Stuurdempers/gewichten
Moderator: RT_Patrick
Stuurdempers/gewichten
Heren techneuten.
Als ik een tijdje op mijn BMW R850R rij dan krijg ik een slapend gevoel in mijn linker hand en in mijn rechterhand komt dat later.
Nu zitten er aan de uiteinde van het stuur van die gewichtjes, nu is mijn vraag kan het slapend gevoel in je hand verdwijnen als je de gewichtjes verzwaart of juist lichter maakt.
Heeft iemand hier ervaring mee ,ik hoor wel eens vaker dat er motorrijders er last van hebben.
Je kunt die gewichtjes in de motorzaken kopen maar welke moet je dan kopen.
Fred
Als ik een tijdje op mijn BMW R850R rij dan krijg ik een slapend gevoel in mijn linker hand en in mijn rechterhand komt dat later.
Nu zitten er aan de uiteinde van het stuur van die gewichtjes, nu is mijn vraag kan het slapend gevoel in je hand verdwijnen als je de gewichtjes verzwaart of juist lichter maakt.
Heeft iemand hier ervaring mee ,ik hoor wel eens vaker dat er motorrijders er last van hebben.
Je kunt die gewichtjes in de motorzaken kopen maar welke moet je dan kopen.
Fred
Re: Stuurdempers/gewichten
Het mooiste is als je wat kunt experimenteren met verschillende gewichtjes. " home made" schijven voldoen dan prima. Heb je eenmaal het goede gewicht dan kun je een " echte (laten) maken of een met het goede gewicht kopen.
Ik meen hier op het forum een posting te hebben gelezen van een lid die op deze manier te werk is gegaan. Zijn ervaring bespaart je wellicht een hoop werk.
Edit: Tjek met de zoekfunctie: Modificaties motor Baird.
Ik meen hier op het forum een posting te hebben gelezen van een lid die op deze manier te werk is gegaan. Zijn ervaring bespaart je wellicht een hoop werk.
Edit: Tjek met de zoekfunctie: Modificaties motor Baird.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Groetjes van Baird,
ik heb aan beide zijden ruim 400 gram aan gewicht er bij geplaatst, scheelt aanzienlijk, als ik weer mag rijden ga ik de grippies bij Kenny halen voor het laatste beetje.
succes
ik heb aan beide zijden ruim 400 gram aan gewicht er bij geplaatst, scheelt aanzienlijk, als ik weer mag rijden ga ik de grippies bij Kenny halen voor het laatste beetje.
succes

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
- Robin0341
- Type: R1250RT
- Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
- Land: NLD
- Woonplaats of omgeving: Ermelo
Gewoon uit nieuwsgierigheid:
Kan iemand mij vertellen wat de relatie tussen slapende handen en stuurgewichten is?
Ik gok dat het iets met trilling te maken heeft, maar weet dat niet zeker....
Kan iemand mij vertellen wat de relatie tussen slapende handen en stuurgewichten is?

- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Heeft te maken met massa, elasticiteit en demping. Ieder natuurkundig lichaam heeft een natuurlijke frequentie, denk aan een stemvorm of een gitaar snaar. Als je iets veranderd zal de trilling ook veranderen: dikkere snaar klinkt lager : de massa is toegenomen, de spanning is misschien lager, ander materiaal, snaren afdempen met je handen etc.Robin0341 schreef:Gewoon uit nieuwsgierigheid:
Als je naar de stuurhelft van onze motor kijkt heeft die een bepaalde massa, een bepaalde stijfheid(elasticiteit) en omdat die vast zit met 4 bouten veel demping. Nou heeft die stuurhelft de nare eigenschap precies in dié frequentie te trillen die onze handen laten slapen. Als je gewichten plaatst aan het eind van de stuurhelft neemt de massa toe waardoor de natuurlijke frequentie zal afnemen, de demping en elasticiteit zijn het zelfde gebleven. Je kunt ook de stuurhelft in rubber monteren( heb ik geprobeerd) waardoor de stijfheid( van de totale constructie) afneemt, helpt perfect tegen trillingen maar bij het remmen buigen de stuurhelften naar voren, was een eng gevoel!
Conclusie is dat als je minimaal één van de 3 aspecten veranderd de natuurlijke frequentie veranderd. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel en ga het anders uitleggen.

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
:lol:Baird schreef:.... Je kunt ook de stuurhelft in rubber monteren( heb ik geprobeerd) waardoor de stijfheid( van de totale constructie) afneemt, helpt perfect tegen trillingen maar bij het remmen buigen de stuurhelften naar voren, was een eng gevoel!
Dat vind ik nou mooi: Constructief denken en met trial and error tot een betere constructie te komen.

- Robin0341
- Type: R1250RT
- Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
- Land: NLD
- Woonplaats of omgeving: Ermelo
Je hebt het prima uitgelegd Bert, heel helder verhaal.Baird schreef:Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel en ga het anders uitleggen.
Zelf heb ik geen last van slapende handen. Misschien zit ik nooit lang genoeg op de motor of hebben niet alle RT's last van dezelfde trillingsfrequente

Thanks,
Robin

- Ares
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drenthe
Stuurdempers/gewichten
@Baird mooi uitgelegd. Ik heb bewondering voor mensen die dat goed kunnen. Dank.
Ares
Ares
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!