Bij het zoeken naar technische informatie over mijn R1150RT stuitte ik op dit forum. Ik hoop hier mijn kennis over mijn motor nog verder te kunnen uitbreiden en wellicht kan ik af en toe ook mijn steentje bijdragen aan diverse onderwerpen.
Sinds 1980 is de motor mijn hoofdvervoersmiddel en sindsdien zijn er ruim 680.000 kilometers onder diverse wielen doorgerold. Nadat ik na een ernstig ongeval in 1991 mijzelf noodgedwongen in 6 jaar tijd 106.000 kilometer op een Yamaha XV250 voortbewogen had tracteerde ik mijzelf in 1998 op mijn eerste BMW, een nieuwe R850R. Deze fijne motor is in bijna 10 jaar tijd 278.000 kilometer mijn trouwe metgezel geweest. Helaas gooide een van een vrachtwagen afgevallen houten balk op de A16 in 2008 roet in het eten om de magische 3 ton op de kilometerteller te halen. Ik kon de balk niet ontwijken en reed er dwars overheen. Met twee kapot geslagen wielen kon ik al bonkend vanaf de derde rijstrook de vluchtstrook bereiken waarna ik geen meter meer voor- of achteruit kon. Gelukkig was ik niet onderuit gegaan want dan had het gezien de drukte in de ochtendspits op de A16 wel eens fout voor mij kunnen aflopen.
De ruim 3.000 Euro schade vond ik teveel om nog aan mijn BMW uit te geven. Financieel zat een nieuwe BMW er voor mij niet in dus werd het een nieuwe Honda Deauville NT700V. Rijeigenschappen die je tijdens een proefrit niet kunt beoordelen komen dan bij veelvuldig gebruik boven water. De stabiliteit was niet wat ik van mijn BMW gewend was geweest en ook miste ik dat beetje extra vermogen bij het rijden in de bergen met twee personen. Na een jaar heb ik de Deauville ingeruild voor een R1150RT uit 2004 met 65.000 kilometer op de klok. En of ik nu weer helemaal happy ben? ja en nee....
De RT is een heerlijke motor waarop ik mijn dagelijks 100 km woon-werk-verkeer met veel plezier afleg. Het rijden naar en in bergachtige streken is met deze motor zowel voor mij als mijn vriendin achterop een waar genoegen. Helaas heeft de motor het afgelopen jaar iets te veel bij de dealer gestaan. Een kapot cardanlager, een kapotte meenemer van de kilometerkabel, een kapotte voorremcilinder van de remhandel en een vastzittend schakelpedaal gooide behoorlijk wat roet in het eten van het rijplezier. Ook het noodgedwongen verblijf van de motor bij de dealer nadat deze na het uitvoeren van een reparatie in de sneeuw met mijn motor onderuit gleed stemde mij niet vrolijk _002 , al valt dit natuurlijk niet de BMW te verwijten.
Al met al heb ik met mijn RT een nogal valse start gehad. Gezien mijn ervaring met de R850R weet ik dat het ook anders kan en hoop ik dat de pechduiveltjes mij na dit eerste jaar voorbij zullen gaan.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
p.s. waarom Calimero? Vanwege dat gele eierdopje op mijn hoofd!