Een gratis forum voor iedereen die van BMW Motorrad houdt. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere BMW Motorrad-liefhebbers. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Daar ik laatst mijn oude motor weg mocht brengen op een motortrailer ben ik gaan zoeken op internet wat de beste manier was om een motor te vervoeren op een motortrailer. Sommige zeggen alleen aan de voorkant sjorren en zorgen dat de voorpoten minmale veringsweg overhebben. Andere zeggen op de middenbok en aan alle zijden normaal vastzetten. Ook zijn er mensen die juist het stuur nemen om de motor vast te sjorren aan de motortrailer.
Kortom wat is jullie ervaring om zo veilig mogelijk de RT te vervoeren op een motortrailer. Is er een verschil tussen BMW en andere fietsen?
Pieter
De RT zeker niet aan het stuur vastsjorren...
de alu stuurhelften kunnen daardoor beschadigen / buigen.
Ik zou alsvolgt de motor op de motortrailer vastzetten:
Aan de voorzijde de voorvork links en rechts vastzetten (net boven het spatbord).
Aan de achterzijde links en rechts aan het subframe (daar waar bij de 850-1100-1150 de driehoekige afdekplaten zitten).
Eventueel de koffers en de driehoekige afdekking verwijderen.
Bij de 1200 weet ik niet precies of je makkelijk bij het subframe kunt komen...
Je zou de motor op de bok kunnen zetten, maar het lijkt me beter en veiliger om de motor gewoon op de banden te laten staan.
Goed vastsjorren houdt de motor prima rechtop.
Mocht je een 'gewone' aanhanger gebruiken, dan kan je ook de motor op de jiffie zetten. (dat doen ze bij de DB autozug ook).
Uiteraard wel op de eerder genoemde punten goed vastsjorren.
Nooit spanbanden aan het stuur vastmaken want de handgrepen kunnen er stuk van gaan en (veel belangrijker) er komt dan ongewenste opwaartse druk op de bouten waarmee het stuur in het balhoofd is gemonteerd en daar is het balhoofd niet op berekend; het rijdt zo vreemd als bij 160 kmh een stuurhelft los laat.
Geen spanbanden over de zitting aanbrengen: 1) daaronder zit misschien electrische bedrading, 2) dat blijft schuiven.
Niet op de middenbok zetten, want beide wielen moeten op de grond blijven staan.
Voor: aan elke veerpoot een spanband, net boven het voorspatbord.
Achter: aan elke kant een spanband aan het buizenframe, net rechtsboven de voetensteun van de passagier (de koffers moeten er af).
Als de motor rechtop staat moet je m.b.v. de spanbanden de vering goed intrekken, anders gaat ie huppelen en kan de boel loswerken; aan de voorzijde kan dat niet, maar span 'm daar zodanig dat de voorband duidelijk inzakt.
Gebruik spanbanden van minimaal 250 kg trekkracht met een ratel-systeem; CargoBuckle zijn hele luxe spanbanden.
Op deze manier staat ie als een huis en kan er niks beschadigd worden.
Volgens mij de enige juiste manier van vastmaken. Ik heb op diverse veerboten (Engeland) hele discussies moeten voeren met het dekpersoneel omdat zij een band over de buddy willen en natuurlijk vanwege de bedrading, ik niet. Hetzelfde geldt voor de handvatten, ook hier zit bedrading en natuurlijk de druk op de bouten. Houw je poot stijf aan boord en je komt geheid zonder problemen aan de andere kant. De laatste reis vanaf Newcastle heb ik de RT vastgemaakt zoals hierboven omschreven en de RT was na een storm op zee de enigste motor die nog op zijn plaats stond zonder schade. Wees alert. Ik heb eigen spanbanden met een ratel (4 stuks) en die komen van pas.
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT