Versnellingsbak R 1200 RT
Moderator: RT_Patrick
Versnellingsbak R 1200 RT
Hallo BeemeRT's
Ik heb sinds afgelopen oktober mijn eerste BMW en wel de R1200RT. Ik heb hiermee nu 1000 km gereden en wat voor mij de grote verademing is in vergelijking tot de Kawasaki cruisers die ik voorheen had, is het schakelen. Was dat bij verschillende voorgaande modellen nog hakering en soms kreeg ik de bak helemaal niet in de versnelling, met de RT heb ik tot nu toe nog niet een keer mis geschakeld. Het enige "nadeel" is de redelijk duidelijke "klak" die je hoort bij het schakelen. Maar hier kan ik wel mee leven.
Ik lees nog wel eens over problemen met het schakelen op dit forum, maar naar mijn idee gaat dit vaker over de voorgangers dan over de R1200 RT. Hoe is jullie ervaring op dit gebied?
Zelf heb ik het 2009 model en als ik het juist heb is de versnellingsbak net voor dit bouwjaar gemodificeerd met de schuine vertanding.
Groet
Luc
Ik heb sinds afgelopen oktober mijn eerste BMW en wel de R1200RT. Ik heb hiermee nu 1000 km gereden en wat voor mij de grote verademing is in vergelijking tot de Kawasaki cruisers die ik voorheen had, is het schakelen. Was dat bij verschillende voorgaande modellen nog hakering en soms kreeg ik de bak helemaal niet in de versnelling, met de RT heb ik tot nu toe nog niet een keer mis geschakeld. Het enige "nadeel" is de redelijk duidelijke "klak" die je hoort bij het schakelen. Maar hier kan ik wel mee leven.
Ik lees nog wel eens over problemen met het schakelen op dit forum, maar naar mijn idee gaat dit vaker over de voorgangers dan over de R1200 RT. Hoe is jullie ervaring op dit gebied?
Zelf heb ik het 2009 model en als ik het juist heb is de versnellingsbak net voor dit bouwjaar gemodificeerd met de schuine vertanding.
Groet
Luc
Re: Versnellingsbak R 1200 RT
Mijn evaring is dat de voorgangers altijd slechter zijn. Als je kan leven met de klak is er geen probleem. Maar je kan er wel veel aan doen om die klak minimaal te maken. Ik denk dat ze bij BMW veel slapeloze nachten gehad hebben over die versnellingsbakken (en terecht). Daarom gebruikt men vaak oordopjes dan hoor je het wat minder :) .
Of de nieuwe manier van rijden van de ANWB toepassen dat scheelt ook.
Ton
Of de nieuwe manier van rijden van de ANWB toepassen dat scheelt ook.
Ton

- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
die van mij is van 2007 en ik heb geen probleem met schakelen.
Pas 1 keer een keer van zijn 1e naar de neutral geschakeld in plaats van 2e.
Verder doet ie alles wat ie moet doen.
Richard
Pas 1 keer een keer van zijn 1e naar de neutral geschakeld in plaats van 2e.
Verder doet ie alles wat ie moet doen.
Richard
AlleErteetje schreef: Zelf heb ik het 2009 model en als ik het juist heb is de versnellingsbak net voor dit bouwjaar gemodificeerd met de schuine vertanding.
Groet
Luc

Het hele blok is aangepakt t.o.v. de

Het klopt wel dat de bak in 2008 nog verder verbeterd is.
- Hazeldonk
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Contacteer:
Maak je geen zorgen over de "klak" dat is des BMW's zeker bij het inschakelen is dat het geval bij 2,3 en verder is het eenmaal op toeren minder. Mijn RT heeft nu 136000km gelopen en de klak is er nog steeds maar schakelen gaat verder perfect, nooit een misser.Erteetje schreef:Hallo BeemeRT's
Ik heb sinds afgelopen oktober mijn eerste BMW en wel de R1200RT. Het enige "nadeel" is de redelijk duidelijke "klak" die je hoort bij het schakelen. Maar hier kan ik wel mee leven.
Groet
Luc

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
- scan
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Ik denk van niet.Ton1959 schreef:Ik denk dat ze bij BMW veel slapeloze nachten gehad hebben over die versnellingsbakken (en terecht). Ton
Het is geen kwestie van kunnen maar van geld.
Ooit eens een ZF man horen zeggen dat zij een perfect schakelende bak kunnen maken maar daar hangt een ander prijskaartje aan dan BMW wil betalen..
Je wordt niet rijk van wat je verdient maar van datgene je niet uitgeeft.
Ik denk niet dat het een kwestie van geld is hoor. Die versnellingsbak kost 2250 Euro en de heren van ZF maken wel meer blunders dus ik vind het een zwak excuus als ze dat zeggen. Misschien moeten ze ens met Honda gaan praten. En als ik dan kijk naar een versnellingbak van een CX500 Honda dan hebben ze meteen een goed voorbeeld van hoe het wel moet. De Japanners lopen een stuk voor op de Europeanen op een aantal punten vind ik.
Maar het is niet de gemakkelijkste motor om een versnellingbak voor te ontwikkelen. Al die modificaties kosten BMW veel meer geld denk ik zelf maar ja BMW kan natuurlijk niet gaan vragen hoe het wel moet bij de Japanners hé .
Ton
Maar het is niet de gemakkelijkste motor om een versnellingbak voor te ontwikkelen. Al die modificaties kosten BMW veel meer geld denk ik zelf maar ja BMW kan natuurlijk niet gaan vragen hoe het wel moet bij de Japanners hé .
Ton
veel vergelijken kan ik niet, maar de versnellingsbak van mijn Deauvilleke deed het ook keurig... Verder zijn er weinig punten waar de Honda in de buurt van mijn RT komt :roll:
Laten we hopen dat de RT beter is het prijskaartje ligt op een ander niveau.Elke motor heeft zo zijn voor en zijn nadelen. Bij BMW zijn er een aantal sterke punten en Honda heeft ook zijn sterke punten.
Ton
Ton
Ik ben niet echt happy met de bak van mijn RT 2010. Deze geeft het gevoel dat er wel heel veel speling op alle delen in de bak zit, zoniet de hele aandrijflijn !
En dat terwijl die maar goed 13000 had gelopen toen ik hem ophaalde vorige week.
Nu al ruim 2000 km verder en word er niet vrolijk van.
Heb al behoorlijk wat kilometers met de Beemers achter de rug maar zelfs de R1100GS schakelde beter !
De leenmotor, R1200GSA met 5000 op den teller, schakeld zo als het hoord. Strak en kort en goed.
Benieuwd of ze er wat mee kunnen.
Zeker van 2 naar 3 en terug, wow dat klinkt niet jofel.
Als de bak nog niet lekker op temperatuur is, knalt deze ook regelmatig uit z,n vijfde versnelling.
We gaan het mee maken 8-)
Groet Erik
En dat terwijl die maar goed 13000 had gelopen toen ik hem ophaalde vorige week.
Nu al ruim 2000 km verder en word er niet vrolijk van.
Heb al behoorlijk wat kilometers met de Beemers achter de rug maar zelfs de R1100GS schakelde beter !
De leenmotor, R1200GSA met 5000 op den teller, schakeld zo als het hoord. Strak en kort en goed.
Benieuwd of ze er wat mee kunnen.
Zeker van 2 naar 3 en terug, wow dat klinkt niet jofel.
Als de bak nog niet lekker op temperatuur is, knalt deze ook regelmatig uit z,n vijfde versnelling.
We gaan het mee maken 8-)
Groet Erik
en dit word door velen beaamdHeb al behoorlijk wat kilometers met de Beemers achter de rug maar zelfs de R1100GS schakelde beter !

In die tijd was er ook nog niet zoveel sprake van besparing op materialen (lees : lichtere matrialen gebruiken en de kostprijs zo laag mogelijk voor produktie houden)
We leven nu eenmaal in een komende wegwerpmaatschapij

Zit wel een kern van waarheid in denk ik. De "pijp" mot roken bij BMW en van vervelende "storingen" willen ze liever niets weten.
Soms gewoon eng om van drie naar twee terug te schakelen
.
Maar ja, nog iets van 9 maanden fabrieksgarantie. Mocht er wat gebeuren dan kost het de dealer ook weinig.
Soms gewoon eng om van drie naar twee terug te schakelen

Maar ja, nog iets van 9 maanden fabrieksgarantie. Mocht er wat gebeuren dan kost het de dealer ook weinig.
Alles heeft te maken met de kostprijs ook onderelen van een bmw als het een paar cent goedkoper kan zullen ze het zeker niet nalaten.
En als de aceptatie van de klant er is dan ziet men er geen reden voor om zoiets te veranderen dat kom je overal tegen.
En als de aceptatie van de klant er is dan ziet men er geen reden voor om zoiets te veranderen dat kom je overal tegen.
Klopt, eens met wat je zegt. BMW is ook een stukkie groter geworden en doet het ook niet verkeerd qua verkopen.
Hoorde wel ooit een ex dealer zeggen dat BMW steeds meer een financiele instelling is geworden ! Tja, denk dat de beste man
een bepaalde overgang heeft mee gemaakt en op het juiste moment, voor hem, is gestopt.
Toen mijn R100S van de band liep in 1977, was het ook zeker anders als nu. Logo. Gaat om de harde pegels.
Maar om niet te veel af te dwalen, buiten het schakelen om, rijd de RT boven verwachting kei goed
Ook vandaag weer iets van 260 km gereden en het was weer super
Paar spettertjes mochten de pret niet drukken.
ps, mochten de RTers in omgeving Huissen/Angeren zin hebben, ik rij al jaren op zondag met een spontane club uit Angeren.
Elke zondagochtend vertrekken om 09:00 uur. Geheel vrijwillig. Meestal rond de 180 km.
7,00 euro lappen voor twee bakkies en altijd weer een verrassing of het een apfelstrudel word of nun vlaai
Meer weten ? Stuur maar een mailtje.
Hoorde wel ooit een ex dealer zeggen dat BMW steeds meer een financiele instelling is geworden ! Tja, denk dat de beste man
een bepaalde overgang heeft mee gemaakt en op het juiste moment, voor hem, is gestopt.
Toen mijn R100S van de band liep in 1977, was het ook zeker anders als nu. Logo. Gaat om de harde pegels.
Maar om niet te veel af te dwalen, buiten het schakelen om, rijd de RT boven verwachting kei goed

Ook vandaag weer iets van 260 km gereden en het was weer super

Paar spettertjes mochten de pret niet drukken.
ps, mochten de RTers in omgeving Huissen/Angeren zin hebben, ik rij al jaren op zondag met een spontane club uit Angeren.
Elke zondagochtend vertrekken om 09:00 uur. Geheel vrijwillig. Meestal rond de 180 km.
7,00 euro lappen voor twee bakkies en altijd weer een verrassing of het een apfelstrudel word of nun vlaai

Meer weten ? Stuur maar een mailtje.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Versnellingsbak uitbouwen 1200 RT 2005
door ahilkens » » in Versnellingsbak & Koppeling - 1 Reacties
- 2736 Weergaves
-
Laatste bericht door JeHo