Beantwoord: Momentsleutel gebruiken of niet

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
popeye

Beantwoord: Momentsleutel gebruiken of niet

Ongelezen bericht door popeye »

Sinds twee weken heb ik nu mijn 1100RT en na een beetje rondzoeken en spulletjes verzamelen ga ik hem nu eerst een grote beurt geven. In het werkplaatshandboek wordt voor heel veel moeren een aandraaimoment gegeven. Hoe belangrijk zijn die momenten of doen jullie het op gevoel. Ik kan wel een momentsleutel gebruiken, maar dat is een hele zware en niet voor de kleine moment. Ik ben benieuwd naar jullie ervaring.

Erik Jan
Ton1959

Re: Momentsleutel gebruiken of niet

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dat hangt van de toepassing af. Ik zou een remklauwbout of wielbout rustig zonder momentsleutel durven aandraaien maar ik doe het in de praktijk nooit. Bouten die je moet aandraaien op zeer lage koppels doe ik soms zonder momentsleutel maar het hangt ervan af hoe belangrijk een juist koppel voor de werking ook is. En hoe riskant het is. Bij koppels van 0.5 tot 1 kgm moet je goed opletten en zelfs een goede momentsleutel hebben. Of weten wat vast is. Ik draai dit soort bouten zonder momentsleutel nu niet meer kapot maar dat is de ervaring. Ik ben dus eigenlijk wel een liefhebber van de momentsleutel ik gebruik hem het iefst op elke bout of moer waar ik een aantrekkoppelkoppel voor heb. Bij mijn Enfield was de momentsleutel niet te vertrouwen omdat bij die motor de kwaliteit van tapeinden en schroefdraad erg wisselvallig was. En dat voelde ik dan ook als ik de betreffende bout met de hand aandraaide. Dus je moet er toch nog gevoel voor hebben zelfs al gebruik je en momentsleutel.Maar het is natuurlijk niet alleen het voorkomen van lam gedraaide bouten maar ook de juiste klemkracht bereiken op twee of meerdere delen dat telt.

Ton _004
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ik ga volledig met Ton mee, heb je (nog) geen gevoel hoe vast een bout moet zitten koop dan een momentsleutel, voor de meest zaken kun je met deze sleutel op onze motoren goed werken: http://shop.conrad.nl/auto/onderhoud-en ... 20067.html . In een ander draadje is hier over kort geleden ook al gediscussieerd dus even de zoekfunctie gebruiken.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Ieder boutje met de moment sleutel of je nu "gevoel "hebt of niet _004
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja ze vinden mij ook altijd een rare omdat ik elk boutje met de momentsleutel aandraai en in 40 jaar ben ik nog maar een keer verrast hiermee maar dat kwam omdat Royal Enfield uit India peperkoek tapeinden monteerde.

Ton _004
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.

Ik heb 4 van die momentsleutels liggen van klein naar groot,dus ik gebruik ze altijd.En vooral als ik een bout M 6 in het aluminium (motorblok)vast zet.
Kees BMW
popeye

Ongelezen bericht door popeye »

Dag allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Het is me duidelijk, momentsleutel gebruiken dus.
Bert sorry, heb wel de zoekfunctie gebruikt, maar kon niet veel vinden op moment en aandraaikoppel. Momentsleutel had ik niet geprobeerd _002 .

Nogmaals bedankt.

Erik Jan

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”