nooit meer lek rijden????

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

nooit meer lek rijden????

Ongelezen bericht door Berrybeer »

...kheb 't filmpje al een paar keer bekeken....maar zou 't echt zo simpel zijn?.....da's toch bijna te mooi om waar te zijn... :$

[media]hj106WFD1sA[/media]
Beamietoo

Re: nooit meer lek rijden????

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Het ziet er indrukwekkend uit !
Ik weet niet of het een bende wordt met de banden wisseling? _003
Als je de banden techniek volgt zie je nieuwetjes zoals RUN-FLAT dmv staal verstevigd zijwanden en ook uit de militaire wereld is er ontwikkelingen in banden zonder lucht. Er wordt flexibele ribben aan de binnenkant rondom gebruikt.

gr,
Kenny
aantzeetje
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Ipone heeft dit al langer in zijn gamma en zat tot voor kort steeds in mijn banden. Nu echter met een RDC durf ik het me niet risceren om de zenden niet te ver vuilen.

http://www.ipone.de/ - Maintenance - punction prevention kit

Kan je bij http://www.deck.be bestellen http://www.ipone.be/ onder preventiekit kijken. Kost iets van een 45€ of zo.

Wel niet geloven dat het ook voor banden met een binnenband geschikt is want dat is het niet (spreek uit ervaring)
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Maar die spijkers beschadigen dus wel de koordlagen van de band zonder dat je dat beseft omdat je band maar een beetje spanning verliest waarschijnlijk als je hem lek rijd. Eigenlijk vind ik tubelees banden al behoorlijk veilig. In mijn garagetijd werden de meeste banden gerepareerd zonder dat de klant besefte dat hij een grote spijker in zijn band had.
Soms zelfs wel twee spijkers en dan naderhand uitleggen waarom je een bandenreparatie gedaan hebt tijdens de grote beurt.

Ton _004
aantzeetje

Volkomen gelijk dat de koordlagen beschadigd worden. Filmpje is natuurlijk maar een demonstratie. Ik gebruikte het als extra zekerheid om geen wiek te hoeven steken ergens ten velde maar rustig naar een dorp.stad kon rijden om ergens perslucht te vinden. Hou zo niet van die CO2 persluchtbonbonnetjes. Een fijne nagel liet ik zelfs zitten daar je meer beschadigt door hem te verwijderen en een wiek te steken dan hem te laten zitten (in combinatie met de punction prevention kit wel te verstaan)
Bij een bandenwissel wrijf je het zo van je velg vanaf. Net een dikke blauwe vloeistof.

Je kan je licht ook hier http://www.puncturesafe.com/home1.htm eens opsteken.
Toine

Ongelezen bericht door Toine »

En hoe zit het met de levensduur en de temperatuursbestendigheid van dat produkt? Is de werking na een jaar nog altijd even effectief?
aantzeetje

Temperatuursbestendigheid iets van -49 tot 150°C als ik me goed herinner. Levensduur: zolang je band meegaat.
Ton1959

Je zegt dat je het als een zekerheid gebruikt en daar gaat het natuurlijk al fout.
Laten we eerst kijken wat er normaal gebeurd als je een spijker of schroef in je band krijgt. Soms hoor je iets tikken terwijl je rijd en dan stop je en je ziet een schroefkop uit je band steken. Dan kan je doorrijden naar huis en de spanning zal iets gezakt zijn hoogstwaarschijnlijk als je thuis bent en die controleerd. Maar vaak rijd je een band lek en je hoort niks. De koordlagen kunnen wel beschadigd zijn. Dan weet je dus nog niet dat je een lek hebt totdat je je wekelijkse bandenspanning controle doet. En dan weet je dat er iets aan de hand is en jer laat de band maken.
Nu in het geval dat je dat spul in je band hebt rijd je dus gewoon rond met die spijker in de band en je weet van niks. Die koordlagen kunnen beschadigd zijn en toch rijd je gewoon lekker door. Ook bij je wekelijkse bandenspanningcontrole zie je geen verschil in bandenspanning en je denkt dat alles okay is. En dus zit het er niet in voor de zekerheid omdat je niet weet wanneer de band werkelijk kapot is. En daarom wil ik het niet in mijn banden hebben. Ik heb namelijk nog nooit meegemaakt dat een tubelessband door een spijker meteen leeg liep. Daar kwam ik meestal pas achter na een paar dagen omdat de spanning langszaam terug liep.
Met dit spul in de band zou je dus tijdens een mooie zomervakantie wel eens een enorme klapband kunnen krijgen door een spijker of meerdere die er misschien al een half jaar in zitten. Het voorbeeld van die spijkerplank is ook meer theorie dan praktijk natuurlijk. Maar ja er zitten natuurlijk ook voordelen aan. Nou denk ik dat voor zo'n ritje Parijs Dakar het misschien wel eens handig kon zijn. En dan praat ik nog niet over eventuele balanceer problemen of onbalansproblemen.

Ton _004
aantzeetje

Wat betreft die enorme klapband heb je helemaal gelijk. Iemand in B heeft dat gehad nadat hij op een bijna platte band rustig naar huis gereden was. Zo beschadig en belast je het canvas uiteraard tot boven zijn grenzen met een mogelijke klapband als gevolg. Balansproblemen zijn na 10km weg. Het "product" heeft die afstand nodig om zich homogeen in het wiel te verdelen.

Voor wij gaan motorrijden wordt de band steeds en elke keer gecontroleerd op spanning en mogelijke spijkers, schroeven, enz... Op vakantie gebeurt dat dus elke dag. Als jij daar pas na een aantal dagen achterkomt ben je verkeerd bezig.
Duiker
Type: R1100RT
Land: Frankrijk
Woonplaats of omgeving: Correze

Ongelezen bericht door Duiker »

Het is bij mijn motormaatjes en mij de gewoonte om na een rit de motor even langs te lopen.
Dan worden ook de banden even goed bekeken op schroeven, spijkers of wat dan ook.

Groeten van Fred.
Sit Mare Securum

In bezit van:
Harley Davidson FXLR 1990 340.900 KM
BMW R1100RT,1998 met 312.153 KM
Harley Davidson, Dyna Low Rider mei 2015 met 76033 KM
Junkyard Dog
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

Duiker schreef:Het is bij mijn motormaatjes en mij de gewoonte om na een rit de motor even langs te lopen.
Dan worden ook de banden even goed bekeken op schroeven, spijkers of wat dan ook.
Doe ik dus ook altijd.

[groet] Anton _004
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

's Winters rijdt ik dagelijks in 't donker weg en kom thuis in 't donker. Ik zou natuurlijk overdag op m'n werk de banden kunnen gaan tjekken, maar dat doe ik niet. Afgelopen jaar liep de achterband telkens langzaam leeg. Na een week of 3-4 voelde ik (met name in de bochten) dat de druk weer wat te laag werd. Dan zat er nog ongeveer 1,75 bar in. Ff oppompen en dan weer verder. Zo heb ik de band verder opgereden. Bij bandenwissel bleek het langs het ventieldopje wat te lekken. Vanaf die tijd blijven de banden goed op druk. Ik controleer het 1-2 wekelijks. Vandaag op de terugweg van 't werk merkte ik toch wel een een behoorlijke deining en zwabber ( zeker op de autobaan met 120-130). Dus rustig aan, binnendoor, naar huis gereden. Thuisgekomen banden gechecked en in de achterband zit een soort spijker en nog 0,5 bar lucht. Tijdens oppompen hoor ik al lucht ontsnappen. Tot 2,5 bar doorgepompt en 10 min later weer gemeten: weer 0,5 bar resterend. Wat ik ermee wil zeggen: Waarschijnlijk heb ik zo'n 50-60 km met 1 tot 0,5 bar druk in de achterband gereden. Lekker rijdt het niet, maar je kunt er wel een stukkie mee doorrijden. Ik heb wel een bandenreparatiesetje bij me. Dat heb ik een keer gebruikt toen alle lucht uit de achterband was en ik nog ruim 100 km had te gaan had. Ik heb er trouwens geen ervaring mee, maar een lekke voorband geeft wellicht meer (acute) problemen. Morgen met de auto naar 't werk en zaterdag een nieuwe erop.
Ton1959

Dan blijf ik er voor kiezen om het niet te gebruiken omdat je toch elke dag die banden controleerd is de kans dat je verrast word door een lekke band bij tubelessbanden zeer klein. Ik bedoel je zou soms een pijker kunnen vinden maar bijna in alle gevallen loopt de band langzaam leeg. Er liggen namelijk bijna nooit planken met spijkers op het wegdek maar wel losse spijkers en schroefjes die gewoon het lek al behoorlijk goed afdichten. Dus ze geven alleen wat spanningsverlies tijdens het rijden maar meestal kom er er gewoon velig mee thuis. Ik heb in 35 jaar nog nooit een lekke band gehad met de motor waardoor ik niet verder kon rijden. Eentje trouwens maar dat was er een met binnenband omdat die wel snel leegloopt. Maar zelfs daarmee reed ik naar huis trouwens. Snel even opgepompt zodat ik naar huis kon rijden.
Als ik op mijn motor stap voel ik al bij de eerste bocht dat de spaning te laag is. Een controle voor elke grote rit lijkt mij zeker voldoende.

Ton _004
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Volgens mij komen lekke banden sowieso erg weinig voor. Ik heb het met de auto al hoogst zelden (hoewel ooit een keer 3x in 3 weken... :O ) Die rommel in je band is niet fijn. Ik heb het met de auto onlangs gehad (een dikke bout in de band gereden). Dat was dan weer mijn eerste lekke band in 20 jaar ofzo. Van Volvo zit er zo'n setje bij om de band met die troep te vullen en op te pompen. De bandenman was er erg blij mee...not.

Ik vind het eigenlijk een beetje teveel zekerheid willen inbouwen voor iets dat zo zelden voorkomt. Tuurlijk, het is erg vervelend als je ergens staat, maar ik denk dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Net als die bandenspanningssystemen. Erg leuk, maar waar is het precies goed voor? Het is alleen maar weer een extra metertje waar je steeds op gaat kijken. Check gewoon eens in de zoveel tijd je spanning met zo'n los metertje, scheelt je een paar honderd euro. Overigens voel ik het al als er 0,2bar te weinig in mijn (voor)band zit. Dan stuurt ie nét niet lekker scherp meer. Ik hou van iets hardere banden, want ik wil feedback, vandaar dat ik het vrij snel doorheb als er wat minder in zit.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Inderdaad, toen ik mijn Volvo bestelde (dat waren nog eens tijden) werd inderdaad geadviseerd een beetje ruimte op te offeren voor een reservewiel boven een reparatiesetje omdat je in het laatste geval je lichtmetalen velg moet vervangen. En een lichtmetalen velg, dat kost het een en ander!

Wel heb ik ooit een spijker in de motorband gehad. Dat voel je heus wel langzaam leeglopen onder het rijden en daar is goed mee te (over)leven hoor. Van klapbanden op de motor heb ik nog maar zelden gehoord, en al helemaal nooit van direct betrokkenen. Altijd verhalen van... En die andere keer dat ik een lekke band had vond ik 'm zo terug na een dag werken. Dus dat was een kwestie van de wegenwacht bellen (wat op zich al redelijk komisch is: de telefoniste daar vond het maar raar dat ik geen reservewiel bij me had. Zelfs nog nadat ik nog expliciet had verteld dat ik op de motor was; dat had ze ook al niet begrepen uit het opgeven van mijn kenteken).

Dus twee lekke banden in bijna twintig jaar motorrijden, ach... het valt te overzien. Die twee lekke banden was overigens in de periode dat ik zo'n 25~30.000 km reed per jaar, dat zijn er nu ook nog eens aanzienlijk minder.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Dave schreef:Van klapbanden op de motor heb ik nog maar zelden gehoord
En daar helpt ook niet veel tegen...
Ton1959

Klapband is meer bij types met binnenband. Als je een spijker in een binnenband krijgt dan staat je band in de meeste gevallen heel snel leeg. Daarom is een tubeless ook zoveel veiliger.

Ton _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”