Waar staat deze bv op de nieuwe machines met ingebouwde buitentemp meter
Sensor buitentemperatuurmeter
Moderator: RT_Patrick
-
Geronimo
Sensor buitentemperatuurmeter
Beste, ben van plan om een buitentemperatuurmeter te plaatsen op mijn
, maar waar kan ik best de sensor kleven om geen invloed te hebben van warme onderdelen.
Waar staat deze bv op de nieuwe machines met ingebouwde buitentemp meter
:
Waar staat deze bv op de nieuwe machines met ingebouwde buitentemp meter
- Baird
- 2024

- Berichten: 4380
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Sensor buitentemperatuurmeter
bij mijn R1150RT zit hij op de linker vorkpoot in een 'pitot-buis' met een propje zilverpapier om de chill-factor zo klein mogelijk te krijgen, zo laag bij de grond als kan, vooral in de winter wil het precies weten!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
-
Jan R1200RT
Re: Sensor buitentemperatuurmeter
Niet om vervelend te doen hoor, maar de wind-chill factor geldt alleen voor (warme(re)) levende wezens.Baird schreef:bij mijn R1150RT zit hij op de linker vorkpoot in een 'pitot-buis' met een propje zilverpapier om de chill-factor zo klein mogelijk te krijgen, zo laag bij de grond als kan, vooral in de winter wil het precies weten!
Deze genereren hun eigen warmte en omdat hun temperatuur hoger is dan de omgeving is de invloed van afkoeling door (snel) langs stromende lucht dat ze meer warmte verliezen en dit als extra koud ervaren (perceptie).
En temperatuur sensor koelt af naar zijn omgevingstemperatuur en meet dan gewoon de werkelijke temperatuur van de lucht die langs stroomt. Dus de wind-chill factor heeft geen invloed op de temperatuur weergave (er is dus geen perceptie / warmte verlies door de sensor).
Wat wel goed aan de door jou aangegeven positie is dat er geen / nauwelijks temperatuur invloed (warmte straling) van de motor naar de temperatuursensor zal zijn (de warme lucht gaat bij rijden naar achteren) en je daardoor een zo realistisch mogelijke temperatuur aanwijzing krijgt.
-
Geronimo
Re: Sensor buitentemperatuurmeter
Welke meter hebt ge dan geïnstalleerd ?Baird schreef:bij mijn R1150RT zit hij op de linker vorkpoot in een 'pitot-buis' met een propje zilverpapier om de chill-factor zo klein mogelijk te krijgen, zo laag bij de grond als kan, vooral in de winter wil het precies weten!
- Baird
- 2024

- Berichten: 4380
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Sensor buitentemperatuurmeter
deze http://www.rtrider.co.uk/ambient_air_te ... e_unit.htm en bij hem gekocht, past op de R1150RT. Is hier op het forum vaker over geschreven en dat je hem vooral iets goedkoper kunt krijgen. Als je hem bij hem besteld krijg je extra materiaal en aanwijzingen hoe je hem moet aanpassen om hem goed passend te krijgen, als je niet aanpast past hij niet goed. Het was mij die paar euro wel waard.Geronimo schreef:Welke meter hebt ge dan geïnstalleerd ?Baird schreef:bij mijn R1150RT zit hij op de linker vorkpoot in een 'pitot-buis' met een propje zilverpapier om de chill-factor zo klein mogelijk te krijgen, zo laag bij de grond als kan, vooral in de winter wil het precies weten!
Op de foto zie je de pitotbuis links-boven op het spatbord zitten, hierin dus tussen 2 proppen zilverpapier de sensor. Als je goed kijkt zie ook het draadje langs de vorkpoot naar beneden lopen waar de sensor zit van de extra snelheidsmeter, maar dat is een ander verhaal.

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: Sensor buitentemperatuurmeter
Misschien weet dmm hierop wel raad?? Rob heeft een heel gamma aan accecoires geprobeerd en getest op zijn "dame".En,heeft hij nog misschien wat te koop voor je? PB-tje zenden naar dutchmidiman geeft misschien succes...?Geronimo schreef:Welke meter hebt ge dan geïnstalleerd ?Baird schreef:bij mijn R1150RT zit hij op de linker vorkpoot in een 'pitot-buis' met een propje zilverpapier om de chill-factor zo klein mogelijk te krijgen, zo laag bij de grond als kan, vooral in de winter wil het precies weten!
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
-
Inspector Gadget
Re: Sensor buitentemperatuurmeter
Ik heb verschillende mogelijkheden en oplossingen;
Ik had de bal-hoofd temperatuurmeter van Herrn. Wunderlich.
http://www.wunderlich.de/frame.php?Make ... id=8160365
Naast het feit dat deze vrij duur is (wel heel mooi) heeft deze natuurlijk wel "last" van het feit dat de echte buiten-temperatuur nogal afwijkend zal zijn door domweg de positie van deze plek.
En mede door het feit dat ik wederom nog meer spullen op de dame op die bewuste plek moet gaan monteren, heb ik die balhoofd-temperatuur meter verkocht aan een forum-genoot.
Het is wel een sierraad voor je fiets wat dat betreft, denk ik.
Daarnaast heb ik ook de accu-wachter (Charge Guard, de CG-25 om precies te zijn) van Mr. Kisan-tech;
https://www.kisantech.com/index.php?cat_id=5
Deze heeft ook een externe temperatuursensor aan een lange draad.
Echter, deze heb ik nog niet gemonteerd, omdat de dame dan van haar velletje ontdaan moet worden, en dat laat ik liever over aan Mr. Magic Kenny.
Een hele mooie, en ook belangrijk, kosten-effectieve oplossing die ik recentelijk had aangeschaft is de "beruchte" temperatuurmeter van VoltCraft, de Solar-inbouwthermometer SLT-10;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=126682
Ik ben daar zeer tevreden over, omdat er geen batterij of externe voeding o.i.d. nodig is, anders dan een beetje daglicht/zon.
Nadeel is dan wel dat er geen alarm-functie op zit zoals de oplossing die Braid aangeeft, maar ook geen achtergrondverlichting, led's e.d.
De sensor zit aan het display via een kabeltje van 1 meter, dus prima te plaatsen wat dat betreft;
(klik om in te zoomen)

En nog een andere mogelijkheid, verkrijgbaar via Kenny van MotorServiceAmersfoort, is een temperatuursmeter/datum/tijd-klokje van Oxford;
http://www.oxprod.com/index.php?pg=3&ac ... &pid=69&p=
Deze heeft een Lithium (3v) batterij, backlite display en geeft een waarschuwing (knipperende indicatie) als de temperatuur 3 graden of lager is.
Het is wel een micro-klokje, dus prima overal te plaatsen alleen niet te ver van je vandaan, het is een ietwat klein scherm.
Ik had de bal-hoofd temperatuurmeter van Herrn. Wunderlich.
http://www.wunderlich.de/frame.php?Make ... id=8160365
Naast het feit dat deze vrij duur is (wel heel mooi) heeft deze natuurlijk wel "last" van het feit dat de echte buiten-temperatuur nogal afwijkend zal zijn door domweg de positie van deze plek.
En mede door het feit dat ik wederom nog meer spullen op de dame op die bewuste plek moet gaan monteren, heb ik die balhoofd-temperatuur meter verkocht aan een forum-genoot.
Het is wel een sierraad voor je fiets wat dat betreft, denk ik.
Daarnaast heb ik ook de accu-wachter (Charge Guard, de CG-25 om precies te zijn) van Mr. Kisan-tech;
https://www.kisantech.com/index.php?cat_id=5
Deze heeft ook een externe temperatuursensor aan een lange draad.
Echter, deze heb ik nog niet gemonteerd, omdat de dame dan van haar velletje ontdaan moet worden, en dat laat ik liever over aan Mr. Magic Kenny.
Een hele mooie, en ook belangrijk, kosten-effectieve oplossing die ik recentelijk had aangeschaft is de "beruchte" temperatuurmeter van VoltCraft, de Solar-inbouwthermometer SLT-10;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=126682
Ik ben daar zeer tevreden over, omdat er geen batterij of externe voeding o.i.d. nodig is, anders dan een beetje daglicht/zon.
Nadeel is dan wel dat er geen alarm-functie op zit zoals de oplossing die Braid aangeeft, maar ook geen achtergrondverlichting, led's e.d.
De sensor zit aan het display via een kabeltje van 1 meter, dus prima te plaatsen wat dat betreft;
(klik om in te zoomen)

En nog een andere mogelijkheid, verkrijgbaar via Kenny van MotorServiceAmersfoort, is een temperatuursmeter/datum/tijd-klokje van Oxford;
http://www.oxprod.com/index.php?pg=3&ac ... &pid=69&p=
Deze heeft een Lithium (3v) batterij, backlite display en geeft een waarschuwing (knipperende indicatie) als de temperatuur 3 graden of lager is.
Het is wel een micro-klokje, dus prima overal te plaatsen alleen niet te ver van je vandaan, het is een ietwat klein scherm.
-
Jan R1200RT
Re: Sensor buitentemperatuurmeter
DMM,
Hoe heb jij de SLT-10 bevestigd?
Metalen steuntje o.i.d. en dubbelzijdige tape om de SLT-10 eraan vast te plakken
Hoe heb jij de SLT-10 bevestigd?
Metalen steuntje o.i.d. en dubbelzijdige tape om de SLT-10 eraan vast te plakken
-
Inspector Gadget
Re: Sensor buitentemperatuurmeter
Hier volgt een uitgebreid antwoord (zoals ik wel vaker doe
) zodat meelezers het ook kunnen begrijpen e.d.
Het korte antwoord: dubbelzijdige tape.
Het langere antwoord:
De SLT-10's sensor loopt via een kabeltje uit de achterkant van de unit.
Er is een opstaand randje van (ca.) 3 á 4 mm rondom dat gat waar dat kabeltje uitkomt, een soort flansje.
(ter info: deze unit is bedoelt als inbouw-thermometer op een koelbox, heb ik begrepen)
Omdat het een waterdichte behuizing is, leek het mij niet verstandig :roll: om dat randje weg te halen.
Tevens zit je dan ook nog met de kabel-dikte.
Ik zag twee opties om het toch vlak te monteren;
Een mal te maken die net zo dik was als dat opstaande randje plus kabeldikte.
Met daarin dus een gaatje plus sleuf om zowel het opstaande randje alsook de sensor-kabel veilig en "vrijelijk" te kunnen geleiden.
Hierdoor zou vlakke montage in principe overal mogelijk zijn.
Of, en dat is de snelle(re) "oplossing", 1 helft van de nog wel vlakke achterkant van de behuizing gebruiken, met daarop een stukje Tesa dubbelzijdige Outdoor tape.
Hierdoor natuurlijk wel wat beperkingen waar het gemonteerd kan worden.
Omdat een foto meer zegt dan een 1000 (ok, 217 :lol: ) woorden, een paar impressiefoto’s;
(klik om in te zoomen)


Het korte antwoord: dubbelzijdige tape.
Het langere antwoord:
De SLT-10's sensor loopt via een kabeltje uit de achterkant van de unit.
Er is een opstaand randje van (ca.) 3 á 4 mm rondom dat gat waar dat kabeltje uitkomt, een soort flansje.
(ter info: deze unit is bedoelt als inbouw-thermometer op een koelbox, heb ik begrepen)
Omdat het een waterdichte behuizing is, leek het mij niet verstandig :roll: om dat randje weg te halen.
Tevens zit je dan ook nog met de kabel-dikte.
Ik zag twee opties om het toch vlak te monteren;
Een mal te maken die net zo dik was als dat opstaande randje plus kabeldikte.
Met daarin dus een gaatje plus sleuf om zowel het opstaande randje alsook de sensor-kabel veilig en "vrijelijk" te kunnen geleiden.
Hierdoor zou vlakke montage in principe overal mogelijk zijn.
Of, en dat is de snelle(re) "oplossing", 1 helft van de nog wel vlakke achterkant van de behuizing gebruiken, met daarop een stukje Tesa dubbelzijdige Outdoor tape.
Hierdoor natuurlijk wel wat beperkingen waar het gemonteerd kan worden.
Omdat een foto meer zegt dan een 1000 (ok, 217 :lol: ) woorden, een paar impressiefoto’s;
(klik om in te zoomen)


-
Jan R1200RT
Re: Sensor buitentemperatuurmeter
Vanuit je vorige post met foto vermoedde ik de tape optie al :lol: .
Lijkt mij inderdaad ook geen probleem.
Het heeft weinig te houden en zit in de luwte van je scherm.
Hooguit kan lange bloodstelling aan de zon de lijmlaag van de DZ-tape op een gegeven moment uitdrogen waardoor hij los zou kunnen komen. Maar dan blijft ie altijd nog wel hangen aan het kabeltje van de sensor
.
En een nieuw stukje DZ-tape is weer gauw aangebracht.
Alleen heb ik bij mijn
niet zo'n handig vlak plekje zodat hij ook gelijk in de goede / afleesbare stand zit
.
Ik denk er nu over om een klein metalen plaatje te maken waar ik hem met DZ-tape op vast plak.
Dat steuntje schroef ik dan weet vast aan de Migsel steun, naast mijn Zumo 550.
Daarin zitten links en rechts nog gaten, nu nog met een afdichtplugje, waar je nog wat in kunt schroeven.
Gaat dus goed komen
.
Lijkt mij inderdaad ook geen probleem.
Het heeft weinig te houden en zit in de luwte van je scherm.
Hooguit kan lange bloodstelling aan de zon de lijmlaag van de DZ-tape op een gegeven moment uitdrogen waardoor hij los zou kunnen komen. Maar dan blijft ie altijd nog wel hangen aan het kabeltje van de sensor
En een nieuw stukje DZ-tape is weer gauw aangebracht.
Alleen heb ik bij mijn
Ik denk er nu over om een klein metalen plaatje te maken waar ik hem met DZ-tape op vast plak.
Dat steuntje schroef ik dan weet vast aan de Migsel steun, naast mijn Zumo 550.
Daarin zitten links en rechts nog gaten, nu nog met een afdichtplugje, waar je nog wat in kunt schroeven.
Gaat dus goed komen
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 2069 Weergaves
-
Laatste bericht door Ruuth
-
- 2 Reacties
- 1392 Weergaves
-
Laatste bericht door FreekC
-
- 5 Reacties
- 2667 Weergaves
-
Laatste bericht door Homan032
-
- 8 Reacties
- 4072 Weergaves
-
Laatste bericht door fahrvergnugen