Van lijnmotor naar boxer

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderator: RT_Patrick

Reddog

Van lijnmotor naar boxer

Ongelezen bericht door Reddog »

Komende vrijdag kan ik mijn BMW R1100RT '96 halen, na hevige twijfel of ik wel aan de boxer moter kan wennen.
Mijn vorige motor was een kawa zzr1100, dit was een zeer rustige en snelle motor.
Na een testrit op de BMW viel mij de ruwe loop van de boxermotor op, dit was typisch het lopen van een boxer werd mij gezegd. De handeling, het uiterlijk, en de naam heeft mij toch doen besluiten om de gok te nemen.
Wel is mij gezegd dat hij na de afleverbeurt beter zal lopen, ik heb ze (motoport Veldhoven) gezegd dat ik wel wil weten wat ze dan tijdens die afleverbeurt gedaan hebben.
De motor was vrij aan de prijs (4600euro)maar ik wou het risico niet nemen om een motor te kopen zonder garantie.

Ik wacht de motor dus met gemengde gevoelens af, ga ik aan de boxer wennen en hoe is het gesteld met de kwaliteit.
De motor heeft er wel 133k opstaan, maar naar ik begrijp moet dit geen probleem zijn.

Vrijdag heeft hij meteen de vuurdoop doordat hij een motorweekend mee mag.
Paul cr

Re: Van lijnmotor naar boxer

Ongelezen bericht door Paul cr »

Welkom hier op het forum!
De R nooit met een ZZR1100 gaan vergelijken. Tis gewoon een heeeeel andere fiets. Maar je zult je draai er hopelijk op vinden.
Ikzelf ben ook overgestapt van de Zet naar de R voor woon-werk. En dat bevalt me nog steeds uitstekend. Ik heb de ZZR er nog steeds bijgehouden. Maar ff een dag gaan "funrijden" is er eigenlijk niet bij: Het is zo'n enorm verschil dat een uur rijden niet genoeg is om te wennen aan het verschillend weggedrag. Ik ben, na bijna een jaar en 30 k km, nog steeds geen fan van de boxer, maar ik moet er ook niet aandenken om weer een winter op de ZZR te moeten doorrijden voor woon-werk.
Maar ik wens je veel mooie boxerkilometers toe. Schrijf, als je wil, hier je ervaringen neer als je hem eenmaal goed hebt gereden.
Laatst gewijzigd door Paul cr op 20 sep 2010, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel 1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Hoi Red,

Ik ben ook overgestapt van de ZZR 1100 naar de 1150rt. Inmiddels is daar nog een 1200 rt bijgekomen; de 1150 staat te koop. De overstap was enorm, meer ingegeven door mijn vrouwtje die beter wilde zitten. En ook de leeftijd speelt een rol, langzaamaan word ik toch een ouwe lollie, die de acceleratie als eeen raket los moet laten. Maar de rt is echt geweldig. Met name het weggedrag. Dat is heerlijk, vooral als je er aan gewend bent. Ik heb inmiddels proefritten gemaakt op een K1200 gt (150 pk) en de GTR 1400 (160 PK). Telkens als ik daarna op mijn 1150 rt stapte, dacht ik: deze is toch lekkerder.

Veel succces met je rt.
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Walter
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Walter »

Hi Red,
zo je avatar te zien heb je een mooi exemplaar uitgekozen.
Met die kilometerstand is hij net ingelopen.
Ik ben er zeker van dat je aan de RT minstens net zo veel plezier kan gaan beleven als je Kawa.
Even wennen aan de boxerkarakteristiek en je bent verkocht.
Veel plezier van je RT en hier op het RT-forum

Veel veilige kilometers gewenst.

[groet]
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
eddiw

Ongelezen bericht door eddiw »

Dag,

grappig, ik dacht dat ze die RT dit jaar niet meer zouden verkopen, ik heb er ook na gekeken rond mei en een proefrit op gemaakt. Uiteindelijk een andere gekocht maar dat was meer om de prijs te doen. Zelf ben ik ook overgestapt van een ZZR-600 naar een 1100 RT, gewoon geweldig !

Ik hoop dat MP doet wat ze beloven, zelf was mijn verwachtingspatroon meestal iets te hoog (laat ik het daar op houden). Ik weet zeker dat je veel fijne kilometers gaat maken op de RT, ik kan me namelijk niets anders voorstellen.

Succes !
Randy
Type: R1200RT
Bijz: Alarm,Bi-Xenon,ESA,GPS,50ltr topcase,Full options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door Randy »

Beste Red Dog ,

Ik wil je van harte welkom heten op dit forum , en meteen ook heel veel plezier wensen met je RT .
De anderen hebben gelijk als ze stellen dat je een lijn 4 cyl. niet moet vergelijken met een boxer 2 cyl.

Een Goldwing is ook een boxer (wel een 4 pitter) maar ook die loopt anders dan een RT ,
wat je straks zal gaan waarderen is het vanzelfsprekende van een BMW RT .

Ik kan het weten want van de 4 klep RT's heb ik ze allemaal gehad evenals een R1100RS en een R1150GS Adventure .
Ook die reden heerlijk , maar boden toch niet de bescherming en het vanzelfsprekende van een RT .

Wat dat inhoudt , daar zal je binnenkort vanzelf achter komen , zeker als je nog eens een Eifel ritje gaat doen of
door het Sauerland gaat zwieren .

met vriendelijke -1200- groeten uit Rotterdam ,
Randy
ps1: probeer lekker "rond" te rijden en niet "hoekig" !!
ps2: MP Veldhoven is een goede en betrouwbare zaak , van oorsprong een BMW Dealer (Willy Neutkens Westerhoven) en die man (inmiddels overleden) had de grootste privé collectie BMW's ter wereld , soms had de BMW Fabriek een bepaald model niet en hij wel !
Reddog

Ongelezen bericht door Reddog »

Dank voor het warme welkom, een beetje laate reactie maar hierbij mijn ondervinding.

Afgelopen weekend heeft de RT meteen de vuurdoop gehad door ruim 800km met het baasje mee te zijn geweest, ik moet zeggen alle twijfels die ik had zijn bij deze verdwenen.
Bij het afleveren heeft de motor een complete beurt gehad inclusief het synchroniseren zodat de motor een stuk beter liep als tijdens de testrit, ook was zoals gevraagd het gescheurde zadel vervangen door een ander zadel, dit bleek ook nog eens een stuk breder zadel te zijn (comfort zadel?)

Zaterdag begon de dag droog zodat ik op mijn gemak kon wennen, de wegligging is inderdaad zeer goed en voelt een stuk lichter dan de ZZR.
Wel moet ik zeggen dat ik wel een heel stuk meer moest schakelen dan op de ZZR, ik vond hem in lage toerentallen wat 'bokkerig' aanvoelen.
De zit was super, normaal moet ik enkele keren gaan staan om het bloed weer te laten circuleren, dit is met dit zadel niet nodig.

Zondag begon de dag zeer nat, dit veronruste mij omdat ik weinig in de regen heb gereden en al helemaal niet met een nieuwe motor.
Ook dit was even wennen maar was achteraf als ik kijk hoeveel andere mensen er problemen hadden met de regen goed te doen, je zit prinsheerlijk verwarmd en goed beschut tegen de regen.
Op de terugweg op de snelweg richting luik vond ik het eigenlijk wel leuk om op deze manier te rijden, de RT kon de andere motoren ook nog eens heel goed bijblijven/voorblijven.

Ik moet wel zeggen dat hoe warmer de motor werd de motor bokkeriger begon te voelen, ook leek er een ander geluid uit het cardan te komen!
Hij heeft uiteraard hard moeten werken met al deze kleine bergwegetjes.

het schakelen van zijn 2 naar 3 gaat gepaard met een wat zwaarder tik dan normaal, volgens mij heb ik dit al in een topic voorbij zien komen en was dit redelijk normaal.
Voor het weekend had ik al wat parts besteld zoals een RT shirt, witte knippers, en een reccylizer waar ik goede dingen over lees.

Het enige waar ik dus nog wat problemen mee heb is dat bokkerige van de motor op lage toeren.
Bij thuiskomst was mijn recyclizer binnen en heb ik deze meteen gemonteerd, wat een verschil in rijden!!!
Hij liep al soepel maar nu was dat bokkerige ook weg, mijn sceptisisme was meteen verdwenen.

Na de knipperlichten en een bmw ruggesteun voor de topkoffer staat er nog het spuiten van de koffers op de agenda, weet iemand of ik ergens een kleurnr vandaan kan halen of kan ik gewoon de naam aangeven bij spuitbuswinkel.nl
eddiw

Ongelezen bericht door eddiw »

Hoi,

zo te horen heb je op een RT gereden afgelopen weekend, en het wordt alleen maar mooier :-).

Volgens mij staat er een sticker met het kleurnummer op het klepje van de zekeringskast onder de zitting.

Groetend
Eddi

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”