aanpassen sloten
Moderator: RT_Patrick
aanpassen sloten
Gisteren een topkoffer gekocht,hoe zijn de sloten aan te passen naar 1 sleutel.Is dit een klusje om zelf te doen of beter naar de dealer?
Gr harry
Gr harry
- Yobotje
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: aanpassen sloten
Harry, dit is een klus die goed zelf is te doen. In een transparantie zak kun je voorkomen dat er toch iets wegschiet van de veertjes. Ik heb 'n handleiding als jpg bestand en het geeft duidelijk weer hoe het moet. Ik heb het zelf ook uitgevoerd met gebruik van alle benodigde slot-plaatjes. Die plaatjes zijn te koop bij de dealer voorzover dat noodzakelijk blijkt.r850r schreef:Gisteren een topkoffer gekocht,hoe zijn de sloten aan te passen naar 1 sleutel.Is dit een klusje om zelf te doen of beter naar de dealer?
Gr harry
Laat maar horen als meer wilt weten.
Oudoe ééj!
Theo.

Theo.
Ik heb het ook zelf gedaan. Het leuke was: het laatste plaatje (zal je altijd zien) was een 1 en moest een 3 zijn (of zoiets). Maar het maakte niets uit. De sleutel past gewoon. Misschien omdat ie al wat ouder is en door slijtage de boel wat 'toleranter' is. Op zich wel prettig... 

Jongens bedankt voor jullie snelle reacties,ga van het weekend eens proberen of het gaat lukken.
gr harry
gr harry

Misschien ben ik nog op tijd...
Op deze pagina wordt (in 't Engels maar met duidelijke foto's) uit de doeken gedaan hoe je de slotjes van de koffers aan één sleutel kunt aanpassen.
Succes!
Eric
Op deze pagina wordt (in 't Engels maar met duidelijke foto's) uit de doeken gedaan hoe je de slotjes van de koffers aan één sleutel kunt aanpassen.
Succes!
Eric
En nog een link;
http://www.members.cox.net/r1100rs/bmw/rekey.html
Und auf Deutsch;
http://www.mot-technik.de/bmw/umbau/koffer.htm
En nog wat illustrerende foto's;
http://www.vanollefen.nl/koffer.htm
Tip: Als je met de sleutel de cylinder er uit haalt, doe wat plakband om de cylinder-mesjes heen, dat scheelt zoeken naar (o.a.) de kleine veertjes als er toch iets uitspringt. (Murphy en zo
)
Moet nu toch wel gaan lukken, hoop ik!
http://www.members.cox.net/r1100rs/bmw/rekey.html
Und auf Deutsch;
http://www.mot-technik.de/bmw/umbau/koffer.htm
En nog wat illustrerende foto's;
http://www.vanollefen.nl/koffer.htm
Tip: Als je met de sleutel de cylinder er uit haalt, doe wat plakband om de cylinder-mesjes heen, dat scheelt zoeken naar (o.a.) de kleine veertjes als er toch iets uitspringt. (Murphy en zo

Moet nu toch wel gaan lukken, hoop ik!

- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Je moet geen reserve plaatjes kopen, de plaatjes die uitsteken kun je ook gewoon weg laten.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- Yobotje
Bedenk dan wel dat ook anderen het slot eerder kunnen openen.Benji schreef:Je moet geen reserve plaatjes kopen, de plaatjes die uitsteken kun je ook gewoon weg laten.
Oudoe ééj!
Theo.

Theo.
Naast het feit dat de plaatjes ook nog de baard van de sleutel geleiden.
Als je er twee of meer mesjes achter elkaar moet weglaten om het passend te krijgen op je sleutel, loop je meer risico dat je sleutel gaat "wrikken" na verloop van tijd.
Er zijn zelfs "dealers" die met de slijptol de uitstekende mesjes wegvlakken, en dat is ook niet bepaald bevorderend voor de werking van het slot na verloop van tijd.
Kortom, voorkom problemen en zorg dat het alle (juiste) mesjes bevat, dan heb je de minste risico's op slijtageproblemen op de lange duur.
(en dat je op een meest ongunstig moment opeens de koffer niet meer open krijgt)
Als je er twee of meer mesjes achter elkaar moet weglaten om het passend te krijgen op je sleutel, loop je meer risico dat je sleutel gaat "wrikken" na verloop van tijd.
Er zijn zelfs "dealers" die met de slijptol de uitstekende mesjes wegvlakken, en dat is ook niet bepaald bevorderend voor de werking van het slot na verloop van tijd.
Kortom, voorkom problemen en zorg dat het alle (juiste) mesjes bevat, dan heb je de minste risico's op slijtageproblemen op de lange duur.
(en dat je op een meest ongunstig moment opeens de koffer niet meer open krijgt)
- han62
- Type: R1200RT
De cilinders van de Topkoffers van een 1200 zijn een stuk lastiger aan te passen.
Het is mij tot heden niet gelukt. ondanks dat ik een duidelijke handleiding heb. Ook de dealer zowel Motoport als Quispel zagen er geen brood in. terwijl ze de sloten van de 1100/1150 en mijn K probleemloos hebben aangepast.
Het moet wel kunnen wie het zelf al eens heeft gedaan en het nog eens wil doen laat het me weten.
Met vr gr
Han
Het is mij tot heden niet gelukt. ondanks dat ik een duidelijke handleiding heb. Ook de dealer zowel Motoport als Quispel zagen er geen brood in. terwijl ze de sloten van de 1100/1150 en mijn K probleemloos hebben aangepast.
Het moet wel kunnen wie het zelf al eens heeft gedaan en het nog eens wil doen laat het me weten.
Met vr gr
Han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
@Han;
Ik neem dat je deze link al gevonden hebt?
http://www.ebbo.org/re_keying.php
Als ik het zo lees is het inderdaad een flink stuk lastiger, je moet het slot vrijwel uit elkaar halen, afhankelijk welk cylinderslot-type je hebt. :shock:
Naar wat ik begrepen heb is de repair kit "51 25 7 698 204"
Ik neem dat je deze link al gevonden hebt?
http://www.ebbo.org/re_keying.php
Als ik het zo lees is het inderdaad een flink stuk lastiger, je moet het slot vrijwel uit elkaar halen, afhankelijk welk cylinderslot-type je hebt. :shock:
Naar wat ik begrepen heb is de repair kit "51 25 7 698 204"
- han62
Hallo Dutch,
Ja die link heb ik en het slot/cilinder aanpassen is op zich geen probleem maar om het pennetje in te drukken om de cilinder te verwijderen dat is pas een probleem (voor mij dus). Dat pennetje zit redelijk diep en ik kan niet om een hoekje kijken of je op de juiste plaats zit te pielen.
Ik heb de (kleine) koffer al eens half gesloopt maar er toch maar mee opgehouden. bij de andere koffers zie je waar je het pennetje in moet drukken. Ach bij BMW is het net de belastingdienst Leuker kunnen ze het niet maken Wel lastiger
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Met vr gr
han
Ja die link heb ik en het slot/cilinder aanpassen is op zich geen probleem maar om het pennetje in te drukken om de cilinder te verwijderen dat is pas een probleem (voor mij dus). Dat pennetje zit redelijk diep en ik kan niet om een hoekje kijken of je op de juiste plaats zit te pielen.
Ik heb de (kleine) koffer al eens half gesloopt maar er toch maar mee opgehouden. bij de andere koffers zie je waar je het pennetje in moet drukken. Ach bij BMW is het net de belastingdienst Leuker kunnen ze het niet maken Wel lastiger

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Met vr gr
han
@Han,
Stuur mij anders ff je privé-email adres via PB, ik heb in het verleden wel wat gevonden in PDF formaat voor de R1200 koffer, maar kan dat niet beoordelen omdat ik nog niet zo'n dame bezit
Het is auf Deutsch, en waar het ooit opgestaan heeft, staat het niet meer, anders had ik hier de doorlinks wel geplaatst, opdat iedereen (met een 1200) er wat aan heeft.
Stuur mij anders ff je privé-email adres via PB, ik heb in het verleden wel wat gevonden in PDF formaat voor de R1200 koffer, maar kan dat niet beoordelen omdat ik nog niet zo'n dame bezit

Het is auf Deutsch, en waar het ooit opgestaan heeft, staat het niet meer, anders had ik hier de doorlinks wel geplaatst, opdat iedereen (met een 1200) er wat aan heeft.
Vanavond ook naar het gaatje van de topkoffer aan het zoeken geweest krijg het slot er niet uit,kan niets indrukken of er uit trekken.
wie heeft een tip
gr Harry
wie heeft een tip
gr Harry
Als het om de 33 liter topkoffer gaat, zit je toch wel op de goede weg;
- Sleutel er in doen, koffer opendraaien (oftewel slot linksom, zodat je de sleutel er niet uit kunt halen, het oranje waarschuwingsvaantje is dus niet meer zichtbaar).
- Terwijl je voorzicht lichte (!!) trekkracht op de sleutel uitoefent (dus alsof je de sleutel er uit wilt halen), met een kleine schroevendraaier (ik heb een 3 mm gebruikt) of omgebogen paperclip proberen een pennetje (die je dus niet ziet) in te drukken.
Je zit op de goede weg als je merkt dat het cilinderslot er een paar millimeter uit komt.
Ik heb het net ff gedaan in het donker (en enig regen) en na ca. 3 minuten lukte het mij, dus ik kan ook nog boef worden :lol:
Helaas zag ik dat de StealeRT ook wederom dit slot bij mij met een slijptol "passend" gemaakt had _003
- Sleutel er in doen, koffer opendraaien (oftewel slot linksom, zodat je de sleutel er niet uit kunt halen, het oranje waarschuwingsvaantje is dus niet meer zichtbaar).
- Terwijl je voorzicht lichte (!!) trekkracht op de sleutel uitoefent (dus alsof je de sleutel er uit wilt halen), met een kleine schroevendraaier (ik heb een 3 mm gebruikt) of omgebogen paperclip proberen een pennetje (die je dus niet ziet) in te drukken.
Je zit op de goede weg als je merkt dat het cilinderslot er een paar millimeter uit komt.
Ik heb het net ff gedaan in het donker (en enig regen) en na ca. 3 minuten lukte het mij, dus ik kan ook nog boef worden :lol:
Helaas zag ik dat de StealeRT ook wederom dit slot bij mij met een slijptol "passend" gemaakt had _003
- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
[quote="dutchmidiman"]Naast het feit dat de plaatjes ook nog de baard van de sleutel geleiden.
Je kunt ook mesjes die je op één plaats verwijderd, op een andere plaats gebruiken en je kunt ook de mesjes wat te ver uit steken eruit nemen en op maat vijlen en weer terug plaatsen. Op deze manier kost je dit niets, in je slot komt geen vijlsel en een ander krijgt je koffer toch niet open(als ik meerdere mesjes zou weg laten).
Je kunt ook mesjes die je op één plaats verwijderd, op een andere plaats gebruiken en je kunt ook de mesjes wat te ver uit steken eruit nemen en op maat vijlen en weer terug plaatsen. Op deze manier kost je dit niets, in je slot komt geen vijlsel en een ander krijgt je koffer toch niet open(als ik meerdere mesjes zou weg laten).
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- Yobotje
Voor enkele Euri's heb je plaatjes, een betrouwbaar slot en een zorg minder.Benji schreef: Je kunt ook mesjes die je op één plaats verwijderd, op een andere plaats gebruiken en je kunt ook de mesjes wat te ver uit steken eruit nemen en op maat vijlen en weer terug plaatsen. Op deze manier kost je dit niets, in je slot komt geen vijlsel en een ander krijgt je koffer toch niet open(als ik meerdere mesjes zou weg laten).

Oudoe ééj!
Theo.

Theo.
- han62
Als je de plaatjes er uit haalt en dan pas vijlt is hetzelfde effect als dat je ze pas vijlt terwijl ze gemonteerd zitten dat is dus een klein denkfoutje.
de enige goede manier is om de plaatjes te vervangen door het juiste nummer de andere manier is de weg van de minste weerstand en dan kun je het slot met een beetje geluk/pech met elke andere sleutel openmaken afhankelijk van hoeveel plaatjes je hebt aangepast.
Ik kies daar zeker niet voor.
Met vr gr
han
de enige goede manier is om de plaatjes te vervangen door het juiste nummer de andere manier is de weg van de minste weerstand en dan kun je het slot met een beetje geluk/pech met elke andere sleutel openmaken afhankelijk van hoeveel plaatjes je hebt aangepast.
Ik kies daar zeker niet voor.
Met vr gr
han
- Wullum
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: Lkr. HN
Heeft iemand, na aanpassing van zijn kofferslot met BMW Lock Repair kit: 51 25 2 337 270 mogelijk nog plaatjes over?
Na aanpassing van het slot in een 33ltr koffer (topkoffer in dit geval, maar dat maakt verder niet uit) zijn van de 6 plaatjes er nu 5 goed na onderling verwisselen, maar ik hou er 1 over die niet past en kom dus eigenlijk 1 plaatje tekort.
Om alles compleet te maken heb ik alleen 1 plaatje met nr. 2 nodig.
Hiervoor die hele reparatieset kopen vind ik wat ver gaan en ik wil eigenlijk niet gaan vijlen :roll:
Iemand dus een slotplaatje nr 2 over?
Na aanpassing van het slot in een 33ltr koffer (topkoffer in dit geval, maar dat maakt verder niet uit) zijn van de 6 plaatjes er nu 5 goed na onderling verwisselen, maar ik hou er 1 over die niet past en kom dus eigenlijk 1 plaatje tekort.
Hiervoor die hele reparatieset kopen vind ik wat ver gaan en ik wil eigenlijk niet gaan vijlen :roll:
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
- Wildripper
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Je kan toch ook 1 minder gebruiken. Volgens mij maakt dat voor de werking niet veel uit. Hij is alleen dan sneller te openen met een andere sleutel.Wullum schreef:Heeft iemand, na aanpassing van zijn kofferslot met BMW Lock Repair kit: 51 25 2 337 270 mogelijk nog plaatjes over?

Maar tot nog toe heb ik nooit gehoord dat iemand spullen uit zijn koffer is kwijt geraakt.
Zümo XT
- Wullum
Ik heb nu idd een plaatje weggelaten uit de cylinder, maar dat zit me eigenlijk niet zo lekker.
Maar ik ben een veiligheidsneuroot, zeggen ze op mijn werk.
Ik maak me beroepsmatig erg druk over security (nee, niet met zo'n V op mijn jasje, maar qua computers en netwerken en firewalls enzo), maar dat loopt af en toe ook door naar privézaken.
Minder beveiligde slotjes op mijn BMW kunnen dus ècht niet
Er moet nog een alarm op eigenlijk, maar dat wordt mij van alle kanten afgeraden?!?!?!?
Maar ik ben een veiligheidsneuroot, zeggen ze op mijn werk.
Ik maak me beroepsmatig erg druk over security (nee, niet met zo'n V op mijn jasje, maar qua computers en netwerken en firewalls enzo), maar dat loopt af en toe ook door naar privézaken.
Minder beveiligde slotjes op mijn BMW kunnen dus ècht niet

Er moet nog een alarm op eigenlijk, maar dat wordt mij van alle kanten afgeraden?!?!?!?
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Met het originele BMW alarm lees ik vrijwel nimmer problemen.Wullum schreef:Er moet nog een alarm op eigenlijk, maar dat wordt mij van alle kanten afgeraden?!?!?!?
Inbouw en integratie met de motor is vrijwel probleemloos.
Helaas is dat bij andere merken minder vaak het geval.
Nadeel is alleen dat het BMW alarm vrij duur is.
En 2ehands niet zo heel vaak te koop is.
Kijk naar de polisvoorwaarden van je verzekering of een alarm verplicht gesteld wordt.
Waarschijnlijk zal men aangegeven dat je ART-goedgekeurde sloten moet gebruiken en de motor in een afgesloten ruimte moet parkeren o.i.d.
- Wullum
Vioma, super
Stuur me svp ff een PB om eea te regelen?
Ik ga vanavond ook maar eens de sloten van mijn zijkoffers controleren, wie weet wat daar mee geklooid is in het verleden
Wim

Stuur me svp ff een PB om eea te regelen?
Ik ga vanavond ook maar eens de sloten van mijn zijkoffers controleren, wie weet wat daar mee geklooid is in het verleden

Wim
- Wullum
Met dank aan Vioma
heb ik nu 3 gelijksluitende koffers op mijn 
Waar kan ik forumpoints toekennen?
Nu nog een enorm schijfremslot, naast mijn ART4 kettingslot waarvoor ik
telkens languit onder mijn koffers moet gaan liggen om het door mijn achterwiel te vlechten.

Waar kan ik forumpoints toekennen?
Nu nog een enorm schijfremslot, naast mijn ART4 kettingslot waarvoor ik

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 4373 Weergaves
-
Laatste bericht door RuudR
-
- 5 Reacties