Beste Luc,
Ik wil graag aandragen dat ik denk dat omdat Touratech een Amerikaans bedrijf is, derhalve om eventuele aansprakelijkheid uit te sluiten dit soort zaken neer zetten.
Dat voorkomt, al dan niet gesteund door wettelijkheden, de :shock: claim-cultuur die er in de US nu eenmaal is.
Ook moet je niet vergeten dat in de US temperaturen nogal flink verschillen (lees: echt veel hoger zijn, gemiddeld genomen) vergeleken met ons zee-klimaat.
En je moet die statement ook op zijn merites beoordelen, als je het juist vertaald;
"De radiator afscherming kan de motor doen oververhitten onder extreme condities met hoge buitentemperaturen en een extreme motorbelasting"
En zoals ik al eerder aangaf, Wunderlich is bij wet (ABE. TüV) verplicht eventuele mogelijke beïnvloeding of schade te vermelden/aan te geven/te onderzoeken.
En zij geven expliciet op hun website aan: “TÜV-frei”
Ikzelf neem de op/aanmerking van Touratech als ter kennisgeving mee, maar niet meer dan dat.
Het heeft mij in ieder geval niet gestopt zo'n radiatorbescherming op mijn R1100RT te monteren, en de enige die temperatuursproblemen had met de afgelopen zomer, was ik zelf, met een verkeerde jas en broek. :roll: :lol:
Ik bemerkte geen nadelige gevolgen, ik zag ook geen verschil in de temperatuursaanduiding (5 streepjes), en ik heb ook nimmer vernomen dat door een dergelijke modificatie (in Nederland) problemen zijn ontstaan (op de R1100RT of R1200RT).
Maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht, daar hou ik ook altijd rekening mee.