Schakelaar boordcomputer / zadelverwarming

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Erteetje

Schakelaar boordcomputer / zadelverwarming

Ongelezen bericht door Erteetje »

Hallo BeemeRT's.

Ik een (misschien wel domme) vraag:
Ik heb een verwarmd zadel maar geen schakelaar ervoor op de -1200-
Tevens heb ik geen boordcomputer (alleen de gebruikelijke basale informatie op het scherm)

Nu zag ik in de buurt de rechter stuurhelft knoppenwinkel te koop staan waar deze beide wel op zitten.
En daar komt de vraag:

Als ik deze monteer, heb ik dan wel de uitgebreide boordcomputer of is dat ijdele hoop en moet er meer voor aangepast worden?
En vraag 2: moeten er nog schokkende aanpassingen worden gedaan om de zadelverwarming aan de praat te krijgen?

Ik hoor het graag.
Luc
Inspector Gadget

Re: Schakelaar boordcomputer / zadelverwarming

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden !!

Wat ik zoal op diverse USA fora gelezen heb, zou dit inderdaad nogal een "klus" zijn;
De zadelverwarming wordt vanuit de CAN-bus controler (ZFE) aangestuurd.
En dan niet alleen een spanning maar ook nog eens een gemoduleerd signaal voor de verschillende schakelaar-standen (hoog/laag).

Kortom, die CAN-bus controler zal verteld moeten worden dat je zadelverwarming hebt, naast de benodige kabels, stekkers e.d.

Oftewel een klus waarbij je een BMW dealeRT nodig hebt.

Hetzelfde schijnt ook zo te zijn voor de boordcomputer-uitbreiding, dat is voor een groot gedeelte software/programmering en wellicht hier-en-daar vervanging van elektronica.

Nu is het wel zo dat in principe alles retro-fit (= achteraf alsnog te installeren) te verkrijgen is.
Maar soms zijn de kosten :shock: hoog tot zeer hoog.

Bij niet-OEM zadels wordt dit opgelost door een niet-OEM "wiring harness" (= slecht Nederlands voor draadboom ;) ) met eigen schakelaar, relais en zekering en directe aansluiting op de accu.

Het is m.i. een illusie dat je met "slechts" toevoegen cq. vervangen van schakelaars op de -1200- bepaalde fabrieks-af opties er bij krijgt, vaak moet de software/configuratie daar ook voor aangepast worden.

Ik vind het heel sneu voor je, maar je kunt toch wel een beetje mazzel hebben dat de bekabeling er wel al ligt, en dat het dus een kwestie is van inderdaad stuurschakelaar en het programmeren/flashen van de ZFE (door je BMW dealeRT).

Mijn tip van de dag;
Ga eens langs bij een bevriende mede-forummer die wel al zetelverwarming heeft en vergelijk in het bips-gedeelte of je die kabels ook bij jou ziet liggen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”