ABS in storing
Moderator: RT_Patrick
ABS in storing
Goedemiddag allemaal,
Mijn eerste berichte sinds ik geregistreerd ben, maar heb al een boel interessante informatie gelezen.
Ben sinds ongeveer twee maanden de trotse bezitter van een 850 RT. Eentje uit '98, maarja, beter iets dan niets. :)
Ik heb deze motor echter gekocht met een ABS in storing via een bekende van me. De lampen van de ABS knipperen
om-en-om, wat volgens mij een storing duidt. De garage waar de motor is geweest toen ik em gekocht heb, (geen dealer)
heeft er naar gekeken en ondanks dat ik ém zeker vertrouw wil ik toch even één en ander bij jullie chekken, aangezien
er volgens mij een hoop techneuten hier verblijven.
Mij is verteld dat de ABS van mijn motor niet uit te lezen is en dat de ABS unit één geheel is en daarom niet deels te vervangen.
Het enige wat er dus op zou zitten is het vervangen van de gehele unit door een nieuwe of gebruikte. Ik heb al even lopen
rond zoeken op ebay o.b.v. van het artikelnummer en de prijzen tov van de nieuwprijs vallen erg mee. (350 euro) maar toch
wel een bedrag waar ik het voor over heb om even bij jullie te chekken of er niet meer dingen zijn die ik moet weten/doen
om te bepalen of dit het probleem op zal losen, even los van het feit dat een 2dehands ABS evt ook stuk zou kunnen zijn.
Ik hoop op jullie reacties...
Mijn eerste berichte sinds ik geregistreerd ben, maar heb al een boel interessante informatie gelezen.
Ben sinds ongeveer twee maanden de trotse bezitter van een 850 RT. Eentje uit '98, maarja, beter iets dan niets. :)
Ik heb deze motor echter gekocht met een ABS in storing via een bekende van me. De lampen van de ABS knipperen
om-en-om, wat volgens mij een storing duidt. De garage waar de motor is geweest toen ik em gekocht heb, (geen dealer)
heeft er naar gekeken en ondanks dat ik ém zeker vertrouw wil ik toch even één en ander bij jullie chekken, aangezien
er volgens mij een hoop techneuten hier verblijven.
Mij is verteld dat de ABS van mijn motor niet uit te lezen is en dat de ABS unit één geheel is en daarom niet deels te vervangen.
Het enige wat er dus op zou zitten is het vervangen van de gehele unit door een nieuwe of gebruikte. Ik heb al even lopen
rond zoeken op ebay o.b.v. van het artikelnummer en de prijzen tov van de nieuwprijs vallen erg mee. (350 euro) maar toch
wel een bedrag waar ik het voor over heb om even bij jullie te chekken of er niet meer dingen zijn die ik moet weten/doen
om te bepalen of dit het probleem op zal losen, even los van het feit dat een 2dehands ABS evt ook stuk zou kunnen zijn.
Ik hoop op jullie reacties...
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: ABS in storing
Hoi.
Dat die ABS niet uit te lezen is, is onzin.
Kan al met een multimeter of een 12V led, en dan de pulsen tellen.
Aan de hand van de foutcode kan je het systeem resetten, of repareren wat er stuk is.
In geval dat de ABS computer vind dat hijzelf stuk is en niet wil resetten, kan je de module vervangen, of geheel laten vervallen en gewoon zonder ABS door het leven.
Vroeger deden we niet anders.
:lol: :lol: :lol:
Groeten, Paul.
Dat die ABS niet uit te lezen is, is onzin.
Kan al met een multimeter of een 12V led, en dan de pulsen tellen.
Aan de hand van de foutcode kan je het systeem resetten, of repareren wat er stuk is.
In geval dat de ABS computer vind dat hijzelf stuk is en niet wil resetten, kan je de module vervangen, of geheel laten vervallen en gewoon zonder ABS door het leven.
Vroeger deden we niet anders.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Re: ABS in storing
Dan heeft hij het wellicht onjuist verwoord;
De ABS is weldegelijk uit te lezen, onafhankelijk van de Motronic.
Als je een diagnose-apparaat aansluit op de diagnosestekker, geeft het diagnoseapparaat ook een keuze welke van de twee je wilt uitlezen.
En bij Motronic v2.4 (R1150RT en nieuwer, maar volgens mij ook bij de R850RT) heb je zelfs de mogelijkheid realtime-waardes uit te lezen.
Een en ander afhankelijk van het diagnoseapparaat, natuurlijk.
Ik weet dat omdat ik zelf zo'n diagnoseapparaat heb!
Heb je hem als nog eens heel duidelijk gevraagd welke foutmelding hij dan in de diagnose ziet staan, want dat is een belangrijke indicatie waarom de ABS storing aangegeven wordt.
Of anders een BMW dealeRT benaderen en vragen of zij de storingsmelding voor je willen uitlezen (wel opschrijven!) en eventueel laten resetten.
Een andere mogelijk om ff snel te zien of je zelf die ABS storing kunt resetten;
Terwijl je rijd met een matige snelheid, je motor uitzetten, en terwijl je nog voort rolt, weer de motor starten. Doe dit wel veilig (snelweg?
) en met oog voor het overige verkeerd e.d.
Zie ook dit draadje;
viewtopic.php?f=32&t=3487
Er kunnen verschillende oorzaken zijn van een ABS storing, zoals defecte sensor, slechte (stekker)verbinding, en de meest beruchte/voorkomende, een accu die niet meer zo fris-en-fruitig is.
En ik zou eerst uitzoeken exact welke storingsmelding de ABS aangeeft via diagnosecomputer, voordat ik geld zou gaan uitgeven.
Zeker als het lijkt dat de kennis schijnbaar ontbreekt dat de ABS weldegelijk uit te lezen is en zelfs te resetten (met de juiste apparatuur).
Anders zou ik een afspraak willen adviseren met onz huis-specialist en tovenaar, Kenny van MotorServiceAmersfoort in Den Dolder.
(hij is momenteel wel op vakantie)
De ABS is weldegelijk uit te lezen, onafhankelijk van de Motronic.
Als je een diagnose-apparaat aansluit op de diagnosestekker, geeft het diagnoseapparaat ook een keuze welke van de twee je wilt uitlezen.
En bij Motronic v2.4 (R1150RT en nieuwer, maar volgens mij ook bij de R850RT) heb je zelfs de mogelijkheid realtime-waardes uit te lezen.
Een en ander afhankelijk van het diagnoseapparaat, natuurlijk.
Ik weet dat omdat ik zelf zo'n diagnoseapparaat heb!
Heb je hem als nog eens heel duidelijk gevraagd welke foutmelding hij dan in de diagnose ziet staan, want dat is een belangrijke indicatie waarom de ABS storing aangegeven wordt.
Of anders een BMW dealeRT benaderen en vragen of zij de storingsmelding voor je willen uitlezen (wel opschrijven!) en eventueel laten resetten.
Een andere mogelijk om ff snel te zien of je zelf die ABS storing kunt resetten;
Terwijl je rijd met een matige snelheid, je motor uitzetten, en terwijl je nog voort rolt, weer de motor starten. Doe dit wel veilig (snelweg?

Zie ook dit draadje;
viewtopic.php?f=32&t=3487
Er kunnen verschillende oorzaken zijn van een ABS storing, zoals defecte sensor, slechte (stekker)verbinding, en de meest beruchte/voorkomende, een accu die niet meer zo fris-en-fruitig is.
En ik zou eerst uitzoeken exact welke storingsmelding de ABS aangeeft via diagnosecomputer, voordat ik geld zou gaan uitgeven.
Zeker als het lijkt dat de kennis schijnbaar ontbreekt dat de ABS weldegelijk uit te lezen is en zelfs te resetten (met de juiste apparatuur).
Anders zou ik een afspraak willen adviseren met onz huis-specialist en tovenaar, Kenny van MotorServiceAmersfoort in Den Dolder.
(hij is momenteel wel op vakantie)
Re: ABS in storing
Heren,
Bedankt voor jullie snelle reactie.
m.b.t. het uitlezen vertelde hij dat dit niet zou kunnen omdat ik een ouder type van de RT heb, dit is dus niet waar begrijp ik?
Verder heb ik erg veel aan de discussie waar je naar verwees. Nu even iemand zoeken met de apparatuur om de ABS door te meten.
- Zit de ABS voor mijn model/type ook onder 't zadel?
- Wat wordt bedoeld met 'tussen pin 2'?
Bedankt voor jullie snelle reactie.
m.b.t. het uitlezen vertelde hij dat dit niet zou kunnen omdat ik een ouder type van de RT heb, dit is dus niet waar begrijp ik?
Verder heb ik erg veel aan de discussie waar je naar verwees. Nu even iemand zoeken met de apparatuur om de ABS door te meten.
- Zit de ABS voor mijn model/type ook onder 't zadel?
- Wat wordt bedoeld met 'tussen pin 2'?
Re: ABS in storing
Ik ben geen ervaringsdeskundige wat betreft de R850RT, dus ik zou je niet kunnen zeggen of de R850RT de ABS niet uitgelezen kon worden, door de leeftijd/ouder type (lees: productie-datum).
Gevoelsmatig denk ik dat die stelling onjuist is, maar kan het niet staven aan mijn eigen ervaringen.
Wat wel kan zijn is dat zijn diagnoseapparatuur niet geschikt is om jou fiets uit te lezen.
Sommige merken diagnoseapparatuur werken met licenties e.d., en dien je voor elk merk of een aantal modellen binnen het merk, aparte aanschaf van licenties/software te doen. Of is de diagnoseapparatuur "generiek" en niet geschikt om (bijv.) de ABS uit te lezen.
Zover mij bekend zit de diagnosestekker inderdaad onder het zadel.
Bij de R1100RT is dat een drie-polig stekker die vaak in een licht-blauwe huls geschoven is, die weer met een tie-wrap op het chassis vast gezet is, nabij de zekeringskast.
(je hoeft de tie-wrap dus niet los te knippen, het stekkertje kan je dus zo uit de blauwe huls schuiven
)
Bij de R1150RT is dat een meer-polige ronde stekker.
Wat het bij de R850RT is, weet ik niet.
Maar ik vermoed dat dit ook de meer-polige ronde stekker is, en gaat die pin-2 verhaal niet op, natuurlijk.
Gevoelsmatig denk ik dat die stelling onjuist is, maar kan het niet staven aan mijn eigen ervaringen.
Wat wel kan zijn is dat zijn diagnoseapparatuur niet geschikt is om jou fiets uit te lezen.
Sommige merken diagnoseapparatuur werken met licenties e.d., en dien je voor elk merk of een aantal modellen binnen het merk, aparte aanschaf van licenties/software te doen. Of is de diagnoseapparatuur "generiek" en niet geschikt om (bijv.) de ABS uit te lezen.
Zover mij bekend zit de diagnosestekker inderdaad onder het zadel.
Bij de R1100RT is dat een drie-polig stekker die vaak in een licht-blauwe huls geschoven is, die weer met een tie-wrap op het chassis vast gezet is, nabij de zekeringskast.
(je hoeft de tie-wrap dus niet los te knippen, het stekkertje kan je dus zo uit de blauwe huls schuiven

Bij de R1150RT is dat een meer-polige ronde stekker.
Wat het bij de R850RT is, weet ik niet.
Maar ik vermoed dat dit ook de meer-polige ronde stekker is, en gaat die pin-2 verhaal niet op, natuurlijk.

Re: ABS in storing
Ik ga morgen even naar de stalling. De garage had het wel over dat er 'alleen maar een 3-polige stekker' aan zat.
Dat betekent dus dat ik de ABS hoogstwaarschijnlijk wel uit kan lezen aangezien de ABS unit van de 1150 bij mijn
weten identiek is aan de 850 (o.a. zelfde artikelnr)
Wellicht dan toch een domme vraag maar ik begrijp nog steeds niet wat er bedoeld wordt met tussen pin 2?
Dat betekent dus dat ik de ABS hoogstwaarschijnlijk wel uit kan lezen aangezien de ABS unit van de 1150 bij mijn
weten identiek is aan de 850 (o.a. zelfde artikelnr)
Wellicht dan toch een domme vraag maar ik begrijp nog steeds niet wat er bedoeld wordt met tussen pin 2?
Re: ABS in storing
"Tussen pin 2.." is het middelste pennetje dus.
Ik zou de “reset terwijl je rijd –methodiek” eens proberen.
Pas wel op dat je niet je contact op het stuurslot zet!!! :shock: :roll:
Want als ik zo lees dat je motor in stalling staat, zou het zo maar kunnen zijn dat je accu aan vervanging toe is, als deze niet goed (meer) op lading en/of capaciteit is.
En dat kan je dus controleren, door onder het rijden het contact af te zetten, terwijl je motor blijft bewegen/rollen, de motor weer te starten.
Want als de accucapaciteit/lading te laag is bij het starten, krijg je ook de beruchte storingsmelding.
Door de motor te (her)starten onder het rijden, kan je die ABS storing (al dan niet tijdelijk) oplossen.
Als het dan al die tijd goed gaat *totdat* je een volgende keer (vanuit stilstand
) start en weer die storingsmelding gelijk krijgt, is het vrijwel zeker je accu, in mijn optiek.
En domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.
Of domme opmerkingen.
Het forum is (ook) een sociaal gebeuren, emoties laten zich moeilijk verwoorden in schrift, dus soms ben ik een beetje dom. :shock:
:lol:
Ik zou de “reset terwijl je rijd –methodiek” eens proberen.
Pas wel op dat je niet je contact op het stuurslot zet!!! :shock: :roll:
Want als ik zo lees dat je motor in stalling staat, zou het zo maar kunnen zijn dat je accu aan vervanging toe is, als deze niet goed (meer) op lading en/of capaciteit is.
En dat kan je dus controleren, door onder het rijden het contact af te zetten, terwijl je motor blijft bewegen/rollen, de motor weer te starten.
Want als de accucapaciteit/lading te laag is bij het starten, krijg je ook de beruchte storingsmelding.
Door de motor te (her)starten onder het rijden, kan je die ABS storing (al dan niet tijdelijk) oplossen.
Als het dan al die tijd goed gaat *totdat* je een volgende keer (vanuit stilstand


En domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.
Of domme opmerkingen.
Het forum is (ook) een sociaal gebeuren, emoties laten zich moeilijk verwoorden in schrift, dus soms ben ik een beetje dom. :shock:

Re: ABS in storing
Dank u zeer voor de reacties!
Morgen ga ik het één en ander proberen. Heb een analoge spanningsmeter geregeld.
De accu is net nieuw, dus dat zou het probleem (hopelijk) niet moeten zijn!
Ik hoop vooral niet dat de hele unit alsnog vervangen moet worden, maar als ik zo
op het forum rond kijk, is dat nog maar zelden de oplossing geweest!
Morgen een update..
Morgen ga ik het één en ander proberen. Heb een analoge spanningsmeter geregeld.
De accu is net nieuw, dus dat zou het probleem (hopelijk) niet moeten zijn!
Ik hoop vooral niet dat de hele unit alsnog vervangen moet worden, maar als ik zo
op het forum rond kijk, is dat nog maar zelden de oplossing geweest!
Morgen een update..
Re: ABS in storing
Als je motor start, en de spanning zakt richting de 10 volt, kan je daar (ook) een ABS storingsmelding door krijgen.
Dan is je accu onvoldoende geladen of de capaciteit te sterk terug gelopen.
Wat betreft je nieuwe accu;
Is die daadwerkelijk nieuw en heb je die onder een lader staan (druppel- of nog beter, acculader)?
Je dynamo is prima in staat je accu op lading te brengen, mits je wel ff gaat rijden.
En het vervangen van de ABS unit zou ik echt pas als allerlaatste doen, als 100% duidelijk is, ook door storingsuitlezing en resetten van de ABS, het probleem niet is opgelost.
Dan is je accu onvoldoende geladen of de capaciteit te sterk terug gelopen.
Wat betreft je nieuwe accu;
Is die daadwerkelijk nieuw en heb je die onder een lader staan (druppel- of nog beter, acculader)?
Je dynamo is prima in staat je accu op lading te brengen, mits je wel ff gaat rijden.
En het vervangen van de ABS unit zou ik echt pas als allerlaatste doen, als 100% duidelijk is, ook door storingsuitlezing en resetten van de ABS, het probleem niet is opgelost.
Re: ABS in storing
Accu is nieuw en heb een druppelaar (optimate 4) aangesloten op de motor via de accessoire-aansluiting in het dashboard zeg maar..
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: ABS in storing
Hoi.
Je hebt dus een multimeter, goed.
Zet dat ding op 20V om 12 V te meten en steek 1 meetpen in pin 2 van de diagnose stekker, is dus de middelste.
De diagnose stekker vind je onder het zadel, een 3-polige stekker in een blauw plastiek houdertje, trek de stekker uit de houder en sluit de mm aan op pen 2.
De andere pen op een goed massapunt.
Zet contact aan en kijk wat die mm doet.
Als alles goed is, gebeurt er niks, of slaat de meter uit naar 12V en blijft daar staan.
Is er een fout opgeslagen, zal de meter uitslaan in pulsen, tel deze.
De pulsen volgen elkaar op met een tijdje niks tussen het aantal pulsen.
Je kunt tussen de 1 en 8 pulsen verwachten.
Om te resetten, steek een stuk draad in pin 2 en de andere kant aan massa.
Contact aan en druk de 'ABS' knop op het dashboard in en houd deze vast voor 10-15 seconden.
Het knipperen houd op en 1 lamp zal branden.
Na 15 sec, laat de knop los, zet contact af en verwijder het draadje.
Als je nu weer het contact aanzet, moeten de 2 lampen samen knipperen.
Knipperen ze weer om en om, dan heb je een harde fout, en ben je de klos.
Dan is het meestal einde oefening voor de module.
Maar je komt uit Haarlem, geloof ik?
Ik zit in Hillegom, kom gerust eens langs.
Groeten, Paul.
Je hebt dus een multimeter, goed.
Zet dat ding op 20V om 12 V te meten en steek 1 meetpen in pin 2 van de diagnose stekker, is dus de middelste.
De diagnose stekker vind je onder het zadel, een 3-polige stekker in een blauw plastiek houdertje, trek de stekker uit de houder en sluit de mm aan op pen 2.
De andere pen op een goed massapunt.
Zet contact aan en kijk wat die mm doet.
Als alles goed is, gebeurt er niks, of slaat de meter uit naar 12V en blijft daar staan.
Is er een fout opgeslagen, zal de meter uitslaan in pulsen, tel deze.
De pulsen volgen elkaar op met een tijdje niks tussen het aantal pulsen.
Je kunt tussen de 1 en 8 pulsen verwachten.
Om te resetten, steek een stuk draad in pin 2 en de andere kant aan massa.
Contact aan en druk de 'ABS' knop op het dashboard in en houd deze vast voor 10-15 seconden.
Het knipperen houd op en 1 lamp zal branden.
Na 15 sec, laat de knop los, zet contact af en verwijder het draadje.
Als je nu weer het contact aanzet, moeten de 2 lampen samen knipperen.
Knipperen ze weer om en om, dan heb je een harde fout, en ben je de klos.
Dan is het meestal einde oefening voor de module.
Maar je komt uit Haarlem, geloof ik?
Ik zit in Hillegom, kom gerust eens langs.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Re: ABS in storing
Ik moet nog even wachten op de spanningsmeter maar tot nu toe de resultaten:
- Lampen knipperen al bij motor op contact zetten
- Heb de motor al rijdende gereset. Bij het tijdens het rijden weer starten brandden beide lampen (niet knipperen). Bij thuiskomst knipperen beide lampen weer bij zodra ik de motor op contact zet.
Ga straks verder meten...
- Lampen knipperen al bij motor op contact zetten
- Heb de motor al rijdende gereset. Bij het tijdens het rijden weer starten brandden beide lampen (niet knipperen). Bij thuiskomst knipperen beide lampen weer bij zodra ik de motor op contact zet.
Ga straks verder meten...
Re: ABS in storing
Aii, dat klinkt dus als een harde fout.
Ik zou de procedure zoals door PaulRS beschreven doorlopen.
Dus het tellen van het aantal pulsjes met de multimeter, en dan de reset-procedure.

Ik zou de procedure zoals door PaulRS beschreven doorlopen.
Dus het tellen van het aantal pulsjes met de multimeter, en dan de reset-procedure.
Re: ABS in storing
Met de multimeter de ABS 'uitgelezen' en het resultaat is helaas code 7, wat dus zou moeten beteken dat de unit kapot is.
Het resetten heeft ook niks opgeleverd. Dat had de garage ook al gedaan voor zover ik weet.
Kan ik hieruit concluderen dat de enige oplossing is om een nieuwe unit te kopen? Ik lees namelijk op het forum
ook meerdere berichten van mensen die ook foutcode 7 hadden, terwijl het aan de sensor(en) bleek te liggen.
Ben dus een beetje huiverig om zomaar zo'n unit aan te gaan schaffen.
Ik denk dat ik dus maar eens goed de tijd moet gaan nemen om alle draadjes bij langs te lopen.
Hoe kan ik constateren dat het eventueel toch aan een sensor blijkt te liggen?
Verder heb ik al een paar keer gelezen dat wanneer de ABS inschakelt een zoemend geluid veroorzaakt. Wanneer
ik mijn motor op contact zet hoor ik wel een zoemend geluid, maar ik had zelf niet de indruk dat dit de ABS is, maar
voor de zekerheid toch maar even chekken of het een ander geluid kan zijn dan de ABS.
Dus wat is het geluid dat je hoort bij het op contact zetten van de motor?
Het resetten heeft ook niks opgeleverd. Dat had de garage ook al gedaan voor zover ik weet.
Kan ik hieruit concluderen dat de enige oplossing is om een nieuwe unit te kopen? Ik lees namelijk op het forum
ook meerdere berichten van mensen die ook foutcode 7 hadden, terwijl het aan de sensor(en) bleek te liggen.
Ben dus een beetje huiverig om zomaar zo'n unit aan te gaan schaffen.
Ik denk dat ik dus maar eens goed de tijd moet gaan nemen om alle draadjes bij langs te lopen.
Hoe kan ik constateren dat het eventueel toch aan een sensor blijkt te liggen?
Verder heb ik al een paar keer gelezen dat wanneer de ABS inschakelt een zoemend geluid veroorzaakt. Wanneer
ik mijn motor op contact zet hoor ik wel een zoemend geluid, maar ik had zelf niet de indruk dat dit de ABS is, maar
voor de zekerheid toch maar even chekken of het een ander geluid kan zijn dan de ABS.
Dus wat is het geluid dat je hoort bij het op contact zetten van de motor?
Re: ABS in storing
Oké, bedankt voor je reactie.
Nog reacties op onderstaande vragen?
Kan ik hieruit concluderen dat de enige oplossing is om een nieuwe unit te kopen? Ik lees namelijk op het forum
ook meerdere berichten van mensen die ook foutcode 7 hadden, terwijl het aan de sensor(en) bleek te liggen.
Ben dus een beetje huiverig om zomaar zo'n unit aan te gaan schaffen.
Wat zijn logische vervolgstappen om andere zaken uit te skuiten
Nog reacties op onderstaande vragen?
Kan ik hieruit concluderen dat de enige oplossing is om een nieuwe unit te kopen? Ik lees namelijk op het forum
ook meerdere berichten van mensen die ook foutcode 7 hadden, terwijl het aan de sensor(en) bleek te liggen.
Ben dus een beetje huiverig om zomaar zo'n unit aan te gaan schaffen.
Wat zijn logische vervolgstappen om andere zaken uit te skuiten
Re: ABS in storing
M.i. zou de volgende stap moeten zijn dat je een diagnose-apparaat aan de motor hangt, om de exacte foutcode te achterhalen.
Want de oorzaak van die foutcode wordt ook aangegeven, bijv. "wielsensor voorkant - geen verbinding" e.d. (dat is wat ik uit mijn diagnose-apparaat lees).
Maar kan ook een remlicht schakelaar zijn, want het hangt allemaal zo'n beetje aan elkaar.
Ik roep dus: fout-code laten uitlezen.
Eventueel bij een BMW dealeRT bij jou in de buurt.
Want de oorzaak van die foutcode wordt ook aangegeven, bijv. "wielsensor voorkant - geen verbinding" e.d. (dat is wat ik uit mijn diagnose-apparaat lees).
Maar kan ook een remlicht schakelaar zijn, want het hangt allemaal zo'n beetje aan elkaar.
Ik roep dus: fout-code laten uitlezen.
Eventueel bij een BMW dealeRT bij jou in de buurt.
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: ABS in storing
ik zou toch inderdaad de boel laten uitlezen.
Anders zoek je naar iets maar weet niet wat.
Probeer Harry Meijer eens.
Vraag gewoon eerst wat het kost en of ze er tijd voor hebben en eventueel wat een reparatie kost al ie uitgelezen is.
Of anders probeer Kenny, is wat verder weg maar zeker een goede monteur met veel verstand en goede oplossingen.
Richard
Anders zoek je naar iets maar weet niet wat.
Probeer Harry Meijer eens.
Vraag gewoon eerst wat het kost en of ze er tijd voor hebben en eventueel wat een reparatie kost al ie uitgelezen is.
Of anders probeer Kenny, is wat verder weg maar zeker een goede monteur met veel verstand en goede oplossingen.
Richard
Re: ABS in storing
Kenny zou ik ook geopperd hebben natuurlijk, ware het niet dat hij op vakantie is t/m 14 februari.
Ik weet niet of je zo lang wilt/kunt wachten?
Kenny heeft dezelfde diagnose-apparaat als ik, plus een nog veel geavanceerde.
Als iemand die storing kan vinden en oplossen is hij het wel.
Ik weet niet of je zo lang wilt/kunt wachten?
Kenny heeft dezelfde diagnose-apparaat als ik, plus een nog veel geavanceerde.
Als iemand die storing kan vinden en oplossen is hij het wel.
Re: ABS in storing
Ik heb er geen haast mee hoor. Dus tot de 14 wachten is geen probleem. Een leuk tochtje richting Amersfoort.
Leest hij ook de ABS uit, net als ik zelf gedaan heb, of leest hij de computer uit? (Dat heet toch de motronic?)
Ik had namelijk begrepen dat dat tweede bij mijn motor niet mogelijk zou zijn, aangezien het een oudere versie is of iets dergelijks.
Als het mogelijk is met mijn motor zal dat mijn volgende stap zijn, aangezien ik er niet zo op zit te wachten dat ik straks een tweede ABS unit thuis
heb liggen terwijl er een draadje o.i.d. stuk blijkt te zijmn.
Leest hij ook de ABS uit, net als ik zelf gedaan heb, of leest hij de computer uit? (Dat heet toch de motronic?)
Ik had namelijk begrepen dat dat tweede bij mijn motor niet mogelijk zou zijn, aangezien het een oudere versie is of iets dergelijks.
Als het mogelijk is met mijn motor zal dat mijn volgende stap zijn, aangezien ik er niet zo op zit te wachten dat ik straks een tweede ABS unit thuis
heb liggen terwijl er een draadje o.i.d. stuk blijkt te zijmn.
Re: ABS in storing
Kenny heeft de diagnose-apparatuur om de Motronic en de ABS uit te lezen, en eventueel te resetten.
Dat zijn halve computers, met een aardig prijskaartje.
De Motronic is er in verschillende versies, bij de R1100RT is dat MA v2.2 software, en die is minder uitgebreid dan bij de R1150RT en R850RT, waar het MA v2.4 is.
Volgens mij heeft leeftijd geen invloed op welke Motronic (en het al dan niet kunnen uitlezen) je hebt, maar het model motor.
Dat zijn halve computers, met een aardig prijskaartje.
De Motronic is er in verschillende versies, bij de R1100RT is dat MA v2.2 software, en die is minder uitgebreid dan bij de R1150RT en R850RT, waar het MA v2.4 is.
Volgens mij heeft leeftijd geen invloed op welke Motronic (en het al dan niet kunnen uitlezen) je hebt, maar het model motor.

- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: ABS in storing
Buiten het feit dat Kenny eigenlijk is Kenny(s) van zaken. Is hij een aardige gozer.
Niet één van Oh er zit een boutje los dat kost je .....
Hij is sympathiek en denkt mee en helpt je met van alles.
Een echte monteur met hart voor de Beemers en zijn berijders.
Als hij je niet kan helpen dan zal je fiets 6 plankjes nodig hebben.
Het is een leuk ritje naar hem en je zal met een grotere smile weggaan bij hem
Succes en hoop dat je binnenkort geen last meer hebt van storingen.
Richard
KENNY FOR PRESIDENT.
Niet één van Oh er zit een boutje los dat kost je .....
Hij is sympathiek en denkt mee en helpt je met van alles.
Een echte monteur met hart voor de Beemers en zijn berijders.
Als hij je niet kan helpen dan zal je fiets 6 plankjes nodig hebben.
Het is een leuk ritje naar hem en je zal met een grotere smile weggaan bij hem

Succes en hoop dat je binnenkort geen last meer hebt van storingen.
Richard
KENNY FOR PRESIDENT.

Re: ABS in storing
Dan wordt het een ritje naar Amersfoort/BMW dealer. Ondanks dat het niet makkelijk oplosbaar blijkt te zijn
wil ik jullie hartelijk danken voor de hulp tot zover. Als ik meer weet zal ik jullie op de hoogte houden!
wil ik jullie hartelijk danken voor de hulp tot zover. Als ik meer weet zal ik jullie op de hoogte houden!
Re: ABS in storing
Dat is mijn ervaring ook;
Kenny is zeer kundig en schroomt niet om het goed uit te zoeken.
Hij heeft het geduld en de ervaring om de oorzaak van een probleem te vinden en je helpt graag daar een goede oplossing voor te vinden.
En hij is ook zo eerlijk om aan te geven als het geen zin heeft, of dat er (ook) nog andere problemen zijn die aandacht verdienen.
RobL.
KENNY FOR PRESIDENT.
Kenny is zeer kundig en schroomt niet om het goed uit te zoeken.
Hij heeft het geduld en de ervaring om de oorzaak van een probleem te vinden en je helpt graag daar een goede oplossing voor te vinden.
En hij is ook zo eerlijk om aan te geven als het geen zin heeft, of dat er (ook) nog andere problemen zijn die aandacht verdienen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
KENNY FOR PRESIDENT.

Re: ABS in storing
Heb nog even zitten 'googlen' over hoe het uitlezen van de motronic werkt maar kan er niet zoveel over vinden.
Waar wordt de apparatuur op aangesloten, op een andere stekker of op dezelfde stekker als die ik gebruikt hebt, alleen dan met speciale apparatuur of wordt er een hele andere methode gebruikt?
Als er iemand bij in de buurt woont met de nodige apparatuur en een handje wil helpen dan hou ik mij natuurlijk aanbevolen :)
Waar wordt de apparatuur op aangesloten, op een andere stekker of op dezelfde stekker als die ik gebruikt hebt, alleen dan met speciale apparatuur of wordt er een hele andere methode gebruikt?
Als er iemand bij in de buurt woont met de nodige apparatuur en een handje wil helpen dan hou ik mij natuurlijk aanbevolen :)
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: ABS in storing
Hoi.
Wat wou je bereiken met de Moronic uitlezen?
Je hebt een ABS storing en dat zit opgeslagen in het brein van de ABS computer.
De Moronic regelt de inspuiting en ontsteking van de motor, heeft niks met de remmerij te maken.
Maar als je toch wilt, dan op diezelfde 3-polige plug als waar je de ABS uitleest, neem je pin 1 en 3 en zet daar de meter over. (of 3 naar massa, is al even gelden dat ik dit met een multimeter deed.)
Contact aan en je zult een 4-cijferige code langs zien komen, gevolgd door een langere puls en dan weer die code, meestal 1122, of 1133 voor de beide Hallgevers, normaal bij een niet lopende motor.
Groeten, Paul.
Wat wou je bereiken met de Moronic uitlezen?
Je hebt een ABS storing en dat zit opgeslagen in het brein van de ABS computer.
De Moronic regelt de inspuiting en ontsteking van de motor, heeft niks met de remmerij te maken.
Maar als je toch wilt, dan op diezelfde 3-polige plug als waar je de ABS uitleest, neem je pin 1 en 3 en zet daar de meter over. (of 3 naar massa, is al even gelden dat ik dit met een multimeter deed.)
Contact aan en je zult een 4-cijferige code langs zien komen, gevolgd door een langere puls en dan weer die code, meestal 1122, of 1133 voor de beide Hallgevers, normaal bij een niet lopende motor.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Re: ABS in storing
Het uitlezen en evt. resetten met behulp van diagnosecomputers gaat via dezelfde plug.
Als ik mijn diagnose computer aansluit krijg ik eerst een voertuigselectie, en daarna een menu met de keuze van het verbinden met de Motronics of het verbinden met de ABS.
Zowel bij het Motronic menu alsook bij het ABS menu kan ik foutcodes uitlezen, resetten, het wissen van de onthouden foutcodes, en afhankelijk van het model, ook testen/initialisaties starten.
En, wederom afhankelijk van het model, zelfs realtime-waardes uitlezen (temperatuur, voltage, e.d.)
Kenny heeft dit apparaat ook, en zelfs ook nog een veel professionelere versie.
Als ik mijn diagnose computer aansluit krijg ik eerst een voertuigselectie, en daarna een menu met de keuze van het verbinden met de Motronics of het verbinden met de ABS.
Zowel bij het Motronic menu alsook bij het ABS menu kan ik foutcodes uitlezen, resetten, het wissen van de onthouden foutcodes, en afhankelijk van het model, ook testen/initialisaties starten.
En, wederom afhankelijk van het model, zelfs realtime-waardes uitlezen (temperatuur, voltage, e.d.)
Kenny heeft dit apparaat ook, en zelfs ook nog een veel professionelere versie.
Re: ABS in storing
Wat wou je bereiken met de Moronic uitlezen?
Was niet mijn eigen idee, maar ik had begrepen dat dat de volgende stap was om te achterhalen wat de oorzaak van de storing, maar volgens mij heb ik jullie dan niet goed begrepen. Ik moet dus mijn ABS met betere apparatuur uit laten lezen en niet eens zo zeer de motronic?
En het uitlezen van de ABS met betere appratuur dan een multimeter heeft dus als meerwaarde dat er specifieke oorzaakcodes naar boven komen waarmee uit te sluiten is of er andere oplossingen zijn dan een nieuwe ABS unit aanschaffen? Dus zelfs wanneer de multimeter code 7 geeft kan deze apparatuur aangeven dat de oorzaak van de storing in de unit in een slechte verbinding o.i.d. zit?
Ik heb de motor ook nog maar net, dus wanneer ik één en ander niet begrijp komt dat vast daardoor:) Maar ik ben lerende! Ik vind het trouwens ongelooflijk hoe snel jullie reageren op al mijn vragen en problemen! Super!
Re: ABS in storing
De ABS en Motronic zijn niet met elkander verbonden op de R1100RT, maar zitten wel naast elkaar in de diagnoseaansluiting.
Pin 2 is de ABS diagnoseaansluiting, Pin 1 & 3 lopen naar de Motronic.
En als ik het elektrische circuit van de R850 bekijk, te vinden in de Handige Download-sectie van dit geweldige forum, is dat krek hetzelfde geval.
Ik heb voor diverse forum-vrienden hun motor wel eens uitgelezen, reset's gedaan e.d., en ik kan uit eigen 1e hand zeggen dat je, afhankelijk van het model motor, je meer informatie uit de Motronic en uit de ABS unit kunt lezen.
Helaas heb ik nog geen 850 uitgelezen, maar het zou mij verbazen als je middels een diagnosecomputer wellicht meer te weten komt.
Maar, ik spreek uit eigen ervaringen op basis van zaken die ik eens een keer gedaan heb, zelf uitgeplozen heb, tegenaan gelopen ben of gelezen heb, hier op dit geweldige forum, of via het interweb.
Dat wil dus zeggen dat ik het niet altijd zeker weet, maar puur op gevoel of enige ervaringen af ga.
Ik adviseer je van harte een afspraak te plannen met Kenny van MotorServiceAmersfoort, hij is zeer ervaren en kundig om duidelijk te krijgen wat er exact aan de hand is, dus wat de oorzaak is en hoe dit het beste opgelost kan worden.
Pin 2 is de ABS diagnoseaansluiting, Pin 1 & 3 lopen naar de Motronic.
En als ik het elektrische circuit van de R850 bekijk, te vinden in de Handige Download-sectie van dit geweldige forum, is dat krek hetzelfde geval.
Ik heb voor diverse forum-vrienden hun motor wel eens uitgelezen, reset's gedaan e.d., en ik kan uit eigen 1e hand zeggen dat je, afhankelijk van het model motor, je meer informatie uit de Motronic en uit de ABS unit kunt lezen.
Helaas heb ik nog geen 850 uitgelezen, maar het zou mij verbazen als je middels een diagnosecomputer wellicht meer te weten komt.
Maar, ik spreek uit eigen ervaringen op basis van zaken die ik eens een keer gedaan heb, zelf uitgeplozen heb, tegenaan gelopen ben of gelezen heb, hier op dit geweldige forum, of via het interweb.
Dat wil dus zeggen dat ik het niet altijd zeker weet, maar puur op gevoel of enige ervaringen af ga.
Ik adviseer je van harte een afspraak te plannen met Kenny van MotorServiceAmersfoort, hij is zeer ervaren en kundig om duidelijk te krijgen wat er exact aan de hand is, dus wat de oorzaak is en hoe dit het beste opgelost kan worden.
Re: ABS in storing
Ik ben alvast een beetje op zoek naar een ABS unit. Ik lees echter op internet het volgende:
Namelijk dat artikel 34512306432 gelijk zou zijn aan:
34512331935
34512331934
34512306435
Klopt dit? Het officiële art. nummer voor mijn type/bouwjaar is namelijk de 34512331935, maar bovenstaande zou betekenen
dat mijn 'vijver' wat groter is.
Heb op ebay bijvoorbeeld deze twee advertenties gevonden, waarbij ik op uiterlijk geen enkel verschil kan ontdekken.
http://cgi.ebay.nl/ABS-Hydroaggregat-34 ... 255dc43eb7
http://cgi.ebay.nl/ABS-Hydroaggregat-34 ... 20b6d9c399
Namelijk dat artikel 34512306432 gelijk zou zijn aan:
34512331935
34512331934
34512306435
Klopt dit? Het officiële art. nummer voor mijn type/bouwjaar is namelijk de 34512331935, maar bovenstaande zou betekenen
dat mijn 'vijver' wat groter is.
Heb op ebay bijvoorbeeld deze twee advertenties gevonden, waarbij ik op uiterlijk geen enkel verschil kan ontdekken.
http://cgi.ebay.nl/ABS-Hydroaggregat-34 ... 255dc43eb7
http://cgi.ebay.nl/ABS-Hydroaggregat-34 ... 20b6d9c399
Re: ABS in storing
Ik zie hier geen enkele verwijzing naar het oliepeil in de verschillende reservoirs
Dit was bij mij het probleem.
GR..M..
Dit was bij mij het probleem.
GR..M..

- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ABS in storing
@Nieuwenhuizen:
Ik zou het aanbod van PaulRS aan nemen en met hem die afspraak maken, is voor jou om de hoek en de uitkomst van het verhaal veranderd er niet door!
Ik zou het aanbod van PaulRS aan nemen en met hem die afspraak maken, is voor jou om de hoek en de uitkomst van het verhaal veranderd er niet door!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- loekoeboeng
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 24 apr 2010, 16:21
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
Re: ABS in storing
Hallo,
Ik heb zelf net een topic over ABS geplaatst. Van de week startte mijn R1100RT uit 97 moeilijk. Na wegrijden bleven de ABS lampjes knipperen. Ook hoorde ik niet het mij bekende schrapend geluid ten teken dat het ABS werkt. Dan stopten de lampjes met knipperen. (v = meer dan 5 km/h) Ik heb toen de motor uitgezet en opnieuw proberen te starten. Dat ging nog moeielijker, maar uiteindelijk sloeg ie aan. Daarna nog steeds storing. Dit nog eens herhaald en de storing bleef. Ook heb ik de motor-uit-motor-aan truuk geprobeerd, maar helaas. De lampjes blijven om en om knipperen. Dat geknipper kan je dan met de ABS-knop uitschakelen, maar keert om de vijf minuten terug. Er blijft dan alleen het onderste ABS-lampje branden. Wat me vanmorgen echter opviel was dat vanmorgen allebie de ABS-lampjes continu bleven branden. Over een traject van meer dan 30 minuten bleven zij branden. Ook nu weer de truuk motor-uit-motor-aan geprobeerd, maar helaas.
Ik heb gelezen dat je middels een stekker onder de buddy met de middelste pin en gebruik van massa en de ABS knop de boel zou kunnen resetten. Maar hoe werkt dit precies en hoe kan ik met gebruikmaking van simpele middelen zelf de pulsen uitlezen om vast te stellen wat e.e.a. nu is?
Ik heb hiervoor een K100LT gehad en die kon ik ook middels een stekker resetten. Ik heb daarbij zelfs het stuurapparaat opengehad en twee spoelen en een diode vervangen. Dat kostte me toen € 2,75 en de storing heeft zich nooit meer voorgedaan. Kan iets dergelijks ook met de R1100RT?
Ik heb zelf net een topic over ABS geplaatst. Van de week startte mijn R1100RT uit 97 moeilijk. Na wegrijden bleven de ABS lampjes knipperen. Ook hoorde ik niet het mij bekende schrapend geluid ten teken dat het ABS werkt. Dan stopten de lampjes met knipperen. (v = meer dan 5 km/h) Ik heb toen de motor uitgezet en opnieuw proberen te starten. Dat ging nog moeielijker, maar uiteindelijk sloeg ie aan. Daarna nog steeds storing. Dit nog eens herhaald en de storing bleef. Ook heb ik de motor-uit-motor-aan truuk geprobeerd, maar helaas. De lampjes blijven om en om knipperen. Dat geknipper kan je dan met de ABS-knop uitschakelen, maar keert om de vijf minuten terug. Er blijft dan alleen het onderste ABS-lampje branden. Wat me vanmorgen echter opviel was dat vanmorgen allebie de ABS-lampjes continu bleven branden. Over een traject van meer dan 30 minuten bleven zij branden. Ook nu weer de truuk motor-uit-motor-aan geprobeerd, maar helaas.
Ik heb gelezen dat je middels een stekker onder de buddy met de middelste pin en gebruik van massa en de ABS knop de boel zou kunnen resetten. Maar hoe werkt dit precies en hoe kan ik met gebruikmaking van simpele middelen zelf de pulsen uitlezen om vast te stellen wat e.e.a. nu is?
Ik heb hiervoor een K100LT gehad en die kon ik ook middels een stekker resetten. Ik heb daarbij zelfs het stuurapparaat opengehad en twee spoelen en een diode vervangen. Dat kostte me toen € 2,75 en de storing heeft zich nooit meer voorgedaan. Kan iets dergelijks ook met de R1100RT?
Transalp, K100RS, K100LT, R1100RT
Re: ABS in storing
Ik heb onderstaande instructie gevolgd. Werkte perfect! Je hebt alleen een analoge multimeter nodig!
PaulRS schreef:Hoi.
Zet dat ding op 20V om 12 V te meten en steek 1 meetpen in pin 2 van de diagnose stekker, is dus de middelste.
De diagnose stekker vind je onder het zadel, een 3-polige stekker in een blauw plastiek houdertje, trek de stekker uit de houder en sluit de mm aan op pen 2.
De andere pen op een goed massapunt.
Zet contact aan en kijk wat die mm doet.
Als alles goed is, gebeurt er niks, of slaat de meter uit naar 12V en blijft daar staan.
Is er een fout opgeslagen, zal de meter uitslaan in pulsen, tel deze.
De pulsen volgen elkaar op met een tijdje niks tussen het aantal pulsen.
Je kunt tussen de 1 en 8 pulsen verwachten.
Om te resetten, steek een stuk draad in pin 2 en de andere kant aan massa.
Contact aan en druk de 'ABS' knop op het dashboard in en houd deze vast voor 10-15 seconden.
Het knipperen houd op en 1 lamp zal branden.
Na 15 sec, laat de knop los, zet contact af en verwijder het draadje.
Als je nu weer het contact aanzet, moeten de 2 lampen samen knipperen.
Knipperen ze weer om en om, dan heb je een harde fout, en ben je de klos.
Dan is het meestal einde oefening voor de module.
Groeten, Paul.
Re: ABS in storing
Dit weekend was het zo ver. Ik heb de ABS unit (gekocht van Ruud) vervangen tijdens een klusdagje met twee maten in Groningen. Gisterochtend vroeg begonnen met demonteren van de kuipdelen en de tank. Het verwijderen van de ABS was een klein karwei en hetzelfde geldt voor het plaatsen van de nieuwe. Na een reset via de diagnosestekker knipperden de ABS lampjes netjes tegelijkertijd en na een paar meter rijden hoorde ik de ABS aanslaan. Mission accomplished. Na wat remvloeistof en remblokken bij de andere motoren, moesten alleen beide kappen nog gemonteerd worden. Dit viel echter erg tegen. Na bijna 3,5 uur was er geen enkele poging om de kappen netjes te monteren. Het leek wel alsof de 'neus' een stukje was verzakt of dat de tank wat hoger lag dan de bedoeling was. Dit laatste lijkt me onwaarschijnlijk aangezien de tank vast zit met een bout op het frame. Hoe dan ook met de bout van de tank vast aan het frame passen de kappen niet. Aangezien het ondertussen 22:30 was hebben we de bout van de tank niet vastgezet waardoor de tank beter op zijn plaatst zakt en vervolgens de kappen gemonteerd. Raar maar waar!
Toen we om 23:00 van Groningen naar Haarlem wilden vertrekken en helemaal klaar waren om te gaan bleek bij het starten van de motor dat deze enorm beroerd liep. Na een reset van de motronic en nakijken van de benzine/lucht toevoer toch maar weer alle kappen (die er net op zaten) verwijderd en alles nageplozen. We kwamen er echter niet uit, dus even goed zoeken op het forum en wat bleek ook daar was een pasklare oplossing voor te vinden namelijk: De slang van de 'gaskabel' was iets omhoog gekomen en vervolgens niet goed terug gezakt in het tonnetje. Dus terug naar de motor slangetje even aantikken en hij draaide weer als nooit tevoren. Vandaag 3 uur gereden en de ABS sleept mooi aan bij het wegrijden en de lampjes blijven daarna keurig uit!
Al met al een leerzame dag en een geslaagde (eerste) klus aan mijn motor! Jammer van de kappen, maar de tank zit muurvast op z'n plek, bij een volgende grote beurt laat ik ém er wel weer netjes opzetten! Verwacht geen problemen namelijk.
Wat impressies:



Toen we om 23:00 van Groningen naar Haarlem wilden vertrekken en helemaal klaar waren om te gaan bleek bij het starten van de motor dat deze enorm beroerd liep. Na een reset van de motronic en nakijken van de benzine/lucht toevoer toch maar weer alle kappen (die er net op zaten) verwijderd en alles nageplozen. We kwamen er echter niet uit, dus even goed zoeken op het forum en wat bleek ook daar was een pasklare oplossing voor te vinden namelijk: De slang van de 'gaskabel' was iets omhoog gekomen en vervolgens niet goed terug gezakt in het tonnetje. Dus terug naar de motor slangetje even aantikken en hij draaide weer als nooit tevoren. Vandaag 3 uur gereden en de ABS sleept mooi aan bij het wegrijden en de lampjes blijven daarna keurig uit!
Al met al een leerzame dag en een geslaagde (eerste) klus aan mijn motor! Jammer van de kappen, maar de tank zit muurvast op z'n plek, bij een volgende grote beurt laat ik ém er wel weer netjes opzetten! Verwacht geen problemen namelijk.
Wat impressies:



- peijsj
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
- Type: R1100RT
- Locatie: Asten Heusden
Re: ABS in storing
Tijdens de laatste tech dag bij Vioma hebben ook 2 collega's ontzettend staan te kl.ten om de tupperware er weer op te schroeven. Hetzelfde probleem. Wat me nu opvalt is dat ook die 2 motoren buiten stonden de hele dag net zoals jullie blijkbaar. We hebben het eigenlijk uitgesloten maar zou de zon dan toch niet van invloed kunnen zijn 

Re: ABS in storing
Wat silicone spray op de voorste tankrubbers spuiten wil wel eens helpen dan glijdt de tank makkelijker op z'n plaats .
Re: ABS in storing
Wat ik me nog afvroeg:
klopt dat wanneer je stil komt te staan de ABS weer uitvalt? Ik heb namelijk het idee dat wanneer ik weer wegrijdt ik de ABS weer aan hoor slaan. Klopt dat?
klopt dat wanneer je stil komt te staan de ABS weer uitvalt? Ik heb namelijk het idee dat wanneer ik weer wegrijdt ik de ABS weer aan hoor slaan. Klopt dat?
Re: ABS in storing
niet dat ik dat kan horen (heb oordoppen in) maar ABS werkt inderdaad niet onder de 15km/uur (zoiets) dus zou inderdaad kloppen
Stoffel
Stoffel
Re: ABS in storing
Ik wil de rem olie van mijn motor vervangen (r1150rt 2003) en de olie voor de kopp. Hoe ga ik te werk?
- Benji
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: ABS in storing
Welkom thije, het is altijd leuk als jeje effe voorsteld. Probeer de zoek functie en type eens in ''Onderhoud i-ABS'', hier staat een verhaaldje van PaulRS met foto's.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht