Inrijden... hoe?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

ruudvlt

Inrijden... hoe?

Ongelezen bericht door ruudvlt »

beste mensen,

mijn K1200gt (2003) is de deur uit!! Er staat nu een Ostgraue R1200RT (MY2010) ..Vrijdag 7 mei opgehaald. Alle opties behalve de radio. In het weekend al aan het toeren geweest, heerlijk gewoon. Stuurt in de bochtjes als speelgoed. Aan de K moest ik erg veel sjouwen als ik weg van de snelweg was. Maar goed, nu het inrijden. BMW zegt in zijn boekje 0-200 km, max 5500 rpm, 200-400 km, max 6500 rpm, 400-600 km, max 7500 rpm, enz. Nu lees ik op sites dat dit nu juist niet moet!! Onder de 4000 toeren blijven de eerste 1000 km. Wel in beide gevallen veel schakelen, wisselende belasting is goed. Wat is nu wijsheid??

groet,
Ruud, Tilburg
blackers
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Inrijden... hoe?

Ongelezen bericht door blackers »

Heb mijn 1200 RT nieuw gekocht bij Van Harten A'foort. Het advies daar was helder en simpel. De 1e 1000km niet boven de 4000 toeren. De 1e beurt bij 1000km is wel erg belangrijk. De inloopolie moet worden vervangen door reguliere motorolie

Veel plezier met de motor
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
ruudvlt

dank voor jouw reactie. Ja dat heb ik ook gehoord. Maar mijn dealer zei dat er geen inloopolie meer in zit en de 1000 km beurt gewoon een check is. Ik denk overigens wel dat er nieuwe olie ingaat, tenminste dat mag ik hopen. Ik heb er nu 250 km op staan en trek hem net zo makkelijk door tot 6500 toeren nu .. :-((. Misschien dan toch maar niet meer doen. Blijft de vraag waarom BMW in hun intructieboekje dan dat inrij voorschrift meegeeft. Wie snapt er iets van?

groet,
Ruu
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

ruudvlt schreef: Wie snapt er iets van?

groet,
Ruu
Ik denk dat BMW voorzichtig is, zij willen niet dat er gelijk al problemen ontstaan. Dat is begrijpelijk daarnaast is er zoiets als "kwaliteit" en ik vind dat je niet te voorzichtig moet zijn. Dat was ik zelf ten minste niet en dat heeft geen enkel probleem opgeleverd, wat weer niet voor alle machines zal gelden. Ga dus op je gevoel af en luister naar de machine _004

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
leo442
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant

Ongelezen bericht door leo442 »

Niet te voorzichtig doen, de zuiger en cilinderwanden moeten wel belast worden om goed in te lopen. Doe je te voorzichtig, dan heb je je dus kans op blijvend olieverbruik. Dus gewoon het advies van BMW opvolgen er af en toe lekker aan het gas hangen!

Gr. Leo.
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Inderdaad rij je motor niet te voorzichtig in dit geeft je later juist meer problemen in nederland word de motor al totaal niet belast alles is vlak, dus hij moet juist trekken om in lopen te bevorderen.

En niet te vroeg volsyn olie gebruiken dit is ook niet bevordelijk maar daar is ook al veel overgezet hier op het forum
Gr Wijnald
Ralph Romein
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Deze website heb ik als maatstaf gehanteerd toen ik de 1200RT kocht. Gebruik olie nihil en blok is lekker soepel.
http://www.luiemotorfiets.nl/motoren/inrijden/
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
jaybmw
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Warm rijden,dan gas d'r op! Er zit garantie op.Het gaat niet stuk. Door truttig inrijden blijft het een olieboot,geloof me. Af en toe lekker doortrekken en de motor wisselend belasten dat is het beste.Blok komt dan lekker los,en zeker de eerste verversing een halfsynth 10w40 pakken en dit 10.000km laten zitten.Daarna met de zelfde of een volsynth olie pakken. De veren moeten goed op de cylwanden inlopen en dit wordt versneld door de motor te belasten.Hierdoor "zetten" de zuigerveren zich mooi op de wanden.Feit is ook dat lange stukken rijden niet zo goed werkt als vele koude starts en opwarmen/belasten.Hoe vaker het blok opwarmd tijdens de inloopperiode hoe beter! Des te sneller slijt alles opelkaar in.De mijne staat nu op 19dznd km,geen olieverbruik. Castrol 10w40 halfsynth. _004

Heel veel plezier met je -1200-

Groeten Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
ruudvlt

Beste R-ers,

dank voor jullie reactie. Het heeft mij ondersteund om gewoon in te rijden zoals BMW aangeeft. Dus iedere 200 km mag er 1000 toeren bij. Heb dit ook nog even met mijn dealer besproken vandaag en die die zegt dat 'voorzichtig' inrijden dwz eerste 1000 km maximaal 4000 toeren nu niet meer nodig is. En ik had gelijk, er zit ook geen inloopolie meer in. Kortom, rijden met die handel en vooral niet te rustig aan doen, wel geleidelijk het maximale toerental omhoog. Trouwens de eerste 300 km staan op het klokkie en hij rijdt als de sodemieter. Wel 'praat' hij meer tegen mij dan mijn oude K1200GT maar daar houd ik wel van. En van de snelweg af stuurt ie als de beste ...

groet,
Ruud, Tilburg
han62

Ongelezen bericht door han62 »

Gisteren was het zover had ik eindelijk de eerste 1002 km met de RT gereden zodat hij zijn eerste controlebeurt kon krijgen.
De benodigde werkzaamheden heb ik zoals gebruikelijk zelf uitgevoerd. Deze keer was het een makkie de 1000 km beurt voor de RT bestaat uit nieuwe motorolie en filter en nieuwe olie in de cardan/achterwielaandrijving.

Klepspeling hoeft niet te worden gecontroleerd 1e keer pas na 1 jaar of 20.000 km net als het vervangen van de versnellingsbakolie

Hij moet nog wel een keer aan de computer bij de dealer om de km stand af/in te lezen voor de onderhoudstatus.
Verder bestaan de werkzaamheden alleen uit controle van diverse bevestigingen en kabels en remolie niveau. Tot nu toe heeft ie nog geen klap verkeerd gegeven en is me opgevallen dat de versnellingsbak tot nu toe de beste is die ik heb gehad. de vorige waren/was ook goed maar zo af en toe klakte ook die van de 1200RT er lustig op los met terugschakelen bij een bepaalde snelheid. Deze bak heb ik nog niet gehoord schakelt zeer soepel. (gewoon zoals het hoort)
Verder ben ik inmiddels wel weer gewend aan het vernieuwde knipperlichtsysteem (bediening) ook de bijgekochte Zumo 660 doet het nog steeds goed al heb ik wel gemerkt dat hij wat kritischer is voor welk merk SD kaartje er wordt gebruikt. sommige kaartjes herkent ie niet altijd als je hem aanzet, een keer uit en aan zetten helpt meestal maar dat is soms wel lastig dus maar een (merk) kaartje er in dat geen/minder problemen geeft.

Heb gisteren ook het slot van de kleine topkoffer laten aanpassen. zelf een uur zitten friemelen maar niet gelukt toen naar een bekende dealer. Oh dat is geen probleem daar hebben we een speciaal stukje gereedschap voor. dat was helaas niet te vinden maar hij deed toch zijn best en is langer bezig geweest dan ik en kreeg het niet voor elkaar. Ik vond het wel goed dat hij niet wilde opgeven maar op een gegeven moment moet je gewoon beslissen nu stop ik er mee. Op de terugweg naar huis even langs de dealer waar hij is gekocht om zo'n speciaal gereedschapje te bestellen maar die zegt ach dat is toch onzien want dat gebruik je nooit meer dat doen wij wel even. Ik zag de bui al weer hangen hij zegt geef de sleutel maar en neem een bakkie koffie/thee. en binnen 10 minuten het is gemaakt hoor. Ik vraag wat kost het ? Niets nou ja van niets gaat de zon op dus ook dat weer geregeld met de monteur.
marcmuts

Ongelezen bericht door marcmuts »

blackers schreef:Heb mijn 1200 RT nieuw gekocht bij Van Harten A'foort. Het advies daar was helder en simpel. De 1e 1000km niet boven de 4000 toeren. De 1e beurt bij 1000km is wel erg belangrijk. De inloopolie moet worden vervangen door reguliere motorolie

Veel plezier met de motor
En da's een 2009? :)
Even opletten dan: met het nieuwe blok (MY2010) wordt een totaal ander inrij-advies gegeven door BMW, gebaseerd op ervaringen uit het verleden. E.e.a. staat duidelijk in de instructieboekjes vermeld.
ruudvlt

inderdaad,

heb mijn MY2010 ingereden volgens het boekje ... ( zi eeerdere post) iedere 200 km mag er 1000 toeren bij .. zo kom je zelfs binnen de 1000 km al aan het maximumtoerental ....

uud
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Klepspeling hoeft niet te worden gecontroleerd 1e keer pas na 1 jaar of 20.000 km net als het vervangen van de versnellingsbakolie
Denk persoonlijk dat het juist nuttig is die klepspeling zeker de eerste 1000km te laten controleren en verder elke 10.000km.
Bij mijn 10.000km beurt (MY2009) waren de uitlaatkleppen toch behoorlijk verlopen. 20.000km wachten vind ik veel te lang.
han62

Ongelezen bericht door han62 »

aantzeetje schreef:
Denk persoonlijk dat het juist nuttig is die klepspeling zeker de eerste 1000km te laten controleren en verder elke 10.000km.
Bij mijn 10.000km beurt (MY2009) waren de uitlaatkleppen toch behoorlijk verlopen. 20.000km wachten vind ik veel te lang.
Ach het lijkt mij dat meneer BMW het wel zal weten denk je ook niet. _001 dus daar hou ik me maar aan. en het zal bij mij wel even duren voor ik aan de 10.000km beurt toe ben, zit nu op ca 2500km zal eens bij de dealer vragen of hij al 10.000 beurten heeft gehad voor de 2010 modellen en of er veel afwijking in de klepspeling zat waardoor ze bijgesteld moest worden.

Met vr gr
Han
fotobiker

Ongelezen bericht door fotobiker »

Ik heb ooit een stuk gelezen over het inrijden van boxer motoren van Porsche voor de 24h van Le Mans.
Langzaam steeds iets meer toeren maken, even vasthouden en dan het toerental weer laten terugzakken.
Dat heel geleidelijk opbouwen, zeg maar gedurende 10.000 km.
Er zat een heel stuk bij met de onderbouwing van deze methode.
Het stond ergens op het internet via de volgende site: http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/index.shtml

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”