Welke bandendruk heb jij?

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

Welke bandendruk heb jij?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ben eigenlijk heel benieuwd, naar aanleiding van een reactie op een ander draadje _004, met welke bandendruk jullie rijden, voor-en-achter.

De fabrikant van een voertuig geeft de bandendruk op, afhankelijk van de belading, etc, maar mij is voor de R1100RT geadviseerd:
Voor: 2,7 bar
Achter: 2,5/2,6/2,9 bar

Ben benieuwd wat jullie aan bandendruk proberen aan te houden?
PaPinkelman
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: Welke bandendruk heb jij?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Voor 2,5 bar
Achter 2,9 bar
Vrijwel uitsluitend solo ritten, af en toe met volledige bepakking.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo XT / GPSmap 62s
braba

Ongelezen bericht door braba »

PaPinkelman schreef:Voor 2,5 bar
Achter 2,9 bar
Vrijwel uitsluitend solo ritten, af en toe met volledige bepakking.
Idem, wel ander type maar dat maakt niet uit. Ook zakelijk rijden we met dezelfde druk. In de tijd dat de 1100 dienstfiets was hadden we ook deze waarden.
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Voor 2,5 bar
Achter 2,7 bar bij solo en duo gebruik en 2,9 bar bij volle (vakantie) bepakking (volle top en zijkoffers ± 25 kg erbij.... :roll: )
Inspector Gadget

Wat is dit _oo_ toch top _004

Heel hartelijk dank voor de reacties!

FF met de lettertang een stickert maken 8-)
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Ook voor 2,5 en achter 2,9 (Metzelers)
Inspector Gadget

_004
Idem merk banden en idem nu als "standaard" druk ingesteld.
jasper75

Ongelezen bericht door jasper75 »

Dit volg ik even, interessant.

Is 2.9 achter bij solo gebruik niet wat veel ? :$

Gr Jasper
Jan R1200RT

jasper75 schreef:Is 2.9 achter bij solo gebruik niet wat veel ? :$
Gr Jasper
Vind ik ook wat hoog, maar kan wel.
Dit is mede afhankelijk van de instelling van je veerspanning en demping.
Daarnaast natuurlijk van je rijstijl en de feeling / feedback die je wenst.
Harder is natuurlijk vanuit de band gezien wat minder comfort (de band kan minder dempen door vervorming)
PaPinkelman

jasper75 schreef:Is 2.9 achter bij solo gebruik niet wat veel ? :$
Gr Jasper
Ik reed eerst met een lager druk achter (2.7 bar). De hogere druk geeft veel betere feedback en verhoogde stabiliteit (bochten). Sinds ik een andere veer + demper achter heb (Wilbers ipv standaard BMW), over combinatie van comfort en rij-eigenschappen niets te klagen, integendeel ! Big RT Smile
Groeten,
Frank

Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

2,9 achter is goed, dan heb je wat minder vering( = deining) in de band en kun je dus met de veer- en demper instelling veel beter het gedrag bepalen, de band doet dan de kleine oneffenheden waar de veer te traag voor is vanwege de grotere massa die moet verplaatsen. Op het circuit is het uiteraard weer anders maar dat is hier niet van toepassing.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Inspector Gadget

Dankjulliewelallemaal, ik leer er weer heel wat bij; _004
Dat bandendruk-verschil, ook al is het miniem, heel belangrijk kan zijn.

Nu zijn de opgegeven aanbevolen bandendruk bij 20 graden Celcius, is er een "conversie-methode" om het "om te rekenen" bij andere temperaturen, of moet ik wachten totdat het buiten weer 20 graden is? :shock: ;)
(zie je wel, ik weet echt niet alles, zeker niet van chemie en natuurkunde ;) :lol:)

Of een handigheidje?
Zoiets als, zoveel punt bar per graden Celcius verschil? _001
PaPinkelman

dutchmidiman schreef:Nu zijn de opgegeven aanbevolen bandendruk bij 20 graden Celcius, is er een "conversie-methode" om het "om te rekenen" bij andere temperaturen, of moet ik wachten totdat het buiten weer 20 graden is? :shock: ;)
(zie je wel, ik weet echt niet alles, zeker niet van chemie en natuurkunde ;) :lol:)

Of een handigheidje?
Zoiets als, zoveel punt bar per graden Celcius verschil? _001
Tja, daar is een of andere wet voor, maar weet ik ook niet meer uit mijn hoofd, is alweer een jaar of dertig geleden... ;) . Ik probeer het nog wel ergens op te zoeken.
Ik vermoed dat b.v 5 graden verschil niet erg veel uit zal maken.
Groeten,
Frank

Jan R1200RT

PaPinkelman schreef:Tja, daar is een of andere wet voor, maar weet ik ook niet meer uit mijn hoofd, is alweer een jaar of dertig geleden... ;) . Ik probeer het nog wel ergens op te zoeken.
Ik vermoed dat b.v 5 graden verschil niet erg veel uit zal maken.
Even de middelbare school ophalen:

De gaswetten in jip en janneke taal:
http://home.wanadoo.nl/hoewerkthet/alfa ... _druk.html

En hier de natuurkundige benadering:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_gaswet

Oftewel
P x V = C (druk x volume gedeelt door temperatuur is constant)
T
Donic

Ongelezen bericht door Donic »

Dezelfde vraag had ik ook eens gesteld gesteld voor mijn Continental Road Attacks. Zie hieronder de reactie van Continental:

Geachte heer/mevrouw,

Een (motor)band en zijn luchtdruk zijn altijd een concessie.
De vraag zoals u hem expliciet stelt kunnen we dus ook niet beantwoorden.
Solo rijdende is de belasting lager en zal de band bij een hoge spanning inleveren qua comfort.
Met duo rijdende zal de band door de hogere belasting weer inleveren qua kilometerprestatie bij een lage bandenspanning.
Er is dus geen "heilige" spanning te adivseren.

De bandenspanning die door de fabrikanten wordt opgegeven zit altijd aan de veilige/hoge kant en in deze waarde wordt uitgegaan van een hoge belasting.

Voor uw motor wordt een spanning geadviseerd van 2,5 bar voor de voorband en 2,9 bar voor de achterband koud gemeten. (Dus bij omgevingstemperatuur als de motor nog niet bereden is).
Zie deze spanning als de uitgangsspanning voor een "volladen" motor, dus uzelf, duo en eventueel nog wat bagage.
Solo kunt u daar ten behoeve van comfort een tiende afhalen voor de voorband en 2 tienden voor de achterband, maar denk aan de slijtage als de duo weer opstapt.

Veel plezier van uw RoadAttack's.

Met vriendelijke groeten,
Continental Banden Groep B.V.

Gr.
Donic
PaPinkelman

Jan R1200RT schreef: P x V = C (druk x volume gedeelt door temperatuur is constant)
T
T is hier wel de absolute temperatuur, dus 20C is 293K (Kelvin)!

Snel rekensommetje gemaakt:
Bij 20C 2,9 bar ingesteld
wordt 3.0 bar bij 30C en 2.8 bar bij 10C. Dus ca. 0.1 bar verschil bij 10 graden temperatuurverschil.

Alles bij gelijkblijvend volume uiteraard!Uitzetting bij temperatuurverhoging en krimp bij temperatuurdaling maakt dit drukverschil nog iets kleiner. Maar dit effect zal wel niet zo groot zijn, schat ik.

Ik controleer de bandenspanning altijd thuis in de garage (kelder, dus relatief geringe temperatuurschommelingen), voor vertrek en breng daar ook op spanning (indien nodig) met eigen compressortje.
Groeten,
Frank

Wildripper
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Ongelezen bericht door Wildripper »

Ik stop er altijd 2.5 voor en 2.9 achter in. En ik ga er toch echt geen lucht uit laten lopen wanneer ik solo rijd.

Qua gewicht scheelt het niet zoveel als het vrouwke achterop stapt. Big RT Smile
Zümo XT
Inspector Gadget

@PaPinkelman & @Jan R1200RT; top, dank jullie wel! _004

@WildRipper;
Bedankt voor die info, waardeer ik.
Willem Rietveld
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Vóór 2,5 en achter 2,9 bar.
Banden zijn pilot road-2.

Kan overigens per bandenmerk/type iets verschilen. kijk voor info altijd even op de site van de bandenfabrikant.
Misschien ten overvloede: hou je nooit aan de gegevens die op je motor/auto staan en in de instructieboekjes. Die gegevens slaan namelijk alléén op de bij een nieuw voertuig geleverde banden.

groetje, Willem
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
Junkyard Dog
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

Voor 2,5 en achter 2,9 bar.
Solo en duo.

[groet] Anton _004
Laatst gewijzigd door Junkyard Dog op 28 sep 2010, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Maar het is waarschijnlijk niet alleen wat de bandenfabrikant voor de band aangeeft wat juist is. Tenzij hij de bandenspanning specifiek aangeeft voor jou type motor.
Bij de temperatuur moeten we niet alleen denken uit de buitentemperatuur. Maar aan de bandentemperatuur. Rijd maar eens een tijdje op een warme dag in de zomer in de bergen. Voel dan maar eens aan je banden. En al de accessoires spelen ook een rol omdat die het gewicht weer verhogen. Op mijn motor zit waarschijnlijk dezelfde band als op de RT maar mijn motor is dus wel een stuk lichter. En toch staat er in het boekje dezelfde bandenspanning.
Ik kan me voorstellen dat sommige motoren wel 50 kg minder wegen en toch de zelfde band hebben. Als je band weer te hard staat word hij weer sneller kaal in de midden. Reken er dus maar dat bandentemperaturen in de zomer dichter bij 50 graden zal zitten dan 30 graden.

Ton
moh_fan
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

Voor 2,3 bar / Achter 2,7 bar
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
ahilkens

Ongelezen bericht door ahilkens »

Ik rij op Michelin Pilot Road 2. 1200rt Zonder ESA, maar met Hyperpro veren.

Solo:
Voor 2.3, Achter 2.7

Duo
Voor 2.5 Achter 2.9

Als ik solo rij met de "duo instelling" dan heb ik het gevoel dat de grip minder is.

m.vr.gr
Andre
Marcel 1200rt
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Voor 2,3 en achter 2,7 (solo) en 2,5 resp 2,9 met vrouwke in mijn rug. _004 Op bridgestone BT 023 GT

mvg
Marcel
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Inspector Gadget

Ton1959 schreef:Maar het is waarschijnlijk niet alleen wat de bandenfabrikant voor de band aangeeft wat juist is. Tenzij hij de bandenspanning specifiek aangeeft voor jou type motor....temperatuur...
Naar wat ik bemerk, is het de fabrikant van het voertuig die de bandendruk voorschrijft, althans, ik heb dergelijke gegevens altijd gevonden bij het voertuig (bij de RT onder het zadel, een brede sticker).
Maar je hebt volgens mij wel gelijk, een bandenfabrikant zal ook zo de nodige specificaties hebben, dus ook druk.
Goede tip! _004

Wat betreft de temperatuur, klopt ook;
Mijn bandendruk-sensoren geven druk en temperatuur aan.
Bij het huidige weer varieert het tussen de 20 en 30 graden, bij warmer weer is het zo'n 40 graden.
Weet alleen niet of die temperatuur meting ook de drukmeting daarmee compenseert, ik verwacht van niet.

Het systeem werkt wel perfect, ik werd netjes gewaarschuwd nadat te ver van de door mij ingestelde referentiedruk afgeweken werd.
Ook een goede tip wat betreft mogelijke slijtage van de band hierdoor.
Zal eens gaan uitzoeken wat de bandenfabrikant aangeeft daarover.

Onderhand een heel leerzaam onderwerp aan het worden.
Ik leer er veel van, _004
Baird
2024
2024

Heb ik er nog een voor je:

Als je met lage buitentemperaturen rijdt mag je verwachten dat de druk omlaag gaat( gaswet). Ga nou niet de band opnieuw op druk brengen maar houdt deze lagere waarde, door de lagere druk komt er meer beweging in de band en we weten dat het oplopen van de temperatuur van de band belangrijk beïnvloed wordt door de inwendige wrijving van het rubber van de band als de band beweegt. Op deze manier wordt dus bij lage temperaturen de band toch weer een beetje warmer wat de wegligging ten goede komt, zeker bij koud weer! Dus de band op druk brengen in de garage of kelderbox bij een graad of 20 en lekker laten staan.

Andersom voorkom je dat zomers de band te heet wordt, druk loopt op( gaswet), band wordt harder, minder inwendige wrijving, bandtemperatuur blijft binnen de perken!

@dutch: welke band temp/druk sensor heb jij er op zitten?
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
**AC**

Ongelezen bericht door **AC** »

2.5 voor en 2.9 achter. In koudere periodes 2.4 en 2.8
Inspector Gadget

@Braid;
Dank je wel, interessante materie.
Van die gaswet wist ik (wel iets van af), mijn Pa heeft in de process-automatisering gewerkt, dan krijg je altijd wel iets van mee tijdens het avondeten ;)

Ik moet toegeven, ik heb je uitleg wel 2x moeten doorlezen, bijna een brain-freeze ;)

Nog even en ik ga met mijn weerstation aan de slag :shock: :lol:

Maar weer even serieus;
Ik heb de Zadi sensoren, bevalt mij heel erg goed;
http://www.zadi.com/en/rts_moto_prodotto.php

Dom genoeg was ik vergeten dat ik ook nog even de haakse ventiel had moeten bestellen, dan had het vullen wat gemakkelijk gaan bij het voorwiel;
http://www.wunderlich.de/frame.php?Make ... id=5525400
Baird
2024
2024

Als ik de beschrijving lees van die Zadi dan kun je dus niet de spanning aflezen vóór vertrek, pas tijdens de eerste meters kom je er achter of de spanning nog goed is.

Hoeveel loopt de bandenspanning op tijdens het rijden, kun je daar en over de temperatuur globaal iets zeggen?
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik zag net dat mijn nieuwe PR2's zijn opgepompt met 2.3 voor en 2.7 achter. Beetje aan de zachte kant, dus binnenkort kijken hoe het rijdt met iets hogere spanning.
Hans
Inspector Gadget

Baird schreef:Als ik de beschrijving lees van die Zadi dan kun je dus niet de spanning aflezen vóór vertrek, pas tijdens de eerste meters kom je er achter of de spanning nog goed is.
Klopt, de sensoren moeten een beweging detecteren voordat ze beginnen de metingen door te geven.

Nu is het zo dat ik gewend ben vaak voor vertrek ff een controle te doen, w.o. ook bandendruk, olieniveaus, communicatie/navigatie en verlichting.
Zoals iemand ergens op een ander draadje schreef, ik heb een heel ritueel. :roll: 8-)
Ik ben nog niet zo ver dat ik op de motor spring, maar dat komt ook dat ik de nodige moeite moet doen om de motor te verplaatsen, (ca. 15 meter) het is ietwat krap/nauw alhier.
Minder dan een centimeter aan elke kant van de fiets en een vrij haakse bocht die ik moet maken.

Anyway;
Omdat ik de fiets met de hand voortduw, bemerk ik dat soms de sensoren dit zien als (voldoende) beweging en dus de metingen door geven.
En anders haal ik de bandendrukmeter uit de topkoffer. Daar heb ik zowel een elektrische pomp alsook een voetpompje in zitten.
Een beetje te veel van het goede, geef ik grif toe, maar ik ben nu eenmaal een "mafkees" op dat gebied.
Better overprepare then underprepare.
Baird schreef:Hoeveel loopt de bandenspanning op tijdens het rijden, kun je daar en over de temperatuur globaal iets zeggen?
Ik heb recentelijk de centrale eenheid naar de linker kant geplaatst omdat ik merkte dat ik inderdaad niet zo heel vaak keek op de meter tijdens het rijden.
Wel voor en na het rijden. Ik kan het nu beter in de gaten houden en je binnenkort exacter vertellen hoe-en-wat.

Wat ik meen mij te herinneren, liep de druk enkele punt-eenheden op na ca. 15 minuten rijden, en de temperatuur ca. 10 ~ 15 graden boven de omgevingstemperatuur.
Maar omdat de centrale eenheid nu links zit, kan ik het ook vanaf heden terug zien op camera, als het goed is.
Alleen zit de VoltCraft temperatuurmeter weer rechts, en zo is het altijd wat :lol: (geintje!)

Nu ben ik geen geweldige bestuurder, dus mijn bochtenwerk (e.d.) zal niet zo zijn als de meer ervaren bestuurders, dus temperaturen zullen dan m.i. geen (nauwkeurige) indicatie zijn voor de gemiddelde bestuurder op dit forum, denk ik zo.
Dus meer indicatief, ik geef dat maar even aan.
Inspector Gadget

Vandaag rondgereden met 2,5 voor en 2,9 achter, merkbaar wat meer rollend in de bochten e.d., dus het wordt 2,5 voor en 2,9 achter, wat mij betreft.
Dank aan iedereen voor de bijdrage! _004

Ondertussen ook ff de opnames bekeken van vandaag bekeken, metertjes zijn prima in beeld.

Het is inderdaad met zo'n warme dag als zaterdag 9 oktober was, 10 ~15 graden boven de omgevingstemperatuur.
Achterband zo'n 5 graden warmer dan de voorband, volgens de Zadi.
Qua druk lees ik dan een verhoging van 0,5 ~ 0,75 bar t.o.v. de referentiedruk die ik heb ingesteld.
(mooie van de Zadi, die compenseert ook de temperatuurmeting, ik kreeg een waarschuwing van "overdruk" t.o.v. van mijn referentiedruk, en dat knipperende ledje kan je echt niet missen, zelfs niet in de volle zon :lol: _004 )
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als nu de druk met 0,75 bar omlaag gaat ten op zichte van je referentiedruk wat doet dit dan met je bloeddruk?
:lol:

Ton
Inspector Gadget

Dan begint mijn rode ledje te knipperen. :twisted: :lol:

Maar ff serieus; die Zadi is behoorlijk nauwkeurig, de waarschuwingsled kan je heel duidelijk zien knipperen voor, in dit geval, een hogere druk dan de referentie-druk.
(= als ik net weg rij, banden zijn nog koud).
Ik moet toegeven, ik moest ff een paar seconden nadenken waarom, totdat ik mij herinnerde dat ik nu een hogere druk heb t.o.v. de eerder ingestelde referentie-druk.
De Zadi (en het waarschuwings-ledje) deden prima hun werk, wat dat betreft.
Het was "operator-error" :twisted: :lol: , ik dus.

Ik kan dat eventueel op YouTube plaatsen, maar of ik daar jullie nou echt mee help, denk het niet, toch? _001

Zoals Baird al eerder aangaf, dat is een beetje het nadeel van dat systeem, de sensoren moeten beweging detecteren voordat ze aan gaan en hun gegevens doorgeven.
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Pfff,! ik zou er gewoon stikstof in doen. Dat blijft warm gelijk aan de beginvulling,tenminste er is een zeer minimaal verschil meetbaar.Zijn er mensen die bij iedere solo/duorit de spanning veranderen? Dan kan ik tig-keer per week met de pomp aan de gang om te corrigeren.Ik rijdt niet met stikstofvulling overigens,in de racerij is dit wel een aanrader. En met druksensoren e.d. aan de gang te gaan gaat mij te ver.Ik rijdt motor en geen proefopstelling van TNO oid... Die 1-10e bar merk je niet hoor als je normaal rijdt,en zeker niet met het tempo van Rob als je de filmpjes van hem ziet qua rijstijl. Niks mis mee overigens,ieder zijn meug _004 . en no hard feelings ! Ik denk dat als je idd zwaar beladen op een vac gaat en met duo op de autobahn met meer als 140km/h blijft rijden de spanning omhoog moet,en het gevoel kan per fiets en type/merk band verschillen.

Groeten Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Als je de instructies die bij je fiets leest, zie je inderdaad dat zowel bandenspanning alsook veer-instelling aangepast dient te worden aan de belading.

Het is niet alleen ivm slijtage van de band maar ook wegligging, comfort en veiligheid, maar ook je brandstof-verbruik. (ik heb nu een niet-lopende gemiddelde van 1 : 25,785)

Toegegeven, mijn rijstijl zal in sommige ogen nog voldoende te wensen over laten, maar ik geniet elke seconden dat ik op die fiets zit, ook al is het soms gewoon werk.
Desondanks vindt ik de juiste bandendruk voor mij naast een veiligheidsaspect ook een comfort-aspect.
Met mijn werkzaamheden moet ik soms met lage snelheden hele korte en/of snelle bochtjes draaien, en tot voor kort vond ik dat op mijn dame behoorlijk hard werken versus wat ik met de andere (bedrijfs)fietsen ervoer.

Vandaar het begin van dit draadje.
Ik wilde gewoon domweg weten wat ervaren rijders en anderen zoal aan bandendruk aanhouden.

Ja, ik gebruik veel "hulpmiddelen" zoals bandendruk-sensoren, maar dat is meer comfort en veiligheid, dan gemak.
Daar mee voeg ik extra genot toe aan mijn genieten als ik op de dame klim.
En wil ik zeker geen evangelist zijn dat iedereen met allerlei sensoren moet gaan rondrijden, geenszins zelfs.

Ik heb in ieder geval zondermeer bemerkt dat met de geadviseerde solo-instellingen die BMW adviseert (2,2 voor en 2,5 achter) met mijn postuur, belading en rijstijl cq. snelheden, dit te laag was.

Maar, zoals een alom gerespecteerde expert mij ook nog vertelde; het merk band (samenstelling, hardheid/stugheid van de band-wangen e.d.) tellen ook mee in het comfort en hoe de band zicht gedraagt onder diverse omstandigheden.
En is dat een bekend punt van het merk band waarmee ik rij, waar overigens verder helemaal niks mis mee is.

En ik merkte dat het "rollen" te verbeteren viel, door de bandendruk flink te verhogen.

Ik denk wel dat dit een draadje was waar menigeen is over gaan nadenken, welke bandendruk gebruik ik, controleer ik dat wel voldoende, en is dat wel de juiste druk?

Ik heb er in ieder geval weer veel van opgestoken, en iedereen moet zelf natuurlijk bepalen wat je er mee doet of laat, wat “onzin” is en wat wel bruikbaar is.
Daar is dit forum wat mij betreft helemaal top in; veel ervaringen, meningen, tips en adviezen.

En de humor, vindt ik ook heel erg belangrijk.

Dus, bedankt iedereen, het was weer heel leerzaam allemaal! _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”