Het achterlicht van de R1100RT (en R1150RT) bevat geen reflector.
Daardoor is het licht wat van je gloeilampen afkomt, alleen datgene zichtbaar dat "recht-uit" direct vanaf het gloeilampje door de plastic glazen afscherming heen komt.
En dat is bar weinig, in mijn bescheiden mening.
Als ik wel eens een RT zie rijden in de slechter-zicht situaties (bijv. regen) schrik ik nogal wat voor een "gloeiende spijker" opdoemt in zo'n situatie.
Remlicht is redelijk met 21 watt, maar die 10 watt (dat is degene die officieel er hoort te zitten) dimlicht vindt ik ruimschoots te weinig.
Ook al is het type-goedgekeurd toentertijd, natuurlijk.
Vandaar dat sommige op dit forum het dimlicht lampje vervangen voor een 15 watt-versie.
Alleen kom je dan weer in de mogelijke situatie dat 15 watt (dim-licht) versus 21 watt (rem-licht) in sommige situaties te weinig verschil geeft, waardoor achterop komende verkeer wellicht niet tijdig ziet dat je remt.
Wat je eventueel weer kan oplossen door de montage van een "3e remlicht".
Ik heb de bewuste keuze gemaakt voor led-lampen (die daar voor gemaakt zijn, en flink duur) én een "derde remlicht".

Omdat ik nogal slechte ervaringen heb met achterop komende verkeer, met alle gevolgen vandien. :shock: :roll:
Ik weiger onderdeel te worden van de statistieken.
De maat pijpsleutel weet ik zo 1-2-3 niet meer, ik heb ooit 1x mijn achterlicht losgenomen om de led-lampen te plaatsen en signaal-draden voor de Kisan SignalMinder aan te sluiten, en sindsdien niet meer nodig geweest om daar nog te zijn.
Als je pijpsleutels hebt, kijk ff met de ogen welke maat jij denkt dat het is, neem dan 1 maatje groter, probeer het (alleen!) met de hand los te draaien, als het te ruim zit, 1 maatje kleiner, weer proberen, en weer 1 maatje kleiner, etc. Op een gegeven moment merk je dat het te klein is, en dan dus 1 maatje groter.
Ik dacht maatje 23, maar dat is al weer zoooo lang geleden. :lol:
Volgens mij is inderdaad de achterlicht unit van de 1150RT en 1100RT dezelfde.
Ik heb hier nog een 2e unit liggen voor het projectje dat ik de licht-oppervlakte die gebruikt wordt voor rem- en dimlicht te vergroten, ware het niet dat de unit gelijmd is om "water-dicht" te moeten zijn.
(de rode plastic glas wordt namelijk maar voor ca 1/3 gebruikt ! De rest is afgeschot en puur voor de mooiigheid)