heb ik andere vering op mijn 1200rt?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
dirk de wit

heb ik andere vering op mijn 1200rt?

Ongelezen bericht door dirk de wit »

Sinds een maand heb ik een 1200rt uit 2006 met esa.
De motor bevalt goed en stuurt verrassend strak voor zo'n grote motor (hiervoor had ik o.a. een 1150rt die wat zwaarder stuurde)
Vorige week kreeg ik een 1200rt van twee maanden oud mee omdat mijn motor een 60.000 km beurt kreeg.
Wat me meteen opviel was dat ik bij de nieuwe rt het gevoel had de motor een beetje te moeten doorduwen in langzame bochten en dat de vering veel soepeler leek op slecht wegdek!
Ik zag de veerpoten veel verder bewegen (een grotere uitslag t.o.v. mijn rt uit 2006).
Door die stugge vering rammelt mijn windscherm irritant bij slecht wegdek :(

De vering van mijn rt is wit van kleur (wp?) en ik vraag me af of dit de orginele vering is of aangepaste vering omdat de motor zo strak door de bocht gaat ;of is er gewoon een groot verschil in vering/esa van de 2006 t.o.v. 2010 uitvoering?

graag jullie mening ;)
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: heb ik andere vering op mijn 1200rt?

Ongelezen bericht door moh_fan »

dirk de wit schreef:De vering van mijn rt is wit van kleur (wp?) en ik vraag me af of dit de orginele vering is of aangepaste vering omdat de motor zo strak door de bocht gaat.
Die witte vering is origineel en van WP. Als het goed is, is het ook op de demper en veer geschreven.
Niet ESA eRTee's hebben / hadden Showa vering.
dirk de wit schreef:of is er gewoon een groot verschil in vering/esa van de 2006 t.o.v. 2010 uitvoering?
Ja, er is zeker verschil! Vanaf model 2010 kun je ESA II kopen met - in mijn ogen - nog betere veerkarakteristieken!
Heb geen idee hoe een 2010 niet-ESA eRTee stuurt...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
dirk de wit

Re: heb ik andere vering op mijn 1200rt?

Ongelezen bericht door dirk de wit »

maar is die WP vering dan zoveel stugger?
zelfs in de comfort stand en belading een persoon zonder bagage?
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: heb ik andere vering op mijn 1200rt?

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Hoi Dirk,

Die van mij is van 2007 en heeft 65.000 gelopen en heb ik ook net een paar weken.
Bij mij trilt de ruit ook en inderdaad de witte veren zijn standaard.
Ik heb ook ESA en zal eens kijken hoe de comfortstand het doet op hobbelige wegen zoals in mijn buurt.
Ik merk wel met de sport stand dat ik minder last heb van de wind als mijn scherm in de hoogste stand staat.
Ik ben ook nog steeds aan het testen met de ESA.

We kunnen altijd eens kijken wat het verschil is met het ritje volgend jaar.

Richard
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: heb ik andere vering op mijn 1200rt?

Ongelezen bericht door moh_fan »

dirk de wit schreef:maar is die WP vering dan zoveel stugger?
Naar mijn mening; volmondig ja!
Zeker twee keer per jaar rijd ik een paar dagen op een leen eRTee zonder ESA. Natuurlijk is het ding niet afgesteld op het poppetje dat opstapt, maar de vering is alles behalve optimaal.
beemerrichard schreef:Ik merk wel met de sport stand dat ik minder last heb van de wind als mijn scherm in de hoogste stand staat.
Deze opmerking moet je me even uitleggen...?
Ik snap de relatie ESA-stand - windbescherming niet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: heb ik andere vering op mijn 1200rt?

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Hoe slapper de veerstand hoe meer last je hebt met wind en vooral zijwind.
Je praat over een grote hoeveelheid massa vanaf de zijkant dus meer windgevoelig.
Door de vering strakker te zetten veert hij minder in.

Met de auto precies hetzelfde hoe strakker de vering hoe minder last van de zijwind ivm inveren.

Net als dat je harde wind hebt dan heb je minder problemen als je hard rijd dan dat je zacht rijd.
Ik heb het meegemaakt met een vriend toen we meereden aan een toerrit van het werk en we kregen windkracht 9.
Ik geloofde ook niet dat als je hard reed er minder last van zou hebben toen mijn vriend dit zei maar ik heb het aan de levende lijven mogen meemaken dat hard rijden minder last gaf dan zacht rijden. Met zacht rijden kon ik de motor niet eens op de weg houden want werd continue weggeblazen.

Richard
dirk de wit

Re: heb ik andere vering op mijn 1200rt?

Ongelezen bericht door dirk de wit »

dank voor jullie uitleg :!:
Heb ik iets om over na te denken als ik morgen weer 200km op de motor zit (ik ga ook nog eens wat "spelen"met de esa ;)
groeten dirk
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: heb ik andere vering op mijn 1200rt?

Ongelezen bericht door moh_fan »

beemerrichard schreef:Hoe slapper de veerstand hoe meer last je hebt met wind en vooral zijwind.
Je praat over een grote hoeveelheid massa vanaf de zijkant dus meer windgevoelig.
Door de vering strakker te zetten veert hij minder in.
Ik ben niet overtuigd... je hebt het hier over zijwind, waarbij je motor kantelt, niet inveert.
beemerrichard schreef:Net als dat je harde wind hebt dan heb je minder problemen als je hard rijd dan dat je zacht rijd.
Dat heeft dan weer alles te maken met centrifugaalkracht.
Hoe sneller het wiel draait, hoe lastiger het uit zijn baan te brengen is.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”