Afbrekende ruitophanging
Moderator: RT_Patrick
Afbrekende ruitophanging
Heren, allereerst de complimenten voor het forum en de snelle antwoorden op eerdere vragen.
Heb tweedehands een Nedplex (72cm) ruit gescoord, daar de standaard Rt ruit (2006) net te laag is en veel turbulentie om de helm geeft.
Nu hoorde ik van de dealer dat met hogere ruiten het vaak (=relatief) de ophanging afbreekt. Klopt dat ? Zijn deze horror verhalen waar, of valt het nogal mee. Adviezen?
De Nedplex ruit is op zich prima qua bescherming, maar wel errug groot en lomp (laat staan dat het er niet uit ziet)
Mocht iemand een alternatief hebben (187cm lang) hoor ik het graag.
thanks
hauke
Heb tweedehands een Nedplex (72cm) ruit gescoord, daar de standaard Rt ruit (2006) net te laag is en veel turbulentie om de helm geeft.
Nu hoorde ik van de dealer dat met hogere ruiten het vaak (=relatief) de ophanging afbreekt. Klopt dat ? Zijn deze horror verhalen waar, of valt het nogal mee. Adviezen?
De Nedplex ruit is op zich prima qua bescherming, maar wel errug groot en lomp (laat staan dat het er niet uit ziet)
Mocht iemand een alternatief hebben (187cm lang) hoor ik het graag.
thanks
hauke
- mveenstra
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
- Locatie: Baarn
Re: Afbrekende ruitophanging
Ze breken wel eens af maar dat is eerder ouderdom dan dat het door de ruit komt. Ik rijd nu een jaar met een verhoogde ruit en ik heb nog nergens last van gehad. Mijn collega's rijden ook allemaal met een verhoogde ruit. (ook van bmw) en ook die kennen deze verhalen niet en daarbij alle positieve verhalen bewijzen eigenlijk wel het tegendeel. Natuurlijk komt er wel meer druk op de ophanging te staan. Maar als deze het niet zou houden zou bmw zelf ook geen verhoogde ruiten leveren.
Mijn advies gewoon doen. Het verbeterd echt een hele hoop en rij plezier is mij toch ook heel wat waard.
Mijn advies gewoon doen. Het verbeterd echt een hele hoop en rij plezier is mij toch ook heel wat waard.
Groetjes Mike,
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
- wil51
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Re: Afbrekende ruitophanging
Ook een vraag van mij dan maar. Met mijn ruit van Nedplex, 50 cm hoog, bewegen (trillen) de steunen als ik over een hobbelige weg rij. Is dit normaal en kan dit geen kwaad?
- mveenstra
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
- Locatie: Baarn
Re: Afbrekende ruitophanging
Beste Wil,wil51 schreef:Ook een vraag van mij dan maar. Met mijn ruit van Nedplex, 50 cm hoog, bewegen (trillen) de steunen als ik over een hobbelige weg rij. Is dit normaal en kan dit geen kwaad?
Dit verschilt. de een heeft het wel de ander heeft het niet. Bij mij is dit wel het geval maar het kan geen kwaad. ik heb alles los gehad en weer opnieuw vast gezet en toch blijft het trillen. Met rubbers tussen de schroeven word het wel wat minder. Maar weg gaat het niet. Echter heb ik het hier wel over licht trillen. Het is niet zo dat het scherm dus danig trilt dat je hem echt een cm heen en weer ziet bewegen. In dat geval heb je kans dat 1 van de steunen afgebroken is of dat de schroeven waar de steun mee vast zit is afgebroken. Dit laatste is te controleren door zacht op het scherm te drukken wanneer deze omhoog staat. Als je dan de steun een stukje je kuip in kunt duwen dan is 1 van de schroeven afgebroken of zit er zelfs helemaal niet. (heb ik ook een keer gehad. was nog mijn eigen schuld ook nog. Gewoon een schroefje vergeten vast te maken

Groetjes Mike,
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
- wil51
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Re: Afbrekende ruitophanging
Net getest en ik kan ruit niet handmatig naar beneden drukken.
- mveenstra
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 29 nov 2010, 15:34
- Type: R1100RT
- Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers - Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur
- Locatie: Baarn
Re: Afbrekende ruitophanging
Als dat niet gaat dan weet je zeker dat de steunen goed vast zitten en dat daar niks mis mee is. In dit geval kun je nog kijken of de rubber ringen tussen de schroeven waarmee je de ruit vast zet nog goed op hun plek zitten. Als dit niet het geval is heb je kans dat er speling ontstaat. Als dat zo is krijg je ook onnodige trillingen.wil51 schreef:Net getest en ik kan ruit niet handmatig naar beneden drukken.
Groetjes Mike,
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Re: Afbrekende ruitophanging
Even terugkomende op Hauke's initiële vraag;
Het klopt dat het ruitmechanisme een zwak punt is, niet alleen bij grote(re) ruiten.
Ook als je veel met de ruit (al dan niet) helemaal omhoog en veel op de snelweg (e.d.) rijdt, schijnt het plastic gedeelte nogal flink te verduren te krijgen.
Bij grotere ruiten is het niet alleen het grotere gewicht van de ruit maar ook de winddruk.
Helaas, zo wordt mij dat uit betrouwbare bron verteld, schijnt dit een zwak punt te zijn.
Maar, daar is wel een oplossing voor;
Sinds kort heeft NedPlex een verstevigde onderbouw van dat ruitmechanisme in het programma zitten.
In plaats van een H-vorm, heeft NedPlex gekozen voor de X-vorm van die ophanging, en dat schijnt nogal flink stuk steviger te zijn.
Ook met de standaard BMW ruit, schijnt dat mechanisme (plastic) nog wel eens te scheuren, of, nog erger, de ruit. (barstjes bij de montage-gaten e.d.)
1 ding is mij ondertussen heel duidelijk; een ruit behoort nimmer te trillen, dan is er iets mis.

Het klopt dat het ruitmechanisme een zwak punt is, niet alleen bij grote(re) ruiten.
Ook als je veel met de ruit (al dan niet) helemaal omhoog en veel op de snelweg (e.d.) rijdt, schijnt het plastic gedeelte nogal flink te verduren te krijgen.
Bij grotere ruiten is het niet alleen het grotere gewicht van de ruit maar ook de winddruk.
Helaas, zo wordt mij dat uit betrouwbare bron verteld, schijnt dit een zwak punt te zijn.
Maar, daar is wel een oplossing voor;
Sinds kort heeft NedPlex een verstevigde onderbouw van dat ruitmechanisme in het programma zitten.
In plaats van een H-vorm, heeft NedPlex gekozen voor de X-vorm van die ophanging, en dat schijnt nogal flink stuk steviger te zijn.
Ook met de standaard BMW ruit, schijnt dat mechanisme (plastic) nog wel eens te scheuren, of, nog erger, de ruit. (barstjes bij de montage-gaten e.d.)
1 ding is mij ondertussen heel duidelijk; een ruit behoort nimmer te trillen, dan is er iets mis.
- Egbert van zalk
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 30 nov 2010, 08:36
- Type: R1150RT
- Bijz: Graphit Grau Metallic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Nunspeet
Re: Afbrekende ruitophanging
Hey Hauke,
Ikzelf heb ook voor de grote Nedplex gekozen ( manlengte 1.97 m.)
En ja, als je boven de +/- 100 km/u komt beweegt er wel het één en ander.
Vorige maand zijn mijn vrouw en ik er mee naar de Dolomieten en terug gereden( en niet rustig aan hoor! 150/160)
Geen enkel probleem, alles zit nog op zijn plaats.
Ik zeg maar zo, als het een beetje kan bewegen breekt het niet zo snel :-)
Alles aan een RT is toch flink over-bemeten en met de bekende Duitse grúndlichkeit in elkaar geschroefd? :lol:
Nou dan, niet te bang zijn en hem er gewoon opschroeven en genieten van je RT!
Als je oud bent is het tijd voor beren op de weg!
Bye,
EgbeRT
Ikzelf heb ook voor de grote Nedplex gekozen ( manlengte 1.97 m.)
En ja, als je boven de +/- 100 km/u komt beweegt er wel het één en ander.

Vorige maand zijn mijn vrouw en ik er mee naar de Dolomieten en terug gereden( en niet rustig aan hoor! 150/160)

Geen enkel probleem, alles zit nog op zijn plaats.
Ik zeg maar zo, als het een beetje kan bewegen breekt het niet zo snel :-)
Alles aan een RT is toch flink over-bemeten en met de bekende Duitse grúndlichkeit in elkaar geschroefd? :lol:
Nou dan, niet te bang zijn en hem er gewoon opschroeven en genieten van je RT!
Als je oud bent is het tijd voor beren op de weg!

Bye,
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

EgbeRT
Rijd nóóit sneller dan je bankrekening toelaat!
Re: Afbrekende ruitophanging
Hey Egbert, allen,Egbert van zalk schreef:Hey Hauke,
Ikzelf heb ook voor de grote Nedplex gekozen ( manlengte 1.97 m.)
En ja, als je boven de +/- 100 km/u komt beweegt er wel het één en ander.![]()
Vorige maand zijn mijn vrouw en ik er mee naar de Dolomieten en terug gereden( en niet rustig aan hoor! 150/160)![]()
Geen enkel probleem, alles zit nog op zijn plaats.
Ik zeg maar zo, als het een beetje kan bewegen breekt het niet zo snel :-)
Alles aan een RT is toch flink over-bemeten en met de bekende Duitse grúndlichkeit in elkaar geschroefd? :lol:
Nou dan, niet te bang zijn en hem er gewoon opschroeven en genieten van je RT!
Als je oud bent is het tijd voor beren op de weg!![]()
Bye,![]()
![]()
EgbeRT
dank voor de berichten. Na in eerste instantie de grote ruit er weer afgeschroefd te hebben, zit deze er toch weer op. Stuk droger, stiller (radio luisterbaar met 100km +). Vind de garagedeur voorop minder mooi dan de standaardruit, maar comfort voor 190 km woon-werk elke dag gaat even voor.
thanks!
Hauke
Re: Afbrekende ruitophanging
Gewoon doen! Ik heb ook verhoogd ruit, gaat al twee jaar goed dus.
Max. Snelheid van mij RT heb ik al getest met verhoogde ruit 190km/h ruit is wel helemaal ingeklapt :lol: anders haal hij niet 190 met grote ruit en 3 koffers.
Veel plezier met verhoogde ruit.
Gr.,
D
Max. Snelheid van mij RT heb ik al getest met verhoogde ruit 190km/h ruit is wel helemaal ingeklapt :lol: anders haal hij niet 190 met grote ruit en 3 koffers.
Veel plezier met verhoogde ruit.
Gr.,
D
Re: Afbrekende ruitophanging
Op al mijn RT's heb ik verhoogde ruiten, de OEM-ruit is ruim onvoldoende voor mij.
Op de 1100 heb ik de VStream, en die is voor mij p e r f e c t.
Ik dacht altijd dat ik een stille helm had, maar de ruit blijkt daaraan ook een belangrijke bijdrage te leveren.
Op de 1200 heb ik zowel de NedPlex, de Wunderlich Marathon en de VStream Xtall gehad.
Met de VStream Xtall heb ik door omstandigheden nimmer mee kunnen rijden, naast het feit dat ik problemen kreeg met de minimale- en maximale stuuruitslag omdat ik stuurspiegels gemonteerd heb.
Op dit moment heb ik de Wunderlich Marathon gemonteerd.
De ruit op de 1200 is fors, behoorlijk fors.
De krachten die op het ruitmechanisme komen te staan zijn ook behoorlijk fors, namelijk rijwind.
En daarin blijkt bij de 1200 een punt te verbeteren zijn, namelijk wat BMW noemt de "onderlaag".
Onderdeel nummer 3 op de navolgende link;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=46&fg=55
Op dit draadje kan je daar over lezen;
viewtopic.php?f=16&t=4344&start=60#p45971
Als je veel last hebt van het trillen/bewegen van de ruit, is dat wellicht het overwegen waard.
PS: Ik neem aan dat je de sticker op de NedPlex ruit gezien hebt?
:
Op de 1100 heb ik de VStream, en die is voor mij p e r f e c t.
Ik dacht altijd dat ik een stille helm had, maar de ruit blijkt daaraan ook een belangrijke bijdrage te leveren.
Op de 1200 heb ik zowel de NedPlex, de Wunderlich Marathon en de VStream Xtall gehad.
Met de VStream Xtall heb ik door omstandigheden nimmer mee kunnen rijden, naast het feit dat ik problemen kreeg met de minimale- en maximale stuuruitslag omdat ik stuurspiegels gemonteerd heb.
Op dit moment heb ik de Wunderlich Marathon gemonteerd.
De ruit op de 1200 is fors, behoorlijk fors.
De krachten die op het ruitmechanisme komen te staan zijn ook behoorlijk fors, namelijk rijwind.
En daarin blijkt bij de 1200 een punt te verbeteren zijn, namelijk wat BMW noemt de "onderlaag".
Onderdeel nummer 3 op de navolgende link;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=46&fg=55
Op dit draadje kan je daar over lezen;
viewtopic.php?f=16&t=4344&start=60#p45971
Als je veel last hebt van het trillen/bewegen van de ruit, is dat wellicht het overwegen waard.
PS: Ik neem aan dat je de sticker op de NedPlex ruit gezien hebt?

Re: Afbrekende ruitophanging
die sticker van niet maximaal omhoog.....hechten we daar waarde aan??
- wil51
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Re: Afbrekende ruitophanging
Wat voor sticker? Mijn nedplex is tweedehands. Zat er een sticker op dat ruit niet maximaal omhoog mag? Ik heb nieuwe bevestigings rubbers gekregen van Nedplex. Trillen ruit blijft aanwezig op mijn R850RT 2003 als ik over hobbels rijdt. Ik rij trouwens met de ruit in de bijna laagste stand. Laagste stand kan niet omdat de zijkant ruit dan tegen de kuip komt voordat de ruit tegen de twee rubberen puntjes op de kuip komt, die bedoeld zijn als steun voor de ruit in de laagste stand.
Re: Afbrekende ruitophanging
Dat is afhankelijk hoe je er naar kijkt;Hauke schreef:die sticker van niet maximaal omhoog.....hechten we daar waarde aan??
- Productaansprakelijkheid uitsluiting:
Met een grote(re) niet-OEM ruit krijgt het ruitmechanisme meer te verduren van de rijwind.
Vooral bij hogere snelheden, en dat is geen lineair verband, neem de winddruk behoorlijk toe.
Een fabrikant van een niet-OEM ruit kan beslissen om eventuele aansprakelijkheid op mogelijke schade van hun product, uit te sluiten.
- Problemen door mogelijk gekende zwakheid voorkomen:
Naar wat ik begrepen heb komen er wel eens vaker 1200 berijders bij hun BMW dealeRT met afgebroken ruitophangingen, gescheurde ruiten, en dergelijke.
Vanuit de optiek van de niet-OEM ruitfabrikant zou je dan kunnen concluderen dat het ruitmechanisme een "zwak" punt is, of in ieder dat je er tenminste voorzichtig(er) mee moet om gaan, vooral bij grotere ruiten.
Omdat, bijvoorbeeld, het ruitmechanisme door Herrn. BMW ontworpen is voor hun (normale, "kleinere") ruit. punt.
- Schade aan niet-OEM ruit voorkomen:
Als je kijkt naar de specificaties van de fabrikanten van niet-OEM ruiten, zie je vaak zaken als "geharde laag", "speciale coating", "speciaal materialen" en zo voort.
Deels is die coating om krassen te beperken maar ook om de ruit voldoende stijfheid te geven en flexibiliteit zonder dat deze bij het minste of geringste gaat trillen, en nog erger, scheuren.
Het zal dus in mijn optiek deels zijn ervaringen, adviezen en wellicht inderdaad ook uitsluitsels dat zo'n sticker erop zit.
Ik ben zo'n "mafkees" dan die daar wel rekening mee houdt;
Het zit er niet voor niets op, denk ik dan.
Dus ja, ik hecht daar waarde aan.
Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk!
Ik weet niet of dat bij de R11xxRT ruiten (ook) zo is, degene die ik ooit gehad heb, had die sticker ook niet.wil51 schreef:Wat voor sticker? Mijn nedplex is tweedehands.
Maar bij mijn NedPlex ruit voor de 1200 zit er een sticker op die aangeeft;
(o.i.d.)Het is niet aangeraden de ruit op de hoogste stand te gebruiken
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!