Te weinig ruimte op navigator 3 voor kaartupdates

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Erteetje

Te weinig ruimte op navigator 3 voor kaartupdates

Ongelezen bericht door Erteetje »

Hoi,

Ik probeer de kaarten van europa te updaten op de BMW navigator III. Het apparaat is nooit eerder ge-update. Toch krijg ik de melding dat er te weinig ruimte is voor de volledige kaart. Onzin natuurlijk dat de andere kaarten niet gewoon VERVANGEN worden bij updaten !!! Er schijnt een truc voor te zijn om dit probleem te omzeilen. Kan iemand mij aangeven hoe dit werkt????

Alvast bedankt
Luc
Wildripper
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Re: Te weinig ruimte op navigator 3 voor kaartupdates

Ongelezen bericht door Wildripper »

de truc is om niet heel europa te doen. Past nl niet.

Je moet kiezen voor downloaden naar computer en daarna via mapsource een deel van europa naar je apparaat te zenden.

Grtn,

Jack
Zümo XT
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je geheel Europa in de navigatie wilt zetten heb je iets meer dan 2Gb geheugen nodig.

Edit: nu met de juiste hoeveelheid geheugen.. :oops:
Als ik het wel heb, heeft de Garmin 2820/BMW Navigator 3 "slechts" 2 Gb aan geheugen. (en is dit niet uitbreidbaar, jammer genoeg).

Daarnaast heeft je apparaat ook nog wat van dit geheugen nodig voor overige zaken, zoals (evt.) POI's, instellingen van het apparaat zelf, etc.

Het is inderdaad het beste te doen zoals Jack aangeeft;
Als je via MyGarmin de 2011.30 kaart-update kunt gaan downloaden, krijg je vanzelf de melding dat je apparaat niet voldoende geheugen heeft om de kaart-update te omvatten. Kies uit de lijst van geboden opties, de mogelijkheid het "slechts alleen" op de pc te installeren.
Dat zal ca. 1 uur in beslag nemen, heb dus geduld!

Daarna is het inderdaad via MapSource of MapInstall de gewenste kaarten op je apparaat installeren.
(via MapInstall kan je via de groene/rode balk aan de rechter kant een redelijke indruk krijgen hoeveel vrije ruimte je apparaat heeft).
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 25 nov 2010, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Erteetje

dutchmidiman schreef:Als je geheel Europa in de navigatie wilt zetten heb je iets meer dan 2Gb geheugen nodig.

Als ik het wel heb, heeft de Garmin 2820/BMW Navigator 3 "slechts" 1 Gb aan geheugen. (en is dit niet uitbreidbaar, jammer genoeg).

Daarnaast heeft je apparaat ook nog wat van dit geheugen nodig voor overige zaken, zoals (evt.) POI's, instellingen van het apparaat zelf, etc.

Het is inderdaad het beste te doen zoals Jack aangeeft;
Als je via MyGarmin de 2011.30 kaart-update kunt gaan downloaden, krijg je vanzelf de melding dat je apparaat niet voldoende geheugen heeft om de kaart-update te omvatten. Kies uit de lijst van geboden opties, de mogelijkheid het "slechts alleen" op de pc te installeren.
Dat zal ca. 1 uur in beslag nemen, heb dus geduld!

Daarna is het inderdaad via MapSource of MapInstall de gewenste kaarten op je apparaat installeren.
(via MapInstall kan je via de groene/rode balk aan de rechter kant een redelijke indruk krijgen hoeveel vrije ruimte je apparaat heeft).
Thanx!
Ik heb de kaarten dus inderdaad zoals jullie zeggen op de pc geinstalleerd. Dat heeft in totaal wel een uur of 2 geduurd denk ik (ben maar naar bed gegaan) Het is inderdaad jammer dat de navigator III zo weinig geheugen heeft.
Vraag is wel: als ik nu volgende keer nog een update draai zit de navi al snel vol. Hoe kan ik mappen verwijderen om in de toekomst meer erop te kunnen installeren?

Vananvond als ik thuis kom hobby ik verder. Tot nu toe gaat niet alles snel, maar het vorderd gestaag. Eerst de verbindingsproblemen die ik heb weten op te lossen. Het koppelen met de telefoon en met de n-com gaat prima. nu de kaarten nog.
Aangezien ik niet echt een winter rijder ben heb ik nog een paar maanden om alles in orde te krijgen.

Komt goed is de huidige populaire spreuk van velen.

greetz en weer dank voor de input!!
Luc
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

De SP2820 heeft 2GB intern geheugen wat gebruikt wordt voor de kaarten en de MP3 files (de 10.000 waypoints die je kan ingeven worden ergens anders opgeslagen in het geheugen). Het downloaden van de kaarten via Mapsource naar de gps doe ik al 2 jaar zo. Werkt prima (er is zelfs een nieue versie van mapinstaller beschikbaar) maar je hebt tijd nodig. Voor het plaatsen van IRL, UK, D, NL, A, CH, F, P, E en I ongeveer 3,5 uur aan het overzetten geweest.
Wildripper

Erteetje schreef:Vraag is wel: als ik nu volgende keer nog een update draai zit de navi al snel vol. Hoe kan ik mappen verwijderen om in de toekomst meer erop te kunnen installeren?

Luc
Bij een nieuwe update schrijft hij over de oudere kaart heen. Alleen heb ik er ook nog 2010.10 erop staan die is om een duistere reden niet verwijderd. _001

En daarnaast heb ik ook de benelux Onroute Motorkaart erop staan. Dat geeft wel altijd geemmer bij het updaten. Die wordt er dan nl ook afgerost, die ga je dan weer instaleren en dan blijkt je andere kaart weer weg te zijn zo ben je altijd wel ff een tijdje zoet tot het er weer opstaat. Advies: Nooit even de avond voor je een rit gaat rijden updaten, kost je nl een hoop gevloek.

Voor de rest zijn we zeer tevreden met Garmin. Big RT Smile

[groet]

Jack
Zümo XT
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Wildripper schreef:En daarnaast heb ik ook de benelux Onroute Motorkaart erop staan. Dat geeft wel altijd geemmer bij het updaten. Die wordt er dan nl ook afgerost, die ga je dan weer instaleren en dan blijkt je andere kaart weer weg te zijn zo ben je altijd wel ff een tijdje zoet tot het er weer opstaat. [groet]

Jack
...volgens hebben ze daar in één van die instructiefilmpjes over Mapsource een oplossing voor..... ;)
Wildripper

Berrybeer schreef:
Wildripper schreef:En daarnaast heb ik ook de benelux Onroute Motorkaart erop staan. Dat geeft wel altijd geemmer bij het updaten. Die wordt er dan nl ook afgerost, die ga je dan weer instaleren en dan blijkt je andere kaart weer weg te zijn zo ben je altijd wel ff een tijdje zoet tot het er weer opstaat. [groet]

Jack
...volgens hebben ze daar in één van die instructiefilmpjes over Mapsource een oplossing voor..... ;)
Tanx Berry,

Zal ik voortaan even doen hoe het filmpje het zegt.

[media]p74K5QjlBI8[/media]
Zümo XT
Inspector Gadget

Inderdaad een correctie op mijn fout;
De Garmin 2820 heeft 1,92 Gb (oftewel 2Gb, min-of-meer ;) ) aan boord.

De 2011.30 kaart van geheel Europa is iets meer dan 2Gb, en zal dus niet in z'n geheel passen.
Zeker niet als je ook nog de OnRoute motorkaart gebruikt, zoals ik :roll:

Ikzelf vindt het meest handig, als er een kaart-update is, de kaart eerst naar de pc te laten downloaden.
Daarna de Garmin/BMW aan de PC koppelen.
En dan middels MapInstall de nieuwste kaart installeren. (niet vergetende de juiste kaart-versie(s) in het drop-down menu te selecteren).

Het voordeel van MapInstall dat het alleen de kaarten installeerd die jij aangeeft.
Als je de reeds aanwezige kaarten wilt aanpassen moet je eerst "retrieve from unit" optie kiezen, dan de wijzigingen doen die je wenst, en dan weer laten updaten naar de Garmin/BMW.

Dan heb je geen risico dat er "verouderde" kaarten "achterblijven".

Dit is natuurlijk slechts 1 van de vele manieren.
Erteetje

Ik heb via MapInstall de benelux, duitsland, denemarken en een deel van frankrijk op de Navigator III gezet. Dit gaat vanaf de pc vrij snel (half uurtje) en hiermee kan ik wel vooruit. Ga ik verder weg dan wissel ik de regio's.
Kortom, toch tevreden met de BMW Navigator III

Luc
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:Als je de reeds aanwezige kaarten wilt aanpassen moet je eerst "retrieve from unit" optie kiezen, dan de wijzigingen doen die je wenst, en dan weer laten updaten naar de Garmin/BMW.
Dan heb je geen risico dat er "verouderde" kaarten "achterblijven".
(I know...oud topic)

Zo leer je nog eens iets op je oude dag... Ik lees nl nooit instructieboekjes en vogel gewoon uit hoe het werkt. Maar ik had beter kunnen weten. Garmin is kampioen in contra-intuïtieve programmatuur maken... ;) Ik heb ook een berg oude kaarten op dat ding staan. Vreemd dat je ze op die manier eraf kunt halen. Ik zit eigenlijk te overwegen om een Zumo 660 te kopen zodat ik a)van dat lompe ding af ben en b)je ook met sd kaartjes kunt werken. Als je dan een 8Gb kaartje pakt, kun je daar een boel op kwijt. Of verschillende kaartjes meenemen om te wisselen. Dat is wel een gemis op de BMW Navigator III.
Inspector Gadget

Oude topic?
Nah, oud antwoord! :lol:

Ik ben daar heel gemakkelijk in, mijn probleem van gisteren kan iemand anders z'n probleem zijn volgende week, het interweb kent geen tijd, wat mij betreft.
(om precies te zijn, er is wel een internet-tijd en datum standaard, heb er zelfs een horloge voor, maar dat is ff niet belangrijk).

Ik had zo'n Zumo 660, maar heb die weer doorverkocht, omdat ik maar niet kon wennen aan het gemis aan knoppen.
Notter gaf wel aan een tussen-oplossing te hebben, maar het klonk mij niet als echt je-van-het (als je de Perfect Pilot Red & Garmin 2820 gewend ben) in de oren.
http://www.gps.nl/zumo_afstandbediening_.html
En of het wel zou werken op de Zumo 660 (want ik begreep dat het voor de Zumo 550 bedoelt is, ook een heel mooi apparaat, maar ook weer duurder)

Maar, de Garmin 2820 elke keer heen-en-weer verhuizen tussen de auto en de motor was ook een heel gedoe, dus heb ik uiteindelijk de BMW Navigator IV gekocht.
En deze op de motor geplaatst, en de Garmin 2820 in de auto gelaten.

Edoch, ik denk er hard over om de Garmin 2820 + Perfect Pilot weer terug op de motor te plaatsen, die werkt altijd probleemloos.
En voor beide heb ik de Onroute Motorkaart, dus diverse opties.

Ik ben zo'n idioot ( :roll: , ik zeg het zelf) die op de wc rustig het boekje een aantal keren van voren naar achteren en andersom gaat doorlezen.
Maar, ik probeer rustig ook dingen uit zonder de handleiding er naast te liggen, I like living dangerously. :lol:

Garmin is ehm, super-technisch bezig, waardoor ze soms dingen onnodig complexer maken dan het eigenlijk nodig is.
Zo is hun nieuwe installatie-routine "slim" gemaakt, dat je de optie hebt om de nieuwe kaart-update direct op de unit te plaatsen, en tevens de oude kaart te verwijderen.
Mits je ruimte hebt voor beide (oude en nieuwe) kaarten.
Ik kies daarentegen, ook in verband met hun Oia anti-kopieer maatregelen, altijd er eerst voor om alles op de pc te installeren en vandaar uit dan de Garmin units (meervoud) selectief te updaten.

Naar wat ik begrepen heb is de BMW Navigator III de OEM Garmin 2720 (enig verschil in audio-uit mini-jack, en natuurlijk de beroemde BMW kompas & dealer database), en heeft inderdaad onderhand een ernstige beperking qua geheugen, die, net als bij de Garmin 2820, niet uitbreidbaar is (en ook 2Gb, als ik het wel heb).

Nu kan je met 2Gb heel veel doen, ook met de eventuele extra motorkaart, maar dan niet geheel Europa.
Ikzelf vindt dat niet zo belangrijk, als Benelux er maar in past (ook qua motorkaart) en delen van Duitsland.
En dat lukt heel aardig.

Bij de Zumo 660 & BMW Navigator heb ik al een paar keer het probleem gehad dat de unit geheel uitging uit zichzelf en niet meer aan ging via de aan/uit knop.
De aan/uit knop is software-matig, terwijl bij de Garmin 2820 het echt een fysieke schakelaar is.
Het schijnt een gekend probleem te zijn, en een software-bug.

Ja, je kunt extra geheugenkaartjes plaatsen in de Zumo 660/BMW Navigator IV, ikzelf heb 16Gb en 32Gb getest, en volgens mij wordt 16Gb officieel ondersteund.
En inderdaad extra kaarten op de microSD worden ondersteund.
Zo heb ik de OnRoute motorkaart op een 4 Gb microSD geplaatst.
Dat is zondermeer handig te noemen, wat dat betreft.

Wel merk ik af-en-toe Bleutooth problemen die ik zeker weten nimmer heb met de Garmin 2820.
Mike Philippens

Ik heb het inmiddels voor elkaar. Alleen denk ik dat ik iets minder legale kaarten heb en dat het met de officiele DVD's inderdaad mogelijk is om de kaarten te vervangen. Ik kreeg dat maar niet voor elkaar en de 2008 kaarten bleven er gewoon in staan, waardoor ik niet eens 1Gb over had voor nieuwe kaarten.
Dankzij wat tips uit de gps underground heb ik die oude kaarten kunnen verwijderen (of eigenlijk vervangen door een zgn update van 1 tegeltje). Dat is nu mijn basiskaart en wat je er steeds met Mapsource heen stuurt zijn toevoegingen.
aantzeetje

m.a.w. heb je je gmapprom.img gedeleted, de gmapsup.img herbenoemd naar gmapprom.img en dan weer kaarten verstuurd via mapsource zodat je weer een gmapsup.img had als ik het goed versta?
Mike Philippens

aantzeetje schreef:m.a.w. heb je je gmapprom.img gedeleted, de gmapsup.img herbenoemd naar gmapprom.img en dan weer kaarten verstuurd via mapsource zodat je weer een gmapsup.img had als ik het goed versta?
Zoiets ja. Dat deleten lukt niet met de BMW Navigator III want je komt niet in het geheugen van het ding (da's heel naar bij dat apparaat). De truuk is dan om een hele kleine kaart te genereren met Mapsource, die te renamen naar gmapprom.img en met webupdater naar het apparaat te sturen. Dan vervangt hij de basiskaart. Vervolgens weer via de normale manier andere kaarten erheen sturen die dan inderdaad als gmapsupp.img op het apparaat komen.
Lexrt
Type: R1200RT/LC
Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Best

Ongelezen bericht door Lexrt »

Collega rt'ers, een paar vragen mbt zumo 550 en de life time update:
1/ ik heb de life time update geinstalleerd eerst in de pc daarna naar de zumo , nu blijven alleen de 2008 kaarten op de zumo staan, moet ik die eraf halen en hoe.
2/ vreten die 2008 kaarten veel geheugen
3/ indien ik op een sd kaart routes voorprogrammeer in de zumo stop, vreet dit dan geheugen van de zumo of is dit een extra uitbreiding van het geheugen.
4/ik geef een route in van Best naar Ballyvaughan Ierland na ongeveer 85% te hebben gerekend geeft de zumo te weinig geheugen om de route compleet te maken, wat kan de oorzaak zijn heb dit nog niet eerder aan de hand gehad.

Je denkt wel wat een ondeskundige op pc gebied, klopt maar ik leer iedere dag weer bij.

Groeten Lexrt -1200- _004
Inspector Gadget

1/
Het meest gemakkelijk is gebruik te maken van Garmin's MapInstall, daarmee moet je de regio's en kaart-versies (!) kiezen (midden-scherm resp. links-onderin binnen MapInstall) welke kaart-versies (2011.x, 2012.x, etc) en regio's (landen en sub-delen daarvan) je wilt installeren.
Via de "retrieve from device/unit" kan je binnen MapInstall ophalen welke kaart-versies en welke regio's reeds geinstalleerd zijn.
Het is daarna zaak om de oude kaart-versies links-onderin te selecteren (pull-down menu) en dan alle regio's van die specifieke kaart-versie te de-selecteren (aanklikken).
Je ziet dan aan de rechter "volume"-balk hoeveel geheugen je Zumo nog heeft.

Het is vaak wel verstandig de oudere kaarten eraf te halen om geheugen vrij te maken.
Tenzij je een reden hebt dat je ook met oudere kaarten wilt kunnen navigeren.

2/
Het is maar helemaal afhankelijk welke regio's (landen e.d.) je gekozen hebt, hoe groot zo'n oude(re) kaart is.
Kies je alleen NL of Benelux, dan valt dat wel mee.
Maar is toch zonde van het geheugen om een oude(re) kaart van dezelfde regio dubbel-op in je apparaat te laten staan, denk ik zo.

3/
Zover ik weet gaat het gebruik van zo'n SD-card niet ten koste van het beschikbare geheugen op de Zumo zelf.
Dat is namelijk ook de functie van de SD-card, zorgen dat er meer geheugen is om kaarten op te zetten.

4/
Ik denk dat je die vraag het beste kunt stellen op het GPS forum.
Ik neem aan dat je via Garmin's WebUpdater je Zumo wel up-to-date is?
aantzeetje

Even ter goede orde. Je hebt in principe een basiskaartenset gmapprom.img in je 550 zitten. Deze map wordt geupdate als je de (life time) update doet via de Garmin web site (voor geavanceerd kiezen en installatie op pc en 550). Voor je 550 heb je niet genoeg geheugen dus kies voor West Europa. Garmin zal nu je Mapsource updaten met heel Europa en enkel West Europa op je Zumo zetten (+/- 1.5 GB). Kaarten die niet worden meegestuurd naar je 550 zijn de UK en IRL. Als je deze nodig hebt, stuur ze dan via Mapsource bv naar je SD kaartje. Deze worden dan in de gmapsup.img gezet. Zo heb je dan heel Europa er in zitten. De gmapsup.img wordt telkens overschreven (of aangemaakt als je die nog niet hebt) als je kaarten naar het toestel of de SD kaart zendt.

Als je zegt dat er nog 2008 kaarten inzitten, waar zitten deze dan? Op het toestel zelf of op het SD kaartje (gamprom.img veronderstel ik daar je de update via mapsource of mapinstaller naar je zumo hebt verstuurd in het verleden)?

Ik zou de update opnieuw draaien zoals hierboven beschreven maar kies voor geavanceerd en enkel Zumo en West Europa (mapsource heeft al je laatste kaartenset). De ontbrekende UK en IRL verstuur je dan met mapsource of mapinstaller naar je toestel of sd. Deze worden dan in de gmapsup.img gezet. Zo heb je dan heel euroa er in zitten en werd die oude kaart van 2008 automatisch overschreven.
Wildripper

navigator 3 is toch geen zumo, maar een 2820 en dus ook geen sd kaartjes. _001

Wat je kan doen is van kaart 2008 als die niet weg wil

Van kaart 2008 alleen een stukje noordzee naar het apparaat te sturen. Dan neemt het niet zoveel ruimte meer in. Ik heb het zelf met een 2010 kaart die niet weg wil.

En dan van alleen kaarten via mapsource naar het apparaat sturen. Echter heel europa past niet dus je zal een keuze moeten maken welke gebieden je erop zet.

Succes. Big RT Smile
Zümo XT
aantzeetje

Wildripper, is als reactie op Lexrt zijn bericht en die heeft een Zumo 550.
Wildripper

ok had ik ff niet gezien. Maar wel weer een bewijs om een topic niet te vervuilen en on topic te blijven en dan beter dus een nieuw draadje te starten.
Zümo XT
Lexrt
Type: R1200RT/LC
Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Best

Ongelezen bericht door Lexrt »

Ok bedankt allemaal voor de snelle reactie, had inderdaad beter een nieuwe topic kunnen starten. Alles werkt inmiddels weer prima, ben toch maar even naar Notter in Vessem gereden, hier heeft men mij snel en zeer vriendelijk geholpen prima service dank U wel.

Groeten lexrt -1200- _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”