Volume muziek navigator IV

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Ares
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Ongelezen bericht door Ares »

Ik heb een Navigator IV met de mogelijkheid om muziek via m'n helm te luisteren. het volume is echter niet goed te regelen. Als alles op z'n hardst staat (navigator + helm) dan is het geluid minimaal. In ieder geval veel te zacht om nog iets te horen als je rijdt. Als de telefoon dan over gaat worden m'n oren zowat van mijn hoofd geblazen :shock: De muziek heb ik op een SD kaart gezet als MP3. Heeft iemand ook deze ervaring en is er al een oplossing gevonden.

De regelmogelijkheden van de N IV bieden iig geen oplossing. _002

het volume staat standaard op "maar" 80% en is niet te regelen. _001

-1200-

Gerhard.

P.s. De headset is ook van BMW (voor system V helm)
Inspector Gadget

Re: Volume muziek navigator IV

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik neem aan dat je de BMW Cradle gebruikt, en dan de audio-uit van de CAN-bus kabel?

Helaas heb ik dezelfde ervaringen.

De reden is dat het Herrn. BMW heeft betaamd dat alle audio via Bleutooth moet gaan, vandaar dat je ook geen MP3 (e.d.) kunt afspelen als de BMW Navigator *niet* in de houder zit of niet verbonden is met een Bleutooth headset o.i.d.

Het is een (bewuste? _001) keuze van Herrn. BMW, want de OEM-versie, zijnde de Garmin Zumo 660 kent dit probleem niet, zover mij bekend.

Ik heb een Zumo 660 houder uit elkaar gehaald en de kabel overgezet op de BMW Cradle, maar helaas was dat niet de oplossing.
Of een Zumo 660 houder ansicht het probleem oplost heb ik nimmer kunnen testen, maar het is mijn (voorlopige) inschatting dat het een softwarematige configuratie-keuze is van Herrn. BMW, welke je zelf helaas (vooralsnog) niet kunt aanpassen.

Herrn. BMW gaat er blijkbaar vanuit dat als je de BMW Navigator IV (en dus ook de BMW Cradle) gebruikt, alles via de CAN-bus loopt, en wellicht het Audio-systeem van de BMW (Audio 2000 of Professional Audio, worden die genoemd, is het niet? _001) motor de juiste volume(s) verder regelt.

Ik heb dit probleem vooral bemerkt bij gebruik van de BMW Navigator IV (en BMW Cradle) in de auto, en heb daarom een mini-versterker van 16 watt gebruikt, dan is het kei- en keihard (als je de volume te hoog zet... :roll: :lol: )

Ben dus bang dat het een "bewuste" keuze is, en je er verder niets aan kunt doen.
Anders dan wellicht er een melding van maken bij je BMW leverancier?
Of Garmin, maar die zal je hoogstwaarschijnlijk terugverwijzen naar BMW.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Heb je al een GPS forum geprobeerd of daar iemand iets weet voor je boost?

Ik heb daar dus iets gevonden voor een beter geluid in de helm, iets hardere stem.
Ares
Type: R1200RT
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Ongelezen bericht door Ares »

Bedankt voor de reacties zover. Ter verduidelijking: het is m'n bedoeling om via bleutoothverbinding muziek via de Nav IV en de helm te luisteren. Er zit geen andere apparatuur tussen.

@ Dutchmidiman Voor zover mij bekend is de Nav aangesloten op de CAN-bus. Maar veel voordeel heeft dat qua gegevensuitwisseling tussen dashboard en Nav niet gehad. Beide moeten telkens afzonderlijk worden ingesteld.

@Beemerrichard ik zal eens kijken op GPS forum. Dank voor de tip.
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Het is ook mooi op een GPS forum dat als je een probleem daar neerlegt meestal de GPS techneuten wel een oplossing hebben.
Net als hier eigenlijk.
Robin0341
Type: R1250RT
Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Gerhard,

ik had hetzelfde probleem bij mijn Zumo 550. Toen kwam ik erachter dat je de volumes van navigatiespraak en muziek ook onafhankelijk van elkaar kunt regelen.
Bij mij stond het volume van de navigatiestem op 80% en het volume van de muziek (MP3) op 50% of zoiets. Mogelijk heb je die optie nog niet gevonden in je Garmin ;)

Hier lees je hoe je eea kan aanpassen middels de optie 'MIXER'. Wellicht kun je er je voordeel mee doen. Heb het trouwens gewoon uit de manual van je navigator.
Volume.jpg
Volume.jpg (49.03 KiB) 107 keer bekeken
Ook te vinden op bladzijde 9 van de manual:
http://www8.garmin.com/manuals/BMWMotor ... eiding.pdf

Robin _004
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Robin0341 schreef:.... volumes van navigatiespraak en muziek ook onafhankelijk van elkaar kunt regelen....
Bij de BMW Navigator IV (en Zumo 660, als ik het goed herinner) zit er onder de volume knop ook nog een knop "mixer" waar je inderdaad dit apart kan instellen. ;)
Ares schreef:Ter verduidelijking: het is m'n bedoeling om via bleutoothverbinding muziek via de Nav IV en de helm te luisteren.
Oftewel je gebruikt nog geen Bluetooth, maar nu nog geluid via een draadje? :?: _001

Als je Bluetooth gebruikt, dien je de volume te regelen op je Bluetooth headset, of via je reguliere radio.
De BMW Navigator IV geeft dat ook gelijk aan zodra je probeert de volume te regelen als deze in de BMW Cradle zit. ;)
Dan krijg je die melding dat je het volume via je A2DP headset of radio moet regelen.
Bij de Zumo 660 heb je zelfs nog een "audio output" knop voor de mixer-settings, waarmee je kan instellen of je audio via Bleutooth of draadgebonden wilt doen.
Bij de BMW Navigator IV kan je dat *niet* instellen, en is het altijd via Bleutooth;
http://www.chainspeed.co.uk/pages/Garmi ... -Help.html

Maar, gezien het feit dat jij aangeeft dat je maximaal 80% kan kiezen, weet ik uit 1e en eigen ervaring dat je waarschijnlijk nog met de oude software werkt?
Huidige software-versie van de BMW Navigator IV is v4.10, en die kan je krijgen door je BMW Navigator IV aan de PC te hangen met de bijgeleverde mini-USB kabel en dan Garmin's WebUpdater te starten. LET OP: zorg er voor dat de accu van de BMW Navigator volledig geladen is.
Lees ook ff hieronder, het stukje over "Het Updaten".
beemerrichard schreef:... GPS forum ... daar dus iets gevonden voor een beter geluid in de helm, iets hardere stem.
Dat klopt, dat was bij de vroegere versie van de software is het de navigatie-stem die te zacht was, maar het aangehaalde probleem van dit draadje is niet de navigatie-stem maar volume van de muziek/MP3, en m.i. is dat een gekend probleem maar geen oplossing voor (bij de BMW Navigator IV maar ook bij de Zuno 660, als je draadgebonde aansluiting gebruikt, lees ik ook op het interweb)
https://forums.garmin.com/showthread.php?t=5887

Wat betreft het aansluiten via de CAN-bus;
Het enige nut is dat je dan de volume(s) kunt regelen via je radio-bediening (als je BMW audio systeem hebt).
En eventueel de audio (navigatie, telefoon, MP3 e.d.) via je helm vanuit je (BMW Bleutooth is een optie, denk ik) BMW audio-systeem.

Het Updaten:
Wat betreft het updaten van de BMW Navigator IV (en Zumo 660) voor (ook) de meelezers; (let op, het wordt weer een heel verhaal :shock: )
Ik adviseer met klem na elke update je BMW Navigator van de pc los te koppelen en deze op z'n gemak te laten opstarten.
Naast de basis-software regelt WebUpdater ook de Additional Software, zoals updates van stemmen, bleutooth chip, gps chip, (optionele) TMC-ontvanger, routing-informatie, navigatie-teksten, etc, etc.
Als je WebUpdater opstart wordt er altijd eerst gekeken via het interweb of er nieuwere basis-software beschikbaar dan degene die op jou joenit geïnstalleerd is.
Als dat het geval is, krijg je dat ook specifiek aangegeven, en heb je de keuze die nieuwere versie te installeren.
Als dezelfde versie reeds geïnstalleerd is, krijg je de optie deze versie nogmaals/wederom te installeren, bijv. als je denkt dat er iets per ongeluk gewist is, of zo.
Als je die optie niet kiest krijg je de mogelijkheid te laten zoeken naar Additional Software.
Je krijgt dan een lijst met alle updates die nieuwer zijn dan degene die op jou joenit geïnstalleerd zijn.
Kies *altijd* maar 1 van deze;
Dus als je een update van een stem via WebUpdater laat uitvoeren, zodra de update gedownload en geïnstalleerd is op de BMW Navigator IV, zal WebUpdater afsluiten.
Dan de BMW Navigator IV van de PC loskoppelen, en laten opstarten.
Je krijgt dan het scherm met de melding van het gebruik van de navigatie en de knop "doorgaan".
Je zult merken dat af-en-toe deze knop na het gebruik van WebUpdater (en het installeren van bijv. een nieuwe stem o.i.d.) net lijkt of deze heel even niet reageert.
Maar na een seconde of 2 kom je toch in het hoofdmenu en soms krijg je dan ook de melding "Update geïnstalleerd", "software uitpakt" e.d.
Daarna BMW Navigator IV weer aan de PC koppelen en WebUpdater starten en wederom slechts 1 van de beschikbare updates selecteren, en de gehele procedure herhalen.
Als een update succesvol geïnstalleerd is, komt deze niet meer voor in de lijst van WebUpdater.
Als je per ongeluk meerdere updates geselecteerd hebt, zal je merken dat slechts 1 van de updates daadwerkelijk geïnstalleerd is (= komt niet meer voor op de lijst van WebUpdater) en krijg je de anderen die je eerder (ook) geselecteerd hebt, gewoon weer als keuze.
Ook als het installeren van een update mislukt is, krijg je wederom de mogelijkheid de update nogmaals te downloaden en te installeren.
deckers
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: midden limburg

Ongelezen bericht door deckers »

Als je Bluetooth gebruikt, dien je de volume te regelen op je Bluetooth headset, of via je reguliere radio.
De BMW Navigator IV geeft dat ook gelijk aan zodra je probeert de volume te regelen als deze in de BMW Cradle zit.
Dan krijg je die melding dat je het volume via je A2DP headset of radio moet regelen.

BMW gaf toe dat het probleem van het onafhankelijk instellen van het volume terechte klacht is als het is aangesloten op het audio van bmw
de daeler heeft de software vernieuwd (na ruim een half jaar) dit duurde ongeveer 4 uur nu is het volume op het toestel in te stellen maar krijg wel de melding
dat headset is aangesloten maar kan nu hier toch het volume onafhankelijk instellen en onder het rijden met de volume knop van de radio
alles aangesloten met de Baer interkom

Het bluetooth set van BMW heb ik na enkele weken naar de daeler teruggebracht als reden:dat we voor we gingen rijden de keus maken intecom of muziek'
bijde is niet mogelijk
'dubbel klik met twee personen op een klein knopje op de helm drukken voor overschakelen naar de intercom of muziek is onder het rijden niet te doen
gr. Deckers

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”