Geslaagd: bmw navi 4

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Geslaagd: bmw navi 4

Ongelezen bericht door jaybmw »

Ik wil vragen of er mogelijkheid is om een bmw navi-systeem te laten werken over de speakers van de radio. Ga deze winter toch het dure bmw/garmin systeem aanschaffen,en dacht dat ik in mijn radioloze kuip achter de lege speakerroosters dan boxen inbouw.Dit ipv een dure bluetooth-aanpassing met speakers in mijn helm.Het lijkt me wel te verstaan,zeker als je aan het toeren bent en geen snelweg rijdt. Het lijkt me ideaal om zo wat geluid te horen,maar ik weet niet of het volume dan te regelen is? Is er/weet iemand hierop antwoord? En wat is beter: op de kroonplaat(minder zicht op tellers) of boven de tellers met weer een dure beugel/houder? _001 :$ .

Ben me ervan bewust om aan de studie te gaan ivm mapsourcegebruik ed,maar het lijkt me heerlijk rijden met het systeem.

[groet] ,Jeroen.
Laatst gewijzigd door jaybmw op 31 okt 2010, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: bmw navi 6

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Waarom een (te) dure BMW Navigator 6 als je voor 200 Euro minder een technisch identieke Zumo 660 kan krijgen? Toegegeven, je mist dan de extra knoppen links, maar ja is dat je zo'n bedrag waard?
Ik denk dat de Garmin onvoldoende power levert om direkt speakers aan te sluiten. Gewoon een draadje naar inbouwset in je helm, simpel, (relatief) goedkoop en bedrijfszeker....

En de plek: boven de tellers vind ik het meest ideaal, kaart altijd in het zicht (wel zo veilig).
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

BMW Navigator 6.......en ik maar steeds denken dat de Navigator IV de meest recente is.... :$
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

PaPinkelman schreef:
En de plek: boven de tellers vind ik het meest ideaal, kaart altijd in het zicht (wel zo veilig).
Ben het helemaal met bovenstaande eens. Een dure beugel misschien dat wel maar dan ook altijd goed zicht op je GPS en blijvend zicht op de weg. Spot niet om het geld met je veiligheid.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
jaybmw

Berrybeer schreef:BMW Navigator 6.......en ik maar steeds denken dat de Navigator IV de meest recente is.... :$

Je hebt gelijk ! Ben niet zo goed in romeinse cijfers! :$ . Het moet dan de 4 zijn...

Maar een en ander is me duidelijk. 750 of 500 euro is een heel verschil !
Ik hoop nog dat er meer reacties komen.

Groet ,Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Op MP staat een nieuwe BMW Navigator 4, en die gaat meestal voor zo'n 550 euro heb ik begrepen. ;)

Je moet wel met 1 heel belangrijk ding rekening houden, en dat is dat de bekabeling van de BMW Houder (met de knoppen) wellicht geen stereo-audio-uitgang kent, zie dit draadje;
viewtopic.php?f=40&t=2970&start=0
Mono-geluid is in ieder geval wel mogelijk met de bestaande kabel van de BMW Houder.

Als je radio een zgn. MP3-ingang heeft, kan je natuurlijk weer wel gemakkelijk(er) het geluid van de navigatie doorschakelen naar je speakers.
Maar dan is het óf je radio-geluid óf je navigatie-geluid, en niet beide tegelijk, denk ik zo.

Of anders een "high power" versterkertje moeten plaatsen om eventuele speakers te kunnen aansturen. (als er wel speakers zijn maar geen radio, bijv.)
Die kan je tegen een schappelijke prijs meestal wel vinden bij een auto-materialen zaak, ik heb mijn exemplaar volgens mij gekocht voor 25 pleuri bij AutoMat, en geeft een stereo-vermogen van 20 watt. Lekker klein, werkt op 12 volt, ideaal om in- of weg te bouwen.

En de beste plek voor het plaatsen van je navigatie is m.i. vlak onder je gezichtsveld of er net in, dan hoef je alleen maar je ogen te bewegen.
Op de kroonplaat moet je toch min-of-meer je hoofd (naar beneden) bewegen, en dat kost meer tijd, dus m.i. meer gevaarlijk dan het bewegen van "slechts" je ogen.
jaybmw

Dank je Rob. Ik heb al weer een sigerenkistje leeggerookt,en deze gaat deze winter dienen als spaardepot voor de set. Wie weet compleet met helmset/blauwtand. :roll: ! Haha,mooi vooruitzicht voor de boeg dus! Ik geef graag geld uit,maar dan moet het gelijk goed spul zijn.

[groet] ,Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

jaybmw schreef:Dank je Rob. Ik heb al weer een sigerenkistje leeggerookt,en deze gaat deze winter dienen als spaardepot voor de set. Wie weet compleet met helmset/blauwtand. :roll: ! Haha,mooi vooruitzicht voor de boeg dus! Ik geef graag geld uit,maar dan moet het gelijk goed spul zijn.

[groet] ,Jeroen.

Als je muziekliefhebber bent let dan op dat je een bluetoothset koopt met het speciale protocol voor stereomuziek (ad2d geloof ik)
Anders kun je met de zumo 660 muziek via bluetooth vergeten.

Succes met sparen :!:
Inspector Gadget

Klopt, het protocol is A2DP;
http://nl.wikipedia.org/wiki/A2DP
jaybmw

Dank jullie voor de tip,maar ik ben geen liefhebber van muziek op de motor.(te veel afleiding). Het gaat me puur om de luxe van de navigatie. En die gaat er komen. _004 .

@Paul: donaties zijn welkom! _005 .

Groeten Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

In principe kan je elke navigatie met audio-uit wel op de speakers krijgen.

Bijvoorbeeld, als je geen radio hebt, maar wel speakers;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=372204
Is volgens opgave 2x 50 watt, dan kan het overige verkeer ook meegenieten van de navigatie-instructies :lol:
jaybmw

Net zo veilig toch,dan weet men in ieder geval waar ik/we heenrijden. :D . Ik zet tzt wel wat op het forum mbt wat voor type enz. Ook zal ik nog wat vragen hebben en soms ook onlogische en onbegrijpelijke _003 dingen in het begin,maar ik ga lekker met mapsource aan de gang en ook met bepaalde instellingen aan of uit. Heb al mooie tips gelezen en uitgeprint. _004

Heb al diverse dealers gemaild voor offerte,en ze zijn allemaal even duur! Wel is de in/opbouw gratis ivm de fikse aanschafprijs.Maar dit zal voor hun in een recordtijd gemonteerd zitten,ze gaan geen dure uren weggeven lijkt me.

[groet] ,Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Zou je kiezen voor de BMW Navigator IV dan zit aan de BMW Houder al de benodige CAN-bus aansluitingen.

Naar wat ik begrepen heb, zit bij de R1200RT in (of beter: onder) de cockpit de juiste aansluitingen, en zou het, naar wat ik begrepen heb althans, plug-and-pray moeten zijn.
Oftewel stekkertjes er in, kabel netjes wegwerken en klaar, voor wat betreft de verbinding(en).
Wellicht dat ze je cockpit deels los- of open moeten schroeven, om bij die connectoren te kunnen komen, maar wellicht dat een R1200RT rijder _005 op dit forum je kan vertellen, maar ik heb begrepen dat de R1200RT is "voorbereid" hier op. _001

En wat betreft de montage cq. houder; er zijn hele mooie houders voor de R1200RT (let wel ff goed op de bouwjaar van jou motor, 2010-model is echt anders geworden), die er echt heel strak uit zien.

PS: Volgens mij werkt degene op MP bij een BMW dealeRT, dus wellicht valt via die kant iets te roggelen. _001

En het forum is voor alle vragen, schroom niet wat dat betreft!

Logica is zoiets als Mr. Spock ooit eens aangaf "It's life, Jim, but not as we know it," (ofzoiets 8)_ )
Logica is relatief, wat mij betreft.

En onduidelijk betekend dat ik gewoon ff nog een keer goed moet lezen, en de juiste vragen moet stellen. _004
Want het is ook goed luisteren, en op een forum dus goed lezen voordat ik antwoord. :lol:
Berrybeer
2023
2023

....ik zie nu dat de BMW NAV. IV op Marktplaats (nieuw) al voor €550,= wordt aangeboden.... :D
Maarten de Vries
Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
Woonplaats of omgeving: Het Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maarten de Vries »

Berrybeer schreef:....ik zie nu dat de BMW NAV. IV op Marktplaats (nieuw) al voor €550,= wordt aangeboden.... :D
De navi 4 (IV) is wel heel wat anders dan de navi 6.

Groetjes Maarten
Berrybeer
2023
2023

Helemaal gelijk Maarten......de BMW Navigator IV bestaat immers wél....... :D
jaybmw

Berrybeer schreef:Helemaal gelijk Maarten......de BMW Navigator IV bestaat immers wél....... :D
Berrybeer,
Waar kan ik het systeem vinden op marktplaats voor het genoemde bedrag?

Grtn J.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Berrybeer
2023
2023

jaybmw schreef:
Berrybeer schreef:Helemaal gelijk Maarten......de BMW Navigator IV bestaat immers wél....... :D
Berrybeer,

Grtn J.
et voila.....http://link.marktplaats.nl/388761061
jaybmw

Cool ! Kga morgen eens kijken,en denk dat ik overga tot aanschaf. Heb al afgesproken met de adverteerder.Scheelt weer geld,en daar kan ik een topsteun voor kopen die boven het dashb. komt . _004 !

Grtn J.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
jaybmw

Re: bmw navi 4

Inderdaad een hele goede deal gemaakt,ik moest er wel bijna 200km voor rijden maar met de auto van de zaak kostte me dit niets.
Heb dus nog niet gespaard :lol: ! Maar wel een systeem voor 200 euro minder dan bij de dealer,met kaarten voor 2011.
Nu nog aanmelden en het oefenen kan beginnen op de pc.En nog een goede steun vinden voor boven de tellers? Zal nog even zoeken naar een topic waarin dit besproken is,of is er een -1200- coureur die een bepaald type steun helemaal geweldig vind?

Grtn , Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Wildripper
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Ongelezen bericht door Wildripper »

jaybmw schreef:En nog een goede steun vinden voor boven de tellers? Zal nog even zoeken naar een topic waarin dit besproken is,of is er een -1200- coureur die een bepaald type steun helemaal geweldig vind?

Grtn , Jeroen.
Ik vind de steun van waypoint uit Notter echt geweldig, maar er zijn inderdaad wat andere topics over.

Bv. viewtopic.php?f=40&t=2474

Big RT Smile
Zümo XT
jaybmw

Iemand al eens van P en R uit Drunen gehoord ? Zit bij mij om de hoek en maakt voor alle motoren navi-steunen.

Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Bedoel je wellicht Bike P en R?
http://www.bikepenr.nl/

Ziet er prima uit. _005 _004

Ik denk dat dergelijke steunen elkander niet zo heel veel ontlopen aangezien ze veelal op krek dezelfde montage-punten geplaatst worden, lijkt het wel.
Dan is het m.i. meer een kwestie van prijs, vormgeving en gebruikte materialen die je moet overwegen, denk ik.
Plastic ben ik niet zo'n voorstander van ivm inwerking van UV na x-aantal jaren in de buitenlucht, aluminium heeft mijn voorkeur.
Maar dat is persoonlijk, natuurlijk!

PS: Een andere steun die ik nog wel eens tegenkom bij sommige RT-ridders;
http://www.fvlproducts.nl/aluminium-nav ... -p-21.html
jaybmw

Dat scheelt de helft ! die van bikepenr kost 160,en die van fvl 80! Zou er dan verschil in kwaliteit zitten??
Weer nadenk en speurwerk te doen dus! Wel bedankt voor de tip.

Grtn Jeroen.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Graag gedeaan, hoewel het zeker niet mijn intentie is je keuzes nog moeilijker te maken! _002

Bij Bike P en R zit er volgens wel de "clou" wat ze op hun website vermelden,"...design bevestigings systeem..."
Daar betaal je natuurlijk voor (slik).

Als ik zo vrij mag zijn, volgens mij kan je voor een redelijk budget bij Waypoint terecht;
http://snelbalie.gps.nl/shop/acc/waypoint_steunen

En bedoel ik die van 50 euro, halverwege de pagina (als je een R1200RT > 2010 hebt :roll:)
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij kan je die op twee manieren monteren, met de grote lip naar boven (zoals de foto toont) en wellicht ook andersom, met de lip naar beneden.
Daarop een RAM-mount bal-plaatje (10 euro), een korte (of lange) RAM-mount tussen-stuk (15 of 30 euro) en achterop je navigatie-unit wederom zo'n RAM-mount bal-plaatje (10 euro), en je kunt heel vrijelijk je navigatie in de perfecte stand voor jou plaatsen.
Zo heb ik het gemonteerd op mijn R1100RT (met korte RAM-tussenstuk) en de Garmin 2820 (flink zwaarder dan de BMW Navigator IV) en heb ik vrijwel geen last van trillingen e.d.
Eventueel de afsluitbare knop van 20 euro tegen de incidentele dief, en je bent voor zo'n 50 + 10 + 15 + 10 + 20 = 105 pleuri klaar, schat ik zo in.

Het blijft allemaal flink geld, maar motor rijden moet je niet doen voor de goedkoop, daar ben ik langzamerhand wel achtergekomen ;)
jaybmw

Denk dat gezien kans op trillingen te minimaliseren het een bikepenr wordt. Ziet er stabiel uit,en ook nog oogstrelend 8) . En ja,hobby mag geld kosten.Maar wat zoekwerk kan idd voordeel opleveren,ik bedoel de 200 euro die ik heb bespaard op de set! Ook via deze topic achtergekomen(berrybeer). _004 . Het wordt meer en meer "mijn" motor. Denk dat ik de connector voer de voeding al heb gevonden??

Een 3-polige zwarte met een ro/wi een blw/gr en een bruine draad,bevestigd op het kuipframe thv koplampunitonderzijde. _001 ?
Zie ander draadje in deze rubriek,maar ik wel wel zekereid hebben of het de juiste is. Ik wacht af op het andere draadje.

Grtn,J.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Zover ik kan bepalen/zien zitten beide ("Bike P en R" versus "Notter/Waypoint") houders op dezelfde montage-punten? _001

Die van Waypoint op mijn R1100RT (gelijkluidende manier van monteren en materiaal, volgens mij) is zéér stabiel met de Garmin 2820 op z'n schouder.
Ik heb vooralsnog geen flexing of buiging in mijn Waypoint houder kunnen ervaren, en als verkeersregelaar kom ik soms op heel vervelende wegdekken terecht. :roll:

Waarbij volgens mij er geen verdere anti-trilling (lees: bijv. rubber bal van RAM-mount o.i.d.) in de Bike P en R zit.

Toegegeven, die van Bike P en R ziet er mooi uit, maar voor dat geld mag je m.i. dat ook wel verwachten, toch?

Wellicht is het een idee om bij Waypoint langs te gaan, ze zijn zeer kundig, en geven m.i. altijd goed en duidelijk advies.
En als ik hun "snelbalie" bekijk verkopen ze volgens mij ook die houder van Bike P en R. ;)
Dan kan je zelf een vergelijk maken, omdat je ter plekke meer keus hebt, en advies.

Wat betreft die aansluiting, misschien is het navolgende helpvol;
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=565952
jaybmw

Rob,de 2 pins is voor boordnet op iedere motor en de 3 pins is kant en klaar can-bus voor in de boordstekker te steken.En deze zoek ik dus.
Mooie info via de link,maar de contraconnector voor de 3 polige staat er niet bij?(of ik kijk niet goed).Heb al gekeken en gezocht op de reprom,maar helaas..... Misschien dinsdag de dealert anrufen vielleicht?

Grtn,J.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Als ik de navolgende link lees, zou de stekker er al moeten zitten in de kabelboom onder het instrumenten paneel;
http://southsoundmotorcycles.info/page2 ... page6.html

"Power for the GPS is available on the R1200RT down along the wiring harness that goes to the instrument panel. Feel down there and you can't miss it."

Naar het schijnt kan die bewuste connector ook nog langs de veerpoot zitten met tape.

En anders kan je BMW dealeRT dat wellicht haarfijn uitleggen.

De twee-polige aansluiting is audio-uit van (alleen) de navigatie, niet van muziek/MP3/Audio books.
Voor doorkoppeling naar de OEM-radio installatie, schat ik in. _001

Ik heb vooralsnog geen R1200RT anders zou ik zeker even voor je kijken.
Inspector Gadget

Berrybeer schreef:
jaybmw schreef:
Berrybeer,

Grtn J.
et voila.....http://link.marktplaats.nl/388761061
En hij heeft er nog 2 te koop....daarna _001
Berrybeer
2023
2023

......kun je misschien nog op E-Bay terecht......zag 'm gisteren daar op staan voor.....jawel...€450,=...(ex. verz.kosten).... :D
jaybmw

Jeetje Berry,jij bent aan het opsporen istnie??

Nog ff en dan zijn ze voor nix. :lol: .

Leuk dat je het vermeld op het forum, _004 .

Grtn J.
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Berrybeer
2023
2023

Jeroen, ik was toevallig op E-bay om te kijken waar mijn NAVIII uit Oostenrijk bleef.... :$ .....had gehoopt dat ik 'm vandaag zou ontvangen...volgende week dan maar...(hoop ik..)
En ach...dat opzoeken..da's zo'n beetje het enige waar ik wél handig in ben... ;) ..en probeer zo mijn steentje aan dit leuke forum bij te dragen...
Van Techniek heb ik immers helaas niet zo veel verstand..... _002

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”