SRC systeem en Click to Link

Communicatie op je RT (intercom)

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
R1200RT-LE
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Ik heb afgelopen weekend mijn SRC geupdate naar versie 3.0.
Moet zeggen dat het weer een verbetering is, het volume gaat nu tijdens het rijden automatisch harder bij meer wind geruis.
Alleen Click to Link .... Ik weet niet wat ik er kan verwachten, ik heb hem geactiveerd staan en zit te wachten dat iemand ook met een SRC of G4 in de buurt rijd .... Of moet ik dan ook steeds op de "A" knop blijven drukken.
Maar ik ben zeer benieuwd wat mij te wachten staat.

Wat mij ook opviel is bij het updaten van de Scala G4 dat je hier ook de VOX sensetivitie kan aanpassen, zal bij de volgende update van de SRC zitten.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Inspector Gadget

Re: SRC systeem en Click to Link

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het automatisch verhogen van het volume als de omgevingslawaai toeneemt had ik al eerder bemerkt bij de SRC met voorgaande software-versies, maar lijkt inderdaad ietwat sneller/gevoeliger te werken.
Is wel prettig, vindt ik zelf.

Wat betreft Click-to-Link;
Als je even aangeeft waar je zoal in de Betuwe bent, rij ik wellicht wel eens in je buurt vanuit Gelderland Midden. :idea: :lol:

Zoals in de handleiding omschreven staat, kan je een Click-to-Link accepteren door op de "A" te drukken of hard in de microfoon te roepen (VOX-functie)
Om zelf een Click-to-Link te initiëren, moet je 2x kort achter elkaar op de "A" knop drukken.

Als ik zo de SRC updates bekijk versus de G4 updates, lijkt het er inderdaad op dat we bij een volgende SRC update wellicht ook de VOX-gevoeligheid kunnen instellen.
R1200RT-LE

dutchmidiman schreef:Om zelf een Click-to-Link te initiëren, moet je 2x kort achter elkaar op de "A" knop drukken.
Ahh gevalletje RTFM ...
Het zou mooi geweest zijn dat het systeem automatisch een signaal geeft als er een andere gebruiker in de buurt rijd met Click to Link welk hem ook aan heeft staan.
Maar dan zou de SRC continu moeten pollen en dat gaat weer ten koste van de batterij.

Van het weekend maar weer een lekker de dijk op bij ons in de Betuwe ....
dutchmidiman schreef:Als je even aangeeft waar je zoal in de Betuwe bent
In het dorp waar laats een motorrijder 3 uur onder aan de dijk heeft gelegen voordat men hem vond ...... :O :oops:
Helaas te laat ...
Inspector Gadget

R1200RT-LE schreef:Ahh gevalletje RTFM ...
Indeed, read the fine manual. :$
R1200RT-LE schreef:Het zou mooi geweest zijn dat het systeem automatisch een signaal geeft als ....
Dan kan je beter een portofoon nemen, beter bereik vaak ook. ;)
R1200RT-LE schreef:
dutchmidiman schreef:Als je even aangeeft waar je zoal in de Betuwe bent
In het dorp waar laats een motorrijder 3 uur onder aan de dijk heeft gelegen voordat men hem vond ...... :O :oops:
Helaas te laat ...
Dat is minder. :shock: :(
Dat is ook 1 van de redenen dat ik de "Screaming Meanie 220" altijd bij mij draag.
(alarm, klok, wekker & zeer luide paniekalarm, als je onwel bent, etc)
Hoop het nooit nodig te hebben, anders dan als een wekker, natuurlijk.
/Edit: oops, aangepast.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

dutchmidiman schreef:Hoop het NOOIT nodig te hebben, anders dan als een wekker, natuurlijk.
Volgens mij ben je een woordje vergeten Rob... ;) _001
Inspector Gadget

Inderdaad, ik zat blijkbaar ff te slapen. :oops:

Bedankt Dave! _004
(zal het ook ff in het bericht zelf aanpassen, staat inderdaad zo raar)
Ares
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Ongelezen bericht door Ares »

@dmm ik lees met plezier je bijdragen op dit forum. Inmiddels zie ik je bepakt en bezakt voor me met en zonder motor. :D :D . Jij bent volgens mij altijd, overal op voorbereid. Met een soort van tover jas/motor waar van alles mogelijke uit wordt getoverd.

Sent from my iPhone aan alle forumleden

Ares
Inspector Gadget

/OffTopic Mode: aan
Big RT Smile

Een soort Harry Potter Jas waaruit je van alles kunt toveren, of zo. :lol: _004
Meer serieus;
Klopt, ik heb (wel erg) veel bij mij, realiseer ik mij wel eens.
Maar ik ben schijnbaar ook een meester in het "overdone".
Bijvoorbeeld mijn jas weegt 10 kg.
En iemand die recentelijk op mijn motor gereden heeft, gaf ook al aan dat mijn motor zelf zwaarder aanvoelde dan zijn exemplaar.
Daarentegen rolde mijn motor wel door, en hield niet bepaald in als je het gas dichtdraaide.

Alleen mijn motorrijden wordt van dat alles er niet beter van, weet ik uit betrouwbare bron. :(

Ikzelf denk altijd beter mee verlegen dan om verlegen.

Maar ik realiseer mij ook heel erg goed overdaad schaadt.

Gelukkig, er is nog (enige) hoop voor mij.
(elke gek zijn gebrek, zelfkennis is de 1e weg naar genezing, en zo...)
/OffTopic Mode: uit.
R1200RT-LE

Update: Click to link werkt goed, een collega welk ook een SRC kraag heeft eens aangeroepen met Click to Link.
Werkt goed, maar je moet helaas een handeling verrichten, denk niet in de praktijk dat ik aangeroepen word door een mede rijder.
Wel stond ik verbaast over het bereik van de set, we reden in een bomenlaan van elkaar weg en hadden op z'n 1 km nog bereik. Nu maakt bluetooth gebruik van multi path (lees: reflecties via objecten) dus in open veld zal dan het bereik beduidend minder zijn.
.
Inspector Gadget

Het is inderdaad een extra slag die je moet maken qua bediening.
Handiger zou het zijn als je met de stem dat kon aansturen, maar dat is al gereserveerd voor het beantwoorden van de telefoon en "reguliere" intercom, etc.
Aan de andere kant voorkomt het dat een onverlaat "opeens" in je oor loopt te tetteren. ;)

PS, puur ter informatie: Het is geen Bleutooth communicatie, want dat is qua bereik beperkt tot maximaal zo'n 10 meter bij een Class B product.
Daarentegen wordt het radiocircuit wel gebruikt om een soort UHF communicatie op te zetten die ook alleen maar werkt bij producten van hetzelfde merk. (geen open standaard zoals Bleutooth)
Aangezien alles digitaal en via software werkt, is het een kleine moeite om zo'n radiocircuit via software aan te passen om een "eigen protocol" (en frequenties) te gebruiken.
In de 2,4 GHz band kan je met relatief weinig vermogen (2,5 mW bij een Class B) nog een redelijke afstand overbruggen.
(denk hierbij aan draadloze bewakingcamera's e.d.)

Multi-path is een techniek waarbij in een relatief kleine ruimte het "stuiteren" van het signaal de veroorzaker is van verstoringen e.d., en middels filtertechnieken wordt tegengegaan. (zogenoemde reflecties).

En wordt bij draadloze technieken ook de term multi-path gebruikt waarbij je een soort "honingraat" aan steunzenders gebruikt om optimale dekking onder alle omstandigheden te krijgen. Denk hierbij aan draadloze LAN-technieken in productieomgevingen en de proces- en chemische industrie, (draadloze barcodescanners, flow-meters en sensoren, etc) bijvoorbeeld.
R1200RT-LE

Ahh ik was in de veronderstelling dat het geheel volgens Bluetooth werkt ...
Inspector Gadget

Niet voor de lange afstand, want dan zou ieder merk Bleutooth er ook mee moeten kunnen werken.
En dat is zeker niet het geval.
Alleen Schuberth en Cardo's.
En alleen bij die Cardo's welke lange-afstand, oftewel bike-to-bike, communicatie ondersteund.

Omdat het geen open standaard is, zoals bij Bleutooth.

Bleutooth is een protocol, zeg maar een taal waarmee gesproken wordt.

Daarnaast kan je als fabrikant het radiocircuit (zender & ontvanger) via software dusdanig programmeren en aansturen dat je er ook andere dingen buiten Bleutooth mee kan, kwestie van de juist chip-set gebruiken en wat software.
vuurvreter

Ongelezen bericht door vuurvreter »

R1200RT-LE schreef:Wel stond ik verbaast over het bereik van de set, we reden in een bomenlaan van elkaar weg en hadden op z'n 1 km nog bereik.
Ik had bij een eerdere firmware wat teleurstellende ervaring, maar zal met nieuwe firmware dit nogmaals uit proberen.
dutchmidiman schreef:Het automatisch verhogen van het volume als de omgevingslawaai toeneemt had ik al eerder bemerkt bij de SRC met voorgaande software-versies, maar lijkt inderdaad ietwat sneller/gevoeliger te werken.
Is wel prettig, vindt ik zelf.
Is het automatisch verhogen/verlagen van het volume bij het veranderen van snelheid uit te schakelen?
RTFM heeft geen uitsluiting gegeven.
Inspector Gadget

vuurvreter schreef:
dutchmidiman schreef:Het automatisch verhogen van het volume als de omgevingslawaai toeneemt had ik al eerder bemerkt ........
Is het automatisch verhogen/verlagen van het volume bij het veranderen van snelheid uit te schakelen?
RTFM heeft geen uitsluiting gegeven.
Zover mij bekend, kan je niet niveaus instellen, wel aan of uit.

Hoewel Cardo Systems wel twee manieren beschrijft in de handleiding van hun versie/release;
http://www.cardosystems.com/download/manuals

Je kunt de VOX-functie via de upgrade-software kon aan en uitzetten, wat volgens mijn invloed heeft op het snelheidsafhankelijke volume.

PS: Controleer dat je microfoongaatje de goede kant op wijst, dat kan ook een valse/over-gevoeligheid geven. ;)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Communicatie”