abs moe
Moderator: RT_Patrick
- PaPinkelman
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
Re: abs moe
Volgens mij is dat nog niet zo eenvoudig (maar echte experts weten daar misschien meer van....).
Maar wat is de reden dat je er zo "moe" van wordt?
Als het gaat om het 'bekende' probleem van de ABS lampjes die blijven knipperen: daar is een modificatie voor, zodat de ABS pas ingeschakeld wordt ná het starten. Is misschien een eenvoudiger ingreep én je blijft de ABS functie behouden.
Persoonlijk zou ik de ABS niet meer willen missen. Bij mijn vorige motor, zonder ABS, had dit waarschijnlijk een of twee keer onderuit remmen kunnen voorkomen!
Maar wat is de reden dat je er zo "moe" van wordt?
Als het gaat om het 'bekende' probleem van de ABS lampjes die blijven knipperen: daar is een modificatie voor, zodat de ABS pas ingeschakeld wordt ná het starten. Is misschien een eenvoudiger ingreep én je blijft de ABS functie behouden.
Persoonlijk zou ik de ABS niet meer willen missen. Bij mijn vorige motor, zonder ABS, had dit waarschijnlijk een of twee keer onderuit remmen kunnen voorkomen!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Helemaal mee eens. ABS is een fantastisch middel op je BMW. Gan maar een VRO cursus doen met een onderdeel "noodremmen". Dan weet je heel zeker dat je nooit meer zonder ABS wilt.
Gr. Donic
Gr. Donic
ABS zal je hopelijk niet vaak nodig hebben, maar net die ene keer kan ABS ernstige schade voorkomen of zelfs je leven redden.
Naast de eerder genoemde modificatie van het ABS elektrische circuit, zou je ook eens kunnen overwegen uit te (laten) zoeken wat de oorzaak van de storing is.
Het kan iets heel eenvoudigs zijn als een te zwakke accu, vervuilde sensor of gewoon achterstallig onderhoud (remolie) waarbij het een keer goed schoonmaken en doorspoelen het probleem kan oplossen.
Het volledig permanent uitschakelen van de ABS is erg rigoureus, en zou het absoluut laatste moeten zijn wat je zou willen doen, als het bovenstaande geen oplossing geeft.
Mensen zoals Vioma en Kenny van MotorSericeAmersfoort kunnen je helpen en een goed stuk advies geven, waarmee je een beslissing kunt nemen wat te doen.
Problemen zijn er om opgelost te worden, waarbij de oplossing net zo belangrijk kan zijn.
Naast de eerder genoemde modificatie van het ABS elektrische circuit, zou je ook eens kunnen overwegen uit te (laten) zoeken wat de oorzaak van de storing is.
Het kan iets heel eenvoudigs zijn als een te zwakke accu, vervuilde sensor of gewoon achterstallig onderhoud (remolie) waarbij het een keer goed schoonmaken en doorspoelen het probleem kan oplossen.
Het volledig permanent uitschakelen van de ABS is erg rigoureus, en zou het absoluut laatste moeten zijn wat je zou willen doen, als het bovenstaande geen oplossing geeft.
Mensen zoals Vioma en Kenny van MotorSericeAmersfoort kunnen je helpen en een goed stuk advies geven, waarmee je een beslissing kunt nemen wat te doen.
Problemen zijn er om opgelost te worden, waarbij de oplossing net zo belangrijk kan zijn.
Ook zonder ABS moet je de motor goed tot stilstand kunnen brengen. Volgens mij is dat je moet leren inschatten hoelang je remweg is onder verschillende omstandigheden. En natuurlijk afstand houden. Ik zou denken dat je na een VRO cursus een beter inzicht hebt en daar ook leert wat de veiligste manier is om af te remmen ( ook zonder ABS).
Ton
Ton
Je hebt gelijk Rob ABS kan je ook zeker wel redden in bijvoorbeeld een situatie waarbij men plotseling moet remmen en eigenlijk te hard aan de rem trekt waardoor de rem net dan blokkeert. Maar we moeten niet vergeten als de afstand tot de voorganger te gering is dat ook de ABS je dan niet zal redden. Dan word het dus uitwijken. Maar zoals Rob zei is het beter om de ABS eerst eens na te laten kijken. Misschien is het een klein probleem .
Ton
Ton

Klopt, formeel hebben we het allemaal geleerd zonder ABS een goede, nette en veilige noodstop te maken.
En dat kan zonder ABS.
Maar ABS is net dat allerlaatste stukje "zekerheid" voor het geval dat ik faal in mijn rem-actie.
Zoals mijn onderschrift aangeeft; Hou rekening met je eigen fouten en .... juist.
Mijn eigenlijke punt is, dat BMW in haar wijsheid besloten heeft ABS op die motor te integreren.
En als dat dergelijke storingen geeft, is het raadzaam de oorzaak te achterhalen.
Want de oplossing kan soms heel eenvoudig zijn en kan je deze "verzekering" blijven behouden.
Ook al zou je het hopelijk nooit echt nodig hebben.
En dat kan zonder ABS.
Maar ABS is net dat allerlaatste stukje "zekerheid" voor het geval dat ik faal in mijn rem-actie.
Zoals mijn onderschrift aangeeft; Hou rekening met je eigen fouten en .... juist.
Mijn eigenlijke punt is, dat BMW in haar wijsheid besloten heeft ABS op die motor te integreren.
En als dat dergelijke storingen geeft, is het raadzaam de oorzaak te achterhalen.
Want de oplossing kan soms heel eenvoudig zijn en kan je deze "verzekering" blijven behouden.
Ook al zou je het hopelijk nooit echt nodig hebben.
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Helemaal mee eens !Donic schreef:Helemaal mee eens. ABS is een fantastisch middel op je BMW. Gan maar een VRO cursus doen met een onderdeel "noodremmen". Dan weet je heel zeker dat je nooit meer zonder ABS wilt.
Gr. Donic
Als je op de VRO hebt gezien en ervaren hoe groot het verschil in benodigde kunde is om hard te remmen MET en ZONDER ABS, wil je noooooit meer zonder.
Van mij mogen ze ABS op motorfietsen vanaf morgen verplicht stellen.
Hans
- BertL
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Woonplaats of omgeving: Ommen
Heb een slipcursus gedaan op de motor en ervaren wat het is om met en zonder ABS te remmen op een glad wegdek.
Ik ben blij dat ik ABS heb op mijn r1150rt.
Ik ben blij dat ik ABS heb op mijn r1150rt.
GrTz
BertL
BertL
- scan
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Ik heb ABS helemáál niet nodig maar zou niet meer zonder willen... 8)
Tenzij ik levensmoe begin te worden maar het ziet er zo slordig uit als je daar ligt, dan doet een pilletje minder pijn...
Tenzij ik levensmoe begin te worden maar het ziet er zo slordig uit als je daar ligt, dan doet een pilletje minder pijn...
- wil51
- Type: R850RT
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Mijn instructeur zei na behalen rijbewijs. Jongen koop een motor met abs. Pas na de 3e motor heb ik zijn raad opgevolgd. 

Topic-starter niet meer "online"?
Wat vindt hij / zij? Reden van ABS-moe?
Donic
Wat vindt hij / zij? Reden van ABS-moe?
Donic
Jongens, alle goedbedoelde adviezen en discussies ten spijt, Tarasimba heeft hiermee nog geen gewoon antwoord op zijn simpele vraag: "kun je gewoon de lampjes verwijderen en relais eruit mieteren?". Mijn antwoord is: Ja. Als je dat doet dan ben je van alle hinderlijke waarschuwingen af en alles blijft verder normaal functioneren ( behalve je ABS natuurlijk).
Als iemand dit kan aanvullen of onderuit schoffelen dan horen we dat graag.
Of dat wenselijk en/of verstandig is kan en zal hij hier inmiddels op het forum uitvoerig hebben gelezen in -tig topics hierover.
Als iemand dit kan aanvullen of onderuit schoffelen dan horen we dat graag.
Of dat wenselijk en/of verstandig is kan en zal hij hier inmiddels op het forum uitvoerig hebben gelezen in -tig topics hierover.
Tarasimba is sinds 21 november 2009 een geregistreerde gebruiker.
Sinds zijn komst en tot op heden heeft hij 7 berichten geschreven, aangaande problemen en vragen rondom zijn motor.
En sinds 5 oktober is hij hier nog niet terug geweest.
Misschien is hij niet bedreven in de zoekfunctie, of wil hij gewoon meningen weten.
Ik zou het als iemand die niet zo regulier het forum bezoekt of reacties geeft, juist enorm waarderen als er (ook) meningen en adviezen komen, niet alleen om "het probleem" op te lossen.
Daar zou ik niet altijd een forum voor nodig hebben, dan probeer ik het gewoon. ;-)
Als we allemaal (inclusief mij zelf :roll: :lol: ) hele korte, en bondige antwoorden gaan geven, wordt het volgens mij;
a) een heel saai forum
b) zullen de topic-starter en/of de vele medelezers (dit specifieke draadje is reeds 235 keer gelezen) er niet veel van opsteken anders dan een paar lampjes verwijderen en eventueel het relais.
Onder de streep is een forum een smeltkroes van ideeën, meningen, goedbedoelde adviezen, visies, etc, etc.
Want 1 punt, die ik belangrijk zou vinden om te weten bij zo'n "omzijl" actie door het verwijderen van lampjes en/of een relais, en die ik initieel bewust niet genoemd heb om geen verder "olie op het vuur te gooien", is de voertuigtechnische eis;
De motor wordt af-fabriek met ABS geleverd, als je de ABS omzeilt cq. uitschakelt, heeft dat nog gevolgen voor de type-goedkeuring van dat voertuig?
En wat betreft de verzekeringstechnische kant?
Ik bedoel maar, wie denkt daar aan of heeft zich dat afgevraagd?
Het is juist de uitgebreide antwoorden, meningen, ideeën, suggesties die ik persoonlijk altijd zo enorm waardeer, want je steekt er altijd wel iets van op.
Al is het in de laatste plaats dat je naar aanleiding van alle reacties nog eens gaat nadenken over je vraag.
Een kort antwoord op een forum vindt ik te kort door de bocht, maar dat is natuurlijk mijn mening!
Ik begrijp jou mening ook zeker wel.
Sinds zijn komst en tot op heden heeft hij 7 berichten geschreven, aangaande problemen en vragen rondom zijn motor.
En sinds 5 oktober is hij hier nog niet terug geweest.
Misschien is hij niet bedreven in de zoekfunctie, of wil hij gewoon meningen weten.
Ik zou het als iemand die niet zo regulier het forum bezoekt of reacties geeft, juist enorm waarderen als er (ook) meningen en adviezen komen, niet alleen om "het probleem" op te lossen.
Daar zou ik niet altijd een forum voor nodig hebben, dan probeer ik het gewoon. ;-)
Als we allemaal (inclusief mij zelf :roll: :lol: ) hele korte, en bondige antwoorden gaan geven, wordt het volgens mij;
a) een heel saai forum
b) zullen de topic-starter en/of de vele medelezers (dit specifieke draadje is reeds 235 keer gelezen) er niet veel van opsteken anders dan een paar lampjes verwijderen en eventueel het relais.
Onder de streep is een forum een smeltkroes van ideeën, meningen, goedbedoelde adviezen, visies, etc, etc.
Want 1 punt, die ik belangrijk zou vinden om te weten bij zo'n "omzijl" actie door het verwijderen van lampjes en/of een relais, en die ik initieel bewust niet genoemd heb om geen verder "olie op het vuur te gooien", is de voertuigtechnische eis;
De motor wordt af-fabriek met ABS geleverd, als je de ABS omzeilt cq. uitschakelt, heeft dat nog gevolgen voor de type-goedkeuring van dat voertuig?
En wat betreft de verzekeringstechnische kant?
Ik bedoel maar, wie denkt daar aan of heeft zich dat afgevraagd?

Het is juist de uitgebreide antwoorden, meningen, ideeën, suggesties die ik persoonlijk altijd zo enorm waardeer, want je steekt er altijd wel iets van op.

Al is het in de laatste plaats dat je naar aanleiding van alle reacties nog eens gaat nadenken over je vraag.
Een kort antwoord op een forum vindt ik te kort door de bocht, maar dat is natuurlijk mijn mening!
Ik begrijp jou mening ook zeker wel.

Tuurlijk, om diezelfde reden bezoek ik dit forum ook zo graag. Maar in dit geval zijn er al 12 reakties geschreven maar niet 1 met een antwoord op de vraag. Als nou het antwoord vlot wordt gegeven en er vervolgens belangrijke adviezen worden gegeven is dat helemaal o.k.
Daar heb je zeker ook een goed punt.
Maar vrij weinig hebben dit blijkbaar op deze manier, lampjes verwijderen, opgelost.
Kijkende naar het ABS circuit, wordt 1 ABS waarschuwingslampje direct vanuit de Motronic aangestuurd en het andere ABS waarschuwingslampje wordt door de ABS relais aangestuurd.
De lampjes zou je dus kunnen verwijderen.
Kijkende naar het ABS waarschuwingsrelais zou je die ook kunnen verwijderen, maar dan blijft nog altijd 1 ABS waarschuwingslampje aangestuurd worden direct vanuit de Motronic.
Maar vrij weinig hebben dit blijkbaar op deze manier, lampjes verwijderen, opgelost.

Kijkende naar het ABS circuit, wordt 1 ABS waarschuwingslampje direct vanuit de Motronic aangestuurd en het andere ABS waarschuwingslampje wordt door de ABS relais aangestuurd.
De lampjes zou je dus kunnen verwijderen.
Kijkende naar het ABS waarschuwingsrelais zou je die ook kunnen verwijderen, maar dan blijft nog altijd 1 ABS waarschuwingslampje aangestuurd worden direct vanuit de Motronic.
- PaulRS
Hoi.
Even voor de goede orde, ABS is een zelfstandig systeem, dus dat ene lampje komt direct uit de ABS controller, niet uit de Moronic.
Andere lampje gaat via dat relais.
Ergo; 2 lampjes en dat relais eruit, en je bent die waarschuwing kwijt, zonder dat het inbreuk doet aan het functioneren van de rest van de motorfiets.
Of het slim is, is een andere vraag.
Beter zoek je die storing op en verhelpt hem.
Laat ik me toch weer verleiden tot het schrijven van een heel verhaal. :roll:
Het korte antwoord is dan ook; 2 lampjes en dat relais eruit, en je bent die waarschuwing kwijt.
Groeten, Paul.
Even voor de goede orde, ABS is een zelfstandig systeem, dus dat ene lampje komt direct uit de ABS controller, niet uit de Moronic.
Andere lampje gaat via dat relais.
Ergo; 2 lampjes en dat relais eruit, en je bent die waarschuwing kwijt, zonder dat het inbreuk doet aan het functioneren van de rest van de motorfiets.
Of het slim is, is een andere vraag.
Beter zoek je die storing op en verhelpt hem.
Laat ik me toch weer verleiden tot het schrijven van een heel verhaal. :roll:
Het korte antwoord is dan ook; 2 lampjes en dat relais eruit, en je bent die waarschuwing kwijt.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Alle heren die reacties gegeven hebben op mijn vraag, BEDANKT! Jullie antwoorden zetten me aan het denken. Ik waardeer de meningen die de revue passeren en zal overigens zeker overwegen om de storing op te lossen. Ik besef zeer goed dat het item beiligheid een grote rol speelt. Dit is pas mijn eerste motor met abs. Prima maar ik denk dat goed en tijdig remmen heel veel te maken heeft met je (preventieve) stijl van rijden.
Mijn motor is spoedig toe aan een grote beurt en dan zal ik mijn ABS probleem laten meenemen. Ik zal het met hen eens hebben over de genoemde modificatie. Grtz.
Mijn motor is spoedig toe aan een grote beurt en dan zal ik mijn ABS probleem laten meenemen. Ik zal het met hen eens hebben over de genoemde modificatie. Grtz.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!