Pijn in nek en tussen schouderbladen.

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Alpenrijder
Type: R1200RT
Bijz: Mooi
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Haarlemmermeer

Pijn in nek en tussen schouderbladen.

Ongelezen bericht door Alpenrijder »

Beste RT-ers,

Ben net terug van een 6-daags ritje door de Alpen en Duitsland.

Na een paar uur rijden op mijn R1200RT begint er een pijn in mijn nek en tussen mijn schouderbladen te ontstaan.

Hebben jullie hier ook last van?

Wat is de oorzaak?

En het belangrijkste wat kan ik doen om het te voorkomen?

Ben zelf 1,83lang en 90kg, dus niks extreems.

Vr Gr,

Paul
WoutG

Re: Pijn in nek en tussen schouderbladen.

Ongelezen bericht door WoutG »

Ik herken dit wel, heb er zelf ook weleens last van.
Mijn eigen verklaring is dat ik sommige momenten net iets meer gespannen op de motor zit dan anders.
Ik heb er "bij zomaar een ritje in de buurt" eigenlijk geen last van.
Het ontstaat vaak als ik op onbekend terrein en wegen kom. Je bent net iets meer gespannen en allerter.
Helaas doen de spieren dan ook mee.

Dusssssssssssssssssss relax :D
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik weet niet hoe het bij jou motor is maar ik had hier ook last van totdat ik mijn stuurverhogers gemonteerd heb. Die 2,5 cm hoger was voor mij de grote verbetering. Ik moest net iets te ver reiken naar het stuur en zat daardoor gespannen op de motor. En ik ben toch ook 185 cm lengte .

Groetjes Ton _004
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Ik ben maar een klein mannetje (174) maar ook ik had dezelfde klachten (1150 rt)en met een stuurverhoger was het _004
Alpenrijder

OK, dus stuurverhogers is misschien het antwoord op mijn probleem.
Heb al gekeken op de site van Wunderlich maar ze hebben ze niet of ik kan ze niet vinden. Weet trouwens geeneens de duitse term voor stuurverhogers.

Weet iemand waar ik ze kan kopen voor een R1200rt.

Groeten,

Paul
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Volgens mij zag ik ze op Marktplaats staan.
Zoek even bij R1200RT.

Ik ben zelf 1.85 en 82kg en heb net een ritje gedaan van 5 uur en had nergens last van.
Maar inderdaad als je gespannen rijd heb je kans op spierkrampen, gaat vanzelf.
Ik hoop dat je met stuurverhogers er vanaf bent.
jeroen12

Ongelezen bericht door jeroen12 »

Mijn RT had stuurverhogers toen ik 'm kocht. Ik kreeg toen ook last van mijn schouders. Toen ik de stuurverhogers demonteerde had ik nergens last meer van. Is dus iets heel persoonlijks. Misschien werken de stuurverhogers voor jou wel..
Ton1959

Degene die ik zelf gebruik brengen het stuur ook een paar cm dichterbij maar ik denk dat die van Hornig dat niet doen. Voor mij werken ze in ieder geval maar is voor iederen anders natuurlijk. Als ik mijn armen vooruit hield merkte ik zo gauw als ik ze op het stuur zette dat ik net een klein beetje voorover moest gaan om het stuur te pakken.
Als de voetsteunen iets naar achter hadden gestaan of wat lager had het misschien hetzelfde effect gehad.

Ton
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En nog meer andere voor de R1200RT;

http://www.wunderlich.de/Shop/R-1200-RT ... otektoren/
en
http://www.mv-motorrad.de/lshop,showdet ... 1.001,.htm

Ik adviseer je wel met klem, ook gezien de prijs, dus investering, eerst te kijken of je het ergens kunt uitproberen.
Aangezien stuurverhoging (al dan niet met set-backs) iets heel persoonlijks is.
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Paul,
De juiste zithouding is natuurlijk erg belangrijk en behalve wat er in dit topic geschreven is, is er al vaker op dit forum over gediscussieerd. Zoek maar eens op "zithouding" , "zadel", "stuurverhogers", "pedaalverlagers" etc.
Daarnaast is het natuurlijk vrij normaal dat als je urenlang in de zelfde houding motor rijdt, dat het ergens pijn gaat doen. Ik kom zelf net terug van een lang weekend Sauerland, en ondanks de vrijwel perfecte zitpositie op mijn -1200- (stuurverhogers, pedaalverlagers, ander zadel), gaat het dan na een paar uur ook vanzelf ergens pijn doen (bijvoorbeeld in mijn armen, in mijn gashand, of mijn rug).
Dit komt natuurlijk omdat je veel langer rijdt dan normaal en dat ook nog een aantal dagen achter elkaar. Je gaat dan bepaalde spieren meer en langer belasten dan ze gewend zijn en die gaan protesteren.
Ik denk dan ook dat veel en regelmatig rust nemen en oefeningen doen tussendoor (buigen, strekken, wandelen etc.) minstens zo belangrijk zijn dan aanpassing van je zitpositie op de motor.

Hans
Alpenrijder

Iedereen bedankt voor de linkjes, info en adviesen.

De pijn wordt volgens mij niet veroorzaakt door te lang zitten of gespannen rijden. Heb er nog eens over na zitten denken en op mijn motor gezeten terwijl hij op de middenbok stond en dan merk ik dat ik met mijn bovenlichaam iets voorover hel om bij het stuur te komen. Gevolg daarvan is dat je je hoofd iets op moet tillen en dat veroorzaakt denk ik de pijn in mijn nek.

Stuurverhogers lijkt mij dus een 1e stap om te proberen. Dan komen de handvaten iets omhoog en naar je toe.

Groet,

Paul
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Paul,
Je hebt bij Wunderlich 2 soorten stuurverhogers: de (standaard en minst dure) verhogers komen alleen omhoog; de duurdere verhogers kunnen ook naar je toe versteld worden (Euro 149!). Als ik je zo hoor wil je zo iets hebben...
Hans
Alpenrijder

Hoi Hans,

Allebei zorgen ze dat het stuur iets naar je toe komt. Je voorvork staat nl onder een hoek van +-25graden de 25mm dikte van de stuurverhogers zorgt er dan voor dat je stuur 25 x cos25 omhoog komt en 25 x sin25 naar je toe.

Maar je hebt gelijk de wat duurdere zijn ook naar je toe verstelbaar, denk dat ik daar voor ga.

Groet,

Paul
Ton1959

Hoi Paul
Mijn stuurverhogers brengen het stuur extra naar achter dan jou berekening aangeeft nog omdat de gaten voor de bevestiging van de stuurhelften weer iets verder naar achter geplaatst zijn. Dat vond ik weer een voordeel van degene die ik heb gekocht.

Ton _004
Alpenrijder

Beste RT-ers,

Heb inmiddels de Wunderlich vario verhogers nr8160411 besteld.
Zal jullie op de hoogte houden van het resultaat.

Groet,

Paul
Ton1959

Die zullen best goed bevallen verwacht ik.

Ton _004
Alpenrijder

Net een berichtje van Wunderlich, niet op voorraad, komen binnen 30/6.
Dat hadden ze wel iets eerder mogen melden. Besteld op 6/6 hebben dus 11 dagen nodig om te melden dat ze ze niet op voorraad hebben, als dit de gebruikelijke gang van zaken is bij deze club ben ik er snel klaar mee.

Groet,

Paul
Inspector Gadget

Ik praat het niet goed, het is mij ook wel eens overkomen bij een tweetal onderdelen bij Wunderlich.
Maar, als ik dat dan afzet op de hoeveelheid Wunderlich-smuk op mijn motor (en dat is best wel veel, ik heb een waslijst) valt dat weer verhoudingsgewijs wel mee.

Geduld is een schone zaak, totdat je haast hebt. ;)
(vrijzinnige Cruijffiaanse interpretatie)

In ieder geval heel vervelend voor je!
Ton1959

De Sportouring Wunderlich combinatie is ook niet geweldig. Ik stuurde ze al verschillende e mails maar geen reacties. Dus daar bestel ik ook niks meer. Maar ja heb mijn stuurverhogers al dus ik ben blij dat ik die tenminste al heb.

Ton
Alpenrijder

Eind September eindelijk de stuurverhogers binnen.

Nu nog monteren, maar seizoen is voor deze mooi weerrijder bijna over dus zal wel volgend jaar worden voordat ik wat rijervaring kan posten.

Groet,

Paul
Inspector Gadget

(Ik heb ook lange tijd een bestelling openstaand, schijnbaar zijn hun toeleveranciers soms een probleem)

Gelukkig paste mijn R11xxRT stuurverhogers ook op de 1200, en ik zit weer bijna als vanouds op de 1200, hoewel de 1100 ik meer *in* de motor zit en bij de 1200 meer *op* de motor zit, zo lijkt het.
(heb wel de stuurbouten van Wunderlich vervangen, hergebruik leek mij, gezien de verwering, niet zo heel verstandig)

Wat bij mijn zitpositie en comfort ook heel erg helpt is de BMW Comfort-zadel.

Hopelijk zijn de stuurverhogers voldoende voor je. _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”