remlicht blijft branden
Moderator: RT_Patrick
remlicht blijft branden
Vanochtend werd ik erop gewezen dat het remlicht van mij R1100RT bj. 97 blijft branden.
Daar ik niet thuis ben in de techniek van mijn BMW is mijn vraag of ik wellicht zelf ergens iets kan schoonmaken en smeren of dat een rit naar de dealer noodzakelijk is. Indien zelf mogelijk dan graag met uitleg waar ik een eventuele schakelaar kan vinden.
Wees gegroet,
Ruud
Daar ik niet thuis ben in de techniek van mijn BMW is mijn vraag of ik wellicht zelf ergens iets kan schoonmaken en smeren of dat een rit naar de dealer noodzakelijk is. Indien zelf mogelijk dan graag met uitleg waar ik een eventuele schakelaar kan vinden.
Wees gegroet,
Ruud
Re: remlicht blijft branden
Je hebt twee remlicht schakelaars.
1 in de handvat rechts, de voorrem-handel, en dat schijnt een microschakelaar te zijn.
De 1e test die ik daar altijd doe is met het oor daar even luisteren of ik duidelijk een klikje van deze schakelaar hoor.
De andere schakelaar is ook een microschakelaar, en deze zit onderaan op het andere uiteinde van je rempedaal, via een vaantje.
Ook die kan je horen schakelen.
Als je een universeelmeter hebt, kan je die schakelaar doormeten.
In het handvat ben ik nog niet bezig geweest, dus kan ik je zo 1-2-3 vertellen hoe het daar exact zit.
Anders de service handleiding op dit forum even napluizen.
Aangezien het microschakelaars zijn, kan je er in principe niets aan smeren, maar wel eventuele vuiligheid verwijderen.
1 in de handvat rechts, de voorrem-handel, en dat schijnt een microschakelaar te zijn.
De 1e test die ik daar altijd doe is met het oor daar even luisteren of ik duidelijk een klikje van deze schakelaar hoor.
De andere schakelaar is ook een microschakelaar, en deze zit onderaan op het andere uiteinde van je rempedaal, via een vaantje.
Ook die kan je horen schakelen.
Als je een universeelmeter hebt, kan je die schakelaar doormeten.
In het handvat ben ik nog niet bezig geweest, dus kan ik je zo 1-2-3 vertellen hoe het daar exact zit.
Anders de service handleiding op dit forum even napluizen.
Aangezien het microschakelaars zijn, kan je er in principe niets aan smeren, maar wel eventuele vuiligheid verwijderen.
Re: remlicht blijft branden
Dutchmidiman dank voor je reactie ik hoor bij de voorrem klikjes dus denk ik dat ik maar eens begin met te kijken bij de achterrem.
Groet, Ruud
Groet, Ruud
Re: remlicht blijft branden
Om de schakelaar (en het vaantje) goed te zien, moet je met je hoofd aan de rechterkant onder het blok kijken.
Doe wel even een veiligheidsbril op voor de eventuele troep die daar onder vandaan valt, bescherm je ogen!
Als je de achterrempedaal met de hand bedient, hoor je na een paar millimeter al het "bekende" klikje.
Het vaantje zit onder de stelschroef (met contramoer) aan de voorzijde van het rempedaal.
Als je het rempedaal ver indrukt, kan je met je vinger eventueel dat vaantje ook bedienen.
Pas wel op voor je vingers natuurlijk!
Als je ook hier het bekende klikje hoort, dan moet je aan de slag met een multimeter.
Kijkende naar het elektrische schema, staan beide remlichtschakelaars parallel aan elkaar geschakeld.
Zo te zien is het een geschakelde plus die direct naar de remlicht gaat.
Aangezien de achterrem-schakelaar het gemakkelijkst bereikbaar is, kan je m.i. daar met een multimeter aan 1 pootje 12 volt meten (als het contact aan staan
) en aan het andere pootje ook 12 volt als je op het rempedaal drukt.
Maar, omdat je remlicht nu constant brandt en de schakelaars parallel staan, zal je de schakelaar uit het circuit moeten nemen om het echt goed door te kunnen meten.
Als het goed is loopt de kabel met de stekker vanaf die remlicht-schakelaar van de achterrem dusdanig dat je die stekker kunt los nemen.
Dan ff kijken of het remlicht nog steeds permanent aan is (zo ja, dan is het deze schakelaar helaas niet) en als dat inderdaad niet meer het geval is, met de ohm-stand van je multimeter de schakelaar (die dan nergens meer elektrisch verbonden is) doormeten of deze überhaupt nog wel schakelt.
Mocht die schakelaar in order zijn en geen invloed hebben op je remlicht niet meer uitgaan, dan is het waarschijnlijk de schakelaar in je rechter handvat.
Maar, zoals aangegeven, daar heb ik geen ervaring mee of daar gemakkelijk bij kan om door te meten, etc.
Doe wel even een veiligheidsbril op voor de eventuele troep die daar onder vandaan valt, bescherm je ogen!
Als je de achterrempedaal met de hand bedient, hoor je na een paar millimeter al het "bekende" klikje.
Het vaantje zit onder de stelschroef (met contramoer) aan de voorzijde van het rempedaal.
Als je het rempedaal ver indrukt, kan je met je vinger eventueel dat vaantje ook bedienen.
Pas wel op voor je vingers natuurlijk!
Als je ook hier het bekende klikje hoort, dan moet je aan de slag met een multimeter.
Kijkende naar het elektrische schema, staan beide remlichtschakelaars parallel aan elkaar geschakeld.
Zo te zien is het een geschakelde plus die direct naar de remlicht gaat.
Aangezien de achterrem-schakelaar het gemakkelijkst bereikbaar is, kan je m.i. daar met een multimeter aan 1 pootje 12 volt meten (als het contact aan staan

Maar, omdat je remlicht nu constant brandt en de schakelaars parallel staan, zal je de schakelaar uit het circuit moeten nemen om het echt goed door te kunnen meten.
Als het goed is loopt de kabel met de stekker vanaf die remlicht-schakelaar van de achterrem dusdanig dat je die stekker kunt los nemen.
Dan ff kijken of het remlicht nog steeds permanent aan is (zo ja, dan is het deze schakelaar helaas niet) en als dat inderdaad niet meer het geval is, met de ohm-stand van je multimeter de schakelaar (die dan nergens meer elektrisch verbonden is) doormeten of deze überhaupt nog wel schakelt.
Mocht die schakelaar in order zijn en geen invloed hebben op je remlicht niet meer uitgaan, dan is het waarschijnlijk de schakelaar in je rechter handvat.
Maar, zoals aangegeven, daar heb ik geen ervaring mee of daar gemakkelijk bij kan om door te meten, etc.
Re: remlicht blijft branden
bedankt weer voor je uitgebreide uitleg maar ik vrees dat dit mij niet gaat lukken ( heb meer verstand van verzekeringen) dus ga ik maar bij dealer langs voor reparatie.
Wees gegroet, Ruud
Wees gegroet, Ruud
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: remlicht blijft branden
ruud schreef:bedankt weer voor je uitgebreide uitleg maar ik vrees dat dit mij niet gaat lukken ( heb meer verstand van verzekeringen) dus ga ik maar bij dealer langs voor reparatie.
Wees gegroet, Ruud
Of we kijken er eens samen heen ?
Stuur maar een mailtje als je interesse hebt, woon in Heerlen.
Groet, Bert
Re: remlicht blijft branden
Beste Ruud,
Wat is nu uiteindelijk de oplossing geweest? Enig idee? Mijn dame heeft hetzelfde probleem... Het roderemlichtlampje (galgje) achterop blijft maar branden!
Groet,
Bob

Wat is nu uiteindelijk de oplossing geweest? Enig idee? Mijn dame heeft hetzelfde probleem... Het roderemlichtlampje (galgje) achterop blijft maar branden!
Groet,
Bob

- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: remlicht blijft branden
luister naar de klikjes en draai de stelbout van het achterpedaal even in( M6 = steeksleutel 10mm) zodat de schakelaar niet meer bediend wordt, dan kun je bepalen welke er zorgt dat de lamp blijft branden.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Beemer-Tycoons
- 2023
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: remlicht blijft branden
Je kan ook heel simpel even de achterremlicht schakelaar los koppelen van de motor, de stekker waar mee hij zit aangesloten zit vlak boven de schakelaar , dan kan je hem ook makkelijk doormeten en schoon maken en eventueel reinigen met contactspray.
Peter
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400


Re: remlicht blijft branden
Komt je voetpedaal wel weer helemaal bovenin? Heb eens gehad dat dit door vuil niet het geval was. Schoonmaken, smeren en probleem was opgelost.
Mvg,
Aloys
Mvg,
Aloys
- Maarten de Vries
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 28 feb 2010, 22:36
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Locatie: Naarden
- Contacteer:
Re: remlicht blijft branden
Misschien een gekke vraag. Maar is het gewone achterlicht lampje niet defect. Want dan neemt volgens mij het remlicht de functie van achterlicht over.
Groetjes Maarten
Groetjes Maarten
Re: remlicht blijft branden
Niet bij de R1100RT.
Alleen bij motoren met CAN-bus zoals R1150RT en R1200RT.
Alleen bij motoren met CAN-bus zoals R1150RT en R1200RT.

- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: remlicht blijft branden
correctie: 1150 geen CAN-bus, wel remlicht-kapot-overneem-systeem,dutchmidiman schreef:Niet bij de R1100RT.
Alleen bij motoren met CAN-bus zoals R1150RT en R1200RT.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Maarten de Vries
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 28 feb 2010, 22:36
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Locatie: Naarden
- Contacteer:
Re: remlicht blijft branden
De K1100LT had dit systeem ook al. Een ouder model dan de 1100RT. Gek dat de 1100RT dit dan niet zal hebben.Baird schreef:correctie: 1150 geen CAN-bus, wel remlicht-kapot-overneem-systeem,dutchmidiman schreef:Niet bij de R1100RT.
Alleen bij motoren met CAN-bus zoals R1150RT en R1200RT.
Re: remlicht blijft branden
Ja, het verbaast mij ook.
Heb al een paar keer een R1100RT met een defecte achterlicht gezien, maar nimmer dat de remlicht-gloeilamp de dim-licht functie overnam.
Heeft wellicht met de combinatie (type van) ABS en Motronic te maken?
Heb al een paar keer een R1100RT met een defecte achterlicht gezien, maar nimmer dat de remlicht-gloeilamp de dim-licht functie overnam.
Heeft wellicht met de combinatie (type van) ABS en Motronic te maken?

- H.Stijger
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 22:24
- Type: R850RT
Re: remlicht blijft branden
Ook mijn remlicht bleef branden. Maar na een pauzestop was deze weer uit. Dit gebeurde voornamelijk veelvuldig gebruik in haarspeldbochten in bergachtige omgeving. Ik verdacht vrijwel direct de achterrem. Om dat de microschakelaar wel schakelde zij het af en toe, verwachte ik eigenlijk vervuiling. Dus heb ik uit voorzorg beide eindschakelaars ingespoten met teflon spray. Het schakelpalletje van de microswitch is van kunststof en de behuizing ook.
Rij alweer anderhalf jaar met goed functionerende achterrem.
Deze microswitches kunnen wel een 100.000 keer schakelen en je moet nogal wat rijden om dat te halen. Verder is de mechanische belasting minimaal en ook de schakelstroom en spanning bijzonder laag. De kans is dan ook behoorlijk klein dat het schakelaartje zelf defect is. Effe spuite kost niets maar kan je wel een aantal uurtjes knoeien besparen.
Succes,
Henk
Rij alweer anderhalf jaar met goed functionerende achterrem.
Deze microswitches kunnen wel een 100.000 keer schakelen en je moet nogal wat rijden om dat te halen. Verder is de mechanische belasting minimaal en ook de schakelstroom en spanning bijzonder laag. De kans is dan ook behoorlijk klein dat het schakelaartje zelf defect is. Effe spuite kost niets maar kan je wel een aantal uurtjes knoeien besparen.
Succes,
Henk
Re: remlicht blijft branden
Heb ook probleem gehad dat remlicht branden.
Bij mij was de microswitch van de voorrem, hoorde inderdaad het "klikje" niet meer.
Eenvoudig opgelost, even stuur maximaal naar rechts en schroef in kapje voor de remgreep verwijderen.
Kapje is nu eenvoudig af te nemen, de schakelaar zit ter hoogte van het scharnierpunt van je remgreep
Voorzichtig met lucht de boel schoon geblazen, een drupje olie en alles werkte weer naar behoren.
Kapje terug geplaatst en snel de weg weer op.
Hans Kuiper. 
Bij mij was de microswitch van de voorrem, hoorde inderdaad het "klikje" niet meer.
Eenvoudig opgelost, even stuur maximaal naar rechts en schroef in kapje voor de remgreep verwijderen.
Kapje is nu eenvoudig af te nemen, de schakelaar zit ter hoogte van het scharnierpunt van je remgreep
Voorzichtig met lucht de boel schoon geblazen, een drupje olie en alles werkte weer naar behoren.
Kapje terug geplaatst en snel de weg weer op.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 2396 Weergaves
-
Laatste bericht door QuickFix
-
- 13 Reacties
- 6370 Weergaves
-
Laatste bericht door big_f00t_72
-
- 8 Reacties
- 3009 Weergaves
-
Laatste bericht door Andre72
-
- 2 Reacties
- 1832 Weergaves
-
Laatste bericht door PeterPallas
-
- 4 Reacties
- 1677 Weergaves
-
Laatste bericht door Isaac