motor zitten maar dat was je er dan af na de rit.
Ik realiseer me goed dat dit voor die enkele tourtocht wat anders is dan wanneer je hem min of meer noodgedwongen dagelijks gebruikt.
Er zijn doorgaans echter genoeg dagen in de winter waarop je prima een tourtocht kunt doen. Criterium is dan dat de wegen droog zijn. Vorst c.q. kou is geen issue. Ijs.Sneeuw op de weg in principe wel hoewel ik in de Dolomieten in September al enkele keren in een flinke sneeuwbui heb gereden en dat heeft (voor een keer) ook wel zijn charme.
Als de wegen droog zijn in de winter dan kan er na een tourtocht best een hoop zout op de motor zitten maar dat was je er dan af na de rit.
Ik realiseer me goed dat dit voor die enkele tourtocht wat anders is dan wanneer je hem min of meer noodgedwongen dagelijks gebruikt.
- Garfield
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Woonplaats of omgeving: leusden
Ik rijd door tot "ze" gaan strooien. En omdat ik zelf één van de vier gladheidscoordinatoren van provinciale en rijkswegen ben weet ik wanneer "ze"dat doen.
Hoewel, met die mist is het 's ochtends geen onverdeeld genoegen, maar terwijl ik dit schrijf is het inmiddels stralend weer

Hoewel, met die mist is het 's ochtends geen onverdeeld genoegen, maar terwijl ik dit schrijf is het inmiddels stralend weer

Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Ik rijd door tot er grote kans op ijzel is of er daadwerkelijk ijzel ligt.
Mist of regen houd mij niet van de wegen
Mist of regen houd mij niet van de wegen

- mveenstra
V-stream scherm
het is nu inderdaad prachtig weer en het blijft volgens de verwachtingen nog even mooi. Dus voorlopig kunnen we nog wel rijden. Maar ik bereid me er wel op voor dat dit binnen kort stopt.
En ja mist en regen houd mij ook zeker niet tegen. Maar als er kans op ijzel komt dan neem ik toch liever het zekere voor het onzekere.
En ja mist en regen houd mij ook zeker niet tegen. Maar als er kans op ijzel komt dan neem ik toch liever het zekere voor het onzekere.
Groetjes Mike,
- BertL
- 2024
- Bijz: K1200GT/2008
- Woonplaats of omgeving: Ommen
Net als Garfield rijd ik zoutloos. M.a.w. als er gestrooid wordt, blijft de motor binnen staan.
Garfiels, zou je informatie over het tijdstip van strooien met ons kunnen delen ?
Garfiels, zou je informatie over het tijdstip van strooien met ons kunnen delen ?
GrTz
BertL
BertL
Ik rijd het hele jaar door, motor staat in de S100 corrosie beschermer. Wel spoel ik hem bij pekel iedere dag met koud water schoon. Ik stop met rijden als het echt glad is of dat mijn tuinslang bevroren is.
Groet,
Kees Jan
Groet,
Kees Jan
- AGVerheij
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
In principe rij ik dagelijks en altijd, uitgezonderd sneeuw en ijzel. Pekelschade probeer ik te voorkomen door regelmatig de boel af te spoelen en goed in te smeren.
Daarom morgen een proefrit op een fraaie blauwe
uit 2008, ik heb namelijk sinds ik met mijn
onderuit gegaan ben niet meer gereden en begin het ernstig te missen
,
GerbeRT
Daarom morgen een proefrit op een fraaie blauwe

GerbeRT
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Ik rijd door op de fiets. Er was al pekel gestrooit de afgelopen week. Dus met temperaturen rond het vriespunt kan je ijs op het wegdek hebben en zelfs de MPR3 is totaal ongeschikt op ijs. En vallen is met de fiets meestal iets minder erg dan met de motor.Ik kan 18kg aan gewicht wel opvangen als het schuift.
Al kan ik redelijk goed tegen de kou. Ik heb met -2C wel 8ookm gereden eens terwijl de sneeuw overal gelukkig langs de weg lag. En dat zonder handvatverwarming of kuip.
Ton
Al kan ik redelijk goed tegen de kou. Ik heb met -2C wel 8ookm gereden eens terwijl de sneeuw overal gelukkig langs de weg lag. En dat zonder handvatverwarming of kuip.
Ton
Hoe krijg je dat voor elkaar? Heel vaak stoppen? Snelheid laag houden?Al kan ik redelijk goed tegen de kou. Ik heb met -2C wel 8ookm gereden eens terwijl de sneeuw overal gelukkig langs de weg lag. En dat zonder handvatverwarming of kuip.
Ton
Wat een extreme rit.
Groet,
Kees Jan
Het stuk tot Zeebrugge reed ik in een keer en de rest van de rit was het soms om de 50 km stoppen. Tja de dingen die je doet als je een beetje verliefd bent bent hé. En toen 500km aan de overkant verder naar Preston.
Het is een kwestie van proberen je gedachte te verzetten. Bij elke stop de handschoenen achter de cilinders neerleggen en een beetje opwarmen en de handen even zachtjes tegen het blok leggen. Wat ook leuk is je drinkt een kopje koffie en er lijken er twee uit te komen bij de volgende stop. Ach ik heb wel meer van die aparte ritjes gehad. 2200km in de regen was ook niet leuk als je laarzen en je pak en handschoenen niet echt waterdicht zijn. Maar achteraf een leuke ervaring
Ton

Het is een kwestie van proberen je gedachte te verzetten. Bij elke stop de handschoenen achter de cilinders neerleggen en een beetje opwarmen en de handen even zachtjes tegen het blok leggen. Wat ook leuk is je drinkt een kopje koffie en er lijken er twee uit te komen bij de volgende stop. Ach ik heb wel meer van die aparte ritjes gehad. 2200km in de regen was ook niet leuk als je laarzen en je pak en handschoenen niet echt waterdicht zijn. Maar achteraf een leuke ervaring
Ton

- Junkyard Dog
- Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
- Land: FRANKRIJK
- Woonplaats of omgeving: Creuse.
Ik rij gewoon de hele winter door. Alleen bij ijzel en sneeuw wacht ik even tot het weg is.
Na iedere rit de motor goed afspuiten en er is niks aan de hand.
Alleen nu in Frankrijk is het een makkie denk ik. Gisteren nog gereden het was 19 graden.
Draag nog steeds zomer kleding en de kachel is pas 1 dag toen het echt koud was aangeweest.
Strooien doen ze hier niet dus voor pekel hoef ik niet bang te zijn. Sneeuw ruimen als dit valt doen ze ook niet.
Je kunt dan gewoon niet rijden. Dus staat er in de kelder altijd een nood voorraad eten etc.
Anton 
Na iedere rit de motor goed afspuiten en er is niks aan de hand.
Alleen nu in Frankrijk is het een makkie denk ik. Gisteren nog gereden het was 19 graden.
Draag nog steeds zomer kleding en de kachel is pas 1 dag toen het echt koud was aangeweest.
Strooien doen ze hier niet dus voor pekel hoef ik niet bang te zijn. Sneeuw ruimen als dit valt doen ze ook niet.
Je kunt dan gewoon niet rijden. Dus staat er in de kelder altijd een nood voorraad eten etc.

The Dog is in the house
In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
zolang er geen pekel ligt rij ik.
de ritjes worden wel wat korter in de winter maar ik geniet er nog steeds van.
de ritjes worden wel wat korter in de winter maar ik geniet er nog steeds van.
- Garfield
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Woonplaats of omgeving: leusden
Hallo Bert, dat zou kunnen maar jij woont in de regio Ommen en ik kan mij zo voorstellen dat het dan niet zo bijster interessant is wat wij hier in de provincie Utrecht uitspoken. Zelfs in onze relatief kleine provincie kunnen lokale verschillen ontstaan.BertL schreef:Net als Garfield rijd ik zoutloos. M.a.w. als er gestrooid wordt, blijft de motor binnen staan.
Maar even heel kort en off-topic, als er temperaturen onder nul worden verwacht EN er is sprake van vocht toevoer naar het wegdek, hetzij door neerslag hetzij door condensatie, dan starten we een strooiactie. En als we van tevoren weten wanneer die omstandigheden plaatsvinden strooien we voordat het glad wordt. Dat heet dan een preventieve strooiactie. Door de sensoren in het wegdek, de weerhutten, de adviezen van de weerbureau's en de ervaring weet ik al dat we voorlopig niet gaan strooien. Maar-ja, we hebben het wel over weer en anderzijds maakt dat het ook wel weer leuk.
De komende dagen kunnen we gewoon blijven rijden, wel regenkleding meenemen of nog beter, aandoen

En nu weer on-topic: ja, ik rijd nog steeds en blijf dat de eerste weken nog wel doen. En op kou en regen kun je je tegenwoordig heel goed kleden.
Groeten, Frans
- Marianne
- Bijz: BMW F800GT
- Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Ik gebruik de motor, meestal, voor plezierritjes. Maar ook in de winter pak ik hem wel eens. Maar dan alleen op mooie droge dagen, als er geen pekel en sneeuw ligt. Dus afgelopen jaar helaas 3 maanden niet kunnen rijden. En nu is er ook al gepekeld. Maar aankomende 2 weken heb ik toch geen gelegenheid om te rijden. We gaan het zien deze winter! 

Groeten Marianne
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
- hansuitolst
- Bijz: Exclusive
- Woonplaats of omgeving: Olst
Ja, rij altijd. Kon vorig winter een aantal weken de garage en de straat niet uitkomen, een ijsbaan. Jammer dus.
Ik heb heel wat keren met sneeuw gereden. Ook een aantal keren met ijzel, maar dan meestal omdat ik terug naar huis wil. Ooit in 1974 over een beijzelde dijk van 15 km lengte terug naar huis (totaal 140 km).
IK vergeet wel vaak de motor na een pekelrit schoon te maken, maar voor mij is de motor een vervoermiddel en geen show-object.
Ooit een keer in de Harz in januari gereden. Nadeel was dat 's ochtends het ijs van het scherm afgehaald moest worden om nog iets te zien.
En daarbij, tegen de koude kan je je kleden, met hitte is dat zeer lastig. Ooit 45+ graden in New Mexico gereden en dat is minder leuk dan in de koude.
Ik heb heel wat keren met sneeuw gereden. Ook een aantal keren met ijzel, maar dan meestal omdat ik terug naar huis wil. Ooit in 1974 over een beijzelde dijk van 15 km lengte terug naar huis (totaal 140 km).
IK vergeet wel vaak de motor na een pekelrit schoon te maken, maar voor mij is de motor een vervoermiddel en geen show-object.
Ooit een keer in de Harz in januari gereden. Nadeel was dat 's ochtends het ijs van het scherm afgehaald moest worden om nog iets te zien.
En daarbij, tegen de koude kan je je kleden, met hitte is dat zeer lastig. Ooit 45+ graden in New Mexico gereden en dat is minder leuk dan in de koude.
Het begon in 1974 met een Suzuki GT250, nu een R1200RT (sinds 11-2010) en een F650GS (uit 2000). Meeste kms, >200.000 op een Honda ST1100
Jij durft wel Hans. Ik heb niet zo vaak in de sneeuw gereden. Een keer de Grimselpas in de sneeuw gereden en als een verassing komende vanuit de Felbertauerntunnel ineens in 15cm diepe sneeuw terecht gekomen. Was zeer zeker niet leuk met een rij auto's achter je in de sneeuw op de pas. Toen ik in Engeland woonde moest ik in de winter ook vaak een stukje in de sneeuw rijden naar mijn werk toe omdat mijn werk wat hoger lag en net daar de sneeuw dus wel bleef liggen. Maar met je voeten als zijwieltjes vond ik het geen succes en achteraf niet echt slim dat ik niet gewoon de bus gepakt had. Maar ja nu neem ik het risico niet meer. En dan zo'n schuivende auto achter je was nooit echt een fijn gevoel.
Ton
Ton
- mveenstra
V-stream scherm
pfff nee dat kan ik me voorstellen. Nee met sneeuw zal ik niet zo snel rijden. Of er moet echt nood aan de man zijn. Maar rij dan liever niet.
Groetjes Mike,
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Bij een droge vorst rij ik gewoon door, maakt niet uit hoe koud het is. Als het wat vochtiger wordt ben ik tussen +3 en -3 erg kritisch, verschil tussen stad en polder is gauw een aantal graden, kan dus net even verraderlijk glad zijn. Na een pekel periode moet het eerst goed geregend hebben voordat ik weer ga rijden. Met sneeuw en ijzel helemaal niet, ik weet iets te veel van wrijvingscoëfficiënten tussen de diverse materialen in relatie met temperatuur en vocht, dat is het me allemaal niet waard, heb mijn rug al eens gebroken.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- PK
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GS
- Woonplaats of omgeving: Schalkhaar
Ik probeer het hele jaar te blijven rijden. Alleen bij sneeuw of ijzel haak ik af.
Vorig jaar toch 1x in en door de sneeuw naar huis gereden en op dat moment voelde ik me toch niet
echt
.
Het begin van het jaar heeft er bij mij in de straat een aantal weken sneeuw en ijs gelegen, dus dan zit er niet
veel anders op, dan de trapfiets te pakken, naar het station en dan te wachten of er nog een keer een trein komt.
Zodra de wegen weer een beetje begaanbaar zijn voor de
, laat ik mijn trapfiets graag in de schuur.
Ach er staat ook nog wel een auto voor het huis, maar daar is vaak een andere liefhebber voor. Hoewel ... mijn vrouw
heeft nu ook haar A-rijbewijs, misschien kunnen we een keer ruilen, zij de motor en ik de auto.
Peter
Vorig jaar toch 1x in en door de sneeuw naar huis gereden en op dat moment voelde ik me toch niet
echt

Het begin van het jaar heeft er bij mij in de straat een aantal weken sneeuw en ijs gelegen, dus dan zit er niet
veel anders op, dan de trapfiets te pakken, naar het station en dan te wachten of er nog een keer een trein komt.
Zodra de wegen weer een beetje begaanbaar zijn voor de

Ach er staat ook nog wel een auto voor het huis, maar daar is vaak een andere liefhebber voor. Hoewel ... mijn vrouw
heeft nu ook haar A-rijbewijs, misschien kunnen we een keer ruilen, zij de motor en ik de auto.

Peter
Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....
Waarom vier cylinders, .....
- mveenstra
V-stream scherm
Jij bent gek je gaat toch niet je auto boven je beemer kiezen. Pff echt niet. Ik rijd liever op mijn beemer dan in mijn auto hoor. Niet dat ik een slechte auto heb. Maar autorijden is geen kunst aan.PK schreef:Ik probeer het hele jaar te blijven rijden. Alleen bij sneeuw of ijzel haak ik af.
echt.
Zodra de wegen weer een beetje begaanbaar zijn voor de, laat ik mijn trapfiets graag in de schuur.
heeft nu ook haar A-rijbewijs, misschien kunnen we een keer ruilen, zij de motor en ik de auto.![]()
Peter
Groetjes Mike,
Vallen is ook gmakkelijk maar opstaan soms iets moeilijker. Rijden met ijzel en sneew op de motor is toch eigenlijk misschien wel gevaarlijk dan telefoneren in de auto
Ton

Ton
Net als anderen rijdt ik ook zout en pekelloos.
Vanaf het moment van strooien, krijgt mijn motor huisarrest tot na de winter en vorst periode.
En ik ga weer rijden als het minimaal 3 weken warm water heeft geregend.
Al kun je nog zo goed wassen en spoelen, de pekel krijg je nooit helemaal weg.
Aangezien er hier in de buurt vorige week al is gestrooid, heb ik het huisarrest ingesteld.
Tja ik maak het me zelf niet gemakkelijk, maar het is niet anders.
Vanaf het moment van strooien, krijgt mijn motor huisarrest tot na de winter en vorst periode.
En ik ga weer rijden als het minimaal 3 weken warm water heeft geregend.
Al kun je nog zo goed wassen en spoelen, de pekel krijg je nooit helemaal weg.
Aangezien er hier in de buurt vorige week al is gestrooid, heb ik het huisarrest ingesteld.
Tja ik maak het me zelf niet gemakkelijk, maar het is niet anders.
Ik rijd het hele jaar door, met de kleine uitzondering dat ik NIET rijd als er neerslag is of mist én het vriest. Maar bij droog weer trotseer ik wel de vrieskou, graag zelfs! Zalig!!
- Willem Rietveld
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2014
- Land: Ned
- Woonplaats of omgeving: Almere
Hallo,
ik rijd het héle jaar door, behalve als ik bij mij het achterpad niet uitkom door de gladheid (ijzel vooral).
Regen of zware regen, mist, een klein sneeuwbuitje of minus 10 graden of minder maakt mij niets uit.
Het valt me ook dit jaar al weer op dat al dat "kantoorpersoneel" inmiddels al weer in een lekker warme auto gekropen is en dat ca. 90 % van de motoren die ik nu nog tegenkom of meestal inhaal van ons eigen merk BMW zijn......
ÓÓk in de winter dus; veel rijplezier.
, Willem.
ik rijd het héle jaar door, behalve als ik bij mij het achterpad niet uitkom door de gladheid (ijzel vooral).
Regen of zware regen, mist, een klein sneeuwbuitje of minus 10 graden of minder maakt mij niets uit.
Het valt me ook dit jaar al weer op dat al dat "kantoorpersoneel" inmiddels al weer in een lekker warme auto gekropen is en dat ca. 90 % van de motoren die ik nu nog tegenkom of meestal inhaal van ons eigen merk BMW zijn......
ÓÓk in de winter dus; veel rijplezier.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
- mveenstra
V-stream scherm
ha ha ha kantoorpersoneel. dat heb je leuk verwoord. Maar je hebt wel gelijk. Bij mij op het werk is het in de zomer altijd druk met motoren. Maar op dit moment staan er nog maar 2. Het is inderdaad te merken dat veel mensen met een beetje kou niet eens meer rijden. Maar ik moet zeggen ik vind het heerlijk om nu te rijden. Met regen is wel ietsje minder als met een lekker zonnetje. Maar zeker op een mooie rt. Is dat voor mij helemaal geen probleem.
Groetjes Mike,
Ik kan zelf zeer goed tegen de kou maar iets minder goed bestand tegen vallen met gladheid en dat is de hoofdreden waarom ik niet rijd als het vriest. En natuurlijk de pekel omdat er weinig overblijft van je motor als je dag in dag uit wel rijd in de winter. Ik denk dat als je al een ander vervoersmiddel hebt het dan best een goed idee is om de motor eens te laten staan als het vriest toch? Nou hoef ik naar mijn werk maar een klein stukje dus ik zou zonder meer de motor niet gebruiken maar de fiets pakken.
Ton
Ton
Als ik de keuze had zou ik ook niet in winterse omstandigheden rijden, maar ja het werk is met openbaar vervoer moeilijk te bereiken en mijn vrouw heeft de auto naar haar werk nodig. Dus vandaar ben ik een doorrijder.
Zaterdag zijn de doorrijders uitgenodigd door Motoplus. Enige tijd geleden kon je jezelf bij het blad aanmelden als doorrijder, zaterdag dus een bijeenkomst op vliegveld Teuge. Ik ben benieuwd wat er op het programma staat.
Groet,
Kees Jan
Zaterdag zijn de doorrijders uitgenodigd door Motoplus. Enige tijd geleden kon je jezelf bij het blad aanmelden als doorrijder, zaterdag dus een bijeenkomst op vliegveld Teuge. Ik ben benieuwd wat er op het programma staat.
Groet,
Kees Jan
- JOS WRSM
- Erelid
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
"Veel "doorrijders"zijn idd Beemer bestuurders. Nou ja, daar is hij immers op gebouwd he? Goede met bescherming, handvatverwarMMMMMing en met de juiste kleding kom je een heel eind . . . toch
:
:
:

Jos WRSM
Jos WRSM
- mveenstra
V-stream scherm
Absoluut daar ben ik het helemaal mee eens. Vooral die goede bescherming op de Beemer daar heb je volgens mij het meeste aan. Als ik met de zelfde kleren op een andere motor rijd met minder bescherming. Dan merk ik toch wel dat ik de bescherming van mijn eigen RT mis. Niet dat andere motoren slecht zijn hoor. Maar vind zelf de bescherming erg prettig. Ook krijg ik het idee (kan tussen mijn oren zitten hoor) dat een Beemer ook met dit weer gewoon heerlijk op de weg ligt en geen enkel probleem heeft met de kou of de wat hardere wind.
Groetjes Mike,
Ik heb voor de RT een VFR 1200 gereden, heerlijke motor (veel te snel) maar niet te gebruiken in de winter als je een aantal kilometers op de snelweg moet rijden. Bij de RT gaan alleen mijn voeten na verloop van tijd protesteren.
Groet,
Kees Jan
Groet,
Kees Jan
- Robin0341
- Type: R1250RT
- Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
- Land: NLD
- Woonplaats of omgeving: Ermelo
Ik rij ook nog zolang het niet glad is. Hoewel de meteorologische winter inmiddels is ingetreden, was het vandaag een prachtige dag.
Om 17:00 vanuit centrum Utrecht naar Harderwijk gereden. Tussen 4 x file door! Heerlijk
Om 17:00 vanuit centrum Utrecht naar Harderwijk gereden. Tussen 4 x file door! Heerlijk

- BertL
- 2024
- Bijz: K1200GT/2008
- Woonplaats of omgeving: Ommen
Vandaag kwam de zon er heerlijk door en dus.....rondje gereden.
Ommen--Hoogeveen--Rogat--Nieuwleusen--Zwolle--Ommen. Heerlijk zo'n rondje.
Ommen--Hoogeveen--Rogat--Nieuwleusen--Zwolle--Ommen. Heerlijk zo'n rondje.
GrTz
BertL
BertL
Mijn rijden heeft zich altijd beperkt tot er wordt gepekeld, zo gauw er ook maar wat pekel wordt gestrooid dan zet ik de motor stil. Eventueel nadat ik hem afgespoeld heb. Na flink wat regen na de winter hoop ik dat de pekel goed verdund is en in maart of april weer te kunnen rijden.
Ja hoor, ook wij hebben vandaag weer een leuk ritje gemaakt.
Tezamen met onze forumbeheerder een leuk binnendoor ritje in het Gooi gemaakt.
Vanuit Diemen door Lage Vuursche naar Den Dolder en onze Kenny weer met een bezoekje verrast.
En yep, er zat weer een leuk opgebroken stukje in waarbij wij met plezier dit 3 x hebben genomen om de o zo noodzakelijke terreinvaardigheid te blijven behouden :lol: :lol: :lol:
Vochtig? ja in de ochtend wel
Droog? natuurlijk de middag was perfect
Koud? wel nee we hebben toch een BMW!!!!
groet,
RhanRT
Vanuit Diemen door Lage Vuursche naar Den Dolder en onze Kenny weer met een bezoekje verrast.
En yep, er zat weer een leuk opgebroken stukje in waarbij wij met plezier dit 3 x hebben genomen om de o zo noodzakelijke terreinvaardigheid te blijven behouden :lol: :lol: :lol:
groet,
RhanRT
- JOS WRSM
- Erelid
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
EN ik heb er weer een certificaat bij . . . .
Het: "drie-keer-door-dezelfde-kleddernatte-bouwput-rijden-certificaat"
:shock: :lol:

Het: "drie-keer-door-dezelfde-kleddernatte-bouwput-rijden-certificaat"

RhanRT schreef:Ja hoor, ook wij hebben vandaag weer een leuk ritje gemaakt.
groet,
RhanRT
Jos WRSM
Jos WRSM
Vanochtend in de zeikende regen naar het winterdoorrijderstreffen van Motoplus op vliegveld Teuge geweest. Nat, wel nee ik heb een RT. Nat en koud werd het pas toen we buiten liepen en stonden te wachten op de foto's. Was een leuke ochtend, na een kop soep weer terug, halverwegen werd het droog.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht