BLACK SCOTCHLITE
Moderator: RT_Patrick
BLACK SCOTCHLITE
kan iemand vertellen of reflectie achter op de koffers is toegestaan.
Tijdens mijn vakantie werd mij verteld dat er op bekeurd wordt.
Heeft hier iemand ervaring mee?
groet,
Rob.
Tijdens mijn vakantie werd mij verteld dat er op bekeurd wordt.
Heeft hier iemand ervaring mee?
groet,
Rob.
- AGVerheij
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
Re: BLACK SCOTCHLITE
Bij mijn beste weten is reflectie achterop toegestaan, maar deze mag in principe niet wit/zilver zijn. Die kleur is gereserveerd voor de voorzijde van een (motor-)voertuig. De site van Black Scotchlite meldt daar geloof ik ook iets over.
Ik heb overigens nog nooit gehoord dat iemand er een boete voor heeft ontvangen.
Het is een beetje hetzelfde als met running lights die eigenlijk ook niet zijn toegestaan: Zolang je het niet te gek maakt, het jouw zichtbaarheid verhoogt en geen hinder voor andere weggebruikers veroorzaakt zullen de meeste agenten geen bezwaar hebben. Maar als er een quotum gehaald moet worden kan je de l.
.l zijn.
, GerbeRT
Ik heb overigens nog nooit gehoord dat iemand er een boete voor heeft ontvangen.
Het is een beetje hetzelfde als met running lights die eigenlijk ook niet zijn toegestaan: Zolang je het niet te gek maakt, het jouw zichtbaarheid verhoogt en geen hinder voor andere weggebruikers veroorzaakt zullen de meeste agenten geen bezwaar hebben. Maar als er een quotum gehaald moet worden kan je de l.

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Groets, GerbeRT
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Hoi Rob,
Ik heb het achterop mijn koffers zitten en heb er nog nooit iets over gehoord.
Vind het wel een stunt om een bekeuring te krijgen op reflectiestickers.
Hoe zit het dan met reflectiereclame op auto's?
Mag dat ook niet dan?
Reflectie is reflectie toch?
Kan me voorstellen als je oranje/blauw reflectie in hetzelfde model als de politie doet dat je een bekeuring krijgt, hier zit namelijk copyright op.
Met andere woorden je voordoen als iemand anders.
Maar ik ben benieuwd wie hier een zinnig antwoord op heeft.
Je kan ook een mail doen naar de KLPD.
Het lijkt me vreemd.
Groeten,
Richard
Ik heb het achterop mijn koffers zitten en heb er nog nooit iets over gehoord.
Vind het wel een stunt om een bekeuring te krijgen op reflectiestickers.
Hoe zit het dan met reflectiereclame op auto's?
Mag dat ook niet dan?
Reflectie is reflectie toch?
Kan me voorstellen als je oranje/blauw reflectie in hetzelfde model als de politie doet dat je een bekeuring krijgt, hier zit namelijk copyright op.
Met andere woorden je voordoen als iemand anders.
Maar ik ben benieuwd wie hier een zinnig antwoord op heeft.
Je kan ook een mail doen naar de KLPD.
Het lijkt me vreemd.
Groeten,
Richard
Het kán zijn dat in bepaalde landen het verboden is.
Immers, je hebt te maken met voertuigreglement en met verkeersregels.
In het bijzonder voertuigeisen kunnen wel eens verschillen, hoewel in Brussel er alles aan gedaan wordt dat gehomologeerd door de hele EU unie heen is/zou moeten zijn.
Desalniettemin, een land kán er voor kiezen om eigen regels te handhaven, of bepaalde EU regels uit te sluiten.
In Nederland is de formele regelgeving dat extra retroreflecterende strips aan de achterzijde in de kleur rood zijn gewoon toegestaan: 3M levert rode materiaal glasparels voor dit doel als folie, maar ook in tape van diverse breedtes.
Aan de zijkant mag je extra retroreflectie aanbrengen in de kleur van Ambergeel/oranje.
In Nederland geldt vooralsnog;

Ga er voor zitten en lees het navolgende door, voor mij gaarne koffie met 1 zoetje :lol: ;
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 30-09-2011
Zo is het in België aan strenge(re) regels gebonden;
http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... 300-art28b
En dan in het bijzonder, Lid 7:
Maar, zover mij bekend, zou je als toerist daar niet altijd volledig aan gehouden kunnen worden, tot een bepaalde hoogte.
Oftewel, is het een toelatingseis, of een verkeersregel.
Zo is het verplicht voor de Franse motorrijder, om met reflectie-stickers op de helm te rijden!
Als buitenlandse motorrijder behoef je niet aan deze regel (ECE 22-05-keurnorm) te voldoen als bezoeker van Frankrijk.
Echter gelden de verkeersregels (natuurlijk!) wel.
Zoals aangegeven, mits je *niet* het beeldmerk (vorm, kleurstelling e.d.) van een hulpdienst misbruikt (en dat geldt voor elk land, natuurlijk!), is het m.i. alleen maar toe te juichen dat jij je zichtbaarheid serieus neemt.
Ik persoonlijk zou mij niet te veel zorgen maken, maar anders is het een kwestie van een stukje voorbereiding naar de regelgeving te informeren van het te bezoeken land. Bijvoorbeeld via de ambassade, G00gle, etc.

Immers, je hebt te maken met voertuigreglement en met verkeersregels.
In het bijzonder voertuigeisen kunnen wel eens verschillen, hoewel in Brussel er alles aan gedaan wordt dat gehomologeerd door de hele EU unie heen is/zou moeten zijn.
Desalniettemin, een land kán er voor kiezen om eigen regels te handhaven, of bepaalde EU regels uit te sluiten.
In Nederland is de formele regelgeving dat extra retroreflecterende strips aan de achterzijde in de kleur rood zijn gewoon toegestaan: 3M levert rode materiaal glasparels voor dit doel als folie, maar ook in tape van diverse breedtes.
Aan de zijkant mag je extra retroreflectie aanbrengen in de kleur van Ambergeel/oranje.
In Nederland geldt vooralsnog;

Ga er voor zitten en lees het navolgende door, voor mij gaarne koffie met 1 zoetje :lol: ;
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 30-09-2011
Zo is het in België aan strenge(re) regels gebonden;
http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... 300-art28b
En dan in het bijzonder, Lid 7:
Dus ja, er is een kans dat er wetgeving is waarmee je wellicht in conflict kan komen.7. In geen geval mag een voertuig naar voren rode lichten, rode reflectoren of rood reflecterend materiaal dan wel naar achteren witte of gele lichten, witte of gele reflectoren of wit of geel reflecterend materiaal tonen.
Deze bepaling geldt niet voor het gebruik van witte of gele achteruitrijlichten, voor de kentekenplaatverlichting, noch voor de kentekenplaten zelf.
Maar, zover mij bekend, zou je als toerist daar niet altijd volledig aan gehouden kunnen worden, tot een bepaalde hoogte.
Oftewel, is het een toelatingseis, of een verkeersregel.
Zo is het verplicht voor de Franse motorrijder, om met reflectie-stickers op de helm te rijden!
Als buitenlandse motorrijder behoef je niet aan deze regel (ECE 22-05-keurnorm) te voldoen als bezoeker van Frankrijk.
Echter gelden de verkeersregels (natuurlijk!) wel.
Zoals aangegeven, mits je *niet* het beeldmerk (vorm, kleurstelling e.d.) van een hulpdienst misbruikt (en dat geldt voor elk land, natuurlijk!), is het m.i. alleen maar toe te juichen dat jij je zichtbaarheid serieus neemt.
Ik persoonlijk zou mij niet te veel zorgen maken, maar anders is het een kwestie van een stukje voorbereiding naar de regelgeving te informeren van het te bezoeken land. Bijvoorbeeld via de ambassade, G00gle, etc.
- Junkyard Dog
- Type: R1100RT
- Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
- Land: FRANKRIJK
- Woonplaats of omgeving: Creuse.
Is dat zo? Ik woon in Frankrijk en rij heel wat af op de Franse wegen. Moet de eerste motorrijder met stickers op de helm nog tegen komen.Dutchmidiman schreef:Zo is het verplicht voor de Franse motorrijder, om met reflectie-stickers op de helm te rijden!
Kun je mij vertellen waar ik dit kan vinden. Ik bestrijd zeker niet dat je ongelijk hebt. Maar dit is nieuw voor mij.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

The Dog is in the house
In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
- EL SCORPIO
Rob,
Wederom een hele mooie uitleg van dit geheel.
Supergedaan man.
Groeten,
Richard
Wederom een hele mooie uitleg van dit geheel.
Supergedaan man.
Groeten,
Richard
Who said you couldn't teach The Dog new tricks? :lol:Junkyard Dog schreef:Is dat zo? Ik woon in Frankrijk en rij heel wat af op de Franse wegen. Moet de eerste motorrijder met stickers op de helm nog tegen komen.Dutchmidiman schreef:Zo is het verplicht voor de Franse motorrijder, om met reflectie-stickers op de helm te rijden!
Kun je mij vertellen waar ik dit kan vinden. Ik bestrijd zeker niet dat je ongelijk hebt. Maar dit is nieuw voor mij.

De Franse taal ben ik helaas niet machtig, ik moet mij dus houden aan documentatie in de andere talen die ik wel begrijp/lees/versta;
http://www.motoplus.nl/Frontend/pdf.php?page_id=2607
http://www.motoplus.nl/Frontend/news.php?page_id=2607
En zo ziet dat er dan uit; (klik om in te zoomen)

En de praktijk, hoe zeldzaam ook;

Naar ik heb begrepen wordt er in Frankrijk niet zo heel hard op toegezien.

Dank je wel, heel graag gedaan.beemerrichard schreef:Wederom een hele mooie uitleg van dit geheel.
Supergedaan man.

Toch bij deze mijn oprechte excuses als mede-forummers dit (een beetje) off-topic zien versus waar dit draadje initieel mee gestart is, Black ScotchLite.

- EL SCORPIO
Wie geen Black Scotchlite tape wil gebruiken is er een andere oplossing.
http://kimacho.nl/index.php?page=shop.b ... Itemid=100
Op zich geen dure oplossing.
Ga zelf dit weekend ook wat dingen bestellen.
http://kimacho.nl/index.php?page=shop.b ... Itemid=100
Op zich geen dure oplossing.
Ga zelf dit weekend ook wat dingen bestellen.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 10074 Weergaves
-
Laatste bericht door EileRT
-
- 8 Reacties