RT of GSA?
Moderator: RT_Patrick
RT of GSA?
Dames en heren (koeken en .....),
Mijn naam is Jeroen, ben 38 jaar en kom uit Rotterdam. Ik heb zojuist mijn R1200GS uit 2008 verkocht en ben nu in de markt voor een nieuw speleding. Mijn keuze gaat vallen op een nieuwe GSA of een nieuwe (2010) RT en ben nu erg in dubio. Ga volgend weekend rijden op de GSA en krijg de RT een weekend mee om goed te testen.
Ik wilde eigenlijk vragen aan jullie hier of jullie de voordelen van een RT ten opzichte van een GSA nog eens op wilden noemen. Op een ander forum werden de twee motoren met elkaar vergeleken (voor zover dat uberhaupt mogelijk is) en daar las ik alleen maar hoe veel makkelijker de GSA de bocht 'in te gooien' is.
Ik rij niet zoveel km per jaar en daar zit behoorlijk wat woon- werkverkeer in dus hoor graag ook jullie ervaringen met de RT hierover. Verder wil ik meer gaan toeren dan ik nu doe en ga eigenlijk nooit de gebaande paden af.
Ik hoor graag van jullie!
Mijn naam is Jeroen, ben 38 jaar en kom uit Rotterdam. Ik heb zojuist mijn R1200GS uit 2008 verkocht en ben nu in de markt voor een nieuw speleding. Mijn keuze gaat vallen op een nieuwe GSA of een nieuwe (2010) RT en ben nu erg in dubio. Ga volgend weekend rijden op de GSA en krijg de RT een weekend mee om goed te testen.
Ik wilde eigenlijk vragen aan jullie hier of jullie de voordelen van een RT ten opzichte van een GSA nog eens op wilden noemen. Op een ander forum werden de twee motoren met elkaar vergeleken (voor zover dat uberhaupt mogelijk is) en daar las ik alleen maar hoe veel makkelijker de GSA de bocht 'in te gooien' is.
Ik rij niet zoveel km per jaar en daar zit behoorlijk wat woon- werkverkeer in dus hoor graag ook jullie ervaringen met de RT hierover. Verder wil ik meer gaan toeren dan ik nu doe en ga eigenlijk nooit de gebaande paden af.
Ik hoor graag van jullie!
- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: RT of GSA?
Simpel te beantwoorden.
Zoek je comfort? luxe? Compleet uitgeruste fiets, ESA, Boordcomputer, Verwarmde Budy, C controle, Radio CD speler, dan is er maar 1 keus de RT natuurlijk en anders? Inderdaad de GSA.
Voor mij is het duidelijk, een RT is
Ben
Zoek je comfort? luxe? Compleet uitgeruste fiets, ESA, Boordcomputer, Verwarmde Budy, C controle, Radio CD speler, dan is er maar 1 keus de RT natuurlijk en anders? Inderdaad de GSA.

Voor mij is het duidelijk, een RT is

Ben

R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: RT of GSA?
Stond een tijd terug een mooie vergelijking tussen beiden in Motor, werd aardig duidelijk wat je bij beiden krijgt voor je geld. Mijn persoonlijke mening telt niet, alleen objectieve informatie en het meest je eigen ervaring bepalen wat je kiest, het is tenslotte jouw motor! 

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: RT of GSA?
Afgelopen weekend een aantal keer "overgestapt" van mijn RT op een GS. Ik moet zeggen dat ik juist de RT lekkerder vond in de bochten.
Dat gevoel is moeilijk te beschrijven maar het leek er op dat het zwaartepunt van de RT wat lager ligt dan bij de GS. Misschien is dit wel helemaal niet zo maar zo voelde het in de bochten.
Verder miste ik de verstelbare ruit wel. Allebei wel gewoon top-fietsen!
Dat gevoel is moeilijk te beschrijven maar het leek er op dat het zwaartepunt van de RT wat lager ligt dan bij de GS. Misschien is dit wel helemaal niet zo maar zo voelde het in de bochten.
Verder miste ik de verstelbare ruit wel. Allebei wel gewoon top-fietsen!
Re: RT of GSA?
Heb jij (of iemand anders natuurlijk) enig idee of deze vergelijking ergens op internet terug te vinden is of anders in welk nummer het stond?Baird schreef:Stond een tijd terug een mooie vergelijking tussen beiden in Motor, werd aardig duidelijk wat je bij beiden krijgt voor je geld. Mijn persoonlijke mening telt niet, alleen objectieve informatie en het meest je eigen ervaring bepalen wat je kiest, het is tenslotte jouw motor!
Over het sturen van de GS: dat is inderdaad zo goed als iedereen beweert! Met de RT moet ik 'm in langzame bochten wat meer 'tegenhouden', je voelt het voorwiel wat meer 'omslaan'. Ik merk geen verschil in snellere bochten en die langzame bochten is een kwestie van gewenning denk ik....
Re: RT of GSA?
Ik heb recent voor een soortgelijk(*) dilemma gestaan: de GSA is natuurlijk beduidend hoger, daarom was deze voor mij geen optie. (Een GSA verlagen ziet er niet uit).
Voordelen voor de GSA: makkelijker te rijden bij lage snelheid, lange veerwegen, betere valbescherming mogelijk en montagemogelijkheid allroad-banden voor in de winter.
Voordelen voor de RT: cruise control (ideaal voor 80km wegen en snelweg), electronisch verstelbare ruit (dat ga je waarderen), superieure windbescherming, mega-topkoffer kan gemonteerd worden.
(*)GS full option (met achteraf montage GSA toeters en bellen) wederom vergeleken met RT full option. RT gekozen, geen seconde spijt. Woon-werk, tourritten en Alpen, stelselmatig 65.000 km/jr.
Voordelen voor de GSA: makkelijker te rijden bij lage snelheid, lange veerwegen, betere valbescherming mogelijk en montagemogelijkheid allroad-banden voor in de winter.
Voordelen voor de RT: cruise control (ideaal voor 80km wegen en snelweg), electronisch verstelbare ruit (dat ga je waarderen), superieure windbescherming, mega-topkoffer kan gemonteerd worden.
(*)GS full option (met achteraf montage GSA toeters en bellen) wederom vergeleken met RT full option. RT gekozen, geen seconde spijt. Woon-werk, tourritten en Alpen, stelselmatig 65.000 km/jr.
Re: RT of GSA?
Dat vergelijk stond in het blad Promotor (i.p.v.Motor), van vorig jaar.jer0en72 schreef:Heb jij (of iemand anders natuurlijk) enig idee of deze vergelijking ergens op internet terug te vinden is of anders in welk nummer het stond?Baird schreef:Stond een tijd terug een mooie vergelijking tussen beiden in Motor, werd aardig duidelijk wat je bij beiden krijgt voor je geld. Mijn persoonlijke mening telt niet, alleen objectieve informatie en het meest je eigen ervaring bepalen wat je kiest, het is tenslotte jouw motor!
Misschien dat iemand dat nummer nog heeft, ik heb hem toendertijd van een collega mogen inzien.
Re: RT of GSA?
De keus is inmiddels gevallen op een RT, ik ben overgestapt naar een 'oude mannen motor' zoals het in mijn omgeving zo vriendelijk wordt gezegd. Heb een nieuwe 1200 gekocht bij Molenaar Motors in Ijsselstein in de kleur Ostragrau.
Ben nog wel aan het wennen aan de mate waarin je wind vangt met een RT t.o.v. een GS want daar zit een behoorlijk verschil in. Het sturen gaat inmiddels net zo soepel als met m'n GS... Geen seconde spijt van gehad eigenlijk. Van het weekend naar het Sauerland om lekker te sturen, zin an!
Ben nog wel aan het wennen aan de mate waarin je wind vangt met een RT t.o.v. een GS want daar zit een behoorlijk verschil in. Het sturen gaat inmiddels net zo soepel als met m'n GS... Geen seconde spijt van gehad eigenlijk. Van het weekend naar het Sauerland om lekker te sturen, zin an!
Re: RT of GSA?
Succes met je nieuwe RTjer0en72 schreef:De keus is inmiddels gevallen op een RT, ik ben overgestapt naar een 'oude mannen motor' zoals het in mijn omgeving zo vriendelijk wordt gezegd. Heb een nieuwe 1200 gekocht bij Molenaar Motors in Ijsselstein in de kleur Ostragrau.
Ben nog wel aan het wennen aan de mate waarin je wind vangt met een RT t.o.v. een GS want daar zit een behoorlijk verschil in. Het sturen gaat inmiddels net zo soepel als met m'n GS... Geen seconde spijt van gehad eigenlijk. Van het weekend naar het Sauerland om lekker te sturen, zin an!

Mochtje net als ik last hebben van het kabaal rondom de helm, dan was dit mijn oplossing, heerlijk rustig.
Re: RT of GSA?
Die ruit is volgens mij niet voor het 2010 model waarvan de ruit ook wel een stuk verbeterd is. Heb een Arai helm dus herrie is altijd aanwezig....vuurvreter schreef:Succes met je nieuwe RTjer0en72 schreef:De keus is inmiddels gevallen op een RT, ik ben overgestapt naar een 'oude mannen motor' zoals het in mijn omgeving zo vriendelijk wordt gezegd. Heb een nieuwe 1200 gekocht bij Molenaar Motors in Ijsselstein in de kleur Ostragrau.
Ben nog wel aan het wennen aan de mate waarin je wind vangt met een RT t.o.v. een GS want daar zit een behoorlijk verschil in. Het sturen gaat inmiddels net zo soepel als met m'n GS... Geen seconde spijt van gehad eigenlijk. Van het weekend naar het Sauerland om lekker te sturen, zin an!![]()
Mochtje net als ik last hebben van het kabaal rondom de helm, dan was dit mijn oplossing, heerlijk rustig.
- han62
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
- Type: R1200RT
- Locatie: Budel
Re: RT of GSA?
Alle ruiten van het vorige model passen ook op de 2010 modellen.
Met vr gr
Han
Met vr gr
Han
R1200RT - Harley Heritage
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
http://i426.photobucket.com/albums/pp34 ... 0RT187.jpg[/IMG]
Re: RT of GSA?
Dat zou echter een beetje een probleem creeren waar dat er niet is, een 'oude' ruit op een nieuwe RT zetten zodat ik die kan vervangen door een andere ruit terwijl mijn nieuwe ruit goed is. M.a.w. bedankt voor de suggestie maar ik heb geen last van herrie rond m'n hoofd behalve de altijd aanwezige herrie omdat ik een Arai helm draag....han62 schreef:Alle ruiten van het vorige model passen ook op de 2010 modellen.
Met vr gr
Han
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:07
- Type: R1200RT
- Bijz: Alarm,Bi-Xenon,ESA,GPS,50ltr topcase,Full options
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Rotterdam
Re: RT of GSA?
Hallo Jeroen ,jer0en72 schreef:Die ruit is volgens mij niet voor het 2010 model waarvan de ruit ook wel een stuk verbeterd is. Heb een Arai helm dus herrie is altijd aanwezig....vuurvreter schreef:Succes met je nieuwe RTjer0en72 schreef:De keus is inmiddels gevallen op een RT, ik ben overgestapt naar een 'oude mannen motor' zoals het in mijn omgeving zo vriendelijk wordt gezegd. Heb een nieuwe 1200 gekocht bij Molenaar Motors in Ijsselstein in de kleur Ostragrau.
Ben nog wel aan het wennen aan de mate waarin je wind vangt met een RT t.o.v. een GS want daar zit een behoorlijk verschil in. Het sturen gaat inmiddels net zo soepel als met m'n GS... Geen seconde spijt van gehad eigenlijk. Van het weekend naar het Sauerland om lekker te sturen, zin an!![]()
Mochtje net als ik last hebben van het kabaal rondom de helm, dan was dit mijn oplossing, heerlijk rustig.
Goede keuze , maar had je voor de GSA gekozen dan was die keuze ook een goede geweest !
Veel plezier met je RT ,
met vriendelijke

Randy
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!