BMW R1100RT & R1150RT Kabelboom - onderwerp

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

Inspector Gadget

BMW R1100RT & R1150RT Kabelboom - onderwerp

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En hier gaan we verder _004
Beemerke schreef:Ik heb een foto van de aansluiting gemaakt, wordt er nog niet veel wijzer van.
Op de inbouwraam staat BMW no 6514-7 659 032 Clarion no 948-0589-00 en op de slede BMW no 6514-7 660 214 Clarion no 300-7802-00

Wie weet welke radio past ?
Ik heb recentelijk een niet-BMW radio overgenomen waaraan nog een deel van een (gedeeltelijk afgeknipte) kabelboom zat (van een R1150RT, volgens mij)

Waaraan ook dergelijke stekkers die jou foto toonde (je had de foto geüpload op het Te Koop - draadje) en die ik voor de volledigheid hier wederom heb toegevoegd.
(om de eenvoudige reden dat ultimo die "Te Koop"-topic gesloten zal worden als het verkocht is, en dan is alles weg, finito, verzwonden, gone, poof.. ;) )

Tevens zat er een verloop aan van de "bekende" auto-radio DIN stekkers naar die grote connector.

Die zwarte connector op jou foto is de "beruchte" BMW-2-ISO stekker, dat is o.a. ook in gebruik bij de BMW Z3.
Je zou kunnen overwegen bij je BMW dealeRT zo'n stekker proberen aan te schaffen, maar het kan zijn dat ze niet zullen begrijpen ;)
Dan moet je denken aan zaken zoals AutoMat, maar dan wel ff je stekkeRT meenemen ;)

Helaas staat er geen onderdeel-nummer op de verloop kabel, maar ik heb ergens ooit eens gelezen dat het eenzelfde connector zou zijn als bij de BMW Z3 (auto)? _001

Anyhoe, via die grote connector lopen de speaker-signalen (de verloop-stekker heeft op elk draadje netjes staan wat het doet! _004 ), naast geschakelde 12 volt, permanent 12 volt , verlichting, remote antenne, etc.

De andere (grijze) stekker die in dezelfde behuizing zit als de zwarte stekker is volgens mij voor de stuurbediening (6 polig)

En dan nog remote LCD-display in het dashboard, dat is die rond-hoekige stekker, en daarin zitten 5 pennetjes, dus 5 polig.

Volgens het elektrische schema van de R1150RT is de display-aansturing namelijk 5 polig en de stuurbediening 6 polig.

Als ik de aders tel die in mijn afgeknipte kabel zit, is die kleine grijze connector inderdaad voor 6 polig bedraad, en die losse rond-hoekige kabel 5 aderig.

Kortom, tenzij je een radio scoort met draad- of stuurbediening, kan je m.i. volstaan met een DIN-naar-die-grote-zwarte-stekker verloop-kabel (de BMW-2-ISO oftewel BMW-naar-ISO).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Beemerke

Re: BMW R1100RT & R1150RT Kabelboom - onderwerp

Ongelezen bericht door Beemerke »

Hartstikke bedankt voor de uitgebreide uitleg. Moet het even op me in laten werken hoor, ben niet technisch.
Dacht even na te vragen of de radio in kwestie zou passen, vandaar dat ik daar de foto had geupload. Moet de regels nog eens nalezen, zit hier nog niet zo lang.
Makkelijkste is natuurlijk gewoon een 1150 clarion radio maar de Z3 zou met wat aanpassingen ook passen. Hoewel, misschien kan die weer niet zo goed tegen het geschud etc van de motor.

Nogmaals dank.

Paul
Inspector Gadget

Ja, dat is mijn nukken, ik ben behoorlijk uitgebreid, en dan veroorzaak ik wellicht de beruchte bomen en het bos... :D

Laat ik het wat eenvoudiger bewoorden, ik wil het graag voor iedereen duidelijk maken;

Bij de R1150RT had je fabrieks-af de mogelijkheid een Clarion-OEM radio te bestellen.
Welke aangepast was voor Herrn. BMW opdat je een LCD-display op je cockpit had met daarin verkeersinformatie, etc.
Dat is die ene (witte) connector, die vlak boven jou zwarte connector in 1 behuizing zit.
Zolang je die specifieke Clarion radio gebruikt, zou ik mij er verder niet druk om maken, je hebt dat display dan gewoon niet in je cockpit.
Tenzij dat display er al zit bij jou, zie je handleiding, en dan of er inderdaad op die plek op jou fiets iets zit of een plastic blinde plaatje.
Anders is het zonde-geld, want zo'n complete set kost al snel een paar honderd pleuri op de 2e hands markt :shock:

Dan die grote zwarte connector;
Ooit is er getracht in de voertuigenwereld een standaard af te spreken om 1 soort connector te gebruiken in elk merk voertuig en dat elke radio-fabrikant (en later navigatie-fabrikant) dezelfde connector zouden gebruiken.
Helaas is dat niet helemaal gelukt, zeg maar.

Vandaar dat jou grote zwarte connector bij (bijv.) een AutoMat waarschijnlijk al heel snel herkent wordt als zijnde een BMW-radio connector.
Dezelfde connector die BMW ook gebruikt in de Z3, zie bijlage.

Kortom,om een radio aan te sluiten heb je dus een verloop nodig van die radio (meestal wordt standaard een kabeltje met ISO-connectoren meegeleverd) naar jou specifieke (grote zwarte) BMW connector. Vandaar de naam die meestal de auto-zaak wel zal herkennen als "BMW-2-ISO", "BMW-to-ISO" of in beter Nederlandsch "BMW naar ISO" verloop-kabeltje.

En het enige wat dat kabeltje doet is via connectoren die respectievelijk naar de radio en jou BMW connector gaat, de boel "aan elkaar verbinden";
De juiste signalen van pootje "x" van connector "y" naar pootje "s" van connector "t", bij wijze van spreken.

In principe kan je dus elke radio aansluiten, wat dat betreft.
Of elke radio met CD-speler ook prima blijft werken op de motor weet ik niet.

Maar ik heb hier een hele stapel radio's liggen van Sony en Blaupunkt die werkte in de RT's.
Middels of een bedrade afstandsbediening of via een externe infrarood ontvanger en afstandsbediening.

Kortom, veel is weldegelijk mogelijk, maar moet je het met beleid doen, en daarin kan je met al je vragen op dit geweldige forum terecht.

In jou specifieke geval zijn er m.i. wellicht een punt van aandacht; is stuurbediening belangrijk voor je?
Indien het geval, (gemak dient de mens, toch?) moet je dus een radio vinden die stuurbediening (op de motor) ondersteund.
Zoals de OEM-radio van de BMW R1100RT of BMW R1150RT.
Dan verwacht ik dat het min-of-meer plug-and-pray zal zijn, immers, je motor is al voorbereid (kabels en speakers, antenne?) had ik begrepen, en is het een kwestie van een radio inbouwen op de bestaande 1-DIN frame.

Dat zou je zelf kunnen doen cq. overwegen, of je bevriende BMW-dealeRT (zal niet goedkoop zijn) of Kenny van Motor Service Amersfoort.

De bewuste radio van de Te Koop-sectie op dit forum zou best wel eens kunnen passen, denk ik. _001
Ook al is het degene eigenlijk bedoelt voor de R1100RT, als de bewuste BMW-connector er aan zit (oftewel de BMW-2-ISO) dan is de uitdaging m.i. beperkt.
Maar dat kan ik niet goed zien op de foto van die advertentie, en het duurt nog even voordat ik mijn eigen OEM-radio ga losnemen. :lol:
Het beste kan je het navragen bij de verkoper, wat dat betreft.
Ik zie wel wat losse stekkertjes zitten, maar ik durf daar verder niets over te concluderen, natuurlijk. ;)

Misschien handig eens af te spreken met de verkoper omdat je nu een redelijk idee hebt welke connector "belangrijk" is.
De stuurbediening (de connector met ronde hoeken) van jou huidige kabelset zal sowieso niet passen, want volgens mij is de stuurbediening van de R1100RT radio (en die er bij die advertentie er ook bij zit, naar het schijnt) een ronde, soort ronde, 8-polige DIN-connector.
En die gaat direct naar de radio zelf bij de R1100RT volgens mijn informatie.

Hopelijk heb ik het niet nog moeilijker voor je gemaakt, maar stel gerust je vragen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Beemerke

Toen je uitgebreid beschreef begreep ik er niet veel van maar nu je de zaak zo uitgebreid hebt beschreven is het me pas duidelijk geworden. Ik weet nu tenminste waar alle kabels voor zijn.
Moet nog op mijn motor nakijken of er een display op zit of een afdekplaatje. Ik heb onlangs een 1150 rt gezien waar alles opgebouwd zat en dat zag er prachtig uit.
De antenne etc zit er allemaal op.
Begrijp nu dat ik er in feite elek radio op zou kunnen bouwen maar dat je dan moet afzien van het display en ook geen stuurbediening hebt.
Stuurbediening moet je toch wel hebben lijkt me want onder het rijden kun je moeilijk het kastje openen en de radio harder of zachter zetten.

Heeft even geduurd maar het kwartje is gevallen met dank aan de duidelijke uitleg.
Gweldig, mijn dank.

Paul
Inspector Gadget

Thanks, ik had het ook iets beter moeten, leer-moment voor mij. :roll: :D

Wat betreft stuur-bediening;

Ik denk dat het wat gemakkelijker te benoemen is door het draadgebonde afstandsbediening te noemen, soms.
Het is aan de radio-fabrikant om die (eventueel optioneel) mogelijkheid te bieden.
Zoals het geval is met de Clarion modellen die BMW gebruikte op de R1100RT en de R1150RT.
Die zijn "speciaal" door Clarion ontwikkeld voor (o.a.?) BMW motoren en voorzien van stuurbediening, maar dan draad-gebonden.

Maar er zijn nog wel meer fabrikanten die dergelijke mogelijkheden bieden.
Gebruik de zoek-functie binnen dit forum maar eens en zoek op "sony" en je vindt dan enkele draadjes (met afbeeldingen _004 ) waarin de Sony CDX-S2000 getoond wordt met een "bekende" draadgebonde afstandsbediening.
Je zult zien dat enkele forum-leden heel erg creatief zijn geweest met het plaatsen van die afstandsbediening op hele inventieve plekken, indrukwekkend wat dat betreft.

Maar zo heb je ook de Blaupunt Calgary MP35 radio, waarbij via een infrarood oog aan een kabeltje de radio vanaf het stuur bedient kan worden.
(zat op mijn vorige motor ;) ) De bijbehorende afstandsbediening was dan wellicht formeel niet waterdicht, maar door de juiste plaatsing op de motor heb ik toch heel wat jaartjes rondgereden, alleen heel weinig gebruikt :roll: )

Het voordeel van de BMW radio oplossingen is dat het qua bekabeling en aansluiten op elkaar afgestemd is, maar elk andere oplossing is een kwestie van de juiste verloop-kabels.
En de draadgebonde afstandsbediening is gemaakt om specifiek geplaatst te worden op je BMW motor, waterdicht, etc.

Wat betreft het wel of niet aanwezig zijn van dat display;
Je kunt dit vrij eenvoudig zien, omdat de blinde plaat op die plek vrijwel dezelfde kleur heeft als de cockpit zelf.
Lijkt het er op dat er een glasplaatje zit, dan is dat waarschijnlijk het display.
Maar, ik kan mij sterk vergissen, de radio-voorbereiding is meestal: kabels en speakers en antenne, en niet :de stuurbediening en display en radio.
Aan de andere kant, jou fiets kan ooit voorzien geweest zijn van die radio, en dat alleen de radio eruit gehaald is (om wat voor reden dan ook), en dan is het een kwestie van die juiste, specifieke radio weer plaatsen.

Als je wel het display in de cockpit hebt, en de stuurbediening, zou dat zo maar kunnen!
kapitein_iglo9
Type: R1100RT
Bijz: Xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Leiderdorp

Ongelezen bericht door kapitein_iglo9 »

Heerlijk om de teksten van DutchMidiman te lezen!
De woorden glijden als proza naar binnen....

Ook voor mij weer een verhelderend moment van kennis en inzicht, mede mogelijk gemaakt door DutchMidiMan.

Ik heb ooit het genoegen mogen hebben koffie met deze heer te mogen nuttigen, nadat ik een prachtige uitlaat voor een zeer schappelijke prijs over had kunnen nemen.

Ik kon wel uren lang naar zijn ervaringen en kennis luisteren. Ook het onderzoeken van zijn R100RT is een feest op zich; bij elke blik vind je weer iets nieuws.

De radio, een originele BMW R1100RT radio (clarion) heeft al bovenstaande prachtig beschreven kabels niet; wel de standaard RT aansluitingen, originele speakers en stuurbediening (bedraad en waterdicht).

was getekend,

Ruud van der Meulen
kapitein_Iglo
Inspector Gadget

Dank je wel, beste Ruud _004
Maar het is niet mijn bedoeling dat ik op een voetstuk o.i.d. geplaatst wordt, ik ben gewoon mens hoor, en faalbaar.

Ik maak ook fouten, maar ben ondertussen een meester in het verhullen daarvan ;) :lol:

En maak er graag een sport van dingen uit te zoeken.
Omdat ik weet dat a) op prijs gesteld wordt (soms ook niet of wat minder ;) ) en b) dat heel belangrijk is voor mij, omdat ik weet en realiseer dat ik het net zo gemakkelijk mis kan hebben. Ik heb, absoluut zeker weten, de wijsheid niet in pacht!

Terug naar dit draadje;

@Paul; Ik weet nu exact welke connector jij hebt zitten, het is de "reguliere" BMW radio-connector, dus daar gaan we een perfecte oplossing voor vinden.
Is het wellicht een idee dat jij contact zoekt met Ruud (Kapitein_Iglo), als je interesse hebt in zijn radio?
Zeer belangrijke vraag (naast de openstaande vraag of jij het display in je cockpit hebt zitten of niet), zit de stuurbediening bij jou er al op?
Zo niet, dan verwacht ook niet dat het display in je cockpit zit, maar dat is puur een inschatting van mij.
Dan zou je m.i. die radio van Kapitein_Iglo kunnen overwegen, dan heb je stuurbediening (maar geen display op je cockpit, maar dat hebben R1100RT-ers ook niet, boeiend, not!) en reserve-luidsprekers, ofzoiets. ;)
Misschien dat je niet alles nodig zult hebben (slede, extra kabeltjes) maar die kan je dan weer hier op de "Te Koop" zetten.

En dan eventueel een afspraak maken met Kenny van MotorServiceAmersfoort, die heeft de geduld en ruimte om dit netjes voor je aan te sluiten in te bouwen.
Anders kom ik wel langs om iedereen in de weg te lopen aldaar. :lol:
Beemerke

En nog een komisch talent ook die dutchmidiman, in de weg lopen hahahahaha. Ik heb geen stuurbediening op mijn motor en als ik het zo lees inderdaad een zwart vlak en geel afleesschermpje voor de radio. Heb dat eens gezien op een zwarte 1150 Rt maar dat was een speciale uitvoering.

Heb zelf ook nog eens het een en ander zitten nalezen over de radio en je moet toch wel heel wat loshalen wil je de slede weer installeren. Deze hadden ze er bij uitgehaald en ook de bekabeling omdat men het kastje wilde gebruiken voor rommel.
De zijbekleding moet in ieder geval verwijderd worden en het een en ander schijnt niet in één dag te doen te zijn als je het al zelf wilt doen.
Moeten de boxen vervangen worden moet ook het windscherm eraf en de cockpitbekleding etc.

Ik moet er nog eens over na denken of ik dit wel wil gaan doen/ laten doen.

Dutchmidiman je moest maar eens een handleiding gaan schrijven voor BMW rijders, wellicht veel duidelijker dan de boeken van BMW zelf.
Hartelijk dank voor alle informatie, ja en wie goed beschrijft mag best geroemd worden.

Groeten,.

Paul
Inspector Gadget

Nee hoor, ik weet heel veel dingen niet, dus duik ik er in, probeer alles te lezen wat er voorbij komt, want er is volgens mij nog genoeg ruimte in mijn bovenkamer.
(ik was vroeger blond :roll: :lol: )

En ik ben omni-geinteresseerd, er zijn maar weinig onderwerpen die *niet* mijn interesse hebben.

Of ik heb te veel vrije tijd en te weinig te doen, volgens sommige. :oops: _002

Anyhoe, het is inderdaad wellicht lastiger om zelf te doen, maar wellicht dat je eens een lichtje moet opsteken bij Kenny van MotorserviceAmersfoort.
Hij rekent niet de hoofdprijs van een BMW dealeRT, heeft vele connecties, en denkt in oplossingen.

Laat het "lastig" of "moeilijk" geen obstakel voor je zijn, alleen de kosten, want dat is je budget, en daar gaat alleen jij over.

Ja, de tupperware moet aan 1 kant los, als je met de radiovak aan de gang gaat, maar wat ik er van gezien heb, is het geen raketgeleerde wat daar voor nodig is.
Zelfs met alle "zooi" op mijn dame, heeft Kenny in circa 10 minuten mijn dame van haar kleren ontdaan, het is dus te doen.
En Kenny is ook nog zo iemand die het waardeert als je meehelpt, open staat om er wat van te leren, etc.

Je boxen kan je heel snel testen, als je bij de connector kan (en volgens de foto kan je dat _004 ).
Het is dan een kwestie van een ietwat lege 9 volt batterij en twee draadjes, ik kan je de pin-out van die BMW connector geven.

Als je de 9 volt batterij via de twee draadjes op de connector aansluit op de pootjes (de nummers kan ik je geven, als je wenst) hoor je een korte tik uit 1 van de speakers als je dat doet. Dan weet je of de speakers nog werken.

De antenne kan je eventueel ook doormeten. De buiten-afscherming op de connector kan je meten met een ohm-meter en de massa van je moto, bij de RT loopt namelijk (ivm de tupperware) een brede, platte massa-kabel tussen de antenne-voet en de massa van de motor, het chassis.
De antenne zelf is een lange, gewonden koperdraad, en in de tip van de antenne zitten een paar gaatjes. Als je diezelfde ohm-meter neemt en een dunne naald (in zo'n gaatje) en de pen van de antenne-connector, kan je die ook geheel doormeten.

En als laatste, ik heb hier een radio liggen die uit een R1150RT komt, heb ik begrepen, dus die kunnen we ff snel aansluiten, dan weet je of dat ook werkt.

Het zijn, uiteraard, maar suggesties!

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”