Hoezitdatnou . . . . Rijbewijs A of B en A en B ???

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Hoezitdatnou . . . . Rijbewijs A of B en A en B ???

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Eigenlijk vraag ik me al een hele tijd af . . . . hoezitdatnou . . . .
:?: :?:
Zo'n 3 of 4 motorrijtuig.
Bijvoorbeeld zoiets . . . . (zie filmpje)

Heb je daar nu een B rijbewijs voor nodig?
Mag je daar ook met alleen een A rijbewijs op rijden?

Wie helpt me uit de droom? r850r??? Jij weet het wel . . . .

[media]P0m7o4yt0Sg[/media]
Kennlijk mag je deze besturen met een B rijbewijs. Maar mag je deze dan ook besturen met alleen een A (motor) rijbewijs?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Inspector Gadget

Re: Hoezitdatnou . . . . Rijbewijs A of B en A en B ???

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Afhankelijk van de technische eisen en typegoedkeuring zullen volgens mij dezelfde regels gaan gelden als met de Piaggio MP3 LT;

Dankzij de grotere spoorbreedte van 465 mm kan en mag de Piaggio MP3 LT ook worden bestuurd door automobilisten met uitsluitend het rijbewijs B, volgens het RDW.
Het voorgaande model, de Piaggio MP3 had minder spoorbreedte, en viel daarom onder motorscooter, en daarom (alleen) rijbewijs A.

En door die grotere spoorbreedte van 465 mm, tellen de wielen niet als een driewielige motor maar als auto, en dus rijbewijs B.

"...de MP3 LT mag (nee, móet) met autorijbewijs bereden worden."
http://www.it.piaggio.com/nl_NL/news/mp3_lt.aspx

Het is maar de vraag hoe groot de spoorbreedte van deze ItalJet Scooop is, en de beremming van de wielen, wat de typegoedkeuring bepaald.

Alleen, als ik via G00gle zoek, zie ik dat deze ItalJet Scoop/Scooop al weer een heel tijdje bestaat en 50cc motorinhoud heeft? _001
Dan is het een brommeRT :shock:
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Dan is dus het 'leuke ding' van VIOMA een auto want die heeft 4 wielen, rijbewijs B en geen helmplicht, correct?!

viewtopic.php?f=47&t=3084&p=31299&hilit ... ing#p31299

RIJBEWIJS A

. Voor motorvoertuigen (motor of scooter) op twee wielen,
. met of zonder zijspan en met of zonder aanhangwagen.
. De maximumsnelheid van die voertuigen bedraagt meer dan 45 km/uur;
. De cilinder inhoud is meer dan 50 cm³.

RIJBEWIJS B

. Voor motorvoertuigen op drie wielen (maar dus niet motorrijwielen op twee wielen met zijspan)
. Voor motorvoertuigen op vier wielen, ingericht voor vervoer van maximaal 8 personen (bestuurder niet meegeteld),
en met een maximaal toegestane massa (MTM) van 3.500 kilo;
. Een aanhangwagen of oplegger met MTM van 750 kg mag getrokken worden;
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BaHoi

Ongelezen bericht door BaHoi »

Baird schreef:Dan is dus het 'leuke ding' van VIOMA een auto want die heeft 4 wielen, rijbewijs B en geen helmplicht, correct?!
Maar als het een auto is, waar zit dan de veiligheidsgordel?? Want die is in een auto verplicht om te dragen!! _001

[groet]
Antoine
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Eueu nee, het is óf óf of zoiets. Want dat BMW scootertje met dak heeft een veiligheids gordel maar geen helm verplichting! Ik vind het van de zotten en snap het maar half maar het heeft wel iets met elkaar te maken
Inspector Gadget

Naar wat ik begrepen heb, heeft het te maken met motor-vermogen, het rem-systeem (lees: hoe de wielen beremt zijn), de breedte van het voertuig, de breedte van de wielbasis, en hoeveel wielen het voertuig heeft. Naast andere (veiligheids)zaken zoals aanwezigheid van gordels, valbeugels, dak, windschermen, ramen, e.d.

(je zou bijna bij de RDW werken en "in het dikke boek" kijken om te zien welke regels gelden, zou je denken ;) )

De BMW C1 waar je naar refereert is volgens de wet een motor, waarbij de helm-plicht bepaald werd door het aanwezig zijn van een rol-beugel en het feit dat er gordels in zitten.
Naast het feit dat de BMW C1 een twee-wielig voertuig is, niet zijnde een bromfiets.
Oftewel alleen te besturen met Rijbewijs A.

Driewielige voertuigen gelden vaak voor de wet als een drie-wielige auto en niet als een motor met 1 wiel te veel. :roll:
Artikel 15, eerste lid van het Reglement Rijbewijzen:
Wetstekst:
Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:
(...)
b. motorrijtuigen op twee wielen, waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 en de door de constructie bepaalde maximumsnelheid meer dan 45 km per uur bedraagt, al dan niet met zijspanwagen of aanhangwagen (Rijbewijs A);
c. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);
(...)
en, omdat het een wat lastige materie is;
II. De trike en "lichte" quad als driewielig motorrijtuig

Wegenverkeerswet 1994
Ingevolge artikel 36 WVW 1994 vallen deze motorrijtuigen onder de kentekenplicht. De kentekenplaat moet daarbij aan de achterzijde en mag aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht. De bestuurder moet ten minste de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en moet in het bezit zijn van een rijbewijs B.

Voertuigreglement (statusbepaling)
Zowel de trike als de "lichte" quad worden aangemerkt als driewielig motorrijtuig. Zie onderstaande definitie wat onder lichte vierwielers moet worden begrepen. Cruciaal hierin is het netto maximum motorvermogen van ten hoogste 15 kW. Dit heeft tot gevolg dat de "zware" quads met een motorvermogen van meer dan 15 kW niet als driewielige motorrijtuigen maar als personenauto's moeten worden gezien.
Let wel: voor de trike zijn geen limieten gesteld ten aanzien van de ledige massa en het motorvermogen.
Deze groep blijft te allen tijde een driewielig motorrijtuig, tenzij het kentekenbewijs anders bepaald.

Artikel 1.1.onderdeel q van het VTR
Driewielig motorrijtuig: motorrijtuig op drie symmetrisch geplaatste wielen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van meer dan 45 km/h of uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 50 cm3, niet zijnde een motorrijtuig met beperkte snelheid, een landbouw- of bosbouwtrekker of een gehandicaptenvoertuig;
Onder driewielig motorrijtuig wordt mede verstaan een vierwielig motorrijtuig met een motor met een netto maximum vermogen van ten hoogste 15 kW en met een ledige massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen, gebruikt in het goederenvervoer, exclusief de massa van de batterijen in elektrische voertuigen, niet zijnde een vierwielig motorrijtuig als bedoeld in onderdeel m.

RVV 1990 (plaats op de weg en helmdraagplicht)
Bestuurders van deze trikes en quads volgen de rijbaan. Bestuurders en passagiers van de trike of lichte quad dragen een helm. Beide uitvoeringen worden immers aangemerkt als driewielige motorvoertuigen.
Let wel, voor de zware trike met bijvoorbeeld de VWmotor, geldt eveneens de helmdraagplicht ondanks het feit dat voor deze voertuigen een "personenauto" kentekenbewijs is afgegeven. Voor de toepassing van de bepalingen van het RVV 1990 blijven deze voertuigen driewielige motorvoertuigen.
Uitgezonderd van de helmdraagplicht zijn alle trikes en lichte quads welke zijn voorzien van bevestigingspunten conform richtlijn 97/24/EG en autogordels.

III. De "zware" quad als vierwielig motorrijtuig (personenauto)

Wegenverkeerswet 1994
Ingevolge artikel 36 WVW 1994 vallen deze motor rijtuigen onder de kentekenplicht. De bestuurder moet ten minste de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en moet in het bezit zijn van een rijbewijs B.

Voertuigreglement (statusbepaling)
Zoals hiervoor vermeld valt deze quad met een motorvermogen van meer dan 15 kW niet onder de definitie van driewielige motorrijtuigen. In voorkomend geval dient een dergelijke quad als personenauto te worden beschouwd.
Ook de trike waarvoor een ‘personenauto’ kentekenbewijs is afgegeven moet voor de toepassing van de bepalingen van het Voertuigreglement als personenauto worden beschouwd, dit in tegenstelling tot de bepalingen van het RVV 1990. In het laatste geval blijft het voertuig een driewielig motorvoertuig.

Artikel 1.1.onderdeel at van het VTR
Personenauto: motorrijtuig op vier of meer wielen, niet zijnde een landbouwtrekker, een gehandicaptenvoertuig, een motorrijtuig op vier wielen als bedoeld in onderdeel q of een vierwielige bromfiets, ingericht voor het vervoer van personen, met niet meer dan acht zitplaatsen, de bestuurderszitplaats niet meegerekend, of een kampeerauto.
in ieder geval wordt als personenauto aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als personenauto is aangeduid.

RVV 1990 (plaats op de weg en helmdraagplicht)
Bestuurders van deze voertuigen volgen de rijbaan. Op bestuurders en passagiers van deze zware quads rust geen helmdraagplicht. Afhankelijk van de datum van ingebruikneming dienen deze voertuigen als personenauto te zijn voorzien van autogordel.

Bron: Verkeersknooppunt nr. 153
RHarryRT

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Hoi,
Eigenlijk heeft dutchmidiman alles al uitgezocht en vermeld,maar het blijft ook voor ons (cbr) moeilijk om elke keer weer met nieuw voertuigen te worden geconfronteerd.Voor het uitzoeken van deze fietsen(auto) hebben wij in Rijswijk een afdeling die dit dan weer uitzoekt en uitwerkt en de rijscholen hiervoor richtlijnen verstrekt.Persoonlijk vind ik elke motor die meer dan twee wielen heeft geen echte motor met uitzondering van het zijspan.
Neemt niet weg dat er mensen zijn die het rijbewijs A niet behalen en toch de wind door de haren willen voelen hier mee prima uit de voeten kunnen.

Harry
Inspector Gadget

Sorry, _002, wilde zeker niet al het gras voor je voeten wegmaaien!
Mijn excuses daar voor.
Ik zal proberen mij wat te matigen en meer rekening mee te houden.

Ik denk dat het grootste probleem is dat de wetgever niet altijd rekening kan houden met alle toekomstige ontwikkelingen, naast het feit dat regelgeving (al dan niet vanuit Europa) nou echt ook niet altijd duidend te noemen is.

En dan als die regelgeving aangepast is/wordt, het CBR weer opgezadeld wordt met het aanpassen van de examens, toetsen e.d.
Naast nieuwe voertuigen, aanpassingen in regelgeving en verkeerstekens, enzovoort.

Het is mijn persoonlijke ervaring dat de mensen van het CBR zeer kundige, professionele, vriendelijke en hulpbiedende personen zijn.
Ik heb erg veel respect voor hun inzet, zeker als je ook nog weet wat er allemaal gedaan wordt, en dat is heel wat meer dan sommige mensen zich realiseren.
RHarryRT

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Was niet zo bedoelt dutchmidiman,maar je had al een hoop speurwerk gedaan.Dus ga rustig verder hoor lees je antwoorden met plezier.

_004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”