Naar wat ik begrepen heb, heeft het te maken met motor-vermogen, het rem-systeem (lees: hoe de wielen beremt zijn), de breedte van het voertuig, de breedte van de wielbasis, en hoeveel wielen het voertuig heeft. Naast andere (veiligheids)zaken zoals aanwezigheid van gordels, valbeugels, dak, windschermen, ramen, e.d.
(je zou bijna bij de RDW werken en "in het dikke boek" kijken om te zien welke regels gelden, zou je denken

)
De BMW C1 waar je naar refereert is volgens de wet een motor, waarbij de helm-plicht bepaald werd door het aanwezig zijn van een rol-beugel en het feit dat er gordels in zitten.
Naast het feit dat de BMW C1 een twee-wielig voertuig is, niet zijnde een bromfiets.
Oftewel alleen te besturen met Rijbewijs A.
Driewielige voertuigen gelden vaak voor de wet als een drie-wielige auto en niet als een motor met 1 wiel te veel. :roll:
Artikel 15, eerste lid van het Reglement Rijbewijzen:
Wetstekst:
Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:
(...)
b. motorrijtuigen op twee wielen, waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 en de door de constructie bepaalde maximumsnelheid meer dan 45 km per uur bedraagt, al dan niet met zijspanwagen of aanhangwagen (Rijbewijs A);
c. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);
(...)
en, omdat het een wat lastige materie is;
II. De trike en "lichte" quad als driewielig motorrijtuig
Wegenverkeerswet 1994
Ingevolge artikel 36 WVW 1994 vallen deze motorrijtuigen onder de kentekenplicht. De kentekenplaat moet daarbij aan de achterzijde en mag aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht. De bestuurder moet ten minste de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en moet in het bezit zijn van een rijbewijs B.
Voertuigreglement (statusbepaling)
Zowel de trike als de "lichte" quad worden aangemerkt als driewielig motorrijtuig. Zie onderstaande definitie wat onder lichte vierwielers moet worden begrepen. Cruciaal hierin is het netto maximum motorvermogen van ten hoogste 15 kW. Dit heeft tot gevolg dat de "zware" quads met een motorvermogen van meer dan 15 kW niet als driewielige motorrijtuigen maar als personenauto's moeten worden gezien.
Let wel: voor de trike zijn geen limieten gesteld ten aanzien van de ledige massa en het motorvermogen.
Deze groep blijft te allen tijde een driewielig motorrijtuig, tenzij het kentekenbewijs anders bepaald.
Artikel 1.1.onderdeel q van het VTR
Driewielig motorrijtuig: motorrijtuig op drie symmetrisch geplaatste wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van meer dan 45 km/h of uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 50 cm3, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid, een landbouw- of bosbouwtrekker of een gehandicaptenvoertuig;
Onder driewielig motorrijtuig wordt mede verstaan een vierwielig motorrijtuig met een motor met een netto maximum vermogen van ten hoogste 15 kW en met een ledige massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen, gebruikt in het goederenvervoer, exclusief de massa van de batterijen in elektrische voertuigen, niet zijnde een vierwielig motorrijtuig als bedoeld in onderdeel m.
RVV 1990 (plaats op de weg en helmdraagplicht)
Bestuurders van deze trikes en quads volgen de rijbaan. Bestuurders en passagiers van de trike of lichte quad dragen een helm. Beide uitvoeringen worden immers aangemerkt als driewielige motorvoertuigen.
Let wel, voor de zware trike met bijvoorbeeld de VWmotor, geldt eveneens de helmdraagplicht ondanks het feit dat voor deze voertuigen een "personenauto" kentekenbewijs is afgegeven. Voor de toepassing van de bepalingen van het RVV 1990 blijven deze voertuigen driewielige motorvoertuigen.
Uitgezonderd van de helmdraagplicht zijn alle trikes en lichte quads welke zijn voorzien van bevestigingspunten conform richtlijn 97/24/EG en autogordels.
III. De "zware" quad als vierwielig motorrijtuig (personenauto)
Wegenverkeerswet 1994
Ingevolge artikel 36 WVW 1994 vallen deze motor rijtuigen onder de kentekenplicht. De bestuurder moet ten minste de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en moet in het bezit zijn van een rijbewijs B.
Voertuigreglement (statusbepaling)
Zoals hiervoor vermeld valt deze quad met een motorvermogen van meer dan 15 kW niet onder de definitie van driewielige motorrijtuigen. In voorkomend geval dient een dergelijke quad als personenauto te worden beschouwd.
Ook de trike waarvoor een ‘personenauto’ kentekenbewijs is afgegeven moet voor de toepassing van de bepalingen van het Voertuigreglement als personenauto worden beschouwd, dit in tegenstelling tot de bepalingen van het RVV 1990. In het laatste geval blijft het voertuig een driewielig motorvoertuig.
Artikel 1.1.onderdeel at van het VTR
Personenauto: motorrijtuig op vier of meer wielen, niet zijnde een landbouwtrekker, een gehandicaptenvoertuig, een motorrijtuig op vier wielen als bedoeld in onderdeel q of een vierwielige bromfiets, ingericht voor het vervoer van personen, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, of een kampeerauto.
in ieder geval wordt als personenauto aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als personenauto is aangeduid.
RVV 1990 (plaats op de weg en helmdraagplicht)
Bestuurders van deze voertuigen volgen de rijbaan. Op bestuurders en passagiers van deze zware quads rust geen helmdraagplicht. Afhankelijk van de datum van ingebruikneming dienen deze voertuigen als personenauto te zijn voorzien van autogordel.
Bron: Verkeersknooppunt nr. 153