Beantwoord: chippen rt 1150

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
marcel

Beantwoord: chippen rt 1150

Ongelezen bericht door marcel »

Wat is het grote voordeel van chippen van je motor. Ze zeggen dat het verbruik omlaag gaat, maar dat zit ook in je rechterhand. Heeft iemand ervaring hiermee?
Inspector Gadget

Re: chippen rt 1150

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ervaring uit 1e hand (dus zelf gedaan, samen met Kenny) op een R1100RT en ik zeg *niet* doen.

Het licht er natuurlijk aan welke chip je gaat gebruiken in hoeverre je echt plezier en "winst" haalt.

Volgens opgaven van de diverse fabrikanten moet je rekenen op 5 tot ca. 7 pk extra.
Bovenop de 90 pk (R1100RT) of 95 pk (R1150RT) die je al hebt.

Wat chip-tuning bij een injectiemotor inhoudt is dat de programmeur van die chip je bestaande motor-management (ECU genaamd bij auto's, Motronic bij BMW) een andere "mapping" geeft.
Je huidige Motronic heeft namelijk al meerdere mappings.
Een mapping is een combinatie van allerlei parameters, zoals brandstofinspuiting, begrenzingen, in- of uitschakeling van bepaalde functies en sensoren, e.d.

Middels de beroemde/beruchte code-plug in je zekeringskast wordt een bepaalde mapping gekozen.
Bijvoorbeeld, dat je een lambda-sensor hebt en een uitlaat met katalysator, of juist geen lamda-sensor en daarentegen een CO2-potmeter.
Maar ook als je in een regio zit met hele slechte kwaliteit brandstof, dan is daar ook een speciale code-plug voor.
Enzovoort.

Zo zit er ook nog een zgn. nood-loop mapping in die de Motronic inschakelt zodra er een technisch probleem (oliedruk, motortemperatuur? _001) door de Motronic (via 1 van de vele sensoren) geconstateerd wordt. Hierbij wordt geheel automatisch door de Motronic ingeschakeld om eventuele verdere schade aan de motor te proberen te beperken. Zoals het "knijpen" van het motorvermogen, etc, etc.

Wat ik bemerkt heb bij veel van die chip-tuners is dat ze gebruik (lees: misbruik) maken van het noodloop-programma.
In hun instructies staat 9 van de 10 keer dat je motor eerst nauwgezet precies moet afstellen, pas dan de chip vervangen en dan de code-plug moet verwijderen (!)
En dat is dus normaal gesproken de noodloop-mapping.
Je kunt overigens op elke BMW R11xx motor die noodloop "forceren" door de code-plug te verwijderen.

Het "alleen" vervangen van de chip bij een injectiemotor is op de keeper beschouwt niet voldoende.
Je dient eigenlijk de tuning-mapping (dus al die parameters) in die chip aan te passen op die motor.
Er is eigenlijk geen "one-size fits all" zoals vaak bij dieselmotoren wel het geval is (geloof mij, alle diesels die ik bezit cq. bestuur zijn allemaal getuned en vrijwel allemaal "off the shelf" met meer dan uitstekende resultaten).

Kenny, ik en zelfs de fabrikant (!!) hebben herhaalde pogingen gedaan om die chip-tuning op mijn fiets een enigszins bevredigend resultaat te laten geven.
Uren en dagen hebben we er aan gespendeerd. Maar ander dan een enorme neiging elke keer tot een wheelie en vele knallen uit de uitlaat, het mocht allemaal niet baten.
Voor de chip liep de motor als een zonnetje (zoals het Kenny Magic betaamt), met de chip liep de motor heel erg beroerd.
Veel te rijk, enorm zenuwachtig, en hoog verbruik.
Uiteindelijk heeft de fabrikant (!) er voor koos mij het geld terug te geven.

Uiteraard heb ik met de diverse experts in dat veld gesproken, en ze raden het sterk af op de BMW's.
Of dat komt omdat de BMW's tot een bepaalde hoogte om milieutechnische redenen "geknepen" zijn, en dus niet veel "vet om het bot" hebben om mee te "tunen", ben ik nooit achter gekomen. Maar dat is een beetje mijn vermoede, maar ik ben geen motorexpert wat dat betreft.
Omdat ik vooralsnog geen gerenommeerd bedrijf gevonden heb die het resultaat als het ware kan "garanderen".
Het is meer dan vaak trial-and-error, waarbij ik vooralsnog alleen maar "error", "error","error","error","error", hoor in het veld.

Maar, wellicht heb je meer geluk, het is en blijft een enorme gok.
(en als je niet oppast, een dure gok als je schade krijgt, wat niet geheel ondenkbaar is)
Ikzelf heb gekozen voor grotere bochten, andere uitlaat en meer open luchtfilter, en ik heb wat reacties gezien wat voor een (groot) verschil dat maakt versus een "standaard" R1100RT.

Mijn advies, voor wat het waard is, is geen chip-tuning te doen.

Veel betere resultaten haal met grotere bochten en andere uitlaat (en ander luchtfilter, hoewel ik daar nog steeds niet van overtuigd ben dat dit echt zo veel uitmaakt).
Is wel duurder dan zo'n chip, maar absoluut veel minder gedonder, is mijn ervaring.

En het verbruik gaat in mijn ervaring dan zelfs naar beneden!
Maar nu rij ik natuurlijk op mijn manier, en dat is matig, zowel in techniek als snelheid. :shock: :$
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3358
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: chippen rt 1150

Ongelezen bericht door HansD »

Een andere mogelijkheid (dan direct chippen zoals ROb hierboven beschrijft) is een extra moduie die met de bestaande Motronic meekijkt en de injectie bijstuurt. Dit is dus niet ter vervanging van de bestaande Motronic, en grijpt ook niet direct in in de Motronic. Dit heet dan ook wel een piggy-bag (rugzak) systeem.
Voorbeeld daarvan is Rapidbike. Hiervan zijn tegenwoordig diverse types te krijgen.
Bij problemen haal je deze gewoon los en je hebt je originele BMW Motronic weer terug (heb ik trouwens nog nooit gedaan).

Op mijn R1100RT is een basis module Rapidbike gemonteerd die bij elke gasstand en toerental instelbaar is en de injectie bijstuurd (iets meer of iets minder inspuiten).
Dit Werkt probleemloos en perfect en wordt door Ruud Freriks uit Goes op maat voor je afgesteld op zijn proefbank. (daar is hij zo'n uurtje mee bezig)
Dit is een redelijke dure grap, maar mijn R1100RT loopt perfect en heeft een veel betere (ook snellere) gasresponse dan de standaard R1100RT.
Meer info bijv. op:
http://www.rapidbike.be/

Zoek maar eens op Rapidbike op dit forum, of lees:
viewtopic.php?f=35&t=513&p=5637&hilit=rapidbike#p5637

Hans
marcel

Re: chippen rt 1150

Ongelezen bericht door marcel »

Nou, het is mij helemaal duidelijk.

Groet, marcel
jasper75

Re: chippen rt 1150

Ongelezen bericht door jasper75 »

Ik ben hier niet zo in thuis maar geld dit verhaal ook voor een power commander? of is dit misschien het zelfde?

Gr Jasper
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3358
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: chippen rt 1150

Ongelezen bericht door HansD »

jasper75 schreef:Ik ben hier niet zo in thuis maar geld dit verhaal ook voor een power commander? of is dit misschien het zelfde?

Gr Jasper
Ik ken Power Commander niet, maar heb even ge-Google-t. Het lijkt er veel op. PowerCOmmander komt van Dynojet uit USA. Rapidbike is Italiaans.
Beide zijn slechts "tools". De afstelling en instelling van je motor op een proefbank via deze modules door een injectie-guru (zoals Ruud Freriks) - dat is waar het eigenlijk om gaat.

Hans
Inspector Gadget

Re: chippen rt 1150

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

RapidBike is 1 van de meest bekende volgens mij.

Heb zelf een paar vragen;
Voor het afstellen (bijv. synchroniseren, etc) en onderhoud van de fiets moet die wel RapidBike wel even uitgeschakeld worden, denk ik? :?: _001

En moet de RapidBike opnieuw ingesteld worden als de fiets qua afstelling opniew afgesteld is tijdens het onderhoud?

Er kleven m.i. wel een paar nadelen aan zo'n oplossing, waar ik overigens ook wel eens naar gekeken heb (althans de Wunderlich-versie :roll: );
- Je moet een fiets- en model-specifieke versie hebben, het is niet "universeel"
Oftewel of je wel of geen Kat hebt, met ronde of vierkante stekker (ja, die zijn er ook), dus dat zijn al 2 of 3 modellen.

- Het vereist dat je de RapidBike laat afstellen door de professional, of kan je dat ook zelf? _001
Wat weer extra kosten met zich mee brengt.

- Het inbouwen is redelijk complex omdat je allerlei sensoren moet losnemen om de connectoren van zo'n piggyback module er tussen te plaatsen.
Vandaar ook dat de model- en uitvoering-specifieke versie vereist is.

- RapidBike is vooralsnog niet (meer) beschikbaar voor de R1100RT :roll: ;)

Aan de andere kant, wat ik zoal over die RapidBike gelezen heb, is positief qua resultaat.
Maar ja, dat kost ook wel wat.
Gebruik van de rollerbank, demontage en montage van de fiets, en de RapidBike kost om en nabij 400 euro.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3358
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: chippen rt 1150

Ongelezen bericht door HansD »

Rob,
Dat zijn een hele boel vragen in 1x! Effe kijken of ik daar een beetje zorgvuldig op de dmm manier antwoord op kan geven? :)

De Rapidbike wordt gemonteerd en ingesteld en blijft daarna gewoon altijd zitten, ook bij kleppenstellen en synchroniseren.

De Rapidbike is een universeel module geschikt voor vele motoren. Via de web site van de fabrikant zijn voorbeeld maps te downloaden per motortype, maar Ruud Freriks gebruikt dit alleen als startpunt, en past tijdens de Dynojet run bijna alles aan. De kabels bij de Rapidbike zijn wel merk- en model- en bouwjaar- specifiek.
Inbouw is een fluitje van een cent, omdat de kabels overal tussen komen, dus geen nieuwe aansluitingen. De bijgeleverde kabels voorzien daarin. Bij mij moest alleen de linker zijpaneel eraf en was montage in een half uurtje gepiept.

Je kunt de Rapidbike zelf afstellen, zowel off-line (zonder proefbank) als met proefbank; maar dit is een vak apart. Voor mij zit de waarde van zo'n module in de handen en de brains van diegene die hem afstelt - het is slechts een tool - ik ben dan ook naar de injectie-guru Ruud Freriks gegaan.
Daar komt nog bij dat Ruud zijn eigen sensors heeft ontwikkeld waarmee hij de afstelling doet (een zelf ontwikkelde uitlaat probe die real-time allerlei waarden als Koolwaterstofffen, NoX etc. meet).
Tijdens de afstelling zit hij voortdurend naar deze meetwaarden te kijken om de motor goed af te stellen.
Specialistenwerk dus, en geen klusje voor een hobbyist.

De aanschaf van de Rapidbike is inclusief afstellen op de proefbank, montage, koffie etc.
Bovendien kreeg ik de kosten voor het probleemzoeken (eerdere sessie op de proefbank) terug.

Ruud heeft jarenlange ervaring met motortuning en heeft zicht gespecialiseerd in injectie-tuning. Hij benadrukt dat elke wijziging aan je motor de instelling zal ontregelen, zoals een andere uitlaat, ander luchtfilter, andere uitlaatbochten, en wellicht zelfs andere bougies). Wil je voordelen uit dat soort wijzigingen halen en teleurstelling voorkomen, dan moet het motormanagement (inspuitmap) opnieuw worden ingeregeld.
Volgens hem komt het veel voor dat dure tuningsmaategelen (even een ander uitlaat erop) tegenvallen of zelfs averechts werken, omdat de injectie-instellingen niet worden geoptimaliseerd na de aanschaf/aanpassingen.

Nou, ik hoop dat dit een dmm-waardig antwoord was? (en anders hoor ik het wel)

Hans
Inspector Gadget

Re: chippen rt 1150

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:lol: geweldig, heerlijk zulke humor, heb een vette glimlach van oor-tot-oor!

Sorry voor mijn vragen-erruptie. ;)

Hans, helemaal top antwoorden! _004

Ben het met je stelling ook helemaal eens, je kunt geen wijzingen doen aangaande het motorische gedeelte zonder dat je de afstellingen moet nazien cq. herzien.

Weer wat opgestoken vandaag. _004
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 558
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: chippen rt 1150

Ongelezen bericht door Benji »

Hans,

Wat heeft die aanpassing met de rapidbike nu opgeleverd in vermogen en koppel ?
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3358
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: chippen rt 1150

Ongelezen bericht door HansD »

Benji schreef:Hans,

Wat heeft die aanpassing met de rapidbike nu opgeleverd in vermogen en koppel ?
Als je vermogens- en koppelgrafiek voor en na ziet, lijkt het niet veel; zeker niet op topvermogen - maar daar deed ik het ook niet voor.
Mijn motor had een duidelijk gat tussen de 3000 en 4000 toeren (ik weet niet of dat typisch is voor -1100- ?). Dat was heel vervelend want in dat gebied rijd je het meest. Dat gat is nu bijna weg en dat merk je.
Het meest opvallende verschil is verder de veel snellere en betere gasresponse. Voorheen leek het wel of de RT eerst moest nadenken als je gas gaf, voordat er een reaktie kwam. Nu reageert de motor veel directer op het gas. Hij loopt mooier en klinkt mooier. Het verbruik is licht toegenomen heb ik het idee, maar ik houd dat eigenlijk niet nauwkeurig bij (ik rijd en reed rond de 1:17 met de RT).

Beter kan ik het niet uitleggen...

Hans

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”