Verschil van kleding

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

112willem

Verschil van kleding

Ongelezen bericht door 112willem »

Nu ik net mijn Rt heb aangeschaft ben ik ook gelijk toe aan een nieuwe kleding outfit. :D
Mijn dillema is dat ik geen idee heb wat fijner is, een leren jas met broek of een nylon gebeuren.
Zelf heb ik altijd een nylon jas gehad van MQP en die beviel mij altijd goed.
Nou vind ik een mooie leren jas met broek toch ook wel aantrekkelijk maar kan hiermee ook in de winter gereden worden. _001
Graag zou ik wat advies van mede forumleden willen hebben omtrend hun ervaring hiermee.

Alvast bedankt en veel rijplezier toegewenst, _004

Groeten van Willem
Stingray

Re: Verschil van kleding

Ongelezen bericht door Stingray »

Leer heeft als nadeel dat het niet waterdicht is. Ook wordt het strak gedragen waardoor er weinig ruimte voor extra kleding eronder overblijft. Ik zou niet kiezen voor leer als je ook in de winter rijdt.

Ik vind zelf dat bij motorkleding goedkoop snel duurkoop wordt. Helaas wat slechte ervaringen met jassen en broeken. Ik heb zelf kleding van Rukka en ben daar te vreden over. Voor de echte warme zomer dag heb ik nog een zomer jasje erbij. Voor mij geldt dat ik 's winters doorrij en dus is de hoge prijs voor Rukka relatief. Het is goed en gaat lang mee.
Goedkopere kleding slijt sneller en wordt dan dus snel duurkoop als je veel rijdt. Als je een mooi weer rijder bent en per ongeluk in de regen terecht komt dan volstaat goedkopere kleding vaak prima omdat dit dat minder slijt en waterdichtheid is ook niet van belang. Een goedkoop regenjasje van 20euro in je koffer en voor nood heb je toch iets bij.

Als je best wilt investeren dan zou ik kiezen voor:

Rukka, BMW of Stadler

Als je iets minder geld wilt uitgeven maar toch behoorlijk kwaliteit wilt hebben dan:

Hein Gericke, Dane of IXS

Als je wilt besparen (zegt niet dat het slecht is hoor!!)

Buse, Vanucci, Richa, Held, IXS, Pharao (polo)

Bij de 3 duitse grote spelers (Hein Gericke, Polo Moto en Louis) vindt je vaak mooie aanbiedingen.
Peter Cools

Ongelezen bericht door Peter Cools »

Ik denk inderdaad ook dat goedkoop duurkoop is...
Kijk ook eens naar Damen Leathers, ze hebben niet alleen leer. En verkopen ook meer dan het eigen merk.
Als je het helemaal mooi wilt hebben maken ze het op maat; kost wat, inderdaad.
Ik heb het niet op maat maar ben erg blij met mijn textiele spullen van Damen. Een beslist waterdichte binnenvoering en een warme wintervoering, wat wil je nog meer. Neem een ruim maatje als je er 'nette' kleren onder wilt.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik heb een leren pak van BMW, de Atlantis. Welliswaar een iets oudere, maar die is waterdicht. Tenminste...het leer (nubuck leer) is 'hydrofoob' gemaakt. Dat wil zeggen dat het niet meer dan 10% van zijn eigen gewicht opneemt aan water (het droogt ook snel), en ook (tot op zekere hoogte) waterafstotend is. Een buitje kan ie wel hebben. Voorheen had je losse Gore-Tex inserts (binnenjas/broek) die het lichaam droog houden. Bij de nieuwe Atlantis zit dat er altijd in. Ik heb dus zo'n oude (de Atlantis 2 geloof ik) en ik heb de binnenjas niet. Voor een flinke bui heb ik de BMW ProRain2 overall. Die is perfect (aanrader trouwens!). Het fijne aan dit pak is ook nog dat je je er ook nog makkelijk in beweegt als je niet op de motor zit. En het ziet er netjes uit. Je bent niet zo'n motor-hooligan... ;)

Voor onderhoud heeft BMW een speciaal setje met wasmiddel. Het pak kan gewoon de wasmachine in. Daarna moet je 'm inspuiten met een spray die 'm weer waterafstotend maakt. Ik ben bijzonder tevreden met dit pak. Het zit heerlijk, werkt goed, ook als het warm is. Ik heb er ook mee in Marokko gereden. Natuurlijk is dat warm, maar ik deed regelmatig de mouwen open en hou dan mijn hand in de rijrichting. Koelt goed af. En voor als het echt koud is heb ik dus een Revit jack, een windstopper. Die is erg dun (microfleece) en speciaal gemaakt om onder een pak te dragen. Afgelopen winter met -5 gereden en dat ging prima. Uiteraard de handvatverwarming op II... ;) Ook draag ik motorondergoed van Louis (Motozoom). Uit een test is gebleken dat al die dure spullen niet bijzonder zijn. Dit spulletje van Louis, gemaakt van Coolmax is prima. Een lange onderbroek en een shirt met lange mouwen reguleren transpiratie en zorgen dat je niet aan je pak plakt. Ik ben er erg tevreden over. Ik heb in de loop der jaren al aardig wat kleding gehad, maar dit setje is voor mij echt ideaal.

Afbeelding

Een nadeel van het Atlantis pak is de prijs. Momenteel is ie met €1500 niet een van de goedkoopste pakken. Ik had een behoorlijk voordeeltje omdat ik 'm van iemand kon overnemen met hetzelfde postuur die niet meer kon motorrijden. Dat scheelde aanzienlijk. En gezien de kwaliteit van dit pak denk ik dat ie nog makkelijk een jaar of 10 mee kan.
(zouden ze 'm ook hebben van zebrahuid?)
DVR1200RT

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Ben erg tevreden met mijn Atlantis 4 pak van BMW.
Is 100% waterdicht en zit comfortabel.
Je hebt er 's winters wel goede (thermo) onderkleding bij nodig.
Ik vind 't ook erg mooi gemaakt, zoals de prijs doet verwachten.
En wat ik ook prettig vind is dat 't er tijdloos uitziet.
En duur?
Ach, ik kwam er mee thuis en vertelde mijn lief hoe duur 't was geweest, waarop zij een vergelijking maakte met wat veel mensen aan een mooi confectiepak of feestjurk voor 1 avond uitgeven.
" Da's vaak meer dan wat jij nu uitgeeft om comfortabel en mooi een aantal jaren je lichaam goed te beschermen"
Je moet 't natuurlijk kunnen missen, maar 't is wel goed besteed moet je maar denken!
Mike Philippens

DVR1200RT schreef:Ach, ik kwam er mee thuis en vertelde mijn lief hoe duur 't was geweest, waarop zij een vergelijking maakte met wat veel mensen aan een mooi confectiepak of feestjurk voor 1 avond uitgeven.
" Da's vaak meer dan wat jij nu uitgeeft om comfortabel en mooi een aantal jaren je lichaam goed te beschermen"
Je moet 't natuurlijk kunnen missen, maar 't is wel goed besteed moet je maar denken!
Dat is inderdaad een mooie vergelijking. Motorkleding is erg belangrijk, en het is (helaas) best kostbaar. Ik denk ook dat je eerst 'rommel' moet hebben gehad om de duurdere spullen te kunnen waarderen. Toen ik ging lessen is het eerste wat ik kocht een helm. Na één les met zo'n stinkende zweethelm had ik dat wel gezien. Wel meteen een goede gekocht, een BMW Systeemhelm (ik denk de 1). Vrij snel daarna een 'pak' gekocht. Dat was een goedkoop plastik ding. Lekker warm in de zomer dus. Maar ik had in ieder geval iets. Laarzen ook van BMW, uit de aanbieding. Die laarzen heb ik vorig jaar pas vervangen. Een goede koop dus. Mijn tweede pak was nep-goretext, uit de tijd dat goretex gruwelijk duur was en ik dat er echt niet voor wilde betalen. Wel al een stuk beter, met handige zakjes enzo. Later heb ik een Dainese jack en broek gekocht. Kostte me een lieve duit vond ik toen, maar dat jack heb ik nog steeds en het is nog goed. Prima protectoren erin, goede pasvorm, warm in de winter en voldoende ventilatie in de zomer.

Nu heb ik dan die Atlantis en van dezelfde meneer kon ik een stel Daytona laarzen kopen, ook al voor een prikkie. Heerlijke laarzen. Ik kan me voorstellen dat mensen hikken tegen die €320 die ze in de winkel kosten, maar ze zijn het echt waard. Je ziet het: rij-instructeurs en politiemensen rijden er ook mee rond; dat zegt genoeg. Nou wil ik niet meteen zeggen dat dure spullen automatisch goede spullen zijn. Die test van bv dat motorondergoed zei al genoeg. Ondergoed van Rukka kost meer dan €100 en het setje van Louis kost de helft en is net zo goed. Ok, het ziet er niet zo fancy uit, maar de functionaliteit is hetzelfde. Dus je moet ook met verstand kijken naar die spullen. Maar als je veel rijdt voor vakanties bv, is het echt wel de moeite waard om erg kritisch te kijken en erop voorbereid te zijn om de knip te trekken.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Het bovenstaande van Mike herken ik wel...

Begonnen met een afgeschreven wax-coat (hoe heb ik het ooit kunnen doen) en op een beurs voor zestig gulden een plastic jasje gekocht. Dat was meer veilig dan comfortabel, dus ik heb me daar op zich best goed in gevoeld altijd. Zodra bruin het kon trekken ben ik op textiel pakken overgegaan. Dat scheelde overigens geen jaar... In eerste instantie van Hein Gericke. Goede kwaliteit voor een redelijke prijs. Gelukkig hebben ze bij Gericke een hele range in prijsklassen (en kwaliteitsniveau's).

Nog iets later wilde ik overstappen naar Stadler of Rukka en qua veiligheid wil ik niet bezuinigen. Maar zoals ik bekijk zijn er genoeg pakken die mij veiligheid bieden zonder meteen mijn ribbenkast aan te hoeven bieden. Dus rijd ik nu rond in spullen van Evolution (is nog Nederlands ook). Een goed pak waarbij ik in de zomer enkel de jas en broek draag (met thermo ondergoed, dat regelt namelijk ook mijn temperatuur in de zomer) zonder voeringen. De regenvoering kan achter in de jas, maar op onze motor zit 'ie dan gewoon in de koffer. In de winter (kouwepotentocht bijvoorbeeld) heb ik vooralsnog mijn thermo ondergoed met alle voeringen in het pak. Voor als het echt koud wordt heb ik dan nog een fleece trui die samenwerkt met mijn thermisch ondergoed.

Mijn thermisch ondergoed is wel wat duurder want van tegenvoetende schapen, maar dat biedt voor mij het voordeel dat mijn zweet goed wordt opgevangen zonder dat het meteen vreselijk gaat stinken. Ook na een dag op de motor. Niet dat je niks meer ruikt, maar het is beter dan hiervoor, zullen we maar zeggen.

Het Atlantis pak van BMW, de Master van HG of een pak van Rukka/Stadler hebben nog steeds mijn interesse, maar momenteel rijd ik daarvoor nog steeds te weinig en vind ik het onzin een dergelijk kapitaal uit te geven terwijl ik nog een goed pak heb. Bovendien geef ik dat dan weer liever uit aan paarse veren (volgende item op mijn verlanglijstje).

De Promotor heeft overigens dit keer een vergelijkingstest tussen dure pakken. Wellicht interessant als je in dat segment wilt shoppen, maar mijn ervaring is dat het ook goedkoper kan. Dus het komt uiteindelijk er weer op neer wat je er voor over wilt/kunt hebben...

Succes!

[EDIT]
Een belangrijk punt ben ik vergeten aan te stippen: koop een pak altijd met je motor, dan kun je het aantrekken en uitproberen hoe het zit op je motor. Een stoel in de winkel is niet vergelijkbaar met je zit op de fiets! Vraag even aan de verkoper of deze met je mee naar buiten loopt, dan ben je dat ook voor. Bovendien merk je dan meteen wat het pak doet bij op- en afstappen. Bij ons is voldoende bagagemogelijkheid voor je oude pak (want je rijdt met het nieuwe pak aan naar huis), maar anders hebben de goede motorzaken wel een stevige rugzak/boodschappentas om de spullen in te doen.
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

IN Promotor staat dat Termaat een Rukka jas in de aanbieding heeft. Wellicht een optie?
112willem

Ongelezen bericht door 112willem »

Iedereen, bedankt voor de reacties. _004

Ik denk als ik mijn lieverd eens lief aankijkt zal ze wel begrijpen dat pakken uit het duurdere segment beter zijn wat betrefd comfort en duurzaamheid.
Ik zelf heb met mijn oude aluminium gevoerde MQP pak ook in veel koude winters gereden en dat beviel me prima, het dragen van thermish ondergoed was mij toen nog niet echt bekend (midden tachtig).
Ik mag het geluk hebben dat ik nog twee sets heb liggen van het moderne spul.
Ik had ook nooit bedacht dat onderbroeken ook een ruim verschil kunnen maken in het rijgenot, deze broeken ga ik zeker een paar halen.

Na jully adviezen zal ik komende week mijzelf eens gaan orienteren op het internet en de welbekende motorzaken om mijzelf een goed dragende en ogende motorjas aan te schaffen, toch ben wel van plan om daar een leren broek bij aan te schaffen en voor de slechte dagen in Nederland een tweede nylon broek en een regenpak.

Bedankt voor de heldere adviezen, hier kan ik wat mee Big RT Smile

Groetjes, Willem.
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

In de laatste Promotor staat een zeer uitgebreide test over motorpakken, BMW komt er goed vanaf maar wat een prijzen.
[groet]
-1200-
Mike Philippens

Zijn BMW pakken trouwens niet van Rukka stiekem?
Gambit2011
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Ongelezen bericht door Gambit2011 »

Of je had afgelopen zaterdag bij Simako BDM in Elst een Macna jas moeten kopen, zoals ik gedaan heb.

was in de uitverkoop 79 euro, of ben ik nu heel dom geweest??

Mooie jas voor de herfst/winter.

Heeft alleen weinig zakken, en niet op logische plekken.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Motorhistorie:
Suzuki Intruder vs 700 (1986) van 05-05-2004 t/m heden
BMW R 1100 RT (1996) van 07-08-2009 t/m 19-07-2017
Triumph Sprint ST 1050 (2010) van 19-07-2017 t/m heden
Pagif00
Type: R1150RT

Ongelezen bericht door Pagif00 »

Dag Willem,

Herken het enthousiasme om nieuwe kleding te willen hebben. Door een artikel in het Belgische blad Motortoerisme ben ik me gaan verdiepen in jassen met een ingebouwde airbag. Dit zijn voornamelijk jassen in textiel, hoewel er ook een raceoverall met airbag op de markt is. Er zijn twee aanbieders van dergelijke jassen op de Nederlandse markt actief. Mijn keuze is gevallen op een jas van Hit-air, omdat die naar mijn idee de beste airbagconstructie heeft en ik de stof wat steviger vond. Bij het onvrijwillig verlaten van de fiets ontploft de airbag (trekkoord aan frame). Er ontstaat een worst rondom de nek, voor de schouders langs naar de rug en de airbag strekt zich uit tot onder het stuitje. Na enkele seconden loopt de airbag langzaam leeg zodat je je weer kunt bewegen. Dit is een serieuze constructie. In Amerka hebben aardig wat motorondonnacen een dergelijke jas. De jas is makkelijk te herladen met een nieuw gaspatroon.

De stof van de jas is eerste klas. Veel waterdichte zakken. De jas heeft een zeer serieuze ingebouwde rugprotector. De kraagconstructie is breder dan van gewone jassen waardoor je een zachtoplopende stevige hoge kraag krijgt, die niet inzakt. Kijk maar eens op Hit-air.com. Het is een Japanse jas. In Nederland is de adviesprijs van de Cruiser euro 599,== In Duitsland kost de jas euro 499,--. Er is nog een inruilmogelijkheid van een eventuele oude jas (zgn. Abjackpraemie). Dat levert euro 50,-- korting op. Ik heb wat gecorrespondeerd met de Duitse importeur. Indien je geinteresserd bent kan ik je die correspondentie doorsturen. Ik heb in Nederland wat onderhandeld en de jas voor euro 499,== meegekregen. De jas bevalt me prima.
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Ik heb persoonlijk als doorrijder prima ervaringen met textielkleding van diverse 'middenklasse' merken als Macna, Evo en dergelijke. Voor de prijs van één set BMW, Stadler of Rukka kleding koop je een prima textielpak en houd je voldoende geld 'over' om voor de mooie dagen een lederen outfit erbij te kopen. Twee voor de prijs van één en doordat je de sets afwisselend draagt blijft de slijtage ook binnen de perken.

Als er eens een deel is versleten kost het ook niet meteen een vermogen om weer iets nieuws te kopen en hierdoor blijf je qua kleuren en design ook een beetje bij de tijd _004

Tom.
Mike Philippens

Roadrunner schreef:Als er eens een deel is versleten kost het ook niet meteen een vermogen om weer iets nieuws te kopen en hierdoor blijf je qua kleuren en design ook een beetje bij de tijd
Ik hoor van mensen met Rukka dat die pakken hen bijna overleven... Dat Dainese jack wat ik heb hange, is op een verschoten pand na (heel gek één rood pand is verschoten) nog helemaal intact. En de BMW dealer had het over iemand die een Atlantis I pak heeft, dat dus inmiddels al meer dan 10 jaar oud is. Het is duâh, maar ook duurzaam. Evengoed zijn er ook hele goede pakken die goedkoper zijn, het hoeft niet superduur te zijn. De duurdere pakken van merken als Rukka zijn wel erg goed en slim in elkaar gezet (handige voorzieningen)
beamer1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Ik heb sinds 2003 een Rukka pak. Nooit problemen, maar aan de warme kant. Dat draag ik als het kouder wordt. Gekocht na een slippertje met onprettige landing.
Ook heb ik een leren pak van Damen sinds 1996 dat ik in lente en herfst draag.
Voor de zomer heb ik sinds 2 jaar een BMW doorwaaipak. Ideaal als het echt warm is.

Geen van de pakken heeft gebruikssporen. Ik ben geen doorrijder met tussen de 5 en 10.000 km per jaar.

Wat zou ik op dit moment kiezen? Waarschijnlijk zou de keuze gaan tussen het BMW Atlantis pak en het Rukka-pak. Het doorwaaipak zou ik ook zo opnieuw kopen, hoewel de rits veel beter kan.

Ik geef toe dat ik geen budgetkoper ben, hoewel .... ik doe er lang mee. Terugkijkend geef ik per saldo gemiddeled ongeveer 165 Euri per jaar aan pakken uit of zo'n 2 cent per km. Moet kunnen toch?
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

20 jaar supersport gereden in maatwerk van Damen Leathers.Superspul ! Nu 1 jaar -1200- piloot en ook gelijk een "duur" rukka pak gekocht.
Moet zeggen dat het goed bevalt,alleen jammer dat de rugprotector als optie voor 50 euro te koop is.Wat een domper vond ik dit! _003 Ik weet zeker dat dit een goed merk kleding is,mijn vriendin die zo nu en dan meerijdt heeft een set van macna aangeschaft en dit is ook goed! Zit qua prijs tussen BMW en RUKKA in,al vind ik de prijzen van de BMW-lijn niet normaal zo duur! Denk dat je betaald voor het beierse logo.

Kijk en vergelijk,pas diverse merken.De rommel van evo raadt ik af! Pas maar eens met korte mauwen,door het zweet plakt de voering vast die er gelijk mee uitkomt met uitdoen van de kleding.Wat een k..merk is dit.

Veel suc6 met de aanschaf. [groet] Jeroen.
Laatst gewijzigd door jaybmw op 22 mei 2010, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
R1200RT-LE
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Ik heb nu z'n 5 jaar de kleding van BMW (Jas: Street Guard II en Broek: Cover, rits over gehele been).
De jas gaat z'n 2 a 3 keer per jaar de was machine in met speciaal vloeibaar wasmiddel en met koud water.

Tot nu toe is de jas en de broek nog steeds waterdicht, mijn vorige MQP begon na 3 jaar behoorlijk te lekken ....
Het was wel een investering van z'n dikke 1200 euro maar heb nu na 5 jaar nog steeds plezier van mijn outfit, en hoop dit nog even vol te houden.
De broek heeft op beide benen een rits aan de zijkant, hierdoor heb ik hem zo aan.
De jas heeft protectors op de rug, schouder, en ellebogen, en voor de zomer kan je de wintervoering er uithalen en lucht gaten open zetten voor extra ventilatie.

Ik denk dat ik voor de zomer een BMW Airshell ga kopen .... lekker fel geel.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
rendl
Bijz: nog niets
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door rendl »

jaybmw schreef:20 jaar supersport gereden in maatwerk van Damen Leathers.Superspul ! Nu 1 jaar -1200- piloot en ook gelijk een "duur" rukka pak gekocht.
Moet zeggen dat het goed bevalt,alleen jammer dat de rugprotector als optie voor 50 euro te koop is.Wat een domper vond ik dit! _003 Ik weet zeker dat dit een goed merk kleding is,mijn vriendin die zo nu en dan meerijdt heeft een set van macna aangeschaft en dit is ook goed! Zit qua prijs tussen BMW en RUKKA in,al vind ik de prijzen van de BMW-lijn niet normaal zo duur! Denk dat je betaald voor het beierse logo.

Kijk en vergelijk,pas diverse merken.De rommel van evo raadt ik af! Pas maar eens met korte mauwen,door het zweet plakt de voering vast die er gelijk mee uitkomt met uitdoen van de kleding.Wat een k..merk is dit.

Veel suc6 met de aanschaf. [groet] Jeroen.
Ik heb al sinds bijna 3 jaar een EVO pack en rij elke dag met dit pak tussen april en oktober zelf 2 keer per maand van Almere tot Peine (430 km) :D en ik heb tot vandaag geen probleem gehad. _004 In de zomer zoals winter rijd het prima ook tijdens regen , misschien heb ik ook geluk gehad met mijn pak. zit nu wel aan te denken om een nieuwe pak te koopen omdat slijtage aan mijn broek beginnt en het klitteband van mijn jas laat los.
Gr, Rein

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”