Volgens mij niet echt een slechte vraag, toch ?Tussen Woerden en Gouda is sinds december eindelijk die spitsstrook
open, maar deze strook heeft afwijkende belijning (lange strepen en korte
tussenruimtes, in plaats van korte strepen). Waarom is dat ??
Bij file ligt die streep namelijk precies in het gebied waar ik als motorrijder
tussen de auto's door mag rijden. Bij regen -en juist dan staan er files-
is belijning echter zeer glad. Niet voor niets wordt er bij motorrijles
op gehamerd om zo veel mogelijk om het wit heen te rijden. De situatie
bij spitsstroken maakt echter dat ik gedwongen wordt om op de belijning
te rijden. Waarom is hier geen rekening mee gehouden ?
Gisteren ontving ik dit als antwoord:
En bij die laatste regel brak mijn spreekwoordelijke klomp (of motorlaars)De belijning die op het wegdek tussen Woerden en Gouda is aangebracht, wordt ook wel '9-3-markering' genoemd, vanwege de 9 meter lange streep en de tussenruimte van 3 meter. De markering is op deze locatie inderdaad afwijkend ten opzichte van de markering op de overige rijstroken. Dit gebeurt bij alle spitsstroken die aan de linkerzijde van de weg liggen om deze duidelijk aan te geven.
Het is bekend dat markeringen voor motorrijders altijd een heikel punt zijn, maar de toegepaste thermoplastische markering is de standaardmarkering die op rijkswegen wordt toegepast. Wij wijzen u er bij deze op dat Rijkswaterstaat het tussendoor rijden van motorrijders niet gedoogd.

Dat RWS de spitsstroken duidelijk wil markeren kan ik me voorstellen, maar wat hebben ze met 'gedogen' te maken ? Volgens mij wordt dat bepaald door de wetgever in het verkeersregelement, en niet door de partij die de wegen beheert.
Wat vinden jullie hiervan ?
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)