OEM 62cm tov Nedplex 62cm en VStream 66cm
Moderator: RT_Patrick
- speek
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
- Contacteer:
OEM 62cm tov Nedplex 62cm en VStream 66cm
Op Marktplaats (via dit forum) kon ik voor niet al te veel geld een gebruikte hele nette Nedplex ruit (62cm) scoren. Dat is voor mij handiger dan een retour Terneuzen (450km). Dit Nedplex scherm is 62.7 cm hoog, mijn OEM scherm is 61.7 cm hoog. Nu kan ik die ruit in alle rust meerdere dagen proberen en als ie niet bevalt gaat ie weer op MP.
Belangrijk voor de vergelijking: ik ben 1.70 m en rij op een af-fabriek verlaagde R1200RT (7-2010, nieuw gevormde ruit dus) op het laagste zadel (zithoogte 75cm).
First things first, wat wil ik van een ruit:
- ik wil er overheen kunnen kijken, vanaf ca. 20 m voor de motor zie ik het wegdek.
- bij regen in de hoogste stand vind ik het acceptabel dat ik er doorheen moet kijken,
- geen wervelingen (=gedender) aan mijn hoofd,
- niet al te veel lawaai aan mijn hoofd,
- geen winddruk op mijn helm,
- geen vacuüm tussen mij en de ruit,
- ellebogen en schouders uit de directe wind,
- ik hoef niet volledig in de luwte te zitten, ik wil weten en voelen dat ik op de fiets zit.
Waarom ga ik een andere ruit proberen:
- nieuwsgierigheid,
- ik ben tevreden met de (zeer geringe) winddruk, wervelingen en geluid rond mijn helm met het OEM scherm,
- ik ervaar redelijk wat winddruk rond mijn ellebogen, daar wil ik wel vanaf.
- ik weet natuurlijk dat je niet af moet gaan op de ervaringen van anderen met een ruit; wat een ruit voor jou kan 'betekenen' is afhankelijk van jouw postuur (lengte en breedte), zithoogte en zitpositie en van jouw wensen,
Vanavond voor het eerst een uur met de Nedplex gereden. Droge weg, windkracht ca. 2-3 Bf. In dorpjes heb ik 30-50 kmh gereden, 2-baans wegen Nederland 80 kmh, Duitsland 100 kmh en autobaan Duitsland 130-150 kmh, Nederland 120 kmh.
Ik heb dus nu een eerste indruk (niet meer dan dat) en die is niet overtuigend positief. De winddruk op mijn ellebogen is er nog steeds. Ik weet (met een nauwkeurigheid van een paar mm) hoe hoog mijn scherm doorgaans staat en op die hoogte heb ik met dit Nedplex scherm merkbaar meer winddruk, wervelingen en lawaai rond mijn hoofd. De winddruk is gelijk aan het OEM scherm als ik de Nedplex 1-2 cm hoger zet. Maar dan (1-2 cm hoger) heb ik nog steeds merkbaar meer wervelingen en gedender. Niet schokkend meer, maar wel merkbaar. Als ik het Nedplex scherm in de hoogste stand zet heb ik vrijwel geen winddruk meer, maar die wervelingen zijn niet weg (bij het OEM scherm wel). De bovenste 2 cm van dit Nedplex scherm vertekent iets. Misschien went het (alles went, behalve hangen), maar vanavond vond ik het opmerkelijk (= niet prettig).
Op naar de volgende ritten, ik ben benieuwd of mijn mening gaat veranderen. U hoort nog.
Belangrijk voor de vergelijking: ik ben 1.70 m en rij op een af-fabriek verlaagde R1200RT (7-2010, nieuw gevormde ruit dus) op het laagste zadel (zithoogte 75cm).
First things first, wat wil ik van een ruit:
- ik wil er overheen kunnen kijken, vanaf ca. 20 m voor de motor zie ik het wegdek.
- bij regen in de hoogste stand vind ik het acceptabel dat ik er doorheen moet kijken,
- geen wervelingen (=gedender) aan mijn hoofd,
- niet al te veel lawaai aan mijn hoofd,
- geen winddruk op mijn helm,
- geen vacuüm tussen mij en de ruit,
- ellebogen en schouders uit de directe wind,
- ik hoef niet volledig in de luwte te zitten, ik wil weten en voelen dat ik op de fiets zit.
Waarom ga ik een andere ruit proberen:
- nieuwsgierigheid,
- ik ben tevreden met de (zeer geringe) winddruk, wervelingen en geluid rond mijn helm met het OEM scherm,
- ik ervaar redelijk wat winddruk rond mijn ellebogen, daar wil ik wel vanaf.
- ik weet natuurlijk dat je niet af moet gaan op de ervaringen van anderen met een ruit; wat een ruit voor jou kan 'betekenen' is afhankelijk van jouw postuur (lengte en breedte), zithoogte en zitpositie en van jouw wensen,
Vanavond voor het eerst een uur met de Nedplex gereden. Droge weg, windkracht ca. 2-3 Bf. In dorpjes heb ik 30-50 kmh gereden, 2-baans wegen Nederland 80 kmh, Duitsland 100 kmh en autobaan Duitsland 130-150 kmh, Nederland 120 kmh.
Ik heb dus nu een eerste indruk (niet meer dan dat) en die is niet overtuigend positief. De winddruk op mijn ellebogen is er nog steeds. Ik weet (met een nauwkeurigheid van een paar mm) hoe hoog mijn scherm doorgaans staat en op die hoogte heb ik met dit Nedplex scherm merkbaar meer winddruk, wervelingen en lawaai rond mijn hoofd. De winddruk is gelijk aan het OEM scherm als ik de Nedplex 1-2 cm hoger zet. Maar dan (1-2 cm hoger) heb ik nog steeds merkbaar meer wervelingen en gedender. Niet schokkend meer, maar wel merkbaar. Als ik het Nedplex scherm in de hoogste stand zet heb ik vrijwel geen winddruk meer, maar die wervelingen zijn niet weg (bij het OEM scherm wel). De bovenste 2 cm van dit Nedplex scherm vertekent iets. Misschien went het (alles went, behalve hangen), maar vanavond vond ik het opmerkelijk (= niet prettig).
Op naar de volgende ritten, ik ben benieuwd of mijn mening gaat veranderen. U hoort nog.
Laatst gewijzigd door speek op 12 jul 2011, 14:22, 3 keer totaal gewijzigd.
It's never too late to have a happy childhood.
Re: OEM tov Nedplex 62cm
Ik heb om mijn 2005 RT de ruit vervangen voor de ruit van het 2010 model en ben er juist erg tevreden over.
Ik ben 1.82 m. en heb een verlaagd zadel. Mijn helm is een Schuberth C3.
Gebruik je oordoppen Gerrit? Dat rijdt ook een stuk aangenamer en minder vermoeiend.
Ik ben 1.82 m. en heb een verlaagd zadel. Mijn helm is een Schuberth C3.
Gebruik je oordoppen Gerrit? Dat rijdt ook een stuk aangenamer en minder vermoeiend.
- speek
- Contacteer:
Jazeker, op maat gemaakte Alpine's.Erikh schreef:Gebruik je oordoppen Gerrit? Dat rijdt ook een stuk aangenamer en minder vermoeiend.
Mijn helm is een Schuberth J1.
Ik ben ook behoorlijk tevreden over mijn 2010-ruit.
Maar ja, je weet nooit of het niet beter kan.
- speek
- Contacteer:
Gisteren de twee de rit gemaakt. Twee uren sturen over binnenwegen rond Arnhem.
De indruk blijft: meer winddruk op mijn hoofd, meer geluid (dan het OEM scherm).
Merkwaardig: in de hoogte stand staat het OEM scherm 1-2cm hoger dan het Nedplex scherm.
Nader onderzoek is nodig.
De defenitieve conclusie is er nog niet.
De indruk blijft: meer winddruk op mijn hoofd, meer geluid (dan het OEM scherm).
Merkwaardig: in de hoogte stand staat het OEM scherm 1-2cm hoger dan het Nedplex scherm.
Nader onderzoek is nodig.
De defenitieve conclusie is er nog niet.
- speek
- Contacteer:
Re: OEM 62cm tov Nedplex 62cm en VStream 66cm
De Nedplex is even 'naar achteren' gezet omdat zich vandaag de mogelijk aandiende om een uur te sturen met een VStream. Zoiets laat je niet voorbij gaan.
Afgezien van een andere vormgeving is de VStream wat hoger (66cm) dan mijn OEM scherm (62cm). Ik heb zorgvuldig de bovenkant op dezelfde hoogte gezet als het OEM scherm en heb een uur rond gereden op wegen die ik goed ken (2-baans 70-100kmh, autoweg 100-140kmh); zwakke wind, droge weg.
Onmiddellijk na de eerste km dacht ik 'hm, dat wordt goed zoeken naar de verschillen'. En die gedachte is na een uur sturen niet weggegaan. Het is anders natuurlijk, maar waar en wat is moeilijk aan te geven. Winddruk op ellebogen en schouders is (vrijwel) hetzelfde. Winddruk op de helm kan ik geen verschil in voelen. Windgeruis ook niet. Eigenlijk kan ik dus geen verschil ontdekken tussen deze VStream en mijn OEM scherm.
De VStream heeft het dus niet gewonnen van het OEM scherm, terwijl de oppervlakte (vooral de breedte) duidelijk meer is.
Afgezien van een andere vormgeving is de VStream wat hoger (66cm) dan mijn OEM scherm (62cm). Ik heb zorgvuldig de bovenkant op dezelfde hoogte gezet als het OEM scherm en heb een uur rond gereden op wegen die ik goed ken (2-baans 70-100kmh, autoweg 100-140kmh); zwakke wind, droge weg.
Onmiddellijk na de eerste km dacht ik 'hm, dat wordt goed zoeken naar de verschillen'. En die gedachte is na een uur sturen niet weggegaan. Het is anders natuurlijk, maar waar en wat is moeilijk aan te geven. Winddruk op ellebogen en schouders is (vrijwel) hetzelfde. Winddruk op de helm kan ik geen verschil in voelen. Windgeruis ook niet. Eigenlijk kan ik dus geen verschil ontdekken tussen deze VStream en mijn OEM scherm.
De VStream heeft het dus niet gewonnen van het OEM scherm, terwijl de oppervlakte (vooral de breedte) duidelijk meer is.
Interessant topic, temeer omdat ik zelf ook al getwijfeld heb om een hoger scherm te steken.
Ik ben 1m88, zadel in hoogste stand en dan moet je het scherm steeds in de hoogste stand zetten om volledig beschermd te zitten. Een iets hogere ruit zou geen overbodige luxe zijn...
Ik ben 1m88, zadel in hoogste stand en dan moet je het scherm steeds in de hoogste stand zetten om volledig beschermd te zitten. Een iets hogere ruit zou geen overbodige luxe zijn...
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Met plakband wat wollen draadjes op de ruit plakken en dan vooral op zo'n manier dat de draadjes om de rand van de ruit kunnen wapperen. Op deze manier kun je een beetje kijken waar de lucht laminair is en waar turbulent. Op deze manier haal je een beetje 'gevoel' weg om plaats te maken voor wat werkelijke gegevens. Gewoon een beetje spelen en uitproberen, hou ons op de hoogte,
succes!
succes!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht