Plaatsen Batterij
Moderator: RT_Patrick
Plaatsen Batterij
Ik heb een R1100rt.
Mijn batterij is stuk en die wil ik vervangen.
Vraag:mag men gewoon de batterij loskoppelen en een nieuwe plaatsen?
Gaan er geen problemen optreden,softwarematig,daar er een ogenblik geen spanning is?
Wat moet men al afhalen om er aan te kunnen?
Is WP 20/12 het juiste type.Ik kan deze kopen voor 80€btw in.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Mijn batterij is stuk en die wil ik vervangen.
Vraag:mag men gewoon de batterij loskoppelen en een nieuwe plaatsen?
Gaan er geen problemen optreden,softwarematig,daar er een ogenblik geen spanning is?
Wat moet men al afhalen om er aan te kunnen?
Is WP 20/12 het juiste type.Ik kan deze kopen voor 80€btw in.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
- PaPinkelman
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Plaatsen Batterij
Nou, dat moet volgens mij absoluut geen problemen opleveren. Gewoon afkoppelen en een nieuwe plaatsen (denk wel aan volgorde: de massa kabel als eerste losmaken en als laatste weer vast).
Wat betreft het type: de aanduiding WP 20/12 ken ik niet. Als dat betekent 20 Ah bij12V, moet dat goed gaan
Wat betreft het type: de aanduiding WP 20/12 ken ik niet. Als dat betekent 20 Ah bij12V, moet dat goed gaan

Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Re: Plaatsen Batterij
Als je de accu los neemt, dien je, vóórdat je start !!!! eerst het contact aan te zetten, en een paar keer de gashendel (dus *zonder* een draaiende motor
) een paar keer van minimaal naar maximaal te draaien, dus vol-gas.
Doe dat draaien niet te snel, en laat de gashendel ook niet los, beweeg het een keer of 4 á 5 heen-en-weer.
Dan leest namelijk de Motronic weer de maximale en minimale waarde van de TPS (Throttle Positioning Sensor).
Doe je dat niet, kan je motor heel "rottig" gaan lopen.

Doe dat draaien niet te snel, en laat de gashendel ook niet los, beweeg het een keer of 4 á 5 heen-en-weer.
Dan leest namelijk de Motronic weer de maximale en minimale waarde van de TPS (Throttle Positioning Sensor).
Doe je dat niet, kan je motor heel "rottig" gaan lopen.
- Junkyard Dog
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 25 apr 2010, 14:08
- Type: R1100RT
- Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
- Land: FRANKRIJK
- Woonplaats of omgeving: Creuse.
- Locatie: Creuse
Re: Plaatsen Batterij
Heb ik nooit gedaan, en nooit problemen gehad.dutchmidiman schreef:Doe dat draaien niet te snel, en laat de gashendel ook niet los, beweeg het een keer of 4 á 5 heen-en-weer.
Dan leest namelijk de Motronic weer de maximale en minimale waarde van de TPS (Throttle Positioning Sensor).
Doe je dat niet, kan je motor heel "rottig" gaan lopen.

Is dit een grapje of is dit serieus?
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

The Dog is in the house
In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Re: Plaatsen Batterij
Is serieus, maar note wat ik stelde "....kan je motor rottig gaan lopen."
Volgens mij zijn er op dit
wel eens leden geweest die dat meegemaakt hebben, maar ik weer uit eigen 1e hand van een collega die dat probleem had, compleet met gitzwarte bougies e.d.
Mocht je het vergeten zijn, zekering nummer 5 mag ook.
Oftewel zekering 5 er uit, ca. 30 seconden wachten, zekering 5 weer terug zetten, contact aan, gashendel bedienen zoals beschreven, en pas dan starten e.d.
Mocht je de links willen weten waar dit aangegeven wordt, zou ik die moeten gaan zoeken, want dat was het 1e wat ik ooit op mijn zoektochen op het interweb tegenkwam (in 2008, welliswaar)
Volgens mij zijn er op dit

Mocht je het vergeten zijn, zekering nummer 5 mag ook.
Oftewel zekering 5 er uit, ca. 30 seconden wachten, zekering 5 weer terug zetten, contact aan, gashendel bedienen zoals beschreven, en pas dan starten e.d.
Mocht je de links willen weten waar dit aangegeven wordt, zou ik die moeten gaan zoeken, want dat was het 1e wat ik ooit op mijn zoektochen op het interweb tegenkwam (in 2008, welliswaar)
- Junkyard Dog
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 25 apr 2010, 14:08
- Type: R1100RT
- Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
- Land: FRANKRIJK
- Woonplaats of omgeving: Creuse.
- Locatie: Creuse
Re: Plaatsen Batterij
Hartelijk dank Rob, weer wat geleerd.
Anton 

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

The Dog is in the house
In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Plaatsen Batterij
Yes, het is serieus:Junkyard Dog schreef:Heb ik nooit gedaan, en nooit problemen gehad.dutchmidiman schreef:Doe dat draaien niet te snel, en laat de gashendel ook niet los, beweeg het een keer of 4 á 5 heen-en-weer.
Dan leest namelijk de Motronic weer de maximale en minimale waarde van de TPS (Throttle Positioning Sensor).
Doe je dat niet, kan je motor heel "rottig" gaan lopen.![]()
Is dit een grapje of is dit serieus?
Anton
Als de Motronic langer dan 30 seconden spanningsloos geweest is moet je deze resetprocedure doen, ik heb het zelf bij de hand gehad: 20.000 km een rot lopende motor gehad en nagenoeg alles gechecked totdat ik dit tegen kwam op een Engelse site: in 2 minuten liep hij weer als een zonnetje!

Contact aanzetten, gas 2 keer rustig van dicht naar open en terug en dan pas starten. Ben je het vergeten dan zekering 5 voor 30 seconden verwijderen en het alsnog doen.
Hoeft geen 5 keer, paar keer is genoeg, je past het toe bij TPS verstellingen, als de codeplug veranderd is, zekering 5 er langer dan 30 seconden uit geweest is en als de accu los geweest/vervangen is.
keep

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht