ESA problemen

Instellingen, vervanging en rijcomfort.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
MarcelRT

ESA problemen

Ongelezen bericht door MarcelRT »

Vorige week servicebeurt gehad bij de BMW dealer.
Ik kreeg te horen dat mijn ESA I achtervering lek is. Nieuwe schokdemper was 870 Euro + arbeidsuren.
Ik balen. Gelukkig kon ik bij MVS Nederland voor contra-expertise terecht.

Nu blijkt mijn vering niet lek te zijn, maar staat de ESA in de hoogste stand vast. Ik heb dus geen nieuwe schokdemper nodig en kan gewoon rijden :-) .

Zijn er anderen die zo doorrijden of hebben zij het ESA systeem vervangen?
thooms

Re: ESA problemen

Ongelezen bericht door thooms »

Het is inderdaad erg raar dat er 2 verschillende uitkomsten hebt.
Toch zou ik teurg gaan naar je bmw dealer en hem dit voor leggen om problemen nu en in de toekomst te voor komen bedoel lekkage komt olie bij vrij terwijl de ander alleen zegt dat er iets vast zit.

beter goed overleg dan scheve gezichten
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Als ik jouw was zou ik eens contact opnemen met een hyperpro shop bij jouw in de buurd, zij kunnen je best verder helpen met een goede oplossing.
Benji
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Dat moet juist niet doen.

Zoals ik al vermelde moet je juist terug gaan naar je dealer en hem dit voorleggen.
Ik zal gelijk uitleggen waarom.

Mocht je dit niet doen blijf altijd een argwanent gevoel bij hem houden als je terug gaat voor je onderhoud en dat moet niet zo zijn.
Dingen moeten helder blijven en daarom moet je het eerst met hem bespreken.
Ik merk het vaak op dat men dit eigelijk nooit doen en dan alleen loop te scheldenals men op dit soort problemen stuit

Het feit blijft dat de uitkomsten zeer verschillend zijn.
Mocht je er niet uit komen als nog kan je dan naar iemand anders terecht.

Het blijft natuurlijk mijn mening
MarcelRT

Ongelezen bericht door MarcelRT »

Ik zal inderdaad terug gaan naar de dealer. Dat de vering niet lek is we nu duidelijk. De vering dempt namelijk goed.
Enkelt de ESA is niet meer instelbaar. Weten jullie of bij de Hyperpro ook het ESA gedeelte vervangen wordt?
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

MarcelRT schreef:Ik zal inderdaad terug gaan naar de dealer. Dat de vering niet lek is we nu duidelijk. De vering dempt namelijk goed.
Enkelt de ESA is niet meer instelbaar. Weten jullie of bij de Hyperpro ook het ESA gedeelte vervangen wordt?
Uuuh, vering die dempt? Je hebt een veer die veert (en die niet lek kan), een demper die dempt (die kan wel lek), en beide kunnen worden versteld door het ESA systeem (volgens mij kan die ook niet lek, maar dat weet ik niet zeker).
Via ESA kan de voorspanning van de veer worden veranderd (solo, bagage, duo) , en van de demper de uitgaande demping (sport, comfort, normaal).
Wat werkt er bij jou niet meer? Uit je verhaal schat ik in dat de veervoorspanning vast staat in de duo stand, de hoogste stand; maar werkt de verstelling van je demping nog?

Hyperpro levert zowel andere veren als andere dempers, die met en zonder ESA kunnen werken. Veel mensen vervangen alleen de veren omdat dat het meest betaalbaar is (dempers zijn duur). Als je een Hyperpro demper koopt en via ESA laat werken, kun je niet al de mogelijkheden benutten, want ESA regelt alleen uitgaande demping en niet de ingaande. Het ESA systeem zelf wordt niet vervangen, mogelijk wel verwijderd.
Hyperpro levert ook een tool waarmee de ESA instellingen voor demping (sport, comfort, normaal) gewijzigd kunnen worden.

Ga eens langs voor een gratis advies, want deze jongens denken wel mee.

Hans

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Vering & ESA”