De fabrikant van een voertuig geeft de bandendruk op, afhankelijk van de belading, etc, maar mij is voor de R1100RT geadviseerd:
Voor: 2,7 bar
Achter: 2,5/2,6/2,9 bar
Ben benieuwd wat jullie aan bandendruk proberen aan te houden?
Moderator: RT_Patrick
Idem, wel ander type maar dat maakt niet uit. Ook zakelijk rijden we met dezelfde druk. In de tijd dat de 1100 dienstfiets was hadden we ook deze waarden.PaPinkelman schreef:Voor 2,5 bar
Achter 2,9 bar
Vrijwel uitsluitend solo ritten, af en toe met volledige bepakking.
Vind ik ook wat hoog, maar kan wel.jasper75 schreef:Is 2.9 achter bij solo gebruik niet wat veel ?![]()
Gr Jasper
Ik reed eerst met een lager druk achter (2.7 bar). De hogere druk geeft veel betere feedback en verhoogde stabiliteit (bochten). Sinds ik een andere veer + demper achter heb (Wilbers ipv standaard BMW), over combinatie van comfort en rij-eigenschappen niets te klagen, integendeel !jasper75 schreef:Is 2.9 achter bij solo gebruik niet wat veel ?![]()
Gr Jasper
Tja, daar is een of andere wet voor, maar weet ik ook niet meer uit mijn hoofd, is alweer een jaar of dertig geleden...dutchmidiman schreef:Nu zijn de opgegeven aanbevolen bandendruk bij 20 graden Celcius, is er een "conversie-methode" om het "om te rekenen" bij andere temperaturen, of moet ik wachten totdat het buiten weer 20 graden is? :shock:![]()
(zie je wel, ik weet echt niet alles, zeker niet van chemie en natuurkunde:lol:)
Of een handigheidje?
Zoiets als, zoveel punt bar per graden Celcius verschil?
Even de middelbare school ophalen:PaPinkelman schreef:Tja, daar is een of andere wet voor, maar weet ik ook niet meer uit mijn hoofd, is alweer een jaar of dertig geleden.... Ik probeer het nog wel ergens op te zoeken.
Ik vermoed dat b.v 5 graden verschil niet erg veel uit zal maken.
T is hier wel de absolute temperatuur, dus 20C is 293K (Kelvin)!Jan R1200RT schreef: P x V = C (druk x volume gedeelt door temperatuur is constant)
T
Naar wat ik bemerk, is het de fabrikant van het voertuig die de bandendruk voorschrijft, althans, ik heb dergelijke gegevens altijd gevonden bij het voertuig (bij de RT onder het zadel, een brede sticker).Ton1959 schreef:Maar het is waarschijnlijk niet alleen wat de bandenfabrikant voor de band aangeeft wat juist is. Tenzij hij de bandenspanning specifiek aangeeft voor jou type motor....temperatuur...
Klopt, de sensoren moeten een beweging detecteren voordat ze beginnen de metingen door te geven.Baird schreef:Als ik de beschrijving lees van die Zadi dan kun je dus niet de spanning aflezen vóór vertrek, pas tijdens de eerste meters kom je er achter of de spanning nog goed is.
Ik heb recentelijk de centrale eenheid naar de linker kant geplaatst omdat ik merkte dat ik inderdaad niet zo heel vaak keek op de meter tijdens het rijden.Baird schreef:Hoeveel loopt de bandenspanning op tijdens het rijden, kun je daar en over de temperatuur globaal iets zeggen?
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!