De EU: (soms) Pure onzin en *niet* leuk

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Inspector Gadget

De EU: (soms) Pure onzin en *niet* leuk

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

EU: livestream hoorzitting regelgeving motorrijden

De EU is druk bezig met nieuwe regelgeving voor motoren en andere tweewielers. (APK, max. motorvermogen, ABS verplichting, strengere Euro 4 of 5 milieu-norm, etc)
Vandaag (@16:30 uur) is er een hoorzitting van experts uit de motorwereld, die live via internet te volgen is.
Onder andere de KNMV is vertegenwoordigd.
Volgens opgave zou het tot 18:30 duren.

Concreet zal er onder andere gedebatteerd worden over strengere (Euro4 en Euro5) uitstootnormen, de verplichtstelling van ABS op nieuwe motoren en een maximumgrens voor het vermogen (74kw).
Het hele wetsvoorstel kan hier worden nagelezen:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... FIN:EN:PDF

De uitzending is live te volgen;
http://www.europarl.europa.eu/wps-europ ... anguage=en

De agenda:
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/ ... mme_en.pdf

Uitzending gemist? Terugkijken kan hier:
http://www.europarl.europa.eu/wps-europ ... anguage=en

Bron: http://www.promotor.nl/2011/03/21/eu-li ... torrijden/
Gebruikersavatar
Marcel 1200rt
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:55
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Re: De EU: (soms) Pure onzin en *niet* leuk

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Hoi Dutch,

Dat is nou jammer. Ik ben net terug uit Brussel. Ik ben toevallig vandaag bij het Europees Parlement en de Europese Commissie geweest, voor fiscale zaken. Had ik dat maar geweten, dan had ik de zitting proberen bij te wonen. Ik weet niet of deze openbaar voor publiek was. Die beperking van de KW/pk's begrijp ik wel een beetje, alleen moet de grens toch wat omhoog.

Wat ik vandaag wel begrepen heb, is dat Europarlementariërs toegankelijk zijn. Je kunt ze mailen (en twitteren, etc), en vragen stellen en je boodschap kun je kwijt. Waar dit toe leidt, weet je nooit, maar niet geschoten is altijd mis.
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Inspector Gadget

Re: De EU: (soms) Pure onzin en *niet* leuk

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, ik heb die ervaring zelf ook, het zijn net mensen! ;)

Het mooiste wat ik meegemaakt heb, is dat ik in een hotelletje (echt, bijna gênant zo erbarmelijk) zat, 's avonds in de bar met mensen wat heb zitten keuvelen,
's morgens zeer vroeg uit de veren buiten het hotel aan diezelfde mensen vroeg waar ik een bepaald adres kon vinden, wat de straat (letterlijk) oversteken bleek te zijn, en dat ik wel even met hun mee mocht lopen omdat zij daar ook moesten zijn. Bleken het Europarlementariërs te zijn!
En omdat ik zo vroeg was, mocht ik wel ff gezellig met hen meelopen en lieten ze mij zien waar zij werkte, compleet met rondleiding e.d.
Je denkt mooie ruime kantoren, alles netjes e.d., maar het was best wel schrikken te zien in welke omstandigheden men moest werken. Ernstig ruimtegebrek, gebouwen die geen enkele milieukeuring zouden doorstaan volgens mij, etc.
Hoop elan, maar vooral aan de buitenkant.
Ik heb ooit in een ver verleden de mogelijkheid gehad om er een baan te krijgen, maar was toen blij dat ik die keuze niet gemaakt had, als ik zo eerlijk mag zijn.

Het was volgens mij inderdaad een openbare zitting, danwel toegankelijk via de publieke tribune, maar dat weet ik niet zeker, ik kom er niet dagelijks.
Helaas staat de opname van die zitting vooralsnog niet online, alleen de ochtendsessie.
Het was overigens de IMO (Internal Market and Consumer Protection) van 22 maart, @16:30 ~ 18:30
Inspector Gadget

Re: De EU: (soms) Pure onzin en *niet* leuk

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet of jullie nog naar de (opgeslagen) opnames later gekeken hebben?
Ik wel want ik kon op een bepaald moment even niets veel anders doen, en dan ga je zoeken hé? ;) :lol:

Anyhoe, er is een vervolg gekomen op deze "hoorzitting" en dus nu wetgeving;
ABS wordt een verplichting (op nieuwe motors) in 2014, naar het schijnt.

Helaas heeft de EU ook besloten de regelgeving aan te scherpen voor wat betreft het (ingrijpend, wellicht significant) aanpassen van de motor(aandrijving).
Bij een ingrijpende aanpassing (die op typische wijze niet duidelijk omschreven wordt, vooralsnog) dient herkeuring plaats te vinden.

Ik hoop maar dat dit niet een 1e stap is richting een verplichte APK-keuring.
Maar mijn gevoel zegt mij als blijkt dat die (verplichte) herkeuringen bij "significante" aanpassingen niet plaats vindt, de EU ook daar zal ingrijpen en ultimo een APK verplicht zal gaan stellen, ooit.

Een positief punt die m.i. hier vermeld mag worden, is het feit dat de EU gesteld heeft dat de toegang tot RMI (reparatie- en onderhoudsinformatie) tegen redelijke kosten en in voldoende mate voor iedereen (onafhankelijke motordealeRT, de gebruikers/bestuurders zelf) door fabrikanten beschikbaar gesteld moet gaan worden.
Of dit gaat betekenen dat BMW ons alles gaat vertellen over de ZFE, twijfel ik vooralsnog over. ;)

Meer is te lezen op de navolgende link, w.o. ook een video;
http://www.promotor.nl/2011/12/05/groen ... in-europa/

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”