Rust roest?
Moderator: RT_Patrick
Rust roest?
Vanavond de R1150RT na tweeëneenhalve maand winterstop onder de hoes vandaan gehaald om het eerste ritje van 2011 te maken.
Tot mijn verbazing bleven er direct na het wegrijden twee rode lampjes op het dashboard branden: het driekhoekje en brake failure. Bij het remmen hoorde ik ook tikgeluidjes van het achterwiel afkomen. Het leek/lijkt erop dat het ABS onterecht wordt geactiveerd. Er is dus geen maximaal remvermogen. Zowel de voorrem als de achterrem reageren hetzelfde (tikkende geluiden). Wat me is opgevallen met contact aan en motor uit is dat als dan de voorrem wordt ingedrukt de ABS-pomp (denk ik) niet wordt geactiveerd; het zoemende geluid hoor je niet. Op het moment dat dan de achterrem wordt ingetrapt en weer wordt losgelaten blijft de ABS-pomp zoemen. Alleen het contact uitschakelen zorgt ervoor dat het stopt.
Het lijkt erop dat bijna drie maanden stilstaan (wel met druppellader overigens) de RT geen goed heeft gedaan. Rust roest...
Heeft iemand enig idee wat er loos is?
Tot mijn verbazing bleven er direct na het wegrijden twee rode lampjes op het dashboard branden: het driekhoekje en brake failure. Bij het remmen hoorde ik ook tikgeluidjes van het achterwiel afkomen. Het leek/lijkt erop dat het ABS onterecht wordt geactiveerd. Er is dus geen maximaal remvermogen. Zowel de voorrem als de achterrem reageren hetzelfde (tikkende geluiden). Wat me is opgevallen met contact aan en motor uit is dat als dan de voorrem wordt ingedrukt de ABS-pomp (denk ik) niet wordt geactiveerd; het zoemende geluid hoor je niet. Op het moment dat dan de achterrem wordt ingetrapt en weer wordt losgelaten blijft de ABS-pomp zoemen. Alleen het contact uitschakelen zorgt ervoor dat het stopt.
Het lijkt erop dat bijna drie maanden stilstaan (wel met druppellader overigens) de RT geen goed heeft gedaan. Rust roest...
Heeft iemand enig idee wat er loos is?
- jaybmw
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: Rust roest?
Ik denk dat toch je accu de beste tijd gehad heeft? Geen zekering stuk ? Misschien is er een manier om de abs-unit te resetten en in de basis te zetten? Hopenlijk wat meer respons op dit onderwerp voor je! Controleer ook de massa-aansluitingen op de motor.
Jeroen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Dank voor je reactie jaybmw. Ook ik moest even aan de accu denken. Een bekend probleem bij de R1100RT. Maar naast dat de accu net een jaar oud is (originele BMW gelaccu) en tot het laatste moment op de druppellader heeft gestaan, brandt het failure-lampje meteen als het contact wordt aangezet. Zekeringen kan ik inderdaad nog controleren. Resetten ABS....? Wordt wat lastiger.
als de accu niet volledig opgeladen is wordt de ABS niet geactiveerd bij het starten van de motor
twee mogelijkheden:
rijden om de accu op te laden (voorzichtig omdat de ABS niet werkt)
nieuwe accu
aangezien jouw motor aan de druppellader heeft gestaan betekent het hewoon: nieuwe accu
groet
Jan van Ingen
twee mogelijkheden:
rijden om de accu op te laden (voorzichtig omdat de ABS niet werkt)
nieuwe accu
aangezien jouw motor aan de druppellader heeft gestaan betekent het hewoon: nieuwe accu
groet
Jan van Ingen
Sinds vanavond (waarschijnlijk al eerder) blijkt het ABS-probleem opgelost. Vorige week zaterdag heb ik bij onze 'huismonteur' Kenny alle remolie laten vervangen. Aan de kleur van de remolie (amberkleuring) was duidelijk te zien dat deze al langere tijd niet was ververst. Nu de olie er een weekje in heeft gezeten, is de boel weer helemaal in orde! De ventieltjes van de ABS-pomp werken weer zoals het hoort. Vanzelfsprekend ben ik hier ontzettend blij mee. De herstelkosten van deze actie zouden rond de €2000,- uitkomen maar door de magical hands en kundigheid van Kenny is de motor weer zoals het hoort.
Als nieuwbakken ervaringsdeskundige kan ik daarom niet genoeg benadrukken: zorg ervoor dat alle remolie volgens het onderhoudsschema (bijvoorbeeld bij een gewone of jaarbeurt) wordt ververst. Het is nogal een klus om uit te voeren, ik was erbij, maar is o zo belangrijk. En juist omdat het zo een klus is (o.a. tupperware en tank moeten eraf), kan het snel worden vergeten of uitgesteld. Dus heb je twijfels: doe het zelf (eenvoudig is het overigens niet) of ga anders naar Kenny. Je steekt er nog wat van op ook! In zijn draadje 'Forumkorting bij MotorService Amersfoort" kan je er meer over terugvinden. Kenny en ik hadden al afspraken gemaakt over herstel en verkoop, maar gezien deze positieve ontwikkeling hebben we in onderling overleg besloten hiervan af te zien.
Kenny, nogmaals dank! Motoren en in het bijzonder RT's zijn bij jou écht in goede handen! Ik kan niet anders zeggen.
Als nieuwbakken ervaringsdeskundige kan ik daarom niet genoeg benadrukken: zorg ervoor dat alle remolie volgens het onderhoudsschema (bijvoorbeeld bij een gewone of jaarbeurt) wordt ververst. Het is nogal een klus om uit te voeren, ik was erbij, maar is o zo belangrijk. En juist omdat het zo een klus is (o.a. tupperware en tank moeten eraf), kan het snel worden vergeten of uitgesteld. Dus heb je twijfels: doe het zelf (eenvoudig is het overigens niet) of ga anders naar Kenny. Je steekt er nog wat van op ook! In zijn draadje 'Forumkorting bij MotorService Amersfoort" kan je er meer over terugvinden. Kenny en ik hadden al afspraken gemaakt over herstel en verkoop, maar gezien deze positieve ontwikkeling hebben we in onderling overleg besloten hiervan af te zien.
Kenny, nogmaals dank! Motoren en in het bijzonder RT's zijn bij jou écht in goede handen! Ik kan niet anders zeggen.
Vandaag heeft de RT bij een dealer aan de testkast gehangen en heeft bevestigd dat alles prima in orde is; geen enkele foutmelding meer. De machine is dus weer als voorheen. Door deze toestanden, in de veronderstelling dat het zonder reparatie niet meer in orde zou komen, was ik al op zoek gegaan naar een waardige opvolger. Blijkbaar was een bepaald station reeds gepasseerd. Meerdere Premium Selections (twee jaar garantie geeft toch een bepaalde rust na een dergelijke ervaring) bij verschillende dealers heb ik bekeken. Uiteindelijk is de keuze toch gevallen op een nieuwe in thunder grey. Normaal gesproken zou een gebruikte de eerste keus zijn. Maar de interessante verschillen/verbeteringen van modeljaar 2011 hebben de doorslag gegeven. De dealer heeft hem vandaag al binnen gekregen. Morgen even een blik in de krat werpen :-) Volgende week mag ik hem ophalen. Kan niet wachten...
- Det
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: op dit moment even motorloos; hoop niet te lang 🤤
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Hellevoet
Om dit soort problemen te voorkomen gooi ik elk jaar (komt overeen met ~ 11000 km) de remvloeistof eruit en vervang 't voor mooie heldere verse vloeistof. En als ik dan toch al bezig ben, verwissel ik ook gelijk maar de koppelingsvloeistof.
Tot nu toe (effe afkloppen natuurlijk) dan ook nog nooit problemen gehad .....
Bij mij staat de brommert (ook) elk jaar 3 maanden stil - dan heb ik alle tijd om te kijken waarom 'ie 't afgelopen jaar zo lekker d'r best heeft gedaan
Greetz, Det
Tot nu toe (effe afkloppen natuurlijk) dan ook nog nooit problemen gehad .....
Bij mij staat de brommert (ook) elk jaar 3 maanden stil - dan heb ik alle tijd om te kijken waarom 'ie 't afgelopen jaar zo lekker d'r best heeft gedaan

Greetz, Det
Im tiefen Inneren weiß eigentlich ein jeder daß die BMW die einzig Wahre ist ...
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 1907 Weergaves
-
Laatste bericht door Tieflaar
-
- 20 Reacties