Ja, dat is mijn nukken, ik ben behoorlijk uitgebreid, en dan veroorzaak ik wellicht de beruchte bomen en het bos...
Laat ik het wat eenvoudiger bewoorden, ik wil het graag voor iedereen duidelijk maken;
Bij de R1150RT had je fabrieks-af de mogelijkheid een Clarion-OEM radio te bestellen.
Welke aangepast was voor Herrn. BMW opdat je een LCD-display op je cockpit had met daarin verkeersinformatie, etc.
Dat is die ene (witte) connector, die vlak boven jou zwarte connector in 1 behuizing zit.
Zolang je die specifieke Clarion radio gebruikt, zou ik mij er verder niet druk om maken, je hebt dat display dan gewoon niet in je cockpit.
Tenzij dat display er al zit bij jou, zie je handleiding, en dan of er inderdaad op die plek op jou fiets iets zit of een plastic blinde plaatje.
Anders is het zonde-geld, want zo'n complete set kost al snel een paar honderd pleuri op de 2e hands markt :shock:
Dan die grote zwarte connector;
Ooit is er getracht in de voertuigenwereld een standaard af te spreken om 1 soort connector te gebruiken in elk merk voertuig en dat elke radio-fabrikant (en later navigatie-fabrikant) dezelfde connector zouden gebruiken.
Helaas is dat niet helemaal gelukt, zeg maar.
Vandaar dat jou grote zwarte connector bij (bijv.) een AutoMat waarschijnlijk al heel snel herkent wordt als zijnde een BMW-radio connector.
Dezelfde connector die BMW ook gebruikt in de Z3, zie bijlage.
Kortom,om een radio aan te sluiten heb je dus een verloop nodig van die radio (meestal wordt standaard een kabeltje met ISO-connectoren meegeleverd) naar jou specifieke (grote zwarte) BMW connector. Vandaar de naam die meestal de auto-zaak wel zal herkennen als "BMW-2-ISO", "BMW-to-ISO" of in beter Nederlandsch "BMW naar ISO" verloop-kabeltje.
En het enige wat dat kabeltje doet is via connectoren die respectievelijk naar de radio en jou BMW connector gaat, de boel "aan elkaar verbinden";
De juiste signalen van pootje "x" van connector "y" naar pootje "s" van connector "t", bij wijze van spreken.
In principe kan je dus elke radio aansluiten, wat dat betreft.
Of elke radio met CD-speler ook prima blijft werken op de motor weet ik niet.
Maar ik heb hier een hele stapel radio's liggen van Sony en Blaupunkt die werkte in de RT's.
Middels of een bedrade afstandsbediening of via een externe infrarood ontvanger en afstandsbediening.
Kortom, veel is weldegelijk mogelijk, maar moet je het met beleid doen, en daarin kan je met al je vragen op dit geweldige forum terecht.
In jou specifieke geval zijn er m.i. wellicht een punt van aandacht; is stuurbediening belangrijk voor je?
Indien het geval, (gemak dient de mens, toch?) moet je dus een radio vinden die stuurbediening (op de motor) ondersteund.
Zoals de OEM-radio van de BMW R1100RT of BMW R1150RT.
Dan verwacht ik dat het min-of-meer plug-and-pray zal zijn, immers, je motor is al voorbereid (kabels en speakers, antenne?) had ik begrepen, en is het een kwestie van een radio inbouwen op de bestaande 1-DIN frame.
Dat zou je zelf kunnen doen cq. overwegen, of je bevriende BMW-dealeRT (zal niet goedkoop zijn) of Kenny van Motor Service Amersfoort.
De bewuste radio van de Te Koop-sectie op dit forum zou best wel eens kunnen passen, denk ik.
Ook al is het degene eigenlijk bedoelt voor de R1100RT, als de bewuste BMW-connector er aan zit (oftewel de BMW-2-ISO) dan is de uitdaging m.i. beperkt.
Maar dat kan ik niet goed zien op de foto van die advertentie, en het duurt nog even voordat ik mijn eigen OEM-radio ga losnemen. :lol:
Het beste kan je het navragen bij de verkoper, wat dat betreft.
Ik zie wel wat losse stekkertjes zitten, maar ik durf daar verder niets over te concluderen, natuurlijk.
Misschien handig eens af te spreken met de verkoper omdat je nu een redelijk idee hebt welke connector "belangrijk" is.
De stuurbediening (de connector met ronde hoeken) van jou huidige kabelset zal sowieso niet passen, want volgens mij is de stuurbediening van de R1100RT radio (en die er bij die advertentie er ook bij zit, naar het schijnt) een ronde, soort ronde, 8-polige DIN-connector.
En die gaat direct naar de radio zelf bij de R1100RT volgens mijn informatie.
Hopelijk heb ik het niet nog moeilijker voor je gemaakt, maar stel gerust je vragen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.