nieuwe accu maar ABS blijft branden
Moderator: RT_Patrick
- wimmers
- Type: R1100RT
nieuwe accu maar ABS blijft branden
Beste mensen, even een vraagje aan jullie techneuten.
Ik heb een R1100rt waarvan de laatste tijd de ABS lampjes niet direct uitgingen. Na een klein stukje gereden te hebben en de motor uit en weer aan gezet te hebben en weg te rijden gingen de lampjes tot voor kort gewoon uit.
De laatste tijd gebeurde dit niet en bleven ze dus branden. Meestal betekende dit dat de accu aan zijn einde kwam, dus nieuwe accu geplaatst maar het probleem blijft. Het is trouwens een onderhoudsvrije accu. Kan het betekenen dat de accu nog even doorgeladen moet worden en een nachtje aan de lader of moet ik me zorgen gaan maken? De motor is gewoon een 12V-18Ah. De oude accu was een 12V-20Ah. We hebben de spanning gemeten en tijden stationair draaien geeft hij gewoon netjes 14 aan. Heeft er iemand een tip? Of mf zal ik de accu omwisselen voor een 22Ah.
Ik heb een R1100rt waarvan de laatste tijd de ABS lampjes niet direct uitgingen. Na een klein stukje gereden te hebben en de motor uit en weer aan gezet te hebben en weg te rijden gingen de lampjes tot voor kort gewoon uit.
De laatste tijd gebeurde dit niet en bleven ze dus branden. Meestal betekende dit dat de accu aan zijn einde kwam, dus nieuwe accu geplaatst maar het probleem blijft. Het is trouwens een onderhoudsvrije accu. Kan het betekenen dat de accu nog even doorgeladen moet worden en een nachtje aan de lader of moet ik me zorgen gaan maken? De motor is gewoon een 12V-18Ah. De oude accu was een 12V-20Ah. We hebben de spanning gemeten en tijden stationair draaien geeft hij gewoon netjes 14 aan. Heeft er iemand een tip? Of mf zal ik de accu omwisselen voor een 22Ah.
Wim Immers
Re: nieuwe accu maar ABS blijft branden
Een zwaardere accu is m.i. niet de oplossing voor jou op dit moment.
Normaal gesproken zullen bepaalde ABS-storingen zichzelf moeten "resetten".
Belangrijk is ook te vermelden exact welke ABS-storing je ziet;
Knipperen de beide lampjes om-en-om of gelijktijdig?
Als het om-en-om is, is het inderdaad een ABS storing.
Gelijktijdig betekend initialisatie/opstart, en die zou na x-aantal meters (het ronddraaien van de wielen) vanzelf moeten uitgaan.
Ik zou inderdaad beginnen met het goed laden van de (nieuwe) accu.
Dan een keer starten en rijden, dan zou de "storing" zich moeten resetten.
En anders moet je de Motronics laten uitlezen en eventueel via de diagnose-computer laten wissen.
Schijnt ook met een schakelaar en ledje te kunnen, zoek anders even op ABS reset.
Wat men ook wel eens aangeeft om de ABS te resetten is om tijdens het rijden het contact uit te zetten en terwijl de motor "doorrolt" de motor weer te starten.
Ikzelf zou dat niet doen, dat kan levensgevaarlijk zijn, me dunkt.
Of je moet het doen op een grote parkeerplaats waar geen ander verkeer (of voetgangers!) zijn.
Normaal gesproken zullen bepaalde ABS-storingen zichzelf moeten "resetten".
Belangrijk is ook te vermelden exact welke ABS-storing je ziet;
Knipperen de beide lampjes om-en-om of gelijktijdig?
Als het om-en-om is, is het inderdaad een ABS storing.
Gelijktijdig betekend initialisatie/opstart, en die zou na x-aantal meters (het ronddraaien van de wielen) vanzelf moeten uitgaan.
Ik zou inderdaad beginnen met het goed laden van de (nieuwe) accu.
Dan een keer starten en rijden, dan zou de "storing" zich moeten resetten.
En anders moet je de Motronics laten uitlezen en eventueel via de diagnose-computer laten wissen.
Schijnt ook met een schakelaar en ledje te kunnen, zoek anders even op ABS reset.
Wat men ook wel eens aangeeft om de ABS te resetten is om tijdens het rijden het contact uit te zetten en terwijl de motor "doorrolt" de motor weer te starten.
Ikzelf zou dat niet doen, dat kan levensgevaarlijk zijn, me dunkt.
Of je moet het doen op een grote parkeerplaats waar geen ander verkeer (of voetgangers!) zijn.
- wimmers
Dat dacht ik wel dat jij als eerste zou reageren.
Oke ik zet contact aan en dan branden beiden lampen. Zodra ik start knipperen ze om en om, maar ik heb deze motor nu ongeveer 5 jaar en dat heeft hij altijd al gedaan. In het verleden hoorde je dat welbekende aanslepende geluid wanneer je weg reed en dan gingen de lampen uit. De accu heb ik eergisteren gekocht en net ingebouwd. Omdat de tank leeg was heb ik even een paar minuten gestolen van de baas om te gaan tanken en te kijken of de abs lampjes weer uit zouden gaan. Maar helaas ze blijven om en om knipperen.
Oke ik zet contact aan en dan branden beiden lampen. Zodra ik start knipperen ze om en om, maar ik heb deze motor nu ongeveer 5 jaar en dat heeft hij altijd al gedaan. In het verleden hoorde je dat welbekende aanslepende geluid wanneer je weg reed en dan gingen de lampen uit. De accu heb ik eergisteren gekocht en net ingebouwd. Omdat de tank leeg was heb ik even een paar minuten gestolen van de baas om te gaan tanken en te kijken of de abs lampjes weer uit zouden gaan. Maar helaas ze blijven om en om knipperen.
Wim Immers
Als je nog de mogelijk hebt, zou ik hem omruilen voor een Odissy accu!
Wel duur, maar een betere bestaat niet!
Mijn ervaring is, alle ABS storingen behoren tot het verleden!
gr Miklos
Wel duur, maar een betere bestaat niet!
Mijn ervaring is, alle ABS storingen behoren tot het verleden!
gr Miklos
Ehm, ik heb het toch voor elkaar gekregen een ABS storing te krijgen met een Odyssey accu. :shock:Miklos schreef:... Odissy accu.. alle ABS storingen behoren tot het verleden!
Maar ik had dan ook te kort achterelkaar gestart (mijn choke werkt helaas nog steeds niet, waardoor de motor weer uitging)
En het is bij al mijn startingen, slechts 1x voor gekomen.
Tip van de dag: Als je motor uitgaat nadat je gestart hebt, altijd heel ff wachten met weer opnieuw starten. :shock: :lol:
Maar de Odyssey is wel een hele sterke accu die veel kan hebben, en zeker een aanrader!
Een duurdere accu lost inderdaad geen ABS storingen op. Maar een nieuwe accu lost soms wel de storing op. Een collega van mij heeft ook een RT en zijn ABS lamp gaat ook aan als hij de motor start. Als hij hem dan weer uitzet en opnieuw start blijft de lamp weer uit. Maar hij heeft wel een zwakke accu omdat hij de motor bijna nooit gebruikt.
Ton
Ton
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 28 jan 2011, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Wim, ik heb destijds het zelfde gehad met mijn R1100RT.Na het plaatsen van de nieuwe accu moest de dealer het systeem resetten, hij vroeg daar destijds zelfs Dfl 25.= voor, vervolgens nooit meer problemen gehad.
Op het web zwerft een schema rond van een home-made-tool om dit doen, ik hem niet liggen en destijds was Internet iets voor computernerds!
succes,
Op het web zwerft een schema rond van een home-made-tool om dit doen, ik hem niet liggen en destijds was Internet iets voor computernerds!
succes,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Voordat je reset zou het m.i. soms wel belangrijk te weten wat de Motronic aangeeft als zijnde de storingsveroorzaker.
Het is dat je te ver weg zit anders zou ik dat wel ff voor je gedaan hebben, ik heb zo'n diagnose- en reset-apparaat.
Nu is het wel zo dat een storingsmelding terug zal komen als er écht iets aan de hand is, en in zo'n geval krijg je de storingsmelding vrij snel weer terug na het kort rijden.
In zo'n geval is het verstandig om wel je Motronic uit te laten lezen, natuurlijk.
UITLEZEN:
Het uitlezen van de ABS foutcodes lijkt erg veel op het uitlezen van de Motronic computer.
Ook hier wordt doormiddel van spanningvallen een foutcode doorgegeven.
De code bestaat echter maar uit 1 getal, 3 t/m 12.
Er is alleen een foutcode aanwezig als de ABS lampen dit aangeven! (om en om knipperen)
Het uitlezen kan gebeuren met een Analoge voltmeter (of met een zelfbouw LED tester, die zijn er namelijk ook)
De spanningvallen zijn zeer kort en daarom niet goed digitale meter uit te lezen, deze is hiervoor te langzaam.
De procedure:
Contact uit
Sluit de analoge voltmeter (of LED-tester) aan tussen pin 2 van de diagnosestekker en een massa-punt (kale frame, accu min-pool)
Zet het contact aan.
Foutcode uitlezen, tel het aantal spanningvallen. Geen spanningvallen is geen fouten. (De spanning vallen zijn zeer kort)
Zet het contact weer uit
Foutcode Tabel:
3 Wielsensor voor
4 Wielsensor achter
5 Te lage accuspanning
6 ABS relay (in zekeringskast)
7 Drukmodulator
8 Externe storing
9 ABS waarschuwingslamp
12 onbekend, is gelogd als de ABS schakelaar langer als 2 seconden is ingedrukt
Realiseer wel de beperkingen van de Motronic;
Die kan het verschil niet zien tussen een kapot onderdeel, draadbreuk of een slechte stekkerverbinding.
Als er een foutcode aanwezig is, reset de Motronic en activeer het ABS systeem (rijden) en kijk of de storing terug komt.
Als een ABS-fout steeds terugkomt, controleer eerst het onderdeel visueel en loop al de stekkers na (corrosie?)
Meet eventueel de bedrading door.
En ga niet zomaar onderdelen bestellen, ABS onderdelen kunnen duur zijn.
Check, dubbel-check, triple-check wat dat betreft.
Het is dat je te ver weg zit anders zou ik dat wel ff voor je gedaan hebben, ik heb zo'n diagnose- en reset-apparaat.
Nu is het wel zo dat een storingsmelding terug zal komen als er écht iets aan de hand is, en in zo'n geval krijg je de storingsmelding vrij snel weer terug na het kort rijden.
In zo'n geval is het verstandig om wel je Motronic uit te laten lezen, natuurlijk.
UITLEZEN:
Het uitlezen van de ABS foutcodes lijkt erg veel op het uitlezen van de Motronic computer.
Ook hier wordt doormiddel van spanningvallen een foutcode doorgegeven.
De code bestaat echter maar uit 1 getal, 3 t/m 12.
Er is alleen een foutcode aanwezig als de ABS lampen dit aangeven! (om en om knipperen)
Het uitlezen kan gebeuren met een Analoge voltmeter (of met een zelfbouw LED tester, die zijn er namelijk ook)
De spanningvallen zijn zeer kort en daarom niet goed digitale meter uit te lezen, deze is hiervoor te langzaam.
De procedure:
Contact uit
Sluit de analoge voltmeter (of LED-tester) aan tussen pin 2 van de diagnosestekker en een massa-punt (kale frame, accu min-pool)
Zet het contact aan.
Foutcode uitlezen, tel het aantal spanningvallen. Geen spanningvallen is geen fouten. (De spanning vallen zijn zeer kort)
Zet het contact weer uit
Foutcode Tabel:
3 Wielsensor voor
4 Wielsensor achter
5 Te lage accuspanning
6 ABS relay (in zekeringskast)
7 Drukmodulator
8 Externe storing
9 ABS waarschuwingslamp
12 onbekend, is gelogd als de ABS schakelaar langer als 2 seconden is ingedrukt
Realiseer wel de beperkingen van de Motronic;
Die kan het verschil niet zien tussen een kapot onderdeel, draadbreuk of een slechte stekkerverbinding.
Als er een foutcode aanwezig is, reset de Motronic en activeer het ABS systeem (rijden) en kijk of de storing terug komt.
Als een ABS-fout steeds terugkomt, controleer eerst het onderdeel visueel en loop al de stekkers na (corrosie?)
Meet eventueel de bedrading door.
En ga niet zomaar onderdelen bestellen, ABS onderdelen kunnen duur zijn.
Check, dubbel-check, triple-check wat dat betreft.
- wimmers
Beste mensen, een hoop kennis komt er los. Dit maakt dit forum zo sterk en geweldig.
Even een update van mijn kant. Ben vanmiddag na het werk lekker naar huis gereden met mijn motor maar wel met een omweg. Na zo'n 30 km de motor voor het stoplicht uit en aan gezet. Starten ging beter maar lampjes bleven knipperen.
Toen bedacht ik me ineens ergens gelezen te hebben dat je het systeem ook k
Al rijdend kunt resetten. Op een rustig stukje weg trok mijn koppeling in en zette de motor uit. ik liet de motor een klein stukje zo doorrollen zette toen het contact weer aan, startte de motor en ik hoorde plotseling de abs aanslepen en de lampen gingen uit. Stukje doorgereden en gestopt en de motor weer uit en aan gezet en weggereden en tot nu toe werkt alles weer naar behoren. Thuis de motor aan de lader. Ik denk dat de accu nog niet geheel op spanning was/is en dat dat de problemen veroorzaakte. Ik hoop dat het probleem weg is mocht dit niet zo zijn dan meld ik mij weer. En Dutchmidiman gelderland midden is echt niet zo ver weg hoor. Onlangs nog een briefweggebracht naar een adres midden in de Ardennen. Lekker een dagje op en neer gereden. Oke ik deed het voor de werkgever van mijn vrouw maar werd prima beloond. Dus wanneer de problemen blijven maak ik graag gebruik van je aanbieding.
Even een update van mijn kant. Ben vanmiddag na het werk lekker naar huis gereden met mijn motor maar wel met een omweg. Na zo'n 30 km de motor voor het stoplicht uit en aan gezet. Starten ging beter maar lampjes bleven knipperen.
Toen bedacht ik me ineens ergens gelezen te hebben dat je het systeem ook k
Al rijdend kunt resetten. Op een rustig stukje weg trok mijn koppeling in en zette de motor uit. ik liet de motor een klein stukje zo doorrollen zette toen het contact weer aan, startte de motor en ik hoorde plotseling de abs aanslepen en de lampen gingen uit. Stukje doorgereden en gestopt en de motor weer uit en aan gezet en weggereden en tot nu toe werkt alles weer naar behoren. Thuis de motor aan de lader. Ik denk dat de accu nog niet geheel op spanning was/is en dat dat de problemen veroorzaakte. Ik hoop dat het probleem weg is mocht dit niet zo zijn dan meld ik mij weer. En Dutchmidiman gelderland midden is echt niet zo ver weg hoor. Onlangs nog een briefweggebracht naar een adres midden in de Ardennen. Lekker een dagje op en neer gereden. Oke ik deed het voor de werkgever van mijn vrouw maar werd prima beloond. Dus wanneer de problemen blijven maak ik graag gebruik van je aanbieding.
Wim Immers
Ehm, ja, dat is wat ik in mijn eerste reactie naar jou ook bedoelde.wimmers schreef:...Toen bedacht ik me ineens ergens gelezen te hebben dat je het systeem ook al rijdend kunt resetten....

Toegegeven, het is wellicht krom/anders geschreven, maar ik bedoelde krek hetzelfde.dutchmidiman schreef:Wat men ook wel eens aangeeft om de ABS te resetten is om tijdens het rijden het contact uit te zetten en terwijl de motor "doorrolt" de motor weer te starten.

Je accu is inderdaad nogal belangrijk, anders hadden Herrn. BMW wel een kickstarter gemonteerd. :lol:
Maar ff serieus;
Door het ontwerp is de ABS nogal gevoelig voor wat betreft (te lage) spanning/stroom.
Een té lage accu-spanning kan ABS storing geven.
Als je regelmatig rijd op de motor, zal de accu redelijk goed op peil gehouden worden.
Daarentegen zal bij minder vaak rijden en afhankelijk hoe je motor gestald wordt (buitenlucht, schuur, o.i.d.) het noodzakelijk kunnen zijn een accu-lader te gebruiken.
En dan een accu-lader en géén druppellader.
Tenminste, als je lang(er) van je accu wilt genieten.
Hopelijk is het probleem voor je opgelost, we lezen het tzt wel.
- wimmers
Ja dat is waar ook dat had jij geschreven. Gelukkig schoot het tebinnen.
Mijn oude accu heeft ruim 5 jaar dienst gedaan, wellicht langer.
In principe rij ik iedere dag naar het werk met de motor behalve dan de laatste weken. Ben niet bang voor de kou maar mijn motortje is mij lief, heel lief.
Dus stond hij in de voortuin onder een hoes maar aan de bmw-lader. Ik weet niet of dit een gewone of druppellader.
Het is zo'n kleine qvierkante blauwe lader. Iedere dag wanneer ik thuis kom gaat de plug erin, zomers en 's winters.
Van het weekend nog even een keer testen of het zo blijft. I'll be back!
Mijn oude accu heeft ruim 5 jaar dienst gedaan, wellicht langer.
In principe rij ik iedere dag naar het werk met de motor behalve dan de laatste weken. Ben niet bang voor de kou maar mijn motortje is mij lief, heel lief.
Dus stond hij in de voortuin onder een hoes maar aan de bmw-lader. Ik weet niet of dit een gewone of druppellader.
Het is zo'n kleine qvierkante blauwe lader. Iedere dag wanneer ik thuis kom gaat de plug erin, zomers en 's winters.
Van het weekend nog even een keer testen of het zo blijft. I'll be back!

Wim Immers

5 jaar met een accu is redelijk netjes.
Nabij 5 jaar begint de capaciteit van de accu terug te lopen.
En dat merk je vooral bij kou weer.
Met dit koude weer (het is nu -3,4 graden hier) heeft de accu het extra te verduren.
Ik begrijp heel goed dat je om de motor geeft, dat is ook niet zo heel vreemd natuurlijk.
Het is een passie.

Die blauwe BMW lader is volgens mij een druppel-lader (van de K-serie als ik het wel heb

Dat blijkt, met 5 jaar lang dezelfde accu.
Netjes hoor!

- wimmers
Nog even een up-date van mijn kant. Ik heb de accu toch maar omgeruild. Ik had een 18 ampere accu gekregen maar bleef problemen houden met het ABS. Zondag wilde hij bijna niet starten, met multi-meter fout uitgelezen en deze gaf 5 signalen door dus de accuspanning was te laag. 10 Minuten een acculader erop en toen was het starten als de wiedeweerga maar nog steeds het ABS. In de manual staat dat er een 19 Ah accu inmoet en mijn vorige accu was 20 Ah. Maandag met de accu-central Gouda gebeld en ik kon hem kosteloos omruilen voor 22Ah exemplaar. Keurige service vond ik dit. In verband met de weersomstandigheden nog niet aan toe gekomen om deze in te bouwen. Het enige waar ik tegen aanloop is het feit dat ik de accupolen nog moet aanpassen.
De aansluitingen zitten bovenop en zijn niets meer dan twee schroefjes. Ik denk niet dat de bestaande accu kabelaansluitingen erop berekend zijn dat ik deze zo kan aansluiten. Of ik maak van accukabel twee korte verlengstukjes (met krimpkous) of ik moet opzoek gaan naar twee kleine haakse hoekstukjes. Heeft iemand tips? Kan iemand een beetje redelijk droog weer bestellen zodat ik dit wellicht vandaag nog kan gaan doen?

De aansluitingen zitten bovenop en zijn niets meer dan twee schroefjes. Ik denk niet dat de bestaande accu kabelaansluitingen erop berekend zijn dat ik deze zo kan aansluiten. Of ik maak van accukabel twee korte verlengstukjes (met krimpkous) of ik moet opzoek gaan naar twee kleine haakse hoekstukjes. Heeft iemand tips? Kan iemand een beetje redelijk droog weer bestellen zodat ik dit wellicht vandaag nog kan gaan doen?

Wim Immers
- wimmers
Laatste nieuws mensen. Bij thuiskomst direct begonnen. De plastic tupperware van de linkerkant was nog los en was dus zo verwijderd. Ik hoefde maar 1 aansluiting om te buigen en kon het zo aansluiten. Het scheelt niet veel maar bij wijze van spreken hoefde ik maar aan de startknop te denken en hij liep. Snel een klein testritje in de straat en bij het optrekken het vertrouwde geluid van de abs. Het mindere weer neem ik maar voor lief maar als het een beetje kan ga ik morgen weer lekker op de motor. Bedankt mensen voor de tips en jullie aandacht en wijsheid. Topforum!
Wim Immers
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1839 Weergaves
-
Laatste bericht door PeterPallas
-
- 13 Reacties