xenon op 1200-rt modeljaar 2010

Xenon, LED, mistlampen, storingen en aanpassingen.

Moderator: RT_Patrick

wjdreesen

xenon op 1200-rt modeljaar 2010

Ongelezen bericht door wjdreesen »

Hallo RT-ers,

Afgelopen zaterdag bij Kenny (MSA) geweest om Pilot bi-xenon met canbus-adapterkabels te laten inbouwen op mijn 2010 RT.
Wat blijkt?
Het gaat niet omdat de electronica on board het zaakje niet accepteert _001 .Ruggespraak met BMW en Pilot gaven helaas ook nul op het rekest.
Die goeie Kenny _004 zich in het zweet gewerkt en het bleef slechts maar even aan flitsen en dan direct weer uit.Veel moeite gedaan maar helaas.
Moet ik het toch maar met de standaardverlichting doen (en die is eigenlijk ook niet verkeerd!).

Dus voor aspirant xenonliefhebbers bezint eer ge wat gaat kopen!!

[groet]
BMWim -1200-
HansR1200RT

Re: xenon op 1200-rt modeljaar 2010

Ongelezen bericht door HansR1200RT »

Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe RT (juni 2010), waarbij ik door de dealer (Breeman Rotterdam-Zuid) direct de beide halogeenlampen heb laten vervangen voor xenonverlichting.
Het kan dus wel in samenwerking met het CAN-bussysteem. Ik weet alleen niet wat ze er allemaal voor hebben moeten doen. Wellicht kan een telefoontje naar Breeman je verder helpen?

Succes, groetjes van Hans1200rt
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

OF kijk eens naar de Canbus oplossing van TwistedThrottle
http://www.twistedthrottle.com/trade/pr ... /4920/593/
Zie ook item:
viewtopic.php?f=31&t=2937&p=29650&hilit=running#p29650
Hans
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Ik heb het al vaker gemeld... Naderhand ingebouwde accecoires is op de korte of lange termijn vragen om shit ! Zeker goedkope systemen. Pilot is niet goedkoop en 1 v/d beste immitatie xenonsystemen maar met can-bus blijft het vaak storingsgevoelig. En nogmaals ik spreek uit de dagelijkse praktijkervaring(en). Denk dat kenny ook niet gek is,en in de plane-industrie toch genoeg electronica/besturingservaring heeft opgedaan? Maar goed,in Rotterdam is het gelukt.... :$ ? Met apart relais of regelapp??

Waarom niet fabriek af als optie leverbaar? Een motor reageert feller op rem en acceleratie reacties,waardoor de verblindende werking niet gecorrigeerd kan worden door de lichtbundelhoogteverstelling (scrabble woordje?). Zou dit een reden kunnen zijn waarom het nog niet origineel/optioneel op de BMW's leverbaar is? Een goede afgestelde h7 levert ook een heel mooi lichtbeeld vind ik. En de Herrn zijn toch niet gek dacht ik ...

Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
wjdreesen

Ongelezen bericht door wjdreesen »

Jeroen,

Je hebt gelijk;ik heb het voornemen ook laten varen en zal tzt eens wat andere H7 lampjes proberen.

BMWim -1200-
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou het graag zo willen stellen;
Met het achteraf inbouwen van dergelijke accessoires op een fiets zoals de R1200RT die rijkelijk voorzien is van CAN-bus (om het maar ff plastisch uit te drukken) is er een redelijk risico dat er een storing gemeld wordt.

Wellicht dat een BMW-dealeRT met het BMW apparaat de CAN-bus op dit punt kan aanpassen (net zoals de knipperlichten-instellingen e.d.), maar het blijft m.i. altijd een gok. (bijv. software-update? _001)

In principe is CAN-bus een geweldig goed doordacht systeem, maar het stelt dusdanige eisen aan de elektrische circuits, dat de voorgenoemde storingen een wezenlijkheid kunnen zijn.

Samen met het feit dat de koplampen van de R1200RT (en de R1150RT, btw) dusdanig ontworpen zijn om flink licht te geven (versus bijv. de R1100RT die daarin merkbaar minder in is met een H4) met de batterij aan H7's, is het maar de vraag of het de moeite loont een dergelijke "gok" te nemen (lees: storingsmelding) met een niet-OEM Xenon.

Ik denk dat het vervangen van lampen/verlichting (door led-lampen, Xenon, etc) op een R1200RT een hele uitdaging kan zijn.
Het bij-plaatsen van (extra) verlichting voorzie ik minder problemen mee, mits je aan bepaalde spelregels houdt.

En wellicht heb je mazzel dat merk X of Y geen of nauwelijks problemen geeft.
Het is maar wat je als "gokken" acceptabel vindt, en of het überhaupt storing geeft, ja dan nee.

En blijkbaar is dat bij model 2010 een andere situatie versus pre-2010. _001
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Naar wat in van CAN-bus begrepen heb "kijkt" deze naar de stroom die er loopt, per verbruiker (in dit geval per lamp).
Een H7 trekt 55 watt en een Pilot Xenon trekt maar 35 watt.
Dus de stroom die een Xenon trekt is kleiner, vandaar (waarschijnlijk) de foutmelding.

Ik heb echter ook begrepen dat er bij de Pilot een extra balast (weerstand die de extra stroom gewoon in warmte omzet) geleverd wordt die er voor zorgt dat er in totaal weer (ongeveer) 55 watt per lamp verbruikt wordt, waardoor de CAN-bus dus geen fout zou moeten zien / geven.

Vreemd dus dat het bij de één wel werkt en bij de ander niet.
Ik kan me niet goed voorstellen dat dit met een software versie (2010 t.o.v. 2005 - 2009) o.i.d. te maken zou hebben.
Mogelijk toch niet met een balast gewerkt / aangesloten?
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Jan R1200RT schreef:Ik heb echter ook begrepen dat er bij de Pilot een extra balast (weerstand die de extra stroom gewoon in warmte omzet) geleverd wordt
Ballast bij Xenon is geen weerstand, maar een ontsteker en slimme transformator. De Xenon lamp werkt alleen bij een hogere spanning (42 volt of 85 volt) en de ballast transformeert de 12V van de boordspanning naar deze hogere spanning. Daarnaast wordt de stroom met een blokgolf van 400 Hz naar de lamp gestuurd (en niet gewoon met gelijkspanning). Ook dat doet de ballast. Tenslotte moet een Xenon lamp aangestoken worden, een beetje vergelijkbaar met een TL buis. In sommige systemen wordt dat ook door de ballast gedaan.

HAns
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Hans,

Klopt, de naam voor het kastje met alle electronica wordt door Pilot inderdaad "balast" genoemd.
Het woord "balast" had dus ik beter niet kunnen gebruiken in mijn uitleg.

Wat ik me meen te herinneren is dat er sets zijn waarbij een extra weerstand "naast" de balast gemonteerd kan worden die het stroomverbuik van de Xenon unit naar het nivo van een H7 brengt / houdt zodat de CAN-bus niet gaat tegensputteren.
Inspector Gadget

Ballast is in principe ook een naam voor belastingsweerstand, maar inderdaad bij Xenon wordt die naam ook al gebruikt. (in de Engelse omschrijving, Ballast)
(in die hoedanigheid is het namelijk een starter)
Xenon gebruikt overigens zo'n 25Kv (25.000 volt) om de Xenon lamp te ontsteken om daarna terug te schakelen naar een lagere spanning. (meestal rond de 90 volt).

De vroegere Xenon kits hadden een aparte "ballast" die inderdaad "slim" overschakelde van ontsteek-spanning naar bedrijfsspanning.
Tegenwoordig zit dit dat vaker ingebouwd.
De belastingsweerstand van Mr. Pilot zou dan volgens mij berekening (55 watt, 12 volt), circa 2,6 ohm moeten zijn.
Maar dan loopt er wel 4,6 ampère door die weerstand, en dat geeft behoorlijk wat warmte.

Nu heb ik dat bewuste onderdeel van mijn Pilot kit niet gebruikt, en heb ik het eens rustig kunnen bekijken en meten.
Het meet via weerstand anders dan puur alleen weerstand, er zit volgens mij meer in dan alleen een weerstand, en dat kan dan in mijn visie de oorzaak van voorgenoemde probleem zijn. Er staat ook aangegeven op mijn "CAN-bus" unit dat deze maar op 1 manier aangesloten mag worden.

Let wel, ik ga er dan vanuit dat de H7 kit, net als de H4 kit, de originele lamp-aansluiting alleen gebruikt voor een stuur/start-signaal en niet de H7 Xenon kit te voeden, dat loopt via een relais vanaf de accu-aansluiting. _001

Het is mijn ervaring dat een vermogens-weerstand van 6 ohm (in de 50 watt-uitvoering) vaak de oplossing is.
Waarbij de Xenon kit dus niet zijn voeding betrekt uit de (bestaande) H7-lampvoet maar via een relais en accu-aansluiting.

Zoals mijn 2e "3e rem-licht" die officieel voor de GS is;
http://www.sierrabmwonline.com/deluxe-s ... -1125.html

Ik zal Kenny ff waarschouwen dat als hij weer in de gelegenheid is, hij mij ff een gil geeft, dan kom ik langs met een tros van dergelijke weerstanden.
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

wjdreesen schreef:Pilot bi-xenon met canbus-adapterkabels te laten inbouwen op mijn 2010 RT.
Ik snap die Bi-Xenon niet zo goed...
Bi-Xenon is een vervanging voor een H4 gloeispiraal, waarbij het groot- en dimlicht in één zit.
Mijn 12eRTee - en ik weet zeker ook die van jou - heeft 3x H7 fitting waar geen Bi-Xenon in gaat passen, laat staan werken!
dutchmidiman schreef:Let wel, ik ga er dan vanuit dat de H7 kit, net als de H4 kit, de originele lamp-aansluiting alleen gebruikt voor een stuur/start-signaal en niet de H7 Xenon kit te voeden, dat loopt via een relais vanaf de accu-aansluiting.
Mijn Pilot Pro H7 kit is volgens de originele Pilot beschrijving aangesloten, zonder gebruikmaking van allerlei zelf aangebrachte bedrading of andere elektronica en heeft nog geen dag van de ong. 1250 dagen verkeerd geschenen!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Inspector Gadget

moh_fan schreef:
wjdreesen schreef:Pilot bi-xenon met canbus-adapterkabels te laten inbouwen op mijn 2010 RT.
Ik snap die Bi-Xenon niet zo goed...
Bi-Xenon is een vervanging voor een H4 gloeispiraal, waarbij het groot- en dimlicht in één zit.
Mijn 12eRTee - en ik weet zeker ook die van jou - heeft 3x H7 fitting waar geen Bi-Xenon in gaat passen, laat staan werken!
Bi-Xenon is alleen leverbaar voor H4, HB5/9007, HB1/9004 en H13, zover ik juist geinformeerd ben, inderdaad.
Soms wordt er wel eens gesproken over Bi-Xenon als men twee Xenon lampen aftermarket monteerd (dim-licht en groot-licht, beide H7 bijvoorbeeld), maar dat is dan wellicht niet helemaal de juiste benaming wat dat betreft, denk ik. (ik gebruik voorzichtige bewoordingen omdat niet iedereen het altijd eens is met mijn stellingnames)
dutchmidiman schreef:Let wel, ik ga er dan vanuit dat de H7 kit, net als de H4 kit, de originele lamp-aansluiting alleen gebruikt voor een stuur/start-signaal en niet de H7 Xenon kit te voeden, dat loopt via een relais vanaf de accu-aansluiting.
Mijn Pilot Pro H7 kit is volgens de originele Pilot beschrijving aangesloten, zonder gebruikmaking van allerlei zelf aangebrachte bedrading of andere elektronica en heeft nog geen dag van de ong. 1250 dagen verkeerd geschenen![/quote]

Ook ik denk dat de Pilot kits voldoende materialen bevatten (de instructies zijn ietwat onduidelijk op sommige punten en te algemeen, heb ik bemerkt) om het juist en zonder extra toeters-en-bellen of "noodgrepen" te installeren.
Als je het goed doet en goed voorbereid, is het in mijn ervaring plug-and-pray.

Nu ken ik de Pilot H7 kit niet, maar bij de H4 kit (in mijn geval Bi-Xenon) zat een relais om te zorgen dat de voeding niet uit het verlichtingscircuit betrokken werd, maar vanaf de accu, het was compleet en zijn geen extra dingen voor nodig geweest.
Ik hield de CAN-bus adapter wel over, natuurlijk.
wooter

Ongelezen bericht door wooter »

Ook ik heb twee Pilot kits, en het vreemde is dat het linkse xenon-lampje netjes werkt, en het rechtse even aanfloept bij het starten van de motorfiets (een model 2011 R1200RT) en dan uitvalt en het display aangeeft dat een dimlicht defect is.

We zijn er nog niet uit, maar al één xenon is goed om 's nachts te kunnen rijden.

Overigens is de K1x00GT in België af-fabriek ook met xenon leverbaar. Het kan dus wel.
Inspector Gadget

Dan zou ik nazien of die speciale CAN-bus adapter wel in de voedingslijn zit naar je Pilot-set.

Naar wat ik begrepen heb, levert Pilot bij elke Xenon set (H4, H7, etc) standaard die CAN-bus adapter.

Gebruik je die niet, dan kan je inderdaad dergelijke foutmeldingen krijgen.
CAN-bus meet de spanning- en stroomopname, als die te laag (of te hoog) is, schakelt CAN-bus die toevoer af en geeft daar melding van.

Als je die CAN-bus adapter wel gebruikt, dan contact opnemen met je leverancier en melding van maken.
Wellicht hebben ze dan een vervangende versie die geen problemen meer geeft.
moh_fan

Als je die CAN-bus adapter gebruikt, haal 'm er dan eens tussenuit en kijk of het hele spul het dan wel normaal doet.
Bij mijn eerste keer HID-montage had ik de adapter netjes gemonteerd en had toen dezelfde klacht als jij nu beschrijft.
Bij het weghalen van het ding werkte alles normaal. Nog steeds (sinds '07) overigens...
wooter

De Canbus-adapters zitten ertussen. De 'defecte' set is ook eens gewisseld, en ik heb ze ook beide eens werkende gezien toen ik de motorfiets ging halen. Maar toen ik dan omgekleed was om effectief te vertrekken, viel het rechter licht weer uit.

Mijn dealer is van plan om het eens met een auto-set van Pilot te proberen, maar ik zal ook eens voorstellen dat ie de Canbus-adapter er eens tussenuit haalt.
wooter

Vrijdagavond de zijpanelen gedemonteerd en de naar ik vermoed Canbus-adapters ertussenuit gehaald (het blokje tussen ballast en normale 12V-voeding) maar geen effect. De melding over een defect dimlicht bleef overigens op het display staan, ook na even uit laten staan van het contact. De batterij heb ik niet losgekoppeld, maar als je startte kreeg het rechter xenon peertje toch stroom want je bleef de flits licht zien.
wyandotte

Ongelezen bericht door wyandotte »

Heb het zelfde probleem gehad met de pilot xenon lampen. Ook een R1200RT model 2011, de linker lamp gaat branden en de rechter flikkert alleen even. Via m'n dealer contact gezocht met de vertegenwoordiger van Pilot en het probleem voorgelegd. Pilot heeft speciaal voor canbus motoren een relaiskabel gemaakt type Xstor-M die je rechtstreeks op de accu kan aansluiten. Heb het uitgetest en het werkt met deze kabels en ook geen foutmelding meer, binnenkort ga ik het definitief inbouwen. Het enige nadeel van deze kabels is volgens mij dat je geen melding meer krijgt als er een lamp defect is en dat je een hoger stroomverbruik hebt.

[groet]
Herman
wooter

Ik zal er eens naar informeren.

Het triestige is dat ik de lampen bij de dealer zelf heb zien werken, in de motorfiets, door gewoon de motorfiets te starten, dus het kán. Maar sindsdien niet meer :).
wyandotte

Ongelezen bericht door wyandotte »

wooter schreef:Ik zal er eens naar informeren.

Het triestige is dat ik de lampen bij de dealer zelf heb zien werken, in de motorfiets, door gewoon de motorfiets te starten, dus het kán. Maar sindsdien niet meer :).
Klopt was bij mij ook het geval tot dat de canbus de fout melding gaf en hierna de rechter lamp niet meer opstart. :O Heb toen m'n originele lampen terug geplaatst en daarna verdween de canbus melding weer. Nogmaals de xenon geplaatst en direct weer een canbus melding en een lamp die niet opstart.
Volgens de dealer die het ook heeft uitgetest is er software matig iets gewijzigd in de 2011 boxer modellen wat ze niet kunnen wijzigen en gebruiken ook deze kabels.

[groet]
Herman
wooter

Het gekke is dat ik soms heb dat zelfs beide lampen niet ontsteken (bv na gestart te hebben, de motor terug laten afslagen en terug willen starten) maar als ik dan het contact uit zet, even wacht, contact terug aan en goed gas geef bij het starten gaat de linkse weer. De rechtse geeft een halve seconde licht, en valt dan uit.

Voor zover ik begrijp meet de Canbus de stroomtoevoer, en verbruiken xenonlichten bij het opstarten meer stroom dan halogeenlichten, om eens opgewarmd terug te vallen op 60% van het verbruik van halogeenlichten. Dat verklaart dan waarom één lamp nooit de kans krijgt om ook te branden.
wooter

Vandaag de fiets terug gehaald van zijn onderhoud van 10000km. De dealer heeft er voor de rechtse koplamp een relais gemonteerd en dat gaat nu goed. En nu is het het linker licht dat durft uit te vallen als je twee keer kort achter mekaar start :D.

Ik begrijp niet dat er op een fiets als een RT niet af-fabriek xenon werd geleverd. De K1200GT werd verdorie al met xenon afgeleverd...
Inspector Gadget

Xenon vereist voor het lichtbeeld (en voorkoming van mogelijke verblinding e.d.) een aanpassing van interne koplamp, zoals brandpunt, reflector, e.d.
Daarnaast zal een type-goedkeuring moeten plaatsvinden als men fabrieks-af Xenon wenst te plaatsen.

Naast een aanpassing, zoals je helaas hebt bemerkt, van en in de CANbus software (lees: gevoeligheid).

Met alle kosten die daarbij om de hoek komen kijken, en de aangepaste wet- en regelgevingen, kan ik mij wel voorstellen waarom BMW op de R1200RT vooralsnog geen Xenon af-fabriek kan leveren.
wooter

Jaja, gek dan dat in een K ook gewoon met reflectoren wordt gewerkt. Enige hinderpaal is dus dat BMW het nog niet aanbiedt, niet dat het technisch en wettelijk niet mogelijk is.
Inspector Gadget

Ehm, niet helemaal, ik heb een K1300GT _005 hier staan van een collega, en er zit "niet zomaar" een Xenon lamp in, ik zie een afschermkapje en indien gewenst, kan ik nog beter kijken voor je of zelfs een foto maken. ;)

Het zijn keuzes inderdaad, en die zijn soms ondoorgrondelijk.

Ik begrijp volledig wat je bedoelt, wat dat betreft.
Je hebt er alleen zo weinig aan mijn begrip, ik weet het. ;)
wooter

Hier staat ook een K1300GT. Standaard reflector, en een afschermkapje dat je ook kan aantreffen bij bv Volkswagens met halogeenverlichting.

Zoals gezegd: enige reden dat het niet af-fabriek beschikbaar is, is omdat BMW heeft beslist het niet af-fabriek beschikbaar te maken.

Niet dat het nu erg stoort: beide xenon lampen werken nu met een relais, en het lichtbeeld is scherp en fenomenaal meer verlicht dan de halogeen peertjes.
moh_fan

Vandaag begonnen met het inbouwen van xenon HID in mijn nieuwe 2011 eRTee.
Eerste test zonder relaiskabel verliep zonder probleem; beide lampen ontsteken en blijven branden.
Kreeg ook geen 'defecte lamp' waarschuwing.
Ik heb de Pilot Pro Line duo kit.
Toine

Ongelezen bericht door Toine »

Ik heb bij de dealer ook gevraagd om een Xenon kit te plaatsen op mijn nieuwe RT, maar daar vertelden ze mij dat de combinatie van Xenon kit op het CAN BUS systeem heel veel problemen geeft. Vaak onmiddellijk na de installatie al, maar dikwijls ook naar verloop van tijd.

Enige betrouwbare oplossing was volgens hen een apart circuit te leggen vanaf de batterij... Het zou zo'n 600€ kosten voor deze montage... Ga het voorlopig proberen met van die Motovision lampjes van Philips, maar misschien dat er na verloop van tijd toch nog een Xenon kitje komt.
Willem Rietveld
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Ik rijd bijna het hele jaar in het donker, in ieder geval s'morgens (05.00) en ik ben nog steeds het verschil met de oude 1100rt niet vergeten als ik hier het achterpad uitrij.
Een enorm groot verschil met de standaard lampen al van de 1200. Ik vind het zat licht wat ik nu voor me zie. Kan ook eigenlijk niet anders met de dubbele koplamp met goede reflectoren van nu t.o.v. het enkele H4 lampje met slecht koplampglas van de 1100.

groeten, Willem.
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Inspector Gadget

Hear, hear, ik ben het volledig met je eens, ik ben ook nogal geschrokken. (werkelijk)
Maar Xenon op de R1100RT maakt een hoop goed.

Maar de R1150RT en R850RT geven m.i. ook prima licht en zicht.
wooter

Ik heb nu al enige tijd met een relais de tweede lamp branden, en misschien is dat toch een beetje teveel van het goede :). Met 1 lamp had ik nooit bestuurders die aangaven dat ze verblind werden, maar nu kom ik er toch regelmatig eentje tegen die met zijn lichten knippert, hoewel de lichten toch zo afgesteld zijn dat ze naar onderen mikken. Maar als je een bocht neemt, dan heb je natuurlijk geen echte invloed in naar waar de lichtbundel naartoe gaat.
moh_fan

Beetje verder naar beneden bijstellen dan...

Afbeelding
BMW schreef:Koplamp afstellen
De motorfiets op een vlakke ondergrond plaatsen.
De instelling van het veerelement in de basisstand plaatsen.
De motorfiets met berijder belasten.
Instelmaat voor koplampafstelapparaat controleren

Technische gegevens
Afstand koplamp t.o.v. projectievlak 10 m
Afstand licht-donkergrens ter hoogte van het koplampmidden.
Motorfiets belast met 85 kg -15 cm
Versie, ESA
ESA op sologebruik (1 helm) en motorfiets belast met 85 kg -15 cm

Resultaat: Koplampafstelling niet correct.
Maatregel:
Koplampafstelling corrigeren
De hoogte-instelling van de lichtbundel met behulp van de stelbout (1) met een dopsleutel maat 13 bijstellen.
Afbeelding
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Voor wat betreft de R1200RT vraag ik mij af waarom je andere verlichting zou willen. In de testen van deze motor wordt gezegd dat de koplamp van de R1200RT enorm veel licht geeft. Dus waarom zou je. Ik heb zelf heb ik absoluut geen klagen of last van de lichtopbrengst van de verlichting op deze motor.

Heb zelf wel eens LED knipperlichten willen plaatsen, maar dat was omdat deze goedkoop zijn en geen kleur hebben als ze niet branden. Ik heb nl een hekel aan de oranje lampjes in de witte knipperlicht glaasjes. Maar nadat ik te horen kreeg dat dat foutmeldingen zou geven heb ik dat idee snel laten varen.

Luc
moh_fan

Erteetje schreef:Dus waarom zou je?
HID is dan toch weer de overtreffende trap. Goed wordt nog beter!
En als je eenmaal - ook op een 1200 - met HID hebt gereden, wil je niet anders meer.
Erteetje schreef:Ik heb nl een hekel aan de oranje lampjes in de witte knipperlicht glaasjes.
Kijk dan uit naar bijv. de SilverVision lampen van Philips. Door de zilver-coating zie je de lampen bijna niet meer zitten.
Afbeelding
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

moh_fan schreef:
Erteetje schreef:Dus waarom zou je?
HID is dan toch weer de overtreffende trap. Goed wordt nog beter!
En als je eenmaal - ook op een 1200 - met HID hebt gereden, wil je niet anders meer.
Erteetje schreef:Ik heb nl een hekel aan de oranje lampjes in de witte knipperlicht glaasjes.
Kijk dan uit naar bijv. de SilverVision lampen van Philips. Door de zilver-coating zie je de lampen bijna niet meer zitten.
Afbeelding
Die tip heb ik heel recent ook al gekregen. Die gaan het dus nu ook worden.
Thx.
Luc
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Fotootje van de gemonteerde Philips lampjes:

Afbeelding

Wel heb ik een van de beide nokjes moeten afvijlen, anders past het niet lekker in de fitting van de R1100RT. En ze waren redelijk aan de prijs...
wooter

moh_fan schreef:Beetje verder naar beneden bijstellen dan...
Ik zit eerder met het probleem dat het licht naar de rechterkant te hoog uit durft te komen, hoewel het licht rechtdoor OK is. Ook denk ik dat ze een beetje crosseyed staan, maar de dealer heeft ze geinstalleerd en ik krijg ze niet manueel gecorrigeerd. De instelschroeven laten nl. enkel toe beide lampen tegelijk te richten, maar niet ze individueel te richten.
wooter

Erteetje schreef:Voor wat betreft de R1200RT vraag ik mij af waarom je andere verlichting zou willen. In de testen van deze motor wordt gezegd dat de koplamp van de R1200RT enorm veel licht geeft. Dus waarom zou je. Ik heb zelf heb ik absoluut geen klagen of last van de lichtopbrengst van de verlichting op deze motor.
Het lichtniveau is vergelijkbaar met een recente wagen met halogeenlicht. Maar als je een auto hebt met xenonlicht en daarvoor al ook met xenon op je motorfiets hebt gereden is er nog altijd een merkbaar verschil.
moh_fan

wooter schreef:Ik zit eerder met het probleem dat het licht naar de rechterkant te hoog uit durft te komen, hoewel het licht rechtdoor OK is.
Dat is bij mij ook en ik denk dat dat het normale lichtbeeld is van alle 'rechts-rijdenden'.
Afbeelding
...om de berm te verlichten.
Afbeelding
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

moh_fan schreef:Dat is bij mij ook en ik denk dat dat het normale lichtbeeld is van alle 'rechts-rijdenden'.
klopt, daarom moet je de koplamp ook, gedeeltelijk, afplakken als je naar GB gaat.
[groet]
HenkvanR -1200-
wooter

Dat is inderdaad het normale lichtbeeld, maar dat lichtbeeld op 2 xenon peertjes als je je motor laat kantelen om van rijstrook te wisselen is voor veel mensen al genoeg om verblind te worden? :)
wooter

Ik heb enkele maanden geleden gehoord van H7R xenon lampen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit zouden xenon lampen zijn geschikt voor montage in reflectoren, itt de normale xenons die in een projector zitten. Je ziet een metalen behuizing langs de lens lopen die strooilicht zou vermijden.
Inspector Gadget

Officieel bestaan er geen H7R lampen;
Het is een D2R lampje (dus met reflector) in een H7 voet.

Afbeelding

versus

Afbeelding

Maar, dat gezegd hebbende, het kan zeker een oplossing bieden voor een verbeterde afbuiging waardoor tegenliggers minder snel verblindt zouden moeten worden.
Het is vaak inderdaad die "cut-off" die niet optimaal meer is, en zo'n "shield" kan daar verbetering in geven.

Omdat de fabrieks-af shielding (zie 2e afbeelding) én de focus-lens niet aanwezig zijn bij zo'n aftermarket-Xenon oplossing. ;)
hv121456

Ongelezen bericht door hv121456 »

Bij de aanschaf eerder dit jaar van een R1200RT heb ik eea besproken omtrent het later inbouwen van Xenon in een R1200RT van 2010. Waar de BMW-Motorrad dealer uit den Haag er niet eens aan wil beginnen, is er bij de dealer in Amersfoort geen enkele weerstand en vormt het inbouwen van een dubbele Xenon set volgens zeggen geen probleem. Uiteindelijk een Ex Demo R1200RT uit 2010 aangeschaft waar dubbele Xenon achteraf door de dealer is ingebouwd. De reden waarom de Haagse dealer het niet in wil bouwen ligt aan het feit dat wanneer er software updates verricht moeten worden de kans bestaat dat de Xenon het na de update niet meer zou kunnen doen. De Amersfoortse dealer is bekend met dit probleem maar heeft met een distributeur van HID sets voor motoren naar een oplossing gezocht en gevonden.

Geen enkele vorm van uitval van de Xenon lampen. Ook storingen aan het electronisch en elektrisch systeem van de R1200RT zijn mij vreemd.

Ik gebruik de motor dagelijks en ben zeer te spreken over de lichtopbrengst en de werking va de Xenon lampen. Het werkt en het blijft werken. De reden om voor Xenon te kiezen ligt 'm niet zo zeer aan de verhoogde lichtopbrengst, deze is al dik in orden met de halogeenlampen, maar aan het hebben van een afwijkend lichtbeeld. En dat werkt. Ik merk elke dag wanneer ik (in het donker) door een file rijd de automobilisten mij eerder opmerken en mij ruimte geven om door de file te rijden.

Ik kan het een ieder aanraden. Laat Xenon monteren. Met de ervaring die ik nu heb op de R1200RT bj 2010 met xenon kan ik alleen maar concluderen dat het achteraf inbouwen geen probleem is. Ik heb alleen wel door een dealer laten doen en zij hebben mij de garantie gegeven dat het geen problemen oplevert en dat de motor uiteraard in de huidige configuratie binnen de normale BMW garantie valt.

Gr
Henk
EL SCORPIO
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik heb laatst in mijn R1200RT de koplampen H7 standaard vervangen door Philips XP Moto.
Deze zouden 80% meer lichtopbrengst geven.
Of het 80% is weet ik niet maar ze geven echt een stuk meer licht.
En de R1200RT gaf al geen weinig licht dus nu nog meer.
Ik heb hier meer dan genoeg aan dus hoef geen Xenon met problemen.
Inspector Gadget

:oops: Was ik vergeten dat ik daar tussen-neus-en-lippen door met 'Amersfoort's grootste BMW dealeRT recentelijk heel kort over gesproken had;
(ik zag namelijk een hele berg aan gedemonteerde materialen van een heel bekend merk Xenon kits op hun balie bij de werkplaats liggen.)
Het is inderdaad gekend dat Xenon op de 2010 -1200- de nodige problemen geeft om werkend te krijgen, gaven zij aan.
Oftewel of het wel zo raadzaam is om Xenon te monteren, "vertaal" ik dat dan.

En met de ontwikkelingen van de moderne H7's zoals beemerrichard en andere op het forum regelmatig aangeven, kan je serieus afvragen of je die gok wilt wagen.

Ik zal daar bij een volgende gelegenheid eens wat meer over navragen.
Inspector Gadget

Navraag gedaan bij de BMW dealeRT, Xenon van de betere merken kan wel op de 2010 -1200-, het zijn vaak de gtad-merken (Garantie tot aan de deur) die de nodige uitdagingen kán geven. Maar soms gaat het ook goed, soms is het een gok.
Dus geen zekerheid te geven totdat het daadwerkelijk geïnstalleerd is.

Ik twijfel dus weer, haha. :roll:
EL SCORPIO
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Rob,

NIET DOEN.

Koop gewoon goeie lampen bv Philips XP Moto of zo.
Geven een puist licht en gaan niet gauw stuk.
Inspector Gadget

Ik geef het grif toe: soms ben ik een beetje eigenwijs!
Ik rij al jaren met Xenon verlichting op al mijn voertuigen, w.o. de -1100- en dat bevalt meer dan goed.

De -1200- heb ik in principe ook op de nominatie staan voor Xenon. sorry!
De enige reden wat mij nog tegenhoud was dat ik verwachtte (en hoopte) dat er een software-update voor mijn motor beschikbaar was.
Omdat de Kisan tailBlazer een lamp-defect melding geeft bij remming in het begin. :O
(en ik de illusie had dat een software-update dat mogelijkerwijs zou kunnen oplossen. not)

Maar "helaas", mijn motor blijkt up-to-date volgens de BMW test-kast (langzaam ding, overigens).
rteke

Ongelezen bericht door rteke »

hallo iedereen

Ik heb xenon verlichting (xenon hid conversion kit mini balast bulb h7) laten zetten bij de dealer kort na mijn aankoop (voor 140€ geplaatst)
licht springt automatisch aan bij het aanslaan van de motor niet eerder
werkt perfect nu 2 jaar verder en wat een verschil qua zichtbaarheid een aanrader dus

[groet]

-1200-

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Verlichting & Elektronica”