rijden in de regen

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Marcel 1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

rijden in de regen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Op mijn 1150 rt werd ik tijdens een regenbui nauwelijks nat. Als ik het scherm in de hoogste stand zette, dan was het alleen de helm die nat werd.

Op mijn 1200 rt heb ik mijn eerste plensbui gehad. Ik had het (hoge) scherm in de hoogste stand. Tot mijn verbazing waren mijn handschoenen, onderarmen en mijn bovenbenen kliedernat. Mijn pak is weliswaar waterdicht, maar het was toch een vreemde ervaring. Het nieuwere type levert minder bescherming!? ;)

Heeft iemand ervaring hiermee? Of had ik misschien het scherm niet zo hoog moeten zetten. Ik had de indruk dat de regen uit de opening tussen scherm en kuip kwam.

mvg
Marcel -1200-
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Jan de BMW-man
Type: R1100RT
Bijz: 1998, antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Krimpenerwaard

Re: rijden in de regen

Ongelezen bericht door Jan de BMW-man »

Ik word altijd zeiknat op mijn R1100RT, maakt niet uit in welke stand mijn (standaard) ruit staat.
Ik ben 1, 82 lang, is dit soms te lang voor de standaard ruit?
In de regen slaat een groot deel van het water via de zijkant van de ruit op mijn armen. Na verloop van tijd gaat het toch een beetje doorlekken daar de mouwen echt doordrenkt raken. Het water slaat ook over de ruit heen op mijn helm en bovenlichaam. Dit water zakt dan via m'n jas naar beneden en vervolgens zit je dus in een plasje water. Gaat uiteindelijk ook natte plekken opleveren.....
Alleen m'n voeten blijven echt droog maar dat zal aan de kwaliteit van de laarzen (Alpine Stars met Gore-tex) liggen.
Misschien moet ik toch maar eens een hogere en bredere ruit aanschaffen? Maar hoeveel hoger en hoeveel breder?
Gr, Jan
Maarten de Vries
Type: R1200RT
Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Het Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maarten de Vries »

Het viel mij ook meteen op dat mijn handen en waar de mouwen aansluiten op de handschoenen veel meer wind vangen dan op mijn vorige motor de K1200LT. Dus ook als het regent.

Groetjes Maarten
Marianne
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)

Ongelezen bericht door Marianne »

Nu rij ik nauwelijks in de regen, maar laatst was mijn motor gewassen en kwamen de druppels tussen de kuip en ruit omhoog en waaide zo in mijn gezicht. :( En de regendruppels "lopen" bij mij ook het scherm omhoog en kletsen dan midden in mijn gezicht of op mijn vizier. :$
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Jan de BMW-man schreef:Ik word altijd zeiknat op mijn R1100RT, maakt niet uit in welke stand mijn (standaard) ruit staat.
Ik ben 1, 82 lang, is dit soms te lang voor de standaard ruit?
In de regen slaat een groot deel van het water via de zijkant van de ruit op mijn armen. Na verloop van tijd gaat het toch een beetje doorlekken daar de mouwen echt doordrenkt raken. Het water slaat ook over de ruit heen op mijn helm en bovenlichaam. Dit water zakt dan via m'n jas naar beneden en vervolgens zit je dus in een plasje water. Gaat uiteindelijk ook natte plekken opleveren.....
Alleen m'n voeten blijven echt droog maar dat zal aan de kwaliteit van de laarzen (Alpine Stars met Gore-tex) liggen.
Misschien moet ik toch maar eens een hogere en bredere ruit aanschaffen? Maar hoeveel hoger en hoeveel breder?
Gr, Jan
Ik ga hier helemaal in mee! Zeker als de bui langer duurt zit je in kuil met een plas water en altijd een natte, koude kont _003 . Ik heb een zelf een hoge ruit gemaakt en die bevalt prima behalve als het regent, nu loopt het water langs mijn nek mijn jas in:

het is ook nooit goed !

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
lange Jaap

Ongelezen bericht door lange Jaap »

Heb een -1100- met een hoog scherm, overgenomen van een mede forumlid.
Ben zelf 1,98m en zit heerlijk beschut en droog achter mijn ruit.
De ruit heb ik over kunnen nemen omdat de beste man een -1200- was gaan rijden maar wist meteen te melden dat hij veel minder last van windgeruis had op zijn oude motor met hoog scherm.
Afgelopen donderdag en vrijdag met de motor naar mijn werk geweest vanwege de verwachte verkeerschaos en mijn -1100- verraste me aangenaam, ook in de storm zit ik nog betrekkelijk beschut, ik hoef mijn scherm ook maar iets naar beneden te doen om gelijk de volle laag te krijgen.
Mijn handen worden wel altijd nat maar met de handvatverwarming aan is het best te doen.
Topmotor voor in slecht weer _004

Groet, Jaap
bolderbast

Ongelezen bericht door bolderbast »

Baird schreef:[KNIP] nu loopt het water langs mijn nek mijn jas in[KNIP]
Mag ik je attent maken op dit draadje:
viewtopic.php?f=77&t=3133

Groet,
Bolderbast
Marcel 1200rt
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

lange Jaap schreef:Heb een -1100- met een hoog scherm, overgenomen van een mede forumlid.
Ben zelf 1,98m en zit heerlijk beschut en droog achter mijn ruit.
De ruit heb ik over kunnen nemen omdat de beste man een -1200- was gaan rijden maar wist meteen te melden dat hij veel minder last van windgeruis had op zijn oude motor met hoog scherm.
Afgelopen donderdag en vrijdag met de motor naar mijn werk geweest vanwege de verwachte verkeerschaos en mijn -1100- verraste me aangenaam, ook in de storm zit ik nog betrekkelijk beschut, ik hoef mijn scherm ook maar iets naar beneden te doen om gelijk de volle laag te krijgen.
Mijn handen worden wel altijd nat maar met de handvatverwarming aan is het best te doen.
Topmotor voor in slecht weer _004

Groet, Jaap
Hoi Jaap,
In de kraag van mijn jas (Reusch) zit een 'helmhood'. Nu weet ik waarom. Ik weet niet of ie werkt trouwens. Het loopt mij zonder die muts niet naar binnen. Ik draag een boordje van Reusch dat ik apart gekocht heb zodat er geen wind naar binnen gaat. En ik kan mijn kraag voldoende strak dichtdoen. Dat valt mij trouwens bij meer jassen op dat de kraag vaak niet dicht gaat en onvoldoende afsluit. En zo'n dun nekje heb ik echt niet. Big RT Smile
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
lange Jaap

Ongelezen bericht door lange Jaap »

Heb bij mijn nieuwe helm voor 10 euri een kraag gekocht van een soort elastische stof.
Kun je tot over je neus trekken en je (systeem) helm nog dichtkrijgen, nooit last van tocht of kou.
ook makkelijk bij evt bankovervallen. 8)_
er zit een hele rand aan de kraag die over je schouders valt.
Heb nog even naar het merk gekeken maar er zit zelfs geen waslabeltje in.

groetjes, Jaap

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”