Beantwoord: kuipdeel demonteren tbv cilinder protectie

Alles over windbescherming en aerodynamica.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
head02
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Beantwoord: kuipdeel demonteren tbv cilinder protectie

Ongelezen bericht door head02 »

beste mensen,

ik heb via marktplaats kunststof cilinderbeschermers gekocht en wil deze natuurlijk zsm monteren. nu moet hiervoor een gedeelte vand e kuipd gemonteerd worden omdat ik er anders niet bij de achterste bouten kan komen.
maar het lijkt wel alsof ik heel veel kuipdelen moet verwijderen. ik dacht eerste de drie schroeven los te draaien van het grijze gedeelte boven de clinder (mijn beamer is zwart). maar daarmee trek ik het niet los
wie heeft dit zelf gedaan en weet welke delen ik moet verwijderen en waar dan de schroeven zitten
thanks
head02

Re: kuipdeel demonteren tbv cilinder protectie

oja stom,stom,stom. het betreft een bmw r1200rt uit 2009
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zet met krek dezelfde uitdaging, ik maak t.z.t. wel een afspraak met Kenny. ;)

Heb je niet de montage-handleiding van BMW bij je cilinderbeschermers gekregen?
Daar staan volgens mij de bouten aangegeven die je allemaal moet demonteren, en inderdaad, ook de zijpanelen.

Het is de bout rechts onderaan die net ff te lang is om gemakkelijk te verwijderen, de tupperware zit daar in de weg.
head02

je slaat den spijker op zijne kop.
het lijkt wel alsof de gehele kuip eraf moet, zou toch wel erg cru zijn. ik heb deze 2e hands op MP gekocht. de vorige eigenaar had een 1200 adventure. da's wat makkelijker.
als je iets weet dan hou ik me graag aanbevolen om de info te ontvangen.
succes ermee en ik ga googelen of internet
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik heb ze toen ook gemonteerd zonder de hele kuip los te halen.
Maar wat een rotwerk omdat die kuip op bepaalde momenten wel in de weg zat.
Je kan de kuip op bepaalde punten loshalen en iets wegduwen maar toch.
Volgens mij moet die kuip eraf, stomme constructie. _001
Kleppenstellen betekend dus kuip eraf dan? _002
Inspector Gadget

Ik moet de handleiding er even moeten bijpakken, want ik heb het zelf ook nog niet gedaan.

Was zelf ook heel verbaasd waarom in Hemels naam de tupperware eraf moet, totdat ik zag hoe die 1e bout aan elke kant net te lang was, als deze er helemaal uitgedraaid moet worden.

Volgens de handleiding moet je de rechterpanelen allemaal loshalen.
Maar je begint met de zitting eraf te halen.
Dan de schroeven in het bovenste gedeelte, nabij het speakertje, de 2 aan de zijkant bij je knie en de 2 die aan de voorzijde zitten (als je langs de oliekoeler kijkt)
Ook schijn je, volgens de handleiding althans, de topreling van je brandstoftank los te moeten halen, twee schroeven aan de voorkant, twee schroeven aan zittingkant.
Dan moet je het onderpaneel met spoiler loshalen.
5 schroeven aan de onderkant, bij je stepjes 3 stuks) en bij de cilinder zit de tupperware nog met 2 schroeven vast.
Daarna beide schroeven achter het klepje van de radiovak-deksel.
En daar zouden dan ook weer 4 schroeven moeten zitten die je moet loshalen.

Het vreemde is, men spreekt in de handleiding alleen over de rechterkant, maar ik ben links aan het kijken geweest en ook daar komt de lange(re) schroef van de beugel aan de onderzijde dus de tupperware zit m.i. ook daar in de weg.
Maar het loshalen van de linker kant wordt geheel niet genoemd of duiding aan gegeven in de handleiding.

Ik ga morgen anders nog ff goed verder kijken, want morgen wil ik proberen de andere uitlaat en misschien de sportpijpen te monteren.
Hoewel dat laatste ik liever onder de inspirerende begeleiding van Kenny doe, hij is een kei in dit soort zaken.
Maar 's maandags is zijn zaak gesloten (begrijpelijkerwijs), en als ik morgen een fout maak, kan ik niet huilend naar hem toe rennen voor zijn hulp. ;)

Morgen wil ik proberen de gemakkelijkere zaken te doen zoals de remklauw-afscherming monteren, en wellicht de stuurverhogers mits ik de juiste lengte M8x50 met T45 heb (versus de M8x55 die Wunderlich opgeeft)

Hopelijk werkt het weer ook een beetje mee.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

dutchmidiman schreef:....Hopelijk werkt het weer ook een beetje mee.
Morgen zit ik bij Kenny, en heb koek voor bij de koffie dus anders kom je voor een bakkie langs?
Het weer word drama had ik gehoord. Ik hoop dat mijn broek niet doorlekt. Doet mijn andere (BMW Santiago) namelijk wel. Maar die heb net de wasmachine met waterafstotend middel gezien dus dat zou beter moeten gaan.
Inspector Gadget

Een beetje regen heb ik geen problemen mee, maar als het echt flink heftig is dan laat ik de motor lekker staan! :$

Ik ga dus nog ff niks beloven.
head02

ben erg benieuwd naar de reactie.
dutchmidiman : bedankt voor de info, maar wat in eerste instantie leek als een "met twee vingers in de neus actie" begin nu te lijken op een serieuze klus.
Inspector Gadget

Ik heb net de linker kant gedaan, dat is mijn "zoete" kant. ;) :lol:

Je hebt dus een Torx #27 nodig om de oude bouten eruit te halen en de nieuwe (en eentje extra lang voor onderop!!) te monteren.
Aan de linker kant heb ik een mini-haakse Torx #27 gebruikt om bij degene achter de tupperware te komen;
Afbeelding

Zonder deze was ik er aan de zijkant binnen de tupperware er niet goed genoeg bijgekomen, denk ik.

De onderste bout kan je bij komen door de kunststof iets in te duwen.
Maar het valt niet mee, de langere bout kan daar op het kunststof schade veroorzaken. :!:

Nu ff pauze en zodadelijk de rechterkant, ik ben er nu "ervaren" in. Big RT Smile
Inspector Gadget

De rechterkant bewaar ik voor Kenny;
1 bout zit dusdanig dat inderdaad de tupperware aan de rechterkant eraf moet, volgens mij. _002
head02

tsss.... wat een gedoe zeg.
misschien iets voor de volgende beurt.
maar wel bedankt voor de info. trouwens waar koop je zo'n mooi setje?
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Ik heb het zelf laatst ook gedaan.
De beschrijving van Rob klopt, je moet er erg veel plastic voor afhalen.
Maar als je het even rustig bekijkt is het best te doen.
De eerste kant kost nogal wat tijd maar met die ervaring ging de tweede kant best vlot _004 .

Maar als je er tegen op ziet en je binnenkort een beurt moet laten doen kan je ze er door de monteur gelijk op laten zetten, als al het plastic er toch af ligt.
Ik heb gezien dat een monteur ze er bij een GS binnen 5 minuten op had zitten. Dus als je erbij kunt is het een klusje van niks.

En ja, als je beschermers hebt moeten de kuipdelen eraf om ze eraf te kunnen halen voor het kleppen stellen. Maar evaren monteurs hebben al de tupperware er binnen 10 minuten af liggen hoor 8)_
Inspector Gadget

head02 schreef:tsss.... wat een gedoe zeg.
misschien iets voor de volgende beurt.
Wellicht dat ik morgen nog eens een poging waag, door alleen de onderzijde van de tupperware los te halen.
Want het gaat maar om 1 schroef aan de rechterkant die naar achteren wijst, degene die net voor de "wang" waar je voet komt.
De korte T27 haal ik er wel uit met mijn (haakse) gereedschap.
Maar de cilinderbeschermer plus de ietwat langere bout is net ff te veel om er goed voor te komen, en dat cilindermateriaal is zacht, dus moet je bij wijze van spreken eerst met de vingers erin kunnen draaien.

head02 schreef:maar wel bedankt voor de info. trouwens waar koop je zo'n mooi setje?
Graag gedaan!

Ik heb ook nog een "reguliere" versie maar ik heb werkelijk geen idee meer waar ik dat gekocht heb;
Afbeelding

Ik zou de rekening moeten gaan opzoeken. ;)
head02

ik heb besloten dat ik het zelf ga doen. eigenlijk is dit ook wel een principe kwestie
Ik vind (maar da's puur persoonlijk) dat een gezonde Hollandse vent een klein bietje zelf redzaam moet zijn.
ik ga met deze ontvangen info er eens een keer goed voor zitten.
scan
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

Als je het los hebt zet dan op de moeilijk bereikbare plaatsen ipv de torx bout een inbusbout in dan kun je er later makkelijker bij zonder de kuipdelen weer te moeten slopen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Kuip & Ruiten”