Topkoffer bmw r 1200rt

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Lexrt
Type: R1200RT/LC
Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Best

Topkoffer bmw r 1200rt

Ongelezen bericht door Lexrt »

Beste collega R1200 RT rijders, ik heb op 22/10 mijn nieuwe R 1200 RT opgehaald model 2011, daarvoor reed ik een R 1200 RT uit 2008. Tijdens de eerste rit merkte ik dat ik meer turbulentie had dan mijn voorgaand model. Iemand vertelde mij dat dit vermoedelijk kwam door de grote topkoffer, heeft iemand hier ervaring mee of wat zijn jullie ervaringen met het rijden met of zonder topkoffer.

Graag jullie reacties.

Groeten Lexrt _004 -1200-
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Topkoffer bmw r 1200rt

Ongelezen bericht door jaybmw »

Het rijden met topkoffer (in mijn geval de kleine originele bmw-uitvoering) ervaar ik op de snelweg als nadelig qua rechtuitstabiliteit.Op hogere snelheid merk ik dat de motor slingerig wordt als ik solo rijdt.Met duo merk ik hiervan niets.Ik rijd het meeste solo,dus de topkoffer staat meestal in de garage tenzij ik op vacantie ga.Zelfs dan gaattie eraf om een plek te vinden op de hotelkamer als we eenmaal op locatie zijn en daar ritten gaan maken.Je leest dus dat ik zonder mijn meisje op vacantie ga maar met een paar motorrijdende maats,potje bier enz _004 .

To the point: ik rijd zo weinig mogenlijk met de topkoffer,mijn boxer is van mj 07 en staat op pilot's 2 (michelin).Voor op 2,4 bar en achter op 2,9 bar.Dit is mijn setting en ik vind dit het prettigst rijden met of zonder belading en/of duo.Ik ga dan ook niet met bandenspanning klooien als ik eenmaal in de Eifel ben of waar dan ook omdat de belading niet afweegt tegen het vergelijkbare gewicht van mijn vriendin.Die marge van verschil in gewicht van bagage of duo is dan zo'n pakweg 25kg verschil??Nu kun je afvragen hoeveel bagage ik heb of hoeveel kg zij weegt.... _001 .Nou de duo is 70 kg,en na de kerst ..kg :D ! En aangezien je geen grand-prix setting nodig hebt om flink door te scheuren om lekker mee te komen op de openbare weg doe ik dit en gebruik de topkoffer puur voor bagage of steun voor duo,en dus zo min mogenlijk!

Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

De topkoffer (zeker als deze goed gevuld is) zorgt altijd voor meer instabiliteit. Herrn BMW adviseert zelf een max. snelheid van 130 km/u, als ik me niet vergis. Ik rijd het liefste met de 2 zijkoffers en zonder topkoffer.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Hairless-Joe
Type: R850RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Heinenoord

Ongelezen bericht door Hairless-Joe »

Beste mensen, Ik ken het fenomeen. Ik werd zelfs wat "zeeziek" op mijn 850rt en wist niet hoe dat kwam. Zelfs aan mijn eigen gevoel getwijfeld. Nieuwe achterband (was nodig) bracht geen uitkomst. Vering/demping afgesteld en na laten kijken. Vooral met het scherm omhoog voelde de motor onstabiel aan. Toen maar eens zonder zijkoffers de A29 heen en weer. Was iets beter maar toch bij hogere snelheid een "eng" gevoel alsof de motor ging zweven en het contact met de weg verloor. Zijkoffers er weer op en topkoffer eraf en weer de A29 op en neer. Nog nooit zo lekker gereden. De wegligging was ineens super, ook bij 130 kmh en meer en ook bij hoog scherm. Alleen jammer dat ik die koffer dagelijks nodig heb :(
Werkverkeer? Woon/werkverkeer!
Lexrt
Type: R1200RT/LC
Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Best

Ongelezen bericht door Lexrt »

Mannen, bedankt voor jullie snelle reactie, ben gerustgesteld dacht dat het aan de motor zelf lag.

groeten en bedankt Lexrt _004 -1200-
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik kocht toen ik begon met motorrijden altijd een grote topkoffer maar eigenlijk gaf het altijd dit soort nadelen. Al las ik hier al eens dat veel mensen er totaal geen last van hebben dus begrijpen doe ik het nog niet echt. Ik dacht dat het dan misschien kwam omdat de RT's de kuip hebben en dit een beetje werkt als compensatie voor het gewicht van de topkoffer maar nu blijkt dat er meer mensen last van hebben. En inderdaad de zijkoffers geven veel minder problemen met de wegligging. Al moet ik zeggen dat mijn F650 met zijkoffers met een beetje wind gewoon van de snelweg afgeblazen werd. De R1100R met zijkoffers heeft dat probleem gelukkig niet omdat de motor een stuk zwaarder maar ook lager is.

Ton

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”